AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Jeg kommer fra en liten familie. Vår far døde veldig ung, og nå har jeg kun mor og søster igjen. Min mors familie er utenlandsk og vi har liten kontakt. Pappa var enebarn og foreldrene hans er også døde. Min søster og mamma er «nærmeste» familie. Jeg har ikke mange rundt meg. Jeg er alenemor og har ett barn. Min søster er i samme situasjon, men har 2 unger. Jeg føler at søsteren min bare tar kontakt når hun trenger penger eller praktisk hjelp. Jeg har god økonomi og godt betalt jobb, søster jobber som vikar og har ingen utdanning utover VGS. Satt og så på de siste meldingene jeg har fått fra søster og der ser jeg at samtlige ganger hun har tatt kontakt det siste året er utelukkende for at jeg skal enten stille som barnevakt eller låne henne penger. Jeg har lånt henne 10000-15000kr til sammen, har ikke helt oversikt. Hun betaler aldri tilbake. Jeg har sjeldent behov for barnevakt, har lagt opp livet mitt etter barnets behov. Skal jeg handle/til frisør eller til legen legger jeg det alltid til barnehagens åpningstider. Tar ut ferie når barnehagen er stengt. Barnet er første prioritet, alltid. Denne helgen hadde jeg behov for barnevakt, søsteren min svarte blankt nei. Jeg har spurt et par ganger tidligere også, men det passer aldri for henne. Det gjelder ikke bare barnevakt, men ellers også. Hun har aldri hjulpet meg og svarer nei når jeg spør. Moren vår har alltid sagt at vi søstre må holde sammen, men nå orker jeg ikke å ha kontakt med søster mer. Føler at hun bruker meg, jeg er kun barnevakt og bank for henne. Hva tenker dere? Anonymkode: 4218d...6a2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Kan du ikke si nei og be om å få igjen pengene? Trenger ikke bryte kontakt med familien men grenser må du ha. Anonymkode: 95afc...7b8 5
moroklompen Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kommer fra en liten familie. Vår far døde veldig ung, og nå har jeg kun mor og søster igjen. Min mors familie er utenlandsk og vi har liten kontakt. Pappa var enebarn og foreldrene hans er også døde. Min søster og mamma er «nærmeste» familie. Jeg har ikke mange rundt meg. Jeg er alenemor og har ett barn. Min søster er i samme situasjon, men har 2 unger. Jeg føler at søsteren min bare tar kontakt når hun trenger penger eller praktisk hjelp. Jeg har god økonomi og godt betalt jobb, søster jobber som vikar og har ingen utdanning utover VGS. Satt og så på de siste meldingene jeg har fått fra søster og der ser jeg at samtlige ganger hun har tatt kontakt det siste året er utelukkende for at jeg skal enten stille som barnevakt eller låne henne penger. Jeg har lånt henne 10000-15000kr til sammen, har ikke helt oversikt. Hun betaler aldri tilbake. Jeg har sjeldent behov for barnevakt, har lagt opp livet mitt etter barnets behov. Skal jeg handle/til frisør eller til legen legger jeg det alltid til barnehagens åpningstider. Tar ut ferie når barnehagen er stengt. Barnet er første prioritet, alltid. Denne helgen hadde jeg behov for barnevakt, søsteren min svarte blankt nei. Jeg har spurt et par ganger tidligere også, men det passer aldri for henne. Det gjelder ikke bare barnevakt, men ellers også. Hun har aldri hjulpet meg og svarer nei når jeg spør. Moren vår har alltid sagt at vi søstre må holde sammen, men nå orker jeg ikke å ha kontakt med søster mer. Føler at hun bruker meg, jeg er kun barnevakt og bank for henne. Hva tenker dere? Anonymkode: 4218d...6a2 Har du noengang tatt dette opp med henne på en ikke-konfronterende måte? Skjønner godt du er lei. Jeg hadde nok forsøkt å snakke rolig med henne og fortelle hvordan du opplever situasjonen og se hva slags respons du får. En ting er deres forhold men er jo synd om søskenbarn skal miste kontakten i en allerede liten familie. 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Dere kan vel ha kontakt selv om du ikke er barnevakt eller bank for henne? Bare si nei når hun spør om hjelp eller penger og ta det derfra. Litt dramatisk å bryte kontakten helt med henne. Men blir hun sur og det ender opp i null kontakt, greit nok.
Ulven Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Så lenge forholdet deres er preget av enveiskjøring, tenker jeg du med god samvittighet kan trekke deg unna en god stund. Du behøver ikke nødvendigvis å bryte kontakten helt, men heller si et hyggelig "nei det går ikke" når hun spør om hjelp. Så kan du ta opp forholdet til ny vurdering om en stund. 4
Hippogriff Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Kan du endre balansen i stedet for å kutte kontakten? «Beklager, jeg har ikke anledning til å låne vekk penger nå». «Beklager, jeg får ikke til å sitte barnevakt i kveld». Distansere deg mer fra henne uten å skape konflikt? 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Når var sist du tok kontakt med henne, for å gjøre noe sosialt sammen..? Det er helt greit å si nei til å være barnevakt, men syns det er litt drastisk å kutte hverandre ut fordi man har andre opplevelser og erfaringer rundt det å være mamma. Det at du har lagt opp livet ditt etter barnet ditt, betyr ikke automatisk at det er det rette for henne. Kanskje har hun behov for mer alenetid enn deg - og hun har 2 barn. Du kan fint sette grenser, uten å bli ufin. Jeg strekker meg langt for søsken, samtidig så setter jeg grenser. Likevel så prøver jeg å være behjelpelig og kan si ting som "nei, jeg kan ikke være barnevakt, men det finnes en barnevakttjeneste, du kan jo høre med dem" eller noe lignende. Også er jeg litt på tilbudssiden på andre ting. Inviter på ting med barn, finn en barnevakt som kan passe alle 3 en kveld og lag overnatting for barna + søsterkveld ute. Da kan dere også ha familiefrokost dagen etter. Det finnes løsninger annet enn å kutte hverandre ut. Anonymkode: 0d8f3...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 1) Ikke hjelp henne med penger. Vi bor i et velferdssystem og nav kan dekke de nødvendige utgiftene hun ikke klarer å betjene med vikarstillinger selv. 2) Neste gang hun spør om barnevakt sier du nei. Det må gå begge veier, selv om hun har to og du har et barn. Anonymkode: c4925...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 Svar blankt nei du også. Hvis hun klager, så svarer du at du synes det er veldig enveis, du har stilt opp for henne, men hun gjør ikke gjengjeld. Så ser du hva hun svarer. Hvis hun tar til seg poenget, så greit. Ellers ikke. Anonymkode: f63af...1d3
Strange Doll Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Har du snakket med henne om det? eller tenkte du å bare kutte henne ut?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Jeg tenker hun er like ensom som deg, og i en verre situasjon da hun ikke har penger. Hun henvender seg til den eneste hun har, det er deg. Hva med å legge en plan for hennes fremtid sammen med henne? Nå kommer samordnet opptak. Anonymkode: 6498e...68a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kommer fra en liten familie. Vår far døde veldig ung, og nå har jeg kun mor og søster igjen. Min mors familie er utenlandsk og vi har liten kontakt. Pappa var enebarn og foreldrene hans er også døde. Min søster og mamma er «nærmeste» familie. Jeg har ikke mange rundt meg. Jeg er alenemor og har ett barn. Min søster er i samme situasjon, men har 2 unger. Jeg føler at søsteren min bare tar kontakt når hun trenger penger eller praktisk hjelp. Jeg har god økonomi og godt betalt jobb, søster jobber som vikar og har ingen utdanning utover VGS. Satt og så på de siste meldingene jeg har fått fra søster og der ser jeg at samtlige ganger hun har tatt kontakt det siste året er utelukkende for at jeg skal enten stille som barnevakt eller låne henne penger. Jeg har lånt henne 10000-15000kr til sammen, har ikke helt oversikt. Hun betaler aldri tilbake. Jeg har sjeldent behov for barnevakt, har lagt opp livet mitt etter barnets behov. Skal jeg handle/til frisør eller til legen legger jeg det alltid til barnehagens åpningstider. Tar ut ferie når barnehagen er stengt. Barnet er første prioritet, alltid. Denne helgen hadde jeg behov for barnevakt, søsteren min svarte blankt nei. Jeg har spurt et par ganger tidligere også, men det passer aldri for henne. Det gjelder ikke bare barnevakt, men ellers også. Hun har aldri hjulpet meg og svarer nei når jeg spør. Moren vår har alltid sagt at vi søstre må holde sammen, men nå orker jeg ikke å ha kontakt med søster mer. Føler at hun bruker meg, jeg er kun barnevakt og bank for henne. Hva tenker dere? Anonymkode: 4218d...6a2 Neste gang hun tigger penger, setterdu frist for tilbakebetaling. Jeg ville sagt det slik « denne gangen forventer jeg at du betaler tilbake ila 14 dager, eller vil du betale meg ved å sitte barnevakt den og den dato? Anonymkode: 90b46...bcc
Teppe Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 Kanskje du kan ta initiativ til å gjøre noe hyggelig sammen? Ringe for høre hvordan det går, gå tur sammen osv. Det kan hjelpe på forholdet. Du kan ta opp det som plager deg, men ikke vær aggressiv, anklagene osv. Høre hennes side av saken. Prøv å ikke tenk masse negative tanker rundt dette, da kommer ting til å bli mer vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 Be on pengene er også utelandske bare fordi man er søstre betyr det ikke at hun kan få dine penger! Anonymkode: e01ce...903
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 Hva med å snakke med henne først? Anonymkode: d5dd8...aa1
Hedda-78 Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 Du har en liten familie. Ditt barn har en liten familie. Jeg synes ikke du skal kutte ut søsteren din uten å ha prøvd å løse situasjonen først. Dere må snakke sammen. På en ikke-anklagende måte. Forklar henne at du ble skuffet over at hun ikke ville sitte barnevakt den ene gangen du hadde behov for det, mens du ofte stiller opp når hun har behov for det. Prøv å få henne til å forstå hvordan du føler det. Dersom stemningen tilsier det, så kan du tilby deg å hjelpe henne med å søke (deltids-) studier, lånekasse osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå