Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #1 Skrevet 17. oktober 2005 Fikk telefon fra barnehagen med klage på katten vår her om dagen. Katten har gått der nede i månedsvis på dagtid, fordi den har fått mat og masse oppmerksomhet der. De sa den nå hadde begynt å bli plagsom og bitt en voksen. Hva skal jeg liksom gjøre med det da? Det er dere som har skapt problemet, sa jeg. Dere må jage den ut og la vær å gi den mat!! Og så sier dama at hun kan være behjelpelig med å få den omplassert Er det bare meg, eller er ikke dette litt vel frekt?? Selvfølgelig er det ikke verken kjekt eller bra hvis katten klorer eller biter barna, men skal man liksom bare avlive en katt fordi mennesker skaper en situasjon som kunne vært unngått? Hva ville dere sagt/gjort i denne forbindelse?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #2 Skrevet 17. oktober 2005 Ja, jeg er helt enig med deg. De har her laget seg et problem, som du skal få skylda for. I tillegg synes jeg ikke de ansatte i barnehagen gjør jobben sin, iom at de burde lære barna respekt for dyr. Man skal vise resapekt og aktsomhet mot dyr man ikke kjenner, dette være seg katter eller hunder. Det er jo pga at barn nå til dags ikke lærer denne respekten at den nye hundeloven er så streng mht til at man ikke får binde hunder utenfor butikker. Jeg lurer jo også på hva de ansatte skal si til barna hvis de kommer til å etterlyse katten. For hva slags bruk og kast holdning til dyr er det ikke de barnehageansatte lærer barna? Problemet er altså at så mange ikke har greie på hvordan man skal nærme seg dyr, og at man skal la dyr være i fred hvis man ikke er trygg på oppførselen deres. Dette burde altså også barna lære. I denne konflikten frykter jeg at du vil tape kampen mot hysteriske småbarnsforeldre (bare les rundt på forumet her så skjønner du hva jeg mener). Du bør altså trå veldig varsomt. hvis det ser ut til å utvilkle seg til en større konflikt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med norsk huskattforening, som kan være behjelpelig i en slik situasjon. jeg regner med katte din er kastrert, hvis ikke kan detet hjelpe til å fjerne nervøs/aggresiv adferd. det vil også få katetn til å streife mindre (tenkte bare å nevne det, i tilfellet du altså ikke har kastrert katten allerede). Ellers har jeg sett en katt i nabolaget som går med et halsbånd der det står at den ikke skal mates. Dette kan jo være en løsning, selv kanskje ikke de ansatte i barnehagen vil respektere dette. Men det kan uansett være med på å forhindre at andre mater katten din (noe som forøvrig er utrolig frekt gjort!). Kjenner noen som måtte gi opp å sette katten på diett, siden så mange matet den kontaktsøkende og menneskekjære katten deres Ønsker deg uansett lykke til, og hold oss gjerne oppdatert hvordan dette går
Maja23 Skrevet 17. oktober 2005 #3 Skrevet 17. oktober 2005 Ja, jeg er helt enig med deg. De har her laget seg et problem, som du skal få skylda for. I tillegg synes jeg ikke de ansatte i barnehagen gjør jobben sin, iom at de burde lære barna respekt for dyr. Man skal vise resapekt og aktsomhet mot dyr man ikke kjenner, dette være seg katter eller hunder. Det er jo pga at barn nå til dags ikke lærer denne respekten at den nye hundeloven er så streng mht til at man ikke får binde hunder utenfor butikker. Jeg lurer jo også på hva de ansatte skal si til barna hvis de kommer til å etterlyse katten. For hva slags bruk og kast holdning til dyr er det ikke de barnehageansatte lærer barna? Problemet er altså at så mange ikke har greie på hvordan man skal nærme seg dyr, og at man skal la dyr være i fred hvis man ikke er trygg på oppførselen deres. Dette burde altså også barna lære. I denne konflikten frykter jeg at du vil tape kampen mot hysteriske småbarnsforeldre (bare les rundt på forumet her så skjønner du hva jeg mener). Du bør altså trå veldig varsomt. hvis det ser ut til å utvilkle seg til en større konflikt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med norsk huskattforening, som kan være behjelpelig i en slik situasjon. jeg regner med katte din er kastrert, hvis ikke kan detet hjelpe til å fjerne nervøs/aggresiv adferd. det vil også få katetn til å streife mindre (tenkte bare å nevne det, i tilfellet du altså ikke har kastrert katten allerede). Ellers har jeg sett en katt i nabolaget som går med et halsbånd der det står at den ikke skal mates. Dette kan jo være en løsning, selv kanskje ikke de ansatte i barnehagen vil respektere dette. Men det kan uansett være med på å forhindre at andre mater katten din (noe som forøvrig er utrolig frekt gjort!). Kjenner noen som måtte gi opp å sette katten på diett, siden så mange matet den kontaktsøkende og menneskekjære katten deres Ønsker deg uansett lykke til, og hold oss gjerne oppdatert hvordan dette går ← så enig,så enig
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #4 Skrevet 17. oktober 2005 Dette er da virkelig nbarnehagen sitt problem og ikke ditt? Såvidt meg bekjent erdet ikke båndtvang på katter, og eier er ikke "ansvarlig" for hva katten gjør når den er ute.Om de i barnehagen har lokket katten til seg og gitt den mat må de da heller slutte med det! Omplassering? Hørt noe så idiotiks!?! Dett er da hverken katten (eller din) feil ?
sushigirl Skrevet 17. oktober 2005 #5 Skrevet 17. oktober 2005 Er enig med de andre her. Hvis barnehagen tok katta inn og ga den mat, må de regne med at den dukker opp flere ganger. Det beste er nok å ta en rolig prat med de ansatte, og be dem om å slutte å gi den mat, og stenge den ute, da slutter den nok å gå dit.
Gjest Violetta Skrevet 17. oktober 2005 #6 Skrevet 17. oktober 2005 Så vidt meg bekjent vanker katter der de får mat, og har man begynt å mate en katt vil den fortsette å komme. Det kan da ikke du som katteeier styre! Ville ikke brydd meg mer om det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #7 Skrevet 17. oktober 2005 Godt å høre at det ikke er jeg som er vanskelig:) De sier de ikke har sagt siste ord om saken. Sønnen min går i den barnehagen og jeg bare gruer meg for å gå dit.
Gjest Violetta Skrevet 17. oktober 2005 #8 Skrevet 17. oktober 2005 Godt å høre at det ikke er jeg som er vanskelig:) De sier de ikke har sagt siste ord om saken. Sønnen min går i den barnehagen og jeg bare gruer meg for å gå dit. ← I så fall synes jeg det nærmer seg trakassering. Nesten så man kunne vurdre å involere politi...
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #9 Skrevet 17. oktober 2005 Er absolutt enig med de andre her i at barnehagen er fullstendig urimelig! At katten kunne bli et problem burde de tenkt på før de begynte å gi den mat og kos! Og hva lærer de egentlig barna med denne oppførselen? At det er greit å lokke til seg andres kjæledyr? At det bare er å kvitte seg med det når det ikke lengre passer? Barnehagen har ingen rett til å kreve at katten blir omplassert, og at de foreslår noe sånt vitner ikke akkurat om at de har noen ansvarsfølelse eller forståelse for hva de har gjort. Jeg vil foreslå, om du ikke allerede har gjort dette, at du merker katten din hos dyrlegen med chip eller tatovering. Da vil du ihvertfall få bekjed om katten din blir "omplassert" av andre!
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #10 Skrevet 17. oktober 2005 Hva slags ubetenksomme mennesker er det som jobber på den barnehagen.. Klart en katt kommer tilbake til noen som gir den mat og kos. Helt uakseptabel oppførsel av barnehagepersonalet. Virker nokså dumt å oppmuntre en katt til å oppholde seg et sted hvor det muligens er allergiske barn også..
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. oktober 2005 #11 Skrevet 17. oktober 2005 Har du mulighet til å holde katten din inne på dagtid noen uker? Det ville sannsynligvis løst problemet, dersom de i tillegg slutter å oppmuntre den til å komme dit. Er ellers enig med de andre her, dette er overhodet ikke din feil.
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #12 Skrevet 17. oktober 2005 Det der er barnehagen sitt problem, ikke ditt. Får katten mat så kommer den naturligvis tilbake. Hadde det vært meg så hadde jeg nok blitt litt småildsken på barnehagepersonalet jeg. Det er klart små barn synes det er stas og kos når det kommer en katt på besøk, men hva tenker personalet når de begynner å gi dem mat? Vet ikke hvordan det er der, men i "min" barnehage har vi ungene sovende i vogner ute - noe som er et svært fristende sted for katter å hoppe oppi og kose seg når det er kjølig ute. Hva har de tenkt å gjøre dersom noe slikt skjer der? Jeg forstår også at katta kan finne på å bite og klore. Unger synes det er stor stas med katt og vil gjerne kose og herje med den, noe som fort kan bli litt for mye for den stakkars katten og da forsvarer den seg naturligvis på den eneste måten den vet om.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #13 Skrevet 18. oktober 2005 Har du mulighet til å holde katten din inne på dagtid noen uker? Det ville sannsynligvis løst problemet, dersom de i tillegg slutter å oppmuntre den til å komme dit. Er ellers enig med de andre her, dette er overhodet ikke din feil. ← Ja, nå holder jeg den inne på dagtid, så får vi se hva som skjer etterhvert. Hvis de maser mer om dette nå klikker det tror jeg De kan bare drite i at vi omplasserer katten i alle fall. Vanskelig dette her med katter. Vet ikke om man kan kreve den avlivet hvis den biter eller klorer noen?
aline Skrevet 18. oktober 2005 #14 Skrevet 18. oktober 2005 Vanskelig dette her med katter. Vet ikke om man kan kreve den avlivet hvis den biter eller klorer noen? ← har jeg aldri hørt om, og IHVERTFALL ikke når de selv har lokket den til seg i utgangspunktet, uten å tenke over hva det kan innebære. hadde det vært snakk om en mannevond katt som uoppfordret løp etter mennesker og bet og klorte, så hadde det kanskje vært en reall sak. men slik saken er her, så har de vel ingenting de skulle sagt. DE har lokket til seg en ukjent katt. DE har matet en ukjent katt. dersom de har noen som helst peil på katter, noe du bør påpeke at bør være selvsagt siden de lokket til seg en fremmed katt, så vet de at katter kan både klore og bite folk, uten at de avlives eller omplasseres av den grunn. det er litt forskjell på en hund og en katt, mye pga størrelse og omfang av skader. har aldri hørt om at en katt som først har bitt ett menneske, blir mannevond f.eks.
Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #15 Skrevet 18. oktober 2005 idioter som jobber iden barnehagen... Deres egen skyld at de har lokket til seg katten... Hva gjorde den voksne for å få katten til å klore??? voksne katter pleier da ikke gå til angrep på vokne om den ikke har blitt provosert til det.... Og nei, de kan ikke kreve den avlivet,hunder kan utgjøre en fare for liv, det kan ikke katter.... Og om dyr blir provosert til angrep, så er det ikke dyret det er noe i veien med...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå