Gå til innhold

Bolig til 9 - 13 mill. - kan jeg få se regnestykket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i området er det utrolig mye "vanlige" folk som kjøper boliger til mellom 9 og 13 millioner. (Dvs. lærer, farmasøyt, bilselger, osv.)

Det kan hende jeg ikke har fulgt med i timen - men skjønner ikke hvordan dette lar seg gjøre uten å ha flerfoldige millioner i egenkapital?

Har du en relativt alminnelig jobb/livsstil/lønn? Og bolig til mellom 9 og 13 millioner?

Hvordan ser dette regnestykket ut? 

Anonymkode: 00c76...269

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke, men ville fint hatt råd til det om jeg slo meg sammen med en partner med tilsvarende økonomi. Jeg er 40 år, singel med barn, har en helt gjennomsnittlig årsinntekt på rundt 570,000.

Bor i Oslo, kom tidlig nok inn på boligmarkedet til å ha karret til meg en del i egenkapital og prisene har jo bare sust oppover. Betjener et boliglån på 2,5 + 4000 i fellesutgifter (som jo ville gitt en del til i lånekapasitet om jeg skulle bo i bolig uten fellesutgifter). Har leilighet som nok er verdt rundt 4,5 nå - jeg kjøpte den for 3,5 for under tre år siden. 

Anonymkode: a1cc5...ced

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke, men ville fint hatt råd til det om jeg slo meg sammen med en partner med tilsvarende økonomi. Jeg er 40 år, singel med barn, har en helt gjennomsnittlig årsinntekt på rundt 570,000.

Bor i Oslo, kom tidlig nok inn på boligmarkedet til å ha karret til meg en del i egenkapital og prisene har jo bare sust oppover. Betjener et boliglån på 2,5 + 4000 i fellesutgifter (som jo ville gitt en del til i lånekapasitet om jeg skulle bo i bolig uten fellesutgifter). Har leilighet som nok er verdt rundt 4,5 nå - jeg kjøpte den for 3,5 for under tre år siden. 

Anonymkode: a1cc5...ced

Og snart er det whoooosh også er den kun verdt 2,3 mill igjen. Du aner tydeligvis ikke hva som kommer.

Anonymkode: df952...bec

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Eksempel:

Anne, fra Oslo, kjøpte sin første leilighet som 25-åring for 2,5 millioner i 2014 med 100,000 på BSU, 1 million i forskudd på arv og 1,4 i lån. Hun selger den som 30-åring for 5 millioner. Nå er inntekten hennes gått opp til 600,000 og hun kan låne 1 million til. Hun treffer Ole, forsker fra Oslo, som er i akkurat samme situasjon. Sammen kan de kjøpe for 12. 

En kombinasjon av hjelp hjemmefra og tidlig og smart pengeplassering.

Anonymkode: 42d41...5fa

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bolig til 7.3 mill alene i Oslo for noen år tilbake siden da jeg var 30 år, med en lønn på 700.000 kr.  Hadde ca 3.5m i egenkapital (fra tidligere boligsalg og sparing) og resten i lån. Leiligheten ble kjøpt da jeg var i forhold, og da det ble brudd og han flyttet ut så spurte jeg banken om å kun betale renter i noen år (avdragsfrihet), det sa de ja til. Siden jeg hadde en del egenkapital og boligmarkedet bare gikk opp opp opp så jeg ingen grunn til å betale avdrag (solgte den for rundt 9m etter et par år så var virkelig ikke noe poeng å betale ned på det lånet). 

Så med bolig til 7.3m, egenkapital på 3.5m, lån på 3.8m med avdragsfrihet så betalte jeg ca 6000 til banken i måneden.  Med rundt 35k utbetalt i lønn i måneden etter skatt, så var det veldig lett å betjene det lånet.

Så… jeg tenker at hvis jeg hadde hatt samboer med tilsvarende inntekt og kanskje også noe egenkapital å bidra med, så hadde det vært veldig enkelt for oss å kjøpe bolig til 9m i området du nevner. 

Anonymkode: 8118d...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bolig til ca 8,5 mill (verdt mer nå) og eier hytte til ca 1,7 mill.

Jobber i bank og forsvaret og tjener rundt 1,5 mill til sammen så noe over snittet. Mannen slutter uansett i forsvaret nå så da går han høyst sannsynlig ned ca 200k i årslønn. 

Vi har tjent litt på kjøp og salg av boliger og spart ca 1 mill til sammen utenom i tillegg. Vi har aldri sluttet å spare eller å prioritere framtiden selv om vi allerede har eid. Er altså hard sparing og kjøp og salg av bolig og tomt som er svaret, har gjort mange gode og heldige valg som har lønt seg. Har rundt 5,5 mill i lån så banken har også hjulpet en del til, absolutt.

Hytta betaler seg forøvrig selv med overskudd via utleie, så ingen utgifter der. Men klart, vi hadde jo hatt mindre lån om vi hadde cashet den ut.

Anonymkode: 0a077...e23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og snart er det whoooosh også er den kun verdt 2,3 mill igjen. Du aner tydeligvis ikke hva som kommer.

Anonymkode: df952...bec

Ikke du heller tydeligvis 🤪

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke selv, men kjenner et par (sivilingeniør og lærer) i starten av 30-åra som er på boligjakt i et område der boligene koster 12-18 mill.

Læreren hadde fikk tidlig arv og fikk kjøpt leilighet rett etter vgs. Hen har i tillegg gjort smarte økonomiske valg, som å alltid leie ut et rom eller hele leiligheten, og hen lever sparsommelig og gjør gode økonomiske valg i hverdagen. Det var lite festing, alkohol og kaféturer både i og etter studietida, og lavt forbruk generelt, og hen har gjort fornuftige investeringer som har gitt god avkastning.

Sivilingeniøren er meget forsiktig med pengebruken, og var det også i studietida. Hen er til tider direkte gjerrrig. Hen kjøpte leilighet nesten rett etter studiene takket være sommerjobbing og svært lavt forbruk i studietida, samt et lite privatlån (ca 50 000?) fra foreldrene. Jobben er ganske godt betalt, og gir gode bonuser. Hen har også gjort smarte investeringer i aksjer og aksjefond, samt hatt litt flaks.

Oppsummert er det nok (svært) lavt forbruk, jobbing og investering i aksjefond og aksjer som er viktigst (+ en dose flaks). Lærerens arv har også betydning, men det hadde aldri gått om hen ikke hadde forvaltet arven på en såpass god måte.

Anonymkode: 97eb3...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange som har mye lån og vil få problem når renta stiger. Dersom en ikke har råd til å betale ned på lånet, så har en egentlig ikke råd til å ha så mye lån.

Anonymkode: a6e46...7bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bolig til ca 14, lån på halvparten. Vår egenkapital er resultat av 15 år med stigning i Oslo-markedet, pluss nedbetaling av lån selvsagt. Rett i underkant av 2 mill i inntekt totalt, så vi har gode lønninger, men på snittet i våre type stillinger (økonomi/it). Ingen arv eller hjelp fra familien for å komme hit, men har fått med en del stigning i markedet. 

Anonymkode: 13495...270

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i området er det utrolig mye "vanlige" folk som kjøper boliger til mellom 9 og 13 millioner. (Dvs. lærer, farmasøyt, bilselger, osv.)

Det kan hende jeg ikke har fulgt med i timen - men skjønner ikke hvordan dette lar seg gjøre uten å ha flerfoldige millioner i egenkapital?

Har du en relativt alminnelig jobb/livsstil/lønn? Og bolig til mellom 9 og 13 millioner?

Om det er i Oslo så har boligene steget 100% de siste 10 årene.

Tenk deg at to lærere kjøpte seg en bolig hver til 2 millioner i 2011.

De er nå begge steget til 4 mill. Så har de sikkert betalt ned 100.000 hvert år i avdrag som blir 1 mill over 10 år.

Da har de 3 mill hver i EK som er tilsammen 6 mill.

Så tjener de sikkert med 10 års annsienitet sånn ca. 600.000 kroner.

Da låner de 5x inntekt= 5*1,2=6 mill.

Vipps så kan de kjøpe en bolig til 12 mill, da boligene deres har doblet seg i verdi de siste 10 årene.

Anonymkode: 227c2...493

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Svaret er at det har de. Enten pga. arv eller fordi de allerede eier en eller to leiligheter/hus (gjerne som selges i samme marked og i samme by) som de kjøpte for flere år siden som ikke er fult belånt lenger + har fått prisstigning. Eller gjerne en kombinasjon av dette.

I tillegg tror jeg mange har høye lån.

Tenker selv likevel "hvordan har de råd?".. Vi eier selv en leilighet verdt ca. 9 mill, litt over kanskje, som er 50% belånt bare + tjener 1,3 mill til sammen i året (2 personer) men lånekalkulatorer osv viser at vi maks kan presse oss til rundt 13 mill likevel. 

Anonymkode: 8c42c...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Noen har vært veldig heldige med prisstigning på bolig. Ei venninne av meg fikk feks doblet verdien på 5 år. Her jeg bor er det ikke slik og ikke har vi rike foreldre, så til tross for at vi tjener en ca 2 millioner i året og har et boliglån på det samme, sliter vi med å få mer penger for å bygge på. For et annet fakta er jo også dessverre at det ikke er fælt billigere å bygge på uansett hvor du bor i landet og ei planke koster ei planke. Dermed er det vanskelig for oss som feks bruker en million og bare får femhundretusen i prisstigning på boligen. I Oslo området får du gjerne igjen det du legger i og kanskje enda litt, om man bygger på en smart måte (ekstra soverom kan feks være populært). 

Anonymkode: fffce...164

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøpte bolig til ca 8,5 mill (verdt mer nå) og eier hytte til ca 1,7 mill.

Jobber i bank og forsvaret og tjener rundt 1,5 mill til sammen så noe over snittet. Mannen slutter uansett i forsvaret nå så da går han høyst sannsynlig ned ca 200k i årslønn. 

Vi har tjent litt på kjøp og salg av boliger og spart ca 1 mill til sammen utenom i tillegg. Vi har aldri sluttet å spare eller å prioritere framtiden selv om vi allerede har eid. Er altså hard sparing og kjøp og salg av bolig og tomt som er svaret, har gjort mange gode og heldige valg som har lønt seg. Har rundt 5,5 mill i lån så banken har også hjulpet en del til, absolutt.

Hytta betaler seg forøvrig selv med overskudd via utleie, så ingen utgifter der. Men klart, vi hadde jo hatt mindre lån om vi hadde cashet den ut.

Vi har også spart ca 1 million nå. 

Til sammenlikning kom vi IKKE inn på boligmarkedet før prisene steg noe voldsomt i Oslo. 

Dette fordi vi solgte med tap i by som ble hardt rammet av finanskrisen - fikk jobb i Oslo og mens vi ikke da fikk lån fordi den ene en periode hadde midlertidig stilling LØP boligprisene fra oss. Banken svar har hele tiden vært «spar mer». 

Så vi har spart og spart, men når vi har nok til det banken da estimerte så.....er prisene steget igjen. Ergo vi må spare mer. 

Om vi arver nå, legger til 1 mill i sparing og vår inntekt på 1,2 mill har vi ikke engang råd til en 3roms her.

Hadde vi flyttet tidligere til Oslo, kjøpt oss inn i ca 2010 (da eide vi i den olje+finanskrisebyen) så hadde vi nå kunne kjøpt til ca tja......9-10 mill. 

Anonymkode: d4582...1da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen har vært veldig heldige med prisstigning på bolig. Ei venninne av meg fikk feks doblet verdien på 5 år. Her jeg bor er det ikke slik og ikke har vi rike foreldre, så til tross for at vi tjener en ca 2 millioner i året og har et boliglån på det samme, sliter vi med å få mer penger for å bygge på. For et annet fakta er jo også dessverre at det ikke er fælt billigere å bygge på uansett hvor du bor i landet og ei planke koster ei planke. Dermed er det vanskelig for oss som feks bruker en million og bare får femhundretusen i prisstigning på boligen. I Oslo området får du gjerne igjen det du legger i og kanskje enda litt, om man bygger på en smart måte (ekstra soverom kan feks være populært). 

Markedet man er i, er markedet man er i. Oslo-markedet er ikke relevant for de som er i Ålesund-markedet, eller Bodø-markedet.

Man kan se på prisstigningen på bolig som "fiktive" penger - de er ikke likvide med mindre du selger boligen i Oslo, og kjøper en bolig et annet sted i landet med andre priser.  Men da kan du ikke vende tilbake, for prisen blir for høy. En leilighet i Oslo kan stige fra 4 til 7 millioner, men det har også de andre leilighetene du da skal kjøpe for dine 7 millioner. Oslo er blitt en bytteby, hvilket skjer når byer når en viss størrelse. 

Jeg er født og oppvokst i Oslo (med foreldre som også er det), så for meg er det ikke et alternativ å bo et annet sted. Jeg blir litt irritert av denne debatten rundt boligprisene i Oslo, som om a) alle har en grunnleggende nasjonalrett på å bo i byen, b) alle Oslo-folk er privilegerte, og c) prisoppgangen på boligmarkedet i Oslo er en investeringskarusell alle har rett til, og bør benytte seg av å hive seg på, for å tjene penger.

Jeg er forøvrig enig i at oppussingskostnaden er noe du må regne nøye på, og kanskje spesielt utenfor byen. Men det er langt fra gitt at du får pengene igjen i Oslo - markedet har nådd et tak, og det er like mange om beinet når oppussingsobjekter er til salgs. Mediene legger frem et feilaktig bilde - det finnes faktisk mange som har lagt penger i å shine opp Oslo-prosjekter, og ikke får mer igjen for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi har også spart ca 1 million nå. 

Til sammenlikning kom vi IKKE inn på boligmarkedet før prisene steg noe voldsomt i Oslo. 

Dette fordi vi solgte med tap i by som ble hardt rammet av finanskrisen - fikk jobb i Oslo og mens vi ikke da fikk lån fordi den ene en periode hadde midlertidig stilling LØP boligprisene fra oss. Banken svar har hele tiden vært «spar mer». 

Så vi har spart og spart, men når vi har nok til det banken da estimerte så.....er prisene steget igjen. Ergo vi må spare mer. 

Om vi arver nå, legger til 1 mill i sparing og vår inntekt på 1,2 mill har vi ikke engang råd til en 3roms her.

Hadde vi flyttet tidligere til Oslo, kjøpt oss inn i ca 2010 (da eide vi i den olje+finanskrisebyen) så hadde vi nå kunne kjøpt til ca tja......9-10 mill. 

Anonymkode: d4582...1da

Vi bor ikke i Oslo men i Trondheim så prisene er ikke like høye her og veksten har ikke vært like enorm. Jeg kjøpte min første leilighet i 2016.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men hvorfor skal dere låne penger til å bygge på hvis dere tjener 2 mill og har boliglån på 2 mill? Det burde ikke ta mer enn 3 år å spare opp 1 mill til å bygge på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (22 minutter siden):

Markedet man er i, er markedet man er i. Oslo-markedet er ikke relevant for de som er i Ålesund-markedet, eller Bodø-markedet.

Man kan se på prisstigningen på bolig som "fiktive" penger - de er ikke likvide med mindre du selger boligen i Oslo, og kjøper en bolig et annet sted i landet med andre priser.  Men da kan du ikke vende tilbake, for prisen blir for høy. En leilighet i Oslo kan stige fra 4 til 7 millioner, men det har også de andre leilighetene du da skal kjøpe for dine 7 millioner. Oslo er blitt en bytteby, hvilket skjer når byer når en viss størrelse. 

Jeg er født og oppvokst i Oslo (med foreldre som også er det), så for meg er det ikke et alternativ å bo et annet sted. Jeg blir litt irritert av denne debatten rundt boligprisene i Oslo, som om a) alle har en grunnleggende nasjonalrett på å bo i byen, b) alle Oslo-folk er privilegerte, og c) prisoppgangen på boligmarkedet i Oslo er en investeringskarusell alle har rett til, og bør benytte seg av å hive seg på, for å tjene penger.

Jeg er forøvrig enig i at oppussingskostnaden er noe du må regne nøye på, og kanskje spesielt utenfor byen. Men det er langt fra gitt at du får pengene igjen i Oslo - markedet har nådd et tak, og det er like mange om beinet når oppussingsobjekter er til salgs. Mediene legger frem et feilaktig bilde - det finnes faktisk mange som har lagt penger i å shine opp Oslo-prosjekter, og ikke får mer igjen for det.

Jeg vet at det er mange som kjøper sekundærbolig i Oslo fordi det er godt utleiemarked samtidig som det er god prisvekst. Jeg bor på sørlandet og kjøpte en sekundærbolig i Oslo for 15 år siden som jeg har leid ut hele tiden.  Jeg har et barnebarn som kanskje kan bo der om han vil studere der etterhvert også. Jeg har også venner som har kjøpt sekundærbolig i Oslo som de leier ut. De fleste kjøpte da prisene var ganske lave for 10-15 år siden og har nedbetalt store deler av boligen. Så da tjener de penger på å leie den ut samtidig som de ikke har særlig stort lån på den og i mange tilfeller ikke noe lån i det hele tatt.

Istedenfor fond så kan det å kjøpe sekundærbolig i Oslo være en god investering. Min bolig som jeg kjøpte i Oslo i 2008 er verdt 5 millioner nå og jeg kjøpt for 1,7 millioner. Jeg kjøpte den kontant da jeg hadde arvet. Jeg har leid den ut hele tiden og leier når ut for 16.500 kroner i måneden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at det er mange som kjøper sekundærbolig i Oslo fordi det er godt utleiemarked samtidig som det er god prisvekst. Jeg bor på sørlandet og kjøpte en sekundærbolig i Oslo for 15 år siden som jeg har leid ut hele tiden.  Jeg har et barnebarn som kanskje kan bo der om han vil studere der etterhvert også. Jeg har også venner som har kjøpt sekundærbolig i Oslo som de leier ut. De fleste kjøpte da prisene var ganske lave for 10-15 år siden og har nedbetalt store deler av boligen. Så da tjener de penger på å leie den ut samtidig som de ikke har særlig stort lån på den og i mange tilfeller ikke noe lån i det hele tatt.

Istedenfor fond så kan det å kjøpe sekundærbolig i Oslo være en god investering. Min bolig som jeg kjøpte i Oslo i 2008 er verdt 5 millioner nå og jeg kjøpt for 1,7 millioner. Jeg kjøpte den kontant da jeg hadde arvet. Jeg har leid den ut hele tiden og leier når ut for 16.500 kroner i måneden.

Dette er fordums tid. Som du selv sier så er det 15 år siden du selv kjøpte sekundærbolig i Oslo. Min far begynte med dette for 30 år siden, og har holdt på boligene men ikke investert i nye.

Dette er ikke et marked som det lønner seg å gå inn i på dette tidspunktet (eller for fem år siden). Det er regulert for mye siden da. Man kunne tidligere ta høy risiko ved å låne mye, men nå er maks belåning satt til 5x inntekt. For kjøp av sekundærbolig i Oslo må du ha 50% EK. I tillegg er beskatningen høy, og inngangsprisen altfor høy til at du kan regne med god avkastning etter skatt. Noen begynte å tjene penger på korttidsutleie (Airbnb), så ble det regulering av dette også, på maks 90 døgn. Myndighetene har ønsket å ta livet av denne typen boligspekulasjon, og de har i stor grad lykkes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har venner hvor begge er lektorer med opprykk. De har full ansiennitet, så da tjener begge rundt 650k. Med to slike inntekter blir det mulig å ta opp endel lån. De har kjøpt seg oppover i markedet i løpet av 20+ år i en av Norges største byer, så de har mye egenkapital. Det er dette som er cluet: De har sikret seg egenkapital gjennom å kjøpe og selge leiligheter/rekkehus. De har selvsagt ikke 9 millioner i lån, det vil de ikke få, men de har såpass mye egenkapital, og høy nok lønn i sikre stillinger som sikrer dem relativt høye lån, som gjør at de kan ha en bolig verdt 9-10 millioner. 
Mannen min og jeg tjener til sammen vesentlig mer enn dem, men vi bor i en liten by med lav prisvekst, og vi har vært i boligmarkedet halvparten så lenge som dem. Det er enorm forskjell på egenkapitalen til venneparet vårt vs oss. Men også vi ville hatt råd til en bolig til 10+ millioner hvis vi hadde ønsket det. Jeg sjekket en lånekalkulator senest i dag, og vi kan få 9,9 millioner i lån hvis vi ønsker det. Glad jeg slipper et så høyt lån, for å være helt ærlig. Vi lever helt vanlige liv i et lite hus på 135 kvadrat, med barn og jobber i det offentlige. Dette lille huset er altså er verdt under halvparten av den summen du skisserer. 

Det er selvsagt også mulig å få penger på annet vis: Arv, krypto, aksjer… 

Anonymkode: e2958...25d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...