Gå til innhold

Har dere kompensert økonomisk for de av barna som tok lappen senere? Er det urimelig å ikke bli det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fant ut ved en forsnakkelse/tilfeldighet at søskene mine har fått hele eller deler av førerkortet sponset av foreldrene våre.  Jeg tok førerkortet først etter at jeg ble eldre og har betalt alt selv. 

Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg synes det er helt greit eller urimelig at det ikke ble kompensert. Det er jo økonomisk forskjellsbehandling samtidig som det ligger langt tilbake i tid. 

Hva gjorde dere med deres barn som tok førerkortet først etter at de flyttet hjemmefra? 

Endret av Laraa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på alder og livssituasjon tenker jeg. Hvis vår kar venter og kjører opp når han er student i 20-åra så skal vi selvsagt betale for det, men hvis han er etablert og tjener mer enn sin mor og far kan han sikkert betale for det selv.

• Liker 46
Skrevet

Vi setter av penger til barnas førerkort. Hadde vært naturlig for meg at alle mine barn får den avsatte summen til formålet uansett om de er 18 eller 25 når de tar lappen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine brødre fikk førerkort sponset av foreldrene våre, jeg var ikke interessert i lappen da jeg var så ung.  Har aldri skjenket det en tanke at de fikk mer.  Kan jo også hende at jeg har fått mer i andre sammenhenger, vi pleide å få det vi trengte innen rimelighetens grenser.  Hvis foreldrene våre ikke har brukt nøyaktig like mye penger på oss alle så er det helt greit 😄

Anonymkode: ed177...a1d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Min svoger er i en sånn situasjon akurrat nå.. Han og brødrene fikk tilbud om førerkort fra faren da de var 18. Alle takket ja, utenom han som er yngst.  Nå er han snart 30 år, og har bestemmt seg for at det er på tide med førerkort. Han skaper mye drama i familien akurrat nå! Kjefter og syter over hvor urettferdig det er at han ikke får kortet, når de andre fikk det. Han nærmest forlanger penger fra moren og brødrene til å betale, fordi han har ikke penger selv. Største problemet her er at faren døde for 2 år siden, og moren er langtidssykmeldt og har ikke den type penger.. Nå mener han at brødrene skal legge inn penger til kortet hans, siden de alle arvet penger etter faren som han mener egentlig faren sikert hadde spart til hans førerkort 🤦🏼‍♀️

Han hører ikke selv hvor utrolig idiot han høres ut 🥴

Så hadde jeg vært deg ville jeg virkelig ha latt det være! Kanskje de hadde planner om å dekke ditt også når du var tenåring, men du ventet for lenge? 

Anonymkode: 189ba...72a

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

I min familie ble lappen, og andre ting, sponset så lenge du bodde hjemme. Tok du valget å flytte ut så tok du også valget om å stå økonomisk alene.

Jeg synes det er dumt at jeg ikke fullførte lappen før jeg flyttet, men kommer aldri til å spørre om å få betalt lappen av foreldrene mine. Dette var et valg jeg tok når jeg flyttet.

Anonymkode: 7401d...a60

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Når du er voksen tjener du vel like mye som dine foreldre? 

Mine søsken fikk førerkort av foreldrene da de var 18, men jeg er 30 og har ennå ikke tatt lappen. Jeg fikk derimot

reise på språkreise, noe de ikke fikk. Men fører ikke regnskap. 

Kunne aldri fått meg til å spørre mine foreldre om penger når jeg er voksen, i hvertfall ikke kreve etterbetaling på noe.  

Anonymkode: 37676...9da

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her har alke fått sponset lappen uavhengig av  når de tok den. 

Anonymkode: 52bfb...58a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min svoger er i en sånn situasjon akurrat nå.. Han og brødrene fikk tilbud om førerkort fra faren da de var 18. Alle takket ja, utenom han som er yngst.  Nå er han snart 30 år, og har bestemmt seg for at det er på tide med førerkort. Han skaper mye drama i familien akurrat nå! Kjefter og syter over hvor urettferdig det er at han ikke får kortet, når de andre fikk det. Han nærmest forlanger penger fra moren og brødrene til å betale, fordi han har ikke penger selv. Største problemet her er at faren døde for 2 år siden, og moren er langtidssykmeldt og har ikke den type penger.. Nå mener han at brødrene skal legge inn penger til kortet hans, siden de alle arvet penger etter faren som han mener egentlig faren sikert hadde spart til hans førerkort 🤦🏼‍♀️

Han hører ikke selv hvor utrolig idiot han høres ut 🥴

Så hadde jeg vært deg ville jeg virkelig ha latt det være! Kanskje de hadde planner om å dekke ditt også når du var tenåring, men du ventet for lenge? 

Anonymkode: 189ba...72a

Hjelpes, så flaut å oppføre seg som en bortskjemt 17-åring når man er 30! Det hadde ikke jeg betalt for, i alle fall. 

Anonymkode: 004d4...489

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Skulle vi krevd lik behandling tror jeg at alle ville fått svært lite. Altså, min lillebror har fått så veldig veldig mye mer enn oss andre 3. Det er også han som har klart seg desidert "dårligst", definitivt uforskyldt. 

Jeg tenker at han fortjener alt han har fått. Men da jeg var ung voksen (6 år eldre enn ham), så gråt jeg nok en skvett over all urettferdighet. 

Jeg har klart meg greit på tross. Jeg har klart meg greit siden jeg kom meg vekk fra hjembyen i svært ung alder.

Jeg har rett og slett klart meg bedre enn lillebroren min som ble stående igjen med med ansvaret for min mor og far. 

Anonymkode: 5d360...6d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du er voksen tjener du vel like mye som dine foreldre? 

Mine søsken fikk førerkort av foreldrene da de var 18, men jeg er 30 og har ennå ikke tatt lappen. Jeg fikk derimot

reise på språkreise, noe de ikke fikk. Men fører ikke regnskap. 

Kunne aldri fått meg til å spørre mine foreldre om penger når jeg er voksen, i hvertfall ikke kreve etterbetaling på noe.  

Anonymkode: 37676...9da

Helt enig. Jeg er glad for at foreldrene mine har hatt mulighet til å hjelpe  både min søster og meg med f.eks deler av egenkapital ved bolig. De hadde kanskje ikke hatt råd til det om alt måtte være helt likt hele tida.

Anonymkode: abb45...f29

AnonymBruker
Skrevet

Litt samme i min familie. Vi skulle få en sum til lappen. 

Et søsken tok lappen som 18 åring og et som 27 åring (etablert både med samboer og selveid bolig) og jeg sist som 30 åring. De to første fikk det avtalte beløp - jeg ingenting. 

Jeg gidder ikke bry meg med det, men synes innerst inne det er litt utettferdig 😝

Anonymkode: 31b99...ddc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine barn veldig små og det er godt over 10 år til det er aktuelt med lappen for noen av dem, men jeg kommer til å spare opp en sum og den får de uavhengig av når de tar førerkortet. 

Anonymkode: f2af8...5eb

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir irritert TS. Jeg er eldst i søskenflokken og fikk beskjed at mine foreldre at siden de ikke hadde fått noe støtte til lappen, bolig etc av SINE foreldre, så så de heller ingen grunn til at vi skulle få det. Men så ombestemte de seg av en eller annen grunn da mine yngre søsken ble gamle nok til å ta lappen. Da fikk jeg overført samme beløp som de hadde brukt på mine søsken.

Vi har mye arvekrangler i vår familie (som jo typisk oppstår fordi man føler man har vært forskjellsbehandla som barn) og mine foreldre har derfor vært veldig opptatt av at man skal prøve å få ting mest mulig likt. Så lenge man ikke har veldig trang økonomi, et barn med spesielle utfordringer eller lignende så forstår jeg ikke helt hvorfor foreldre IKKE bør kunne tilstrebe å gjøre det mest mulig likt mellom barna sine.

Anonymkode: e3d95...978

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har alle tre ungene fått dekket sertifikatet uavhengig av hvor gammel de var når de tok det. Er opptatt av at store beløp skal være likt for alle 3. småbeløp er det ikke så nøye med.

Anonymkode: 3326e...daa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Yngstesønnen fikk førerkort. Datteren likte ikke biler og ville heller ha Tesla-aksjer. Nå har sønnen førerkort og datteren gjeldfri leilighet i Oslo 🤷‍♀️

Anonymkode: ef627...c8c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mine brødre fikk førerkort sponset av foreldrene våre, jeg var ikke interessert i lappen da jeg var så ung.  Har aldri skjenket det en tanke at de fikk mer.  Kan jo også hende at jeg har fått mer i andre sammenhenger, vi pleide å få det vi trengte innen rimelighetens grenser.  Hvis foreldrene våre ikke har brukt nøyaktig like mye penger på oss alle så er det helt greit 😄

Anonymkode: ed177...a1d

Huff du har faktisk ingen rett til å føre et slikt regnskap iht likt. 

Det står ingen steder at det skal være helt likt heller. Hvis er av mine barn har et sterkt økonomisk støttebehov og jeg har kun råd til det, og den andre klarer seg helt fint. Så sitter jeg ikke å toer mine hender og lar være å hjelpe. 

Om en unge får et tilbud den andre ungen ikke interesserer seg for, så går det være problemet til den som ikke har interessen. 

Feks hadde jeg vært mor i ditt tilfelle, hadde jeg sagt jeg sponser fører kort. Hvis en ikke vil ha, så får jo ikke den som ikke vil ha, pengene til fribruk. Tar det noen år før du finner ut at du vil alikevel, så hadde jeg nok for lengst brukt pengene på noe annet. Hadde iallefall ikke holdt på pengene MINE til evig tid, i tilfelle ombestemmelse. 

Du takket neitakk, når pengene var tilgjengelig til det. Og dette er heller ikke noe som går i arve regnskapet. Det er kun dine foreldre sine penger, og de gjør akkurat hva de vil med de til de dør. De kan til og med gi bort alt uka før de dør

Anonymkode: 8b871...344

• Liker 2
Skrevet

Har aldri tenkt over hva min bror kanskje har fått i kroner og øre sammenlignet med meg. Vi har vell begge fått hjelp om vi har trengt det og det skal vi vell heller være takknemlig for tenker jeg. Nå tror jeg ikke det blir mer enn ett barn på meg, men hadde jeg hatt det så tenker jeg at det er mer naturlig med hjelp etter behov enn at alt skal være helt likt, innenfor rimelighetens grenser iallefall. 

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre fører regnskap på alt, så meg og mine søsken har fått helt likt i kroner. Så her har alle fått sertifikatet selv om vi tok det på forskjellige aldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fører ikke noe godt med seg å drive med regnskap på den måten. Kanskje fikk du penger til noe annet som broren din ikke fikk? Kanskje ville de dekket ditt da du var 18, mens siden du ventet til du var voksen regnet de med du hadde råd til det selv (og det hadde du jo)? Det er forskjell på å betale noe for ungdom som bor hjemme og en voksen med egen inntekt. 

Anonymkode: 31e04...4a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...