Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mini har fra fødsel fått mme(nan). 

Han slet med mye luft, vanskeligheter med å bæsje (hver 3.dag), gråt konstant hele dagen og måtte vugges/bæres konstant. Vi prøvde alt, men uansett hva vi gjorde så hjalp det liksom ikke.

Vi prøvde så med hipp, uten at det ble bedre. Vi kontaktet fastlege og helsestasjon for råd…Kolikk sa dem alle sammen….

4.mnd: Etter mange mnd med smerter for mini og utallige veiinger på helsestasjonen med liten vektoppgang, mye gråt/uro, masse gulping og grønn-suppe avføring, mistenkte helsesøster til slutt kumelkprotein allergi. Vi ble anbefalt å prøve nutramigen. Han ble som en ny baby med det samme!! Han ble så fredfull og kunne endelig sove i flere timer i strekk på dagen. Avføringen ble normal og han spiste normalt di 3 første dagene, så var det stopp. I 3 dager spiste han så lite at vi ble innlagt på sykehuset med sonde. Det ble tatt masse blodprøver men alt var fint. Sykehuslegen mente vi skulle prøve nan igjen (tross mistanke om allergi). 

Han begynte å spise bra igjen med nan, men magesmertene kom tilbake, han ble urolig, sov dårlig på dagen. 

Så var det tilbake til helsestasjonen igjen. Nå fikk vi anbefalt Althera. Begynte på den med en gang. Nå er det igjen problemer med luft, grønn-suppe avføring, gulper masse blankt vann hele dagen, urolige dager med minimalt søvn. Føler vi har prøvd alt mulig uten at vi kommer noen vei. Vi er utslitte!! Og stakkars lille som virkelig ikke har det godt :( 

Han er nå 5 mnd, men situasjonen er den samme som på starten. Ingen bedring!! Hva kan vi gjøre???

Anonymkode: ad23e...88d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, får så vondt av dere! Har dessverre ingen gode råd, men her burde dere få mer hjelp fra helsestasjon og lege! 

Anonymkode: 6047a...b6a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er helt vanvittig!! Har prøvd alt, så tenkte jeg måtte prøve denne utveien også, kanskje noen som har opplevd det samme :( 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å forsøke den erstatning som gjorde han bra i magen igjen? Kan jo være han vil spise det nå og at de fungerer bedre? Så kan dere, om dere ikke allerede har begynt, starte med smaksprøver på fast føde. Da ville jeg startet helt forsiktig med grønnsaksmos, ikke grøt eller noe som inneholder melk. 

Anonymkode: 17a0c...670

• Liker 8
Skrevet (endret)

Siden han ble bra noen dager på Nutramigen og dårlig på Althera, ville jeg tenkt at det kanskje er primær laktoseintoleranse og ikke kumelkproteinallergi som er problemet. 

Men Nutramigen smaker temmelig ille, så det er mulig at han rett og slett ikke orker smaken. Prøv om dere kan skjule smaken på noen måte. 

Detteren min hadde mye av de samme utfordringene da hun skulle begynne med mat og jeg skulle trappe ned på ammingen. Det viste seg at hun hadde laktoseintoleranse. Nutramigen ble hennes gode venn, mens de andre barna brakk seg over lukten. 😉 

Endret av Ulven
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo logisk ut å gå tilbake til det ja  Veldig dramatisk når han bare kuttet ut å spise…Men det hjalp jo før, så får prøve det igjen!:) 
Så det er forskjell på nutramigen og Althera? Altså i forhold til laktose/allergi? Visste ikke det, men da er det kanskje ikke så rart at han reagerer på Althera.. Tusen takk for svar :) 

Ulven skrev (11 minutter siden):

Siden han ble bra noen dager på Nutramigen og dårlig på Althera, ville jeg tenkt at det kanskje er primær laktoseintoleranse og ikke kumelkproteinallergi som er problemet. 

Men Nutramigen smaker temmelig ille, så det er mulig at han rett og slett ikke orker smaken. Prøv om dere kan skjule smaken på noen måte. 

Detteren min hadde mye av de samme utfordringene da hun skulle begynne med mat og jeg skulle trappe ned på ammingen. Det viste seg at hun hadde laktoseintoleranse. Nutramigen ble hennes gode venn, mens de andre barna brakk seg over lukten. 😉 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva med å forsøke den erstatning som gjorde han bra i magen igjen? Kan jo være han vil spise det nå og at de fungerer bedre? Så kan dere, om dere ikke allerede har begynt, starte med smaksprøver på fast føde. Da ville jeg startet helt forsiktig med grønnsaksmos, ikke grøt eller noe som inneholder melk. 

Anonymkode: 17a0c...670

Prøver ned nutramigen igjen, får evt smakstilsette litt i starten om det ikke går ned. Har begynt å gi smaksprøver som grøt (sinlac), potet og banan. Det liker han veldig godt :) Grønnsaksmos ja, høres bra ut! Tusen takk for svar!

Skrevet

har baby blitt utredet for reflux? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nutramigen smaker visst ille, enig med de andre her. Prøv å tilsette med noe som skjuler smaken, han er også gammel nok til å prøve litt fast føde. Hold dere unna både laktose og melkeproteiner. 

Anonymkode: ca615...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Refluks?

Syre skaper magesmerter, diare, gulping og ellers en del plager.

Anonymkode: 068d0...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mini har fra fødsel fått mme(nan). 

Han slet med mye luft, vanskeligheter med å bæsje (hver 3.dag), gråt konstant hele dagen og måtte vugges/bæres konstant. Vi prøvde alt, men uansett hva vi gjorde så hjalp det liksom ikke.

Vi prøvde så med hipp, uten at det ble bedre. Vi kontaktet fastlege og helsestasjon for råd…Kolikk sa dem alle sammen….

4.mnd: Etter mange mnd med smerter for mini og utallige veiinger på helsestasjonen med liten vektoppgang, mye gråt/uro, masse gulping og grønn-suppe avføring, mistenkte helsesøster til slutt kumelkprotein allergi. Vi ble anbefalt å prøve nutramigen. Han ble som en ny baby med det samme!! Han ble så fredfull og kunne endelig sove i flere timer i strekk på dagen. Avføringen ble normal og han spiste normalt di 3 første dagene, så var det stopp. I 3 dager spiste han så lite at vi ble innlagt på sykehuset med sonde. Det ble tatt masse blodprøver men alt var fint. Sykehuslegen mente vi skulle prøve nan igjen (tross mistanke om allergi). 

Han begynte å spise bra igjen med nan, men magesmertene kom tilbake, han ble urolig, sov dårlig på dagen. 

Så var det tilbake til helsestasjonen igjen. Nå fikk vi anbefalt Althera. Begynte på den med en gang. Nå er det igjen problemer med luft, grønn-suppe avføring, gulper masse blankt vann hele dagen, urolige dager med minimalt søvn. Føler vi har prøvd alt mulig uten at vi kommer noen vei. Vi er utslitte!! Og stakkars lille som virkelig ikke har det godt :( 

Han er nå 5 mnd, men situasjonen er den samme som på starten. Ingen bedring!! Hva kan vi gjøre???

Kan det være refluks sykdom. Altså behandlingstrengende? Syre som kommer opp i spiserøret og skaper ubehag. Vår er under utredning for det nå. Og han høres veldig lik ut som din baby mtp symptomer.

Evt kan fysio ta en sjekk for låsninger eller stivhet i nakken?

Anonymkode: 19176...990

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (5 minutter siden):

har baby blitt utredet for reflux? 

Nei vi ble sendt til sykehuset for utredning, men det ble kun tatt blodprøver? Vi følte den utredningen var meningsløs da vi allerede hadde tatt masse blodprøver hos vanlig fastlege. Kan jeg ta det opp hos helsesøster?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nutramigen smaker visst ille, enig med de andre her. Prøv å tilsette med noe som skjuler smaken, han er også gammel nok til å prøve litt fast føde. Hold dere unna både laktose og melkeproteiner. 

Anonymkode: ca615...3a0

Ja da prøver jeg nutramigen igjen, tilsetter smak og ser om det går ned da. Han får grøt (sinlac).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være refluks sykdom. Altså behandlingstrengende? Syre som kommer opp i spiserøret og skaper ubehag. Vår er under utredning for det nå. Og han høres veldig lik ut som din baby mtp symptomer.

Evt kan fysio ta en sjekk for låsninger eller stivhet i nakken?

Anonymkode: 19176...990

Det har han ikke blitt utredet for…Rart sykehuset ikke sjekket det når vi var innlagt…Har vært hos kiropraktor utallige ganger. Men han ble ikke bedre…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei vi ble sendt til sykehuset for utredning, men det ble kun tatt blodprøver? Vi følte den utredningen var meningsløs da vi allerede hadde tatt masse blodprøver hos vanlig fastlege. Kan jeg ta det opp hos helsesøster?

ta det opp med helsesøster ja.

Det hender at det ikke er melkeprotein allergi eller intoleranse som er problemet men heller reflux problemer. En del ganger hjelper derimot melkefritt noe mot reflux. (feks Altera)

Du kan jo google Reflux baby og se om det er noe dere kjenner dere igjen i...

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

ta det opp med helsesøster ja.

Det hender at det ikke er melkeprotein allergi eller intoleranse som er problemet men heller reflux problemer. En del ganger hjelper derimot melkefritt noe mot reflux. (feks Altera)

Du kan jo google Reflux baby og se om det er noe dere kjenner dere igjen i...

Supert, skal til helsestasjonen på onsdag, så skal høre med dem da! Tusen takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøv nan HA 1. Denne er delvis spaltet og bedre enn vanlig nan for kumelksallergikere, men den er ikke helspaltet. Babyen vår hadde kolikk av vanlig nan, men er rolig og har fin avføring med nan HA1. Storesøsken hadde kumelksproteinallergi og drakk pepticate, men den nekter baby å drikke. 

Anonymkode: 834cd...fc3

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (13 timer siden):

Dette stemmer ikke. Barn utvikler ikke laktoseintoleranse før barneskolealder. Små barn har eventuelt kumelksproteinallergi (refferanse allergilegen vår).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Barn utvikler ikke laktoseintoleranse før barneskolealder. Små barn har eventuelt kumelksproteinallergi (refferanse allergilegen vår).

Spedbarn er svært sjelden laktoseintolerante da morsmelk inneholder laktose og barnet er nødt til å fordøye dette. Laktoseintoleranse oppstår som regel gradvis rundt 3-5 års alder, eller senere, men kan også oppstå som følge av sykdom eller skade i tarmen. Spedbarn er svært sjelden laktoseintolerante da morsmelk inneholder laktose og barnet er nødt til å fordøye dette. Laktoseintoleranse oppstår som regel gradvis rundt 3-5 års alder, eller senere, men kan også oppstå som følge av sykdom eller skade i tarmen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg allergilegen din skal snakke med barnelegen til datteren min, og så får de ta en faglig diskusjon på hva som er riktig.😉

Min datter testet positivt på laktoseintoleranse med laktosebelastningstest som 11 måneder gammel baby, og det var absolutt ingen tvil på blodprøvene om at den var positiv. Hun har i tillegg fått bekreftet diagnosen som voksen med gentest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...