Gå til innhold

Bør jeg levere tilbake søsteren min sin lampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morten1 skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo veldig ann på veggen det? Er det fliser, tapet, gips, panel. Flere faktorer spiller inn for hvor enkelt ting er. 

Om det er fliser, tapet, gips eller panel, så tror jeg det stort sett er enklere å reparere disse hullene enn å fortsette å krangle med søsteren. Ser for meg at et senere arveoppgjør ikke blir enkelt hvis man allerede nå krangler om en lampe. Man kan jo selvfølgelig hevde at hun første søsteren også er en «kranglefant», men hun har faktisk et litt sterkt kort på hånden, og det er at den ene lampen jo tross alt er hennes.

• Liker 3
Skrevet
Hannah80 skrev (4 timer siden):

Søsteren vil ikke ha kun èn lampe. 

Nei, men slik som resultatet ble nå, så tror jeg det er lurt å spørre om hun vil ha den ene lampen likevel.

Skrevet

Lampen var hennes, til hun ikke ville ha den likevel. Så ga moren den til TS. TS er nå den nye eieren. 

Jeg hadde satt meg rolig ned i båten. Dette er antakelig bare opprør og prinsippsak fra søsteren sin side, så utrolig knyttet til den forbanna lampa er hun nok ikke, da hadde tatt den med seg med én gang. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså dette er jo ganske enkelt, dere fikk hver deres lampe av bestemor, dvs en er din og en er hennes. Litt feil av din mor å gi bort din søsters lampe, men skjønner jo litt at det dreier seg om dårlig oppførsel, fra din søster sin side. Så i utgangspunktet bør din søster få sin lampe. Hvis dere begge mener at enten begge lamper eller ingen lamper. Så må dere ta en loddtrekning eller noe å bli enige. Dog kan du kreve en pris for din lampe så du får dekket skadene i veggen, dersom hun vinner. Evnt må hun få en erstatning for sin. 

Anonymkode: 05b07...d11

Skrevet
Hannah80 skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke slik verden fungerer. Det er snakk om to voksne kvinner her. Hun takket nei. Og nå har hun ombestemt seg. Men nå er det for sent. 

Men moren burde ha skjønt at en slik løsning ikke ville «falle i god jord». 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her er historien: 

Da vi var små, fikk jeg og søsteren min hver vår vakre, helt spesielle glasslampe av bestemoren vår som hadde kjøpt dem i Italia. De ble kjørt gjennom halve Europa, og prydet barnerommene våre gjennom hele oppveksten. De har ganske mye verdi, både økonomisk og følelsesmessig.

Da moren min skulle flytte fra huset sitt til en mindre leilighet, spurte hun jeg og søsteren min om vi ville ha lampene våre.

Jeg sa selvfølgelig ja, at jeg ville ha min lampe. Søsteren min svarte derimot at hun ville ha begge, både min og hennes. Disse lampene hører nemlig egentlig sammen i et sett. Hun mente de ikke hadde noen verdi hver for seg, at de ville bli mye flottere sammen. Min mor svarte da at jeg ville ha min lampe, og at det dermed ikke ville bli aktuelt at hun fikk min også. Søsteren min svarte da at hun skulle ha begge lampene, ellers kunne det være det samme. Moren min svarte da at hun ikke hadde krav på min lampe som var en gave til meg, så da fikk det bare være det samme, da. 

Så dro mamma til meg med begge lampene… Det eneste hun fortalte meg, var at søsteren min ikke ville ha sin… 

Jeg ble KJEMPEglad for å få begge. Lampene er tunge, veier masse, og jeg måtte få en elektriker til å montere dem opp, lagde hull i veggen og fikk dem vakkert hengt opp symmetrisk på prydplass i stua.

Meeen i jula kom søsteren min på besøk. Og hun ble RASENDE da hun så at jeg hadde fått begge lampene. Jeg skjønte ingenting, men fikk etterhvert forklart hele historien. Søsteren min mener at det var ekstremt urettferdig at jeg fikk begge lampene da det var nettopp det hun hadde bedt om. Moren min står på sitt, hun mener at det var rettferdig at jeg fikk begge når jeg bare hadde bedt om å få min.

Nå krever søsteren min å få tilbake «sin» lampe. Konsekvensene av å fjerne den ene lampa, blir at jeg får stygge hull i veggen. Den andre lampa må da også fjernes, for det vil bli stygt med bare den ene oppe, helt asymmetrisk. Jeg har ikke noe lyst til å gi den tilbake eller betale nye håndverkere for å flytte lampene og fikse hull i veggen, synes dette blir veldig urettferdig. Jeg fikk dem jo av mamma. Samtidig er det jo egentlig min søsters lampe som hun fikk i gave…

Så nå ønsker jeg andres tanker: Hvem har rett på lampa?

Anonymkode: af976...065

det er din lampe, men symmetri er jo helt feil i et interiør, så det gjør jo ikke noe om du bare har en.

Anonymkode: 5669f...a9e

• Liker 4
Skrevet

Behold med god samvittighet! 

Hun ville ikke ha lampen siden hun ikke fikk din. Hva som skjedde med lampen etter hendelsen har hun ingenting med.

Hun ga fra seg lampen. Du fikk lampen og har brukt penger på frakt, tid og montering. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Moren din høres ut som en ondsinnet psykopatisk  hurpe. Var hun like jævlig mot søsteren din hele oppveksten også? Fy, dette er noe av det styggeste jeg har lest - kan nesten ikke tro det er sant. 

Anonymkode: 309e8...92c

• Liker 7
Gjest Chroma
Skrevet
Morten1 skrev (4 timer siden):

Det kommer jo veldig ann på veggen det? Er det fliser, tapet, gips, panel. Flere faktorer spiller inn for hvor enkelt ting er. 

Det kan nok stemme. Så ts får vurdere om veggen er viktigere enn forholdet til søsteren, og morens forhold til søsteren. Jeg tenker at moren burde visst at søsteren hadde taklet dette dårlig. 

Gjest Albbas
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva skulle mor ha gjort med den lampen da? Når datteren ikke ville ha den og ikke har lagringsplass til den? Og hun gir jo ikke bort lampen til den andre datteren, den var jo allerede hennes?

Anonymkode: 10267...1b0

Hun kunne sagt at enten tar du denne lampa, eller så gir jeg den til søstera di hvis du ikke vil ha den selv. 

Mor har dummet seg ut og lagt tilrette for konflikt ved å ikke være ærlig med barna. Jada, man kan fint mene søstera er urimelig, men det er toppen av idioti å legge grunn for en konflikt pga en lampe. Familieforhold lar seg ødelegge av mye rart, så trå forsiktig! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, på sett og vis skjønner jeg jo at hun ble sint. Samtidig nekter jo hun å se min situasjon. Jeg fikk bare beskjed om at hun ikke ville ha sin, og tok imot begge i god tro. Jeg visste ikke at noe var urettferdig. 

Anonymkode: af976...065

Men nå vet du at noe var urettferdig. Dermed blir denne bortforklaringen din veldig lite troverdig, du fremstiller det som om du ville agert annerledes dersom du visste om urettferdigheten. Nå som urettferdigheten er oppe i dagen velger du allikevel å beholde begge. Altså er det ingen grunn til å tro på bortforklaringen din.

Anonymkode: 4cad6...e01

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Moren din høres ut som en ondsinnet psykopatisk  hurpe. Var hun like jævlig mot søsteren din hele oppveksten også? Fy, dette er noe av det styggeste jeg har lest - kan nesten ikke tro det er sant. 

Anonymkode: 309e8...92c

Det er søsteren som er psykopaten i denne familien hvis noen er da hun faktisk mente at hun skulle ha hi sin lampe som hi ikke har gitt beskjed om at hun ikke vil ha. Det er søsteren som sa hun ikke ville ha den når hun ikke fikk hi sin også, og da gav hun fra seg eiendomsretten og overlot problemet rundt lampen og dårlig plass til moren og moren løste da det problemet på en god måte. At søsteren blir sjalu og sur er kun søsterens sitt problem, og hverken hi eller moren har gjort noe feil. 

Anonymkode: 5fe4f...d55

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dine lamper nå, søsteren din må vokse opp, helt seriøst. Snakk om å være kravstor, forlanger å få lampa di?!🤷‍♀️ Kjenner det koker! Hadde det vært søsteren min hadde hun fått hørt det fra meg selv og ikke bare fra moren min. Ta henne for deg ts, og ikke gi fra deg lampene, hun må seriøst lære!

Anonymkode: dcc6e...aa3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er søsteren som er psykopaten i denne familien hvis noen er da hun faktisk mente at hun skulle ha hi sin lampe som hi ikke har gitt beskjed om at hun ikke vil ha. Det er søsteren som sa hun ikke ville ha den når hun ikke fikk hi sin også, og da gav hun fra seg eiendomsretten og overlot problemet rundt lampen og dårlig plass til moren og moren løste da det problemet på en god måte. At søsteren blir sjalu og sur er kun søsterens sitt problem, og hverken hi eller moren har gjort noe feil. 

Anonymkode: 5fe4f...d55

Dette har ingen verdens ting med psykopati å gjøre, er du helt rusk? 😅

Anonymkode: 4cad6...e01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke tilby å kjøpe hennes lampe?

Anonymkode: b87a1...1f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Din mor blir sinna på din søster fordi hun ønsker begge lampene, og din blir blir så sinna på din søster som reagerer på at du får begge lampene? 

Nei, her får dere gjøre det likt. Hvis hun ikke får ha begge, så får ikke du ha begge. Dere fikk hver deres, og søster må få sin tilbake. 

Stakkars søster som opplever forskjellsbehandling fra deres mor. 

Anonymkode: d5a1c...dba

Men søster ville jo ikke ha sin om hun ikke fikk begge. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Fru Uperfekt said:

Føle seg forfordelt? Mistenker at du bruker ordet feil her

Ser ut som rett bruk det der

Anonymkode: 69ba2...048

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt den tilbake, hadde ikke vært noe tvil

Anonymkode: 69ba2...048

Skrevet (endret)

Er i utgangspunktet enig i at søsteren din med egen vilje har takket nei til sin lampe på bakgrunn at hun ikke kunne få begge, og således er den ikke hennes lenger. Man kan ikke kreve noe tilbake som man har gitt bort. Hvorvidt moren din med vilje setter et eksempel og gir begge til deg, eller om det rett og slett bare var enkleste løsning når hun uansett skulle kvitte seg med begge, er ikke godt å si. Kan være hun la være å fortelle hele historien fordi hun ikke ville lage konflikt ved å fortelle om søsterens oppførsel. At hun ikke tenkte langt nok at søster ville bli snurt når TS fikk begge etter at hun frasa seg sin. Og søsteren din tenkte ikke at alternativet var at moren deres ga vekk hennes slik at hun ikke kunne endre mening senere. 

Men uansett hvor dysfunksjonell familierelasjon dere virker å ha, ville jeg prioritert å opprettholde relasjonen og gitt søsteren din viljen sin. Og eventuelt foreslått å kjøpe den av henne om det er slik at hun reelt bare vil ha den av prinsipp, men ikke henge den opp. Kan kanskje dempe situasjonen noe, spesielt hvis de faktisk har en viss økonomisk verdi så hun ikke taper både lampe og penger.

Endret av Ninsuss
Ble ikke ferdig å skrive
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 2215f...255

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...