Gå til innhold

Kattebitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble bitt i hånden av en katt i dag så jeg silblødde. Så nesten ut som den traff en blodåre nederst på siden av tommelen. Vasket det godt og tok på plaster, men det verker mye.

Må jeg ta stivkrampesprøyte, eller?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis katten går ute er det en sannsynelighet for at du har blitt smittet, men sannsyneligheten er ikke stor. jeg vil uasett anbefale deg å dra ned på legevakta å få en sprøyte. Den varer da i 10 år er det vel, så da er det uansett gjort. Hvis du er under 20 kan det hende den du tok som barn fortsatt er virksom. Men for sikkerhets skyld er det altså ikke dumt å ta den sprøyta.

Håper du ble venner med katten etterpå da ;):)

Skrevet

Jeg ville dratt til legevakten - med en gang.

Skrevet

Nå er det godt 3 dager og jeg lever enda :ler2: Har ikke vært hos legevakten og føler meg helt fin. Da skal en vel gå ut i fra at alt har gått bra?

Har ikke peil hva for symptomer/sykdom man eventuelt får ved kattebitt og hvordan dette utarter seg. Noen som vet?

Skrevet

Bitt fra katter blir ofte infisert. Mange leger setter deg da på antibiotika for sikkerhets skyld, men personlig synes ikke jeg det er vits i å ta antibiotika før eventueller infeksjonstegn vises(hevelse, rødhet, varme, smerter). Hvis det er mer enn 8-10 år siden siste stivkrampesprøyte skal man helst ta det. Da bør du få gjort det i morgen, ellers har det gått for lang tid siden den eventuelle smitten.

Skrevet

Sår fra katt kan være svær farlig, tom en liten risp bare kan gjøre store utslag. Har en venninne som nesten fikk ødelagt hånda pga av dette. Legen sa hun kom i siste liten for å redde hånda si :sjokkert: og hun har stivkrampe sprøyte som ikke er mer enn 2 år gammel!!!Vetrinærer og leger råder folk til å ta straks ta kontakt med lege hvis uhellet er ute. Bedre å være overforsiktig enn å miste hånda for noe så dumt..

Skrevet

Har hatt katt i 14 år og har fått endel sår, bitt og arr i løpet av denne tiden. Både jeg og alle mine lemmer fungerer fint. Det som er litt skummelt er pga at kattetenner og klør er lange, tynne og spisse er at det kan gro oppå før hele såret "nedi" hånda har grodd og da kan det sette seg bakterier i. Vær obs på tegn til betennelse som nevnt over her. Da bør du ta en tur til legen.

Skrevet

Hun som fikk problemer med hånden etter kattebitt, fikk nok problemer grunnet bakterier som skaper infeksjon lokalt. Det har ikke noe med stivkrampe å gjøre.

Skrevet

Jeg må jammen være heldig som lever. Hadde katt i hele oppveksten og det hendte da rett som det var at det ble både bitt og klor hvis leken ble litt for vill, og pus bommet på garnnøstet. (Nei! Jeg dro ikke katta i halen....) Men det var da aldri tale om å gå til lege for det. Som oftest ble bitt/klor litt røde og hovne i et par dager, og så grodde det som ethvert annet risp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...