AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #61 Skrevet 8. januar 2022 Vi har bare morens versjon på hva som ble sagt. Og helt ærlig så er det jo helt på tryne å gi deg begge lampene når din søster tydelig ønsket lampene. Her er moren din den som har opptrådt helt uakseptabelt. Hun må jo forstå at søsteren din blir både sint og såret, ja til og med rasende når hun finner sin egen lampe hos deg. For en mor sier bare jeg. Holder ikke med en dårlig unnskyldning med dårlig plass. Her er det bare en ting å gjøre, det er å plukke ned lampen og gi den til søsteren din. Og hun skal selvfølgelig ikke betale noe for verken hull eller andre reparasjoner. Om noen skal betale er det moren din. Enhver med litt omløp forstår at dette blir det bråk av. Hva tenkte hun på. Og ts, det er faktisk din søsters lampe, en gave fra bestemoren. Hvilken glede kan du ha av å se på den og vite at hun ønsker den tilbake, at den henger der mot hennes vilje? Den lampen var ikke din mors til å gi bort. Det er bare å plukke den ned og gi den til henne. Dette må dessuten ha skjedd veldig nylig, siden søsteren din ikke har sett det før. Det er helt på trynet å miste en søster over en lampe. Jeg er overasket over at du er mer opptatt av interiør enn familiefreden. Jeg hadde dessuten tatt et oppgjør med moren min. Hvorfor spurte ikke du søsteren din om det var greit for henne? Anonymkode: 9c9ab...245 14
ForsideMateriale Skrevet 8. januar 2022 #62 Skrevet 8. januar 2022 Ja du burde levere tilbake lampen 7
Ulven Skrevet 8. januar 2022 #63 Skrevet 8. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har bare morens versjon på hva som ble sagt. Og helt ærlig så er det jo helt på tryne å gi deg begge lampene når din søster tydelig ønsket lampene. Her er moren din den som har opptrådt helt uakseptabelt. Hun må jo forstå at søsteren din blir både sint og såret, ja til og med rasende når hun finner sin egen lampe hos deg. For en mor sier bare jeg. Holder ikke med en dårlig unnskyldning med dårlig plass. Her er det bare en ting å gjøre, det er å plukke ned lampen og gi den til søsteren din. Og hun skal selvfølgelig ikke betale noe for verken hull eller andre reparasjoner. Om noen skal betale er det moren din. Enhver med litt omløp forstår at dette blir det bråk av. Hva tenkte hun på. Og ts, det er faktisk din søsters lampe, en gave fra bestemoren. Hvilken glede kan du ha av å se på den og vite at hun ønsker den tilbake, at den henger der mot hennes vilje? Den lampen var ikke din mors til å gi bort. Det er bare å plukke den ned og gi den til henne. Dette må dessuten ha skjedd veldig nylig, siden søsteren din ikke har sett det før. Det er helt på trynet å miste en søster over en lampe. Jeg er overasket over at du er mer opptatt av interiør enn familiefreden. Jeg hadde dessuten tatt et oppgjør med moren min. Hvorfor spurte ikke du søsteren din om det var greit for henne? Anonymkode: 9c9ab...245 Hva mener du mor skulle ha gjort da? Gitt bort lampen til en tredjepart? Solgt den? 18
Tuba Skrevet 8. januar 2022 #64 Skrevet 8. januar 2022 Selvsagt gir du lampen tilbake. Nobrainer. Vil du virkelig være så smålig at du lager konflikt av det? 4
Hannah80 Skrevet 8. januar 2022 #65 Skrevet 8. januar 2022 Tuba skrev (1 minutt siden): Selvsagt gir du lampen tilbake. Nobrainer. Vil du virkelig være så smålig at du lager konflikt av det? Søsteren vil ikke ha kun èn lampe. 13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #66 Skrevet 8. januar 2022 Ulven skrev (7 minutter siden): Hva mener du mor skulle ha gjort da? Gitt bort lampen til en tredjepart? Solgt den? Moren burde i det minste ha informert begge søstrene hva hun tenkte å gjøre med lampene. Du ser ikke at det blir helt feil å gi bort begge lampene til den ene i den situasjonen. Ikke informerte hun søsteren som ville ha begge lampene, så bestemmer denne moren seg for å gi dem til den andre søsteren i stedet uten å informere noen av dem. Hvis det stemmer at den første søsteren i trass sa at det kan kvitte hvis jeg ikke får begge, så er skal moren selvfølgelig fremdeles informere henne om at da gir jeg bort begge til søsteren din eller selger din. Og snakker ikke søstrene i denne familien sammen i det hele tatt? Anonymkode: 9c9ab...245 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #67 Skrevet 8. januar 2022 Hannah80 skrev (8 minutter siden): Søsteren vil ikke ha kun èn lampe. Jo hun vil det nå. Og hvorfor er alle så innmari raske til å tro på historien til denne moren som er i stand til å sette i gang en slik konflikt. Er ikke sikkert at det er hele sannheten om hva som har blitt sagt av søsteren. Uansett hvorfor spør ikke søster 1 om å få begge lampene? Hvorfor spør ikke søster 2, når hun får lampene søster 1. Neida begge går gjennom moren som setter i gang en stor feide mellom søstrene. Anonymkode: 9c9ab...245 9
Ulven Skrevet 8. januar 2022 #68 Skrevet 8. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Moren burde i det minste ha informert begge søstrene hva hun tenkte å gjøre med lampene. Du ser ikke at det blir helt feil å gi bort begge lampene til den ene i den situasjonen. Ikke informerte hun søsteren som ville ha begge lampene, så bestemmer denne moren seg for å gi dem til den andre søsteren i stedet uten å informere noen av dem. Hvis det stemmer at den første søsteren i trass sa at det kan kvitte hvis jeg ikke får begge, så er skal moren selvfølgelig fremdeles informere henne om at da gir jeg bort begge til søsteren din eller selger din. Og snakker ikke søstrene i denne familien sammen i det hele tatt? Anonymkode: 9c9ab...245 Nei jeg gjør ikke det. Søster fikk tilbud om å få lampen sin, men ville ikke ha den fordi hun ikke fikk viljen sin om å få begge. Da tenker jeg at mor kan gjøre hva hun selv vil med lampen. Det får være måte på barnehagementalitet å kreve at mor skal bruke tid på å informere datteren sin om hva hun skal gjøre med det objektet som datteren har sagt nei til å ta imot. 18
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #69 Skrevet 8. januar 2022 Søsteren din fikk sin sjanse, og hun takket nei. Moralen her er vel at grådighet lønner seg ikke. Du kan beholde begge lampene med den beste samvittighet. 🙂 Anonymkode: 62949...608 13
Hannah80 Skrevet 8. januar 2022 #70 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo hun vil det nå. Og hvorfor er alle så innmari raske til å tro på historien til denne moren som er i stand til å sette i gang en slik konflikt. Er ikke sikkert at det er hele sannheten om hva som har blitt sagt av søsteren. Uansett hvorfor spør ikke søster 1 om å få begge lampene? Hvorfor spør ikke søster 2, når hun får lampene søster 1. Neida begge går gjennom moren som setter i gang en stor feide mellom søstrene. Anonymkode: 9c9ab...245 Det er jo ikke slik verden fungerer. Det er snakk om to voksne kvinner her. Hun takket nei. Og nå har hun ombestemt seg. Men nå er det for sent. 15
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #71 Skrevet 8. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Her er historien: Da vi var små, fikk jeg og søsteren min hver vår vakre, helt spesielle glasslampe av bestemoren vår som hadde kjøpt dem i Italia. De ble kjørt gjennom halve Europa, og prydet barnerommene våre gjennom hele oppveksten. De har ganske mye verdi, både økonomisk og følelsesmessig. Da moren min skulle flytte fra huset sitt til en mindre leilighet, spurte hun jeg og søsteren min om vi ville ha lampene våre. Jeg sa selvfølgelig ja, at jeg ville ha min lampe. Søsteren min svarte derimot at hun ville ha begge, både min og hennes. Disse lampene hører nemlig egentlig sammen i et sett. Hun mente de ikke hadde noen verdi hver for seg, at de ville bli mye flottere sammen. Min mor svarte da at jeg ville ha min lampe, og at det dermed ikke ville bli aktuelt at hun fikk min også. Søsteren min svarte da at hun skulle ha begge lampene, ellers kunne det være det samme. Moren min svarte da at hun ikke hadde krav på min lampe som var en gave til meg, så da fikk det bare være det samme, da. Så dro mamma til meg med begge lampene… Det eneste hun fortalte meg, var at søsteren min ikke ville ha sin… Jeg ble KJEMPEglad for å få begge. Lampene er tunge, veier masse, og jeg måtte få en elektriker til å montere dem opp, lagde hull i veggen og fikk dem vakkert hengt opp symmetrisk på prydplass i stua. Meeen i jula kom søsteren min på besøk. Og hun ble RASENDE da hun så at jeg hadde fått begge lampene. Jeg skjønte ingenting, men fikk etterhvert forklart hele historien. Søsteren min mener at det var ekstremt urettferdig at jeg fikk begge lampene da det var nettopp det hun hadde bedt om. Moren min står på sitt, hun mener at det var rettferdig at jeg fikk begge når jeg bare hadde bedt om å få min. Nå krever søsteren min å få tilbake «sin» lampe. Konsekvensene av å fjerne den ene lampa, blir at jeg får stygge hull i veggen. Den andre lampa må da også fjernes, for det vil bli stygt med bare den ene oppe, helt asymmetrisk. Jeg har ikke noe lyst til å gi den tilbake eller betale nye håndverkere for å flytte lampene og fikse hull i veggen, synes dette blir veldig urettferdig. Jeg fikk dem jo av mamma. Samtidig er det jo egentlig min søsters lampe som hun fikk i gave… Så nå ønsker jeg andres tanker: Hvem har rett på lampa? Anonymkode: af976...065 Dere har rett på hver sin. Hvis hun synes det er urettferdig med tanke på verdi kan du jo eventuelt kjøpe hennes. Moren din burde fortalt deg hele historien så du slapp hull i veggen om hun vil ha den tilbake, men den er tross alt hennes. Anonymkode: 1195d...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #72 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søsteren min jo hadde vært steil på at hun skulle ha begge lampene eller ingen, hun ville ikke bare ha den ene. Anonymkode: af976...065 Er du sikker på at din søster har sagt akkurat det? Anonymkode: ef03d...010 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #73 Skrevet 8. januar 2022 Oj.. Jeg som trodde tantene til samboeren hadde krig i arveoppgjøret da ting plutselig forsvant fra bestemorens dødsbo og de begynte å skylde på hverandre. Men dette tar jo kaka i forhold Anonymkode: 978e9...536
Ella-2 Skrevet 8. januar 2022 #74 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Søsteren din fikk sin sjanse, og hun takket nei. Moralen her er vel at grådighet lønner seg ikke. Du kan beholde begge lampene med den beste samvittighet. 🙂 Anonymkode: 62949...608 Men søsteren takket jo i utgangspunktet nei fordi moren ikke ville gi henne begge lampene. Moren mente at hun ikke kunne få begge lampenr fordi den andre søsteren eier den andre. Og så er hun plutselig villig til å gi begge lampene til den andre søsteren. Da er det liksom greit å gi bort begge to til 1 person. Veldig spesielt. 8
nomore82 Skrevet 8. januar 2022 #75 Skrevet 8. januar 2022 Ella-2 skrev (1 minutt siden): Men søsteren takket jo i utgangspunktet nei fordi moren ikke ville gi henne begge lampene. Moren mente at hun ikke kunne få begge lampenr fordi den andre søsteren eier den andre. Og så er hun plutselig villig til å gi begge lampene til den andre søsteren. Da er det liksom greit å gi bort begge to til 1 person. Veldig spesielt. Så veldig spesielt er det ikke. Så lenge begge hevdet å eie hver sin lampe så kunne jo ikke moren gi bort begge til den ene søstera. Åpenbart. Men når den andre søstera ikke fikk begge, inkludert søsteren sin lampe - UTEN å spørre - så ville hun ikke ha sin egen heller. Poff, da var den ene plutselig uten eier og TS kunne få både sin og den som tidligere var søsteren sin. 16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #76 Skrevet 8. januar 2022 Ella-2 skrev (14 minutter siden): Men søsteren takket jo i utgangspunktet nei fordi moren ikke ville gi henne begge lampene. Moren mente at hun ikke kunne få begge lampenr fordi den andre søsteren eier den andre. Og så er hun plutselig villig til å gi begge lampene til den andre søsteren. Da er det liksom greit å gi bort begge to til 1 person. Veldig spesielt. Men hva skulle mor ha gjort med den lampen da? Når datteren ikke ville ha den og ikke har lagringsplass til den? Og hun gir jo ikke bort lampen til den andre datteren, den var jo allerede hennes? Anonymkode: 10267...1b0 5
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2022 #78 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er historien: Da vi var små, fikk jeg og søsteren min hver vår vakre, helt spesielle glasslampe av bestemoren vår som hadde kjøpt dem i Italia. De ble kjørt gjennom halve Europa, og prydet barnerommene våre gjennom hele oppveksten. De har ganske mye verdi, både økonomisk og følelsesmessig. Da moren min skulle flytte fra huset sitt til en mindre leilighet, spurte hun jeg og søsteren min om vi ville ha lampene våre. Jeg sa selvfølgelig ja, at jeg ville ha min lampe. Søsteren min svarte derimot at hun ville ha begge, både min og hennes. Disse lampene hører nemlig egentlig sammen i et sett. Hun mente de ikke hadde noen verdi hver for seg, at de ville bli mye flottere sammen. Min mor svarte da at jeg ville ha min lampe, og at det dermed ikke ville bli aktuelt at hun fikk min også. Søsteren min svarte da at hun skulle ha begge lampene, ellers kunne det være det samme. Moren min svarte da at hun ikke hadde krav på min lampe som var en gave til meg, så da fikk det bare være det samme, da. Så dro mamma til meg med begge lampene… Det eneste hun fortalte meg, var at søsteren min ikke ville ha sin… Jeg ble KJEMPEglad for å få begge. Lampene er tunge, veier masse, og jeg måtte få en elektriker til å montere dem opp, lagde hull i veggen og fikk dem vakkert hengt opp symmetrisk på prydplass i stua. Meeen i jula kom søsteren min på besøk. Og hun ble RASENDE da hun så at jeg hadde fått begge lampene. Jeg skjønte ingenting, men fikk etterhvert forklart hele historien. Søsteren min mener at det var ekstremt urettferdig at jeg fikk begge lampene da det var nettopp det hun hadde bedt om. Moren min står på sitt, hun mener at det var rettferdig at jeg fikk begge når jeg bare hadde bedt om å få min. Nå krever søsteren min å få tilbake «sin» lampe. Konsekvensene av å fjerne den ene lampa, blir at jeg får stygge hull i veggen. Den andre lampa må da også fjernes, for det vil bli stygt med bare den ene oppe, helt asymmetrisk. Jeg har ikke noe lyst til å gi den tilbake eller betale nye håndverkere for å flytte lampene og fikse hull i veggen, synes dette blir veldig urettferdig. Jeg fikk dem jo av mamma. Samtidig er det jo egentlig min søsters lampe som hun fikk i gave… Så nå ønsker jeg andres tanker: Hvem har rett på lampa? Anonymkode: af976...065 Her har din mor feilet. Ja din søster sa i affekt at da fikk det bli det samme, men… Din mor hadde ingen rett å til å gi din søsters lampe til deg, den retten har kun dens eier 4
minister-mio Skrevet 8. januar 2022 #79 Skrevet 8. januar 2022 Haha, jeg syntes det var en skikkelig tricky problemstilling 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar 2022 #80 Skrevet 8. januar 2022 coralgol skrev (3 timer siden): Ikke før jeg fikk vite med sikkerhet at hun beholder den. Om sitatet begge eller ingen betyr at hun kommer til å kvitte seg med den, så ville jeg ikke gitt tilbake. Hvorfor det? Er hennes eiendel så hun står fritt til å bestemme over den. Om søsteren så vil kjøre over den med dampveivals er det hennes sak 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå