Gå til innhold

Bekymringsmelding etter kritiske spørsmål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever samarbeidet med bhg som noe utfordrende. Jeg har et barn med spesielle behov, som får mange timer med støtte i bhg. Jeg opplever stadig at jeg får følelsen av at de syns jeg er belastende. Sist i forbindelse med at jeg «krever» en tiltaksplan, noe jeg har måtte høre gjennom andre at vi faktisk har rett på. De informerer svært lite, og vi foreldrene har sagt at vi ønsker å være involvert - det har også PPT skrevet i sakkyndig vurdering til barnehagen. 

Nå har styrer kalt inn meg alene til samtale hvor tre andre fra bhg også skal delta. Jeg ytret ønske om å ha med PPT i denne samtalen, noe hun sa nei til(?). Så ble jeg plutselig litt engstelig for denne samtalen, syns det er snodig at jeg blir betraktet som krevende fordi jeg ønsker innpass i hva som skjer med mitt barn i barnehagen. Andre jeg snakker med sier de ofte får oppdateringer fra barnehagen, mens her er det null informasjon til tross for at han får mye støtte. Kan bhg sende bekymringsmelding på bakgrunn av at jeg «maser» om å få innpass og informasjon?

Anonymkode: 9d70a...d25

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta lydopptak av samtalen så lenge du selv deltar, det er fullt lovlig og du må ikke opplyse de andre om at du gjør det. Trå varsomt. Lyv hvis du må!

Barnevernet kan finne på å blande seg inn dersom du har meninger de ikke er enig i, også når de ikke har rettslig grunnlag for det. Les gjerne ytringen til Silje Mack på nrk.no eller les om hva som nylig skjedde med Hege Grostad. Dette er to svært ressurssterke kvinner og de er nok bare toppen av et enormt isfjell hva angår ulovlig maktmisbruk fra offentlig ansatte.

Anonymkode: 51032...08c

• Liker 18
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg opplever samarbeidet med bhg som noe utfordrende. Jeg har et barn med spesielle behov, som får mange timer med støtte i bhg. Jeg opplever stadig at jeg får følelsen av at de syns jeg er belastende. Sist i forbindelse med at jeg «krever» en tiltaksplan, noe jeg har måtte høre gjennom andre at vi faktisk har rett på. De informerer svært lite, og vi foreldrene har sagt at vi ønsker å være involvert - det har også PPT skrevet i sakkyndig vurdering til barnehagen. 

Nå har styrer kalt inn meg alene til samtale hvor tre andre fra bhg også skal delta. Jeg ytret ønske om å ha med PPT i denne samtalen, noe hun sa nei til(?). Så ble jeg plutselig litt engstelig for denne samtalen, syns det er snodig at jeg blir betraktet som krevende fordi jeg ønsker innpass i hva som skjer med mitt barn i barnehagen. Andre jeg snakker med sier de ofte får oppdateringer fra barnehagen, mens her er det null informasjon til tross for at han får mye støtte. Kan bhg sende bekymringsmelding på bakgrunn av at jeg «maser» om å få innpass og informasjon?

Selvfølgelig skal du ha en tiltaksplan. Og oppdatering på hvordan det har gått. De skal feks sette opp mål, med delmål, og gi en rapport om hvordan de har jobbet for å nå målene, hva som gikk bra/ikke bra, og hva de har tenkt å gjøre videre. Bare stå på ditt! Og ring gjerne ppt før møtet og be om råd/si at de ikke får bli med. Og dersom bhg sender bekymringsmelding, er det jo de som stiller seg selv i et dårlig lys.. Hva skal de skrive? Mor bryr seg for mye om barnet sitt?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ditt på ditt rene her. Barnet ditt er heldig som har en mamma som står på! 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ta lydopptak av samtalen så lenge du selv deltar, det er fullt lovlig og du må ikke opplyse de andre om at du gjør det. Trå varsomt. Lyv hvis du må!

Barnevernet kan finne på å blande seg inn dersom du har meninger de ikke er enig i, også når de ikke har rettslig grunnlag for det. Les gjerne ytringen til Silje Mack på nrk.no eller les om hva som nylig skjedde med Hege Grostad. Dette er to svært ressurssterke kvinner og de er nok bare toppen av et enormt isfjell hva angår ulovlig maktmisbruk fra offentlig ansatte.

Ikke hør på dette!

Anonymkode: 60a80...dc9

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de ønsket samtale med deg og alle de voksne på avd for å legge en plan? 
De kan ikke nekte deg å ha med noen 

• Liker 20
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje de ønsket samtale med deg og alle de voksne på avd for å legge en plan? 
De kan ikke nekte deg å ha med noen 

Du får håpe det er dette som er planen heller TS. Vi hadde slike møter, der de tok en kartlegging med oss foreldre, for at vi skulle være enige i hvilke fokusområder de skulle ha i barnehagen. Hadde også møter jevnlig, for å diskutere hvordan det gikk. Denne planen skal du få skriftlig også, slik at dere kan jobbe med det samme hjemme 

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at bhg må ha ditt samtykke for å sende bekymringsmelding, med mindre de er bekymret for at barnet ditt er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Ellers bryter de faktisk taushetsplikten. 

Anonymkode: e924b...5f7

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Bare ta med ppt eller en annen tillitsperson. De kan melde for hva de vil..ikke juridisk men relt

• Liker 6
Skrevet
kruspersilletaco skrev (29 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ha en tiltaksplan. Og oppdatering på hvordan det har gått. De skal feks sette opp mål, med delmål, og gi en rapport om hvordan de har jobbet for å nå målene, hva som gikk bra/ikke bra, og hva de har tenkt å gjøre videre. Bare stå på ditt! Og ring gjerne ppt før møtet og be om råd/si at de ikke får bli med. Og dersom bhg sender bekymringsmelding, er det jo de som stiller seg selv i et dårlig lys.. Hva skal de skrive? Mor bryr seg for mye om barnet sitt?

Jada! Mor ser ikke barnets ressurser, bekymrer seg unødvinging krisemaksimerer viser liten innsikt gjør barnet stresset og usikker og skaper unødvendig bekymring for barnet. Gjør barnet mildere og svakere enn det er er mistanke om muncheim per proxy syndrom hos mor.. bla bla bla 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke hør på dette!

For gudskyld ta opptak av offentlige samtaler om man har konflikt nivå! Det her er Norge og det smarteste man kan gjøre og fult lovlig når man selv deltar i samtalen 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring PPT og hør om de kan nekte dem å være med på møtet.

Anonymkode: 82c59...422

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe ppt. Dette er viktig. 

Anonymkode: 35012...073

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men har du fått agenda for møtet? Det ville jeg ha forventet, det får man jo også til foreldresamtaler. Det høres rart ut at de skal drøfte bekymring med så mange ansatte til stede. Kan det være at de vil snakke om hvordan samarbeidet kan bli bedre? Jeg holder med at du kan ta med deg «hvem du vil». Og be om agenda!

Anonymkode: e924b...5f7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke hør på dette!

Selv advokater anbefaler å ta lydopptak i møte med barnevernet. Hvorfor sier du noe annet og hva er din bakgrunn for å si det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, kan være det handler om måten mor snakker til personalet på eller hvem hun snakker med. Handler det om mor, har ikke PPT noe med det å gjøre. 

Selvfølgelig skal barnet ditt få det hun eller han har krav på og selvfølgelig skal du få god informasjon. Men om du støtt tar opp dette med assistenter eller fagarbeidere, istedenfor pedagogisk leder med pedagogisk ansvar så blir det feil og en belastning for personalet. Dersom du ikke føler du blir hørt av pedagogisk leder med pedagogisk ansvar, bør du be om et møte med styrer. 

Så kan være så enkelt som at de bare ønsker å rydde opp å skape et bedre samarbeid 

Anonymkode: 39a6e...2f7

• Liker 9
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Selv advokater anbefaler å ta lydopptak i møte med barnevernet. Hvorfor sier du noe annet og hva er din bakgrunn for å si det?

Det er jo ikke et møte med barnevernet, bare barnehagen 

AnonymBruker
Skrevet

Altså, kan være det handler om måten mor snakker til personalet på eller hvem hun snakker med. Handler det om mor, har ikke PPT noe med det å gjøre. 

Selvfølgelig skal barnet ditt få det hun eller han har krav på og selvfølgelig skal du få god informasjon. Men om du støtt tar opp dette med assistenter eller fagarbeidere, istedenfor pedagogisk leder med pedagogisk ansvar så blir det feil og en belastning for personalet. Dersom du ikke føler du blir hørt av pedagogisk leder med pedagogisk ansvar, bør du be om et møte med styrer. 

Så kan være så enkelt som at de bare ønsker å rydde opp å skape et bedre samarbeid 

Anonymkode: 39a6e...2f7

Hvis det handler om hvordan mor snakker til personalet på skal selvsagt verken ppt eller barnevernet involveres. En slik uttalelse får meg ti å mistenke du ikke kjenner til dine egne rettigheter eller ikke så opptatt at forvaltningen følger lovene som gjelder her til lands. Begge deler er alvorlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kruspersilletaco skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke et møte med barnevernet, bare barnehagen 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt? Hvorfor mener du at man ikke skal gjøre lovlige tiltak for å sikre seg selv? Barnehager gjør systematiske feilvurderinger og misforstår meldeplikten, dette er det forsket på. At barnevernet gjør feilvurderinger er også velkjent. Ppt gjør også feilvurderinger.

I det øyeblikket en offentlig ansatt med makt til å ødelegge privatpersoners liv innkaller til et møte som kan oppfattes mistenkelig bør man, konsekvent og uten unntak, forberede seg på at noe er på gang. For å slippe ord mot ord-situasjoner der ordet til den offentlige ansatte veier tyngst (dette vurderes av andre offentlig ansatte) bør man sikre seg bevis. Opptak er det beste beviset.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men hvor kommer bekymring til barnevernet inn i bilde? Er det det de vil drøfte på møtet?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...