Gå til innhold

Dele gruppelivsforsikring med bror?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Min far døde for kort tid siden. Siden jeg er under 25 år (jeg er 24), fikk jeg utbetalt ca. 500 000kr i gruppelivsforsikring ettersom han fremdeles var i arbeid da han døde. Min bror er 26 år og fikk følgelig ikke noen utbetaling. Dilemmaet er nå om jeg skal fortelle ham om disse pengene, og dele de. 

På den ene siden synes det rettferdig å dele dem, siden vi er så nære i alder og han ikke fikk utbetalt noe. Jeg har jobbet mye ved siden av studiet og hadde fra før ca. 500 000 mer på konto enn ham, og per nå 1000 000 mer enn min bror med den utbetalingen. Jeg lurer på om jeg er egoistisk ved å ikke dele. 

Samtidig har han fått dekket husleie i 2 år lenger enn meg siden han er 2 år eldre (vår far subsidierte husleien vår fordi han hadde økonomi til det). Nå bor min bror gratis i huset til min far fram til det skal bli solgt, som muligens blir i sommer, mens jeg betaler husleie på 8000 i mnd. Videre er det jo bestemt av andre enn meg at jeg som under 25 skulle få den utbetalingen.

Vi arver begge nok til å klare oss uansett.

Tanker?

Anonymkode: 57295...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til at du skal dele disse midlene. Det er, som du sier, en aldersgrense der og du er under den. Det er ikke han.

Anonymkode: 9eb7f...006

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er redd for at han kommer til å kjenne på en urettferdighet, så kan du jo regne ut hvor mye mer du må betale enn ham i husleie og hvor mye han har fått dekket mer enn deg. La oss si det er snakk om 6 måneder + 24 måneder så er jo det faktisk 240.000,-. Det vil si at du ikke skal måtte betale ham ei krone. Eller, kanskje 10.000,- da. Kan du ta ham med på en ferie eller noe? 

Anonymkode: 69262...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde delt. Min bror er viktigere enn penger, og jeg hadde ikke klart å la noe som i praksis er 1 år ligge til grunn for at jeg skulle få og ikke han. Vi har samme aldersforskjell. 

Anonymkode: b91b4...402

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver som om det er en sølvfølgelighet at barn ikke får utbaling fra livsforsikring når de er over 24 år. Det stemmer ikke. Alle forsikringer har ulike vilkår, noen setter tak på 18 år, 21 år, "hvis barnet er under utdanning". Noen forsikringer har en fast sum, andre en sum som blir delt på ungene og andre igjen har en avregning mtp alder på barna ved dødstidspunktet.

En gruppelivsforsikring er sannsynligvis tegnet igjennom arbeidsgiver og da har arbeidsgiver tegnet barnetillegg som en tilleggsforsikring i tillegg til gruppelivsforsikringen. Hovedutbetalingen ved en gruppelivsforsikring går til kone/samboer og har avdøde ikke dette så følger det arvelinjen som er fastsatt etter lov, og tillegget du har fått er fordi du er barnet hans  og alderen din. 

Arv vil komme i tillegg til forsikringsutbetalingene, og der stiller dere uansett helt likt (med mindre din far har favorisert en av dere i testamente)

Jeg mener ikke at du skal dele med din bror, men det blir feil å sammenlikne hvor mye du/han har fått i hjelp av faren deres igjennom årene. Vi har alle ulike behov for støtte og hjelp, og det er forskjellige grunner til at ett barn trenger mer hjelp enn ett annet. Det som er likt her er at dere begge har mistet pappaen deres, og det er vondt for begge parter. Hadde ikke snakket om penger, det er et øyeblikksbilde.

Anonymkode: e0762...653

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville ikke delt heller. 

Et av mine søsken fikk en månedlig forsikingsutbetaling i en periode da en av våre foreldre gikk bort og jeg har aldri tenkt at det var urettferdig selv om jeg ikke fikk noe pga min alder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...