AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Her er historien: Da vi var små, fikk jeg og søsteren min hver vår vakre, helt spesielle glasslampe av bestemoren vår som hadde kjøpt dem i Italia. De ble kjørt gjennom halve Europa, og prydet barnerommene våre gjennom hele oppveksten. De har ganske mye verdi, både økonomisk og følelsesmessig. Da moren min skulle flytte fra huset sitt til en mindre leilighet, spurte hun jeg og søsteren min om vi ville ha lampene våre. Jeg sa selvfølgelig ja, at jeg ville ha min lampe. Søsteren min svarte derimot at hun ville ha begge, både min og hennes. Disse lampene hører nemlig egentlig sammen i et sett. Hun mente de ikke hadde noen verdi hver for seg, at de ville bli mye flottere sammen. Min mor svarte da at jeg ville ha min lampe, og at det dermed ikke ville bli aktuelt at hun fikk min også. Søsteren min svarte da at hun skulle ha begge lampene, ellers kunne det være det samme. Moren min svarte da at hun ikke hadde krav på min lampe som var en gave til meg, så da fikk det bare være det samme, da. Så dro mamma til meg med begge lampene… Det eneste hun fortalte meg, var at søsteren min ikke ville ha sin… Jeg ble KJEMPEglad for å få begge. Lampene er tunge, veier masse, og jeg måtte få en elektriker til å montere dem opp, lagde hull i veggen og fikk dem vakkert hengt opp symmetrisk på prydplass i stua. Meeen i jula kom søsteren min på besøk. Og hun ble RASENDE da hun så at jeg hadde fått begge lampene. Jeg skjønte ingenting, men fikk etterhvert forklart hele historien. Søsteren min mener at det var ekstremt urettferdig at jeg fikk begge lampene da det var nettopp det hun hadde bedt om. Moren min står på sitt, hun mener at det var rettferdig at jeg fikk begge når jeg bare hadde bedt om å få min. Nå krever søsteren min å få tilbake «sin» lampe. Konsekvensene av å fjerne den ene lampa, blir at jeg får stygge hull i veggen. Den andre lampa må da også fjernes, for det vil bli stygt med bare den ene oppe, helt asymmetrisk. Jeg har ikke noe lyst til å gi den tilbake eller betale nye håndverkere for å flytte lampene og fikse hull i veggen, synes dette blir veldig urettferdig. Jeg fikk dem jo av mamma. Samtidig er det jo egentlig min søsters lampe som hun fikk i gave… Så nå ønsker jeg andres tanker: Hvem har rett på lampa? Anonymkode: af976...065 3
Populært innlegg GammelKaktus Skrevet 8. januar 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 8. januar 2022 Det er din lampe, hun sa jo selv at når hun ikke fikk begge så kunne det være det samme. Hun trodde faktisk hun kunne presse moren din til å gi henne begge to...altså det sier litt om et menneske når en oppfører seg slik. Moren din har allerede tatt sin avgjørelse og i denne situasjonen så kan man respektere de eldre tenker jeg. 97
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Din mor blir sinna på din søster fordi hun ønsker begge lampene, og din blir blir så sinna på din søster som reagerer på at du får begge lampene? Nei, her får dere gjøre det likt. Hvis hun ikke får ha begge, så får ikke du ha begge. Dere fikk hver deres, og søster må få sin tilbake. Stakkars søster som opplever forskjellsbehandling fra deres mor. Anonymkode: d5a1c...dba 28
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Kan jeg få se et bilde av lampene? Anonymkode: 741d1...bf7 26
Bjæk Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 (endret) Herregud for et styr over noen lamper, er det første jeg tenker. Det andre jeg tenker er at moren din har lagt opp til et latterlig konfliktnivå ved å gi deg begge lampene når hun visste at søsteren din ønsket seg dem. Og det er direkte komisk at du blir overrasket over at søsteren din blir sint over at du har endt opp med begge lampene. Endret 8. januar 2022 av Bjæk 37
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg få se et bilde av lampene? Anonymkode: 741d1...bf7 Beklager, jeg har ikke så veldig lyst til at verken stua mi eller lampene skal bli kjent igjen… Anonymkode: af976...065 10
Soul Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde gitt den tilbake, hun fikk den tross alt i gave. Dessuten er det vel ikke verdt å ofre forholdet til søster for en lampe? 44
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Din mor blir sinna på din søster fordi hun ønsker begge lampene, og din blir blir så sinna på din søster som reagerer på at du får begge lampene? Nei, her får dere gjøre det likt. Hvis hun ikke får ha begge, så får ikke du ha begge. Dere fikk hver deres, og søster må få sin tilbake. Stakkars søster som opplever forskjellsbehandling fra deres mor. Anonymkode: d5a1c...dba Hun sa jo at da kunne det bare være det samme🤷♀️ Anonymkode: f583c...fa6 42
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 Bjæk skrev (Akkurat nå): Herregud for et styr over noen lamper, er det første jeg tenker. Det andre jeg tenker er at moren din har lagt opp til et latterlig konfliktnivå ved å gi deg begge lampene når hun visste at søsteren din ønsket seg dem. Og det er direkte komisk at du blir overrasket over at du har endt opp med begge lampene. Unnskyld, den siste skjønte jeg ikke? Jeg ble veldig glad for å ha fått begge, ja, men jeg ble jo informert om at søsteren min ikke ville ha sin. Anonymkode: af976...065 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 Populært innlegg #10 Skrevet 8. januar 2022 Her hadde jeg tatt ned lampene, dekket over hullene og funnet en ny plass å henge opp den ene lampa. Dette er det ikke verdt å lage noen konflikt over. Anonymkode: 29cac...7ab 66
Morten1 Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde ikke gitt tilbake, disse er gave fra din mor, din mor fikk beskjed av søster at det var samme hva som skjedde sålenge hun ikke fikk begge. Da kan hun ikke komme å bitche over det nå at noen andre fikk begge. Trodde hun den andre ville bli satt på lager? 24
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 Din mor kan ikke gi bort noe som ikke er hennes. Din søster fikk lampen av deres bestemor. Jeg ville gitt den ene lampen til søsteren som egentlig eier den. Anonymkode: 4e061...da4 41
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 Soul skrev (4 minutter siden): Jeg hadde gitt den tilbake, hun fikk den tross alt i gave. Dessuten er det vel ikke verdt å ofre forholdet til søster for en lampe? Jeg hadde også gitt den tilbake. Og jeg hadde ikke blitt blid på min mor, som hadde skapt hele denne situasjonen. Søsteren din høres ut som en bortskjemt b*tch, og din mor virker også rimelig spesiell. Anonymkode: 402e7...c80 10
Soul Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 Morten1 skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke gitt tilbake, disse er gave fra din mor, din mor fikk beskjed av søster at det var samme hva som skjedde sålenge hun ikke fikk begge. Da kan hun ikke komme å bitche over det nå at noen andre fikk begge. Trodde hun den andre ville bli satt på lager? Det var jo gave fra bestemor, ikke mor. Ikke mors ting å gi bort! 16
coralgol Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 Ikke før jeg fikk vite med sikkerhet at hun beholder den. Om sitatet begge eller ingen betyr at hun kommer til å kvitte seg med den, så ville jeg ikke gitt tilbake. 13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 Morten1 skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke gitt tilbake, disse er gave fra din mor, din mor fikk beskjed av søster at det var samme hva som skjedde sålenge hun ikke fikk begge. Da kan hun ikke komme å bitche over det nå at noen andre fikk begge. Trodde hun den andre ville bli satt på lager? Takk for svar. Jeg tror søsteren min regnet med at at moren vår kom til å beholde den lampen jeg ikke fikk. Men moren min hadde ikke plass til lampa i sin nye bolig, og hun syntes det ble for dumt å selge den/gi den til noen andre. Hun burde selvfølgelig informert søsteren min om at hun ga lampa til meg, men hun tenkte at det ikke spilte noen rolle. Søsteren min jo hadde vært steil på at hun skulle ha begge lampene eller ingen, hun ville ikke bare ha den ene. Anonymkode: af976...065 14
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 Din mor må da ha skjønt det ville bli bråk av å gi deg begge lampene uten at søsteren ble informert om at det var alternativet? Og jeg må si hadde jeg vært deg så hadde jeg faktisk spurt min søster om det var tilfellet at hun virkelig ikke ville ha sin lampe før jeg hadde takket ja og hengt de opp. Anonymkode: 0b61c...432 34
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 Dette høres ut som en episode i en eller annen amerikansk såpe-serie. Anonymkode: 06d8b...561 30
C8H10N4O2 Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 Selv om jeg på et vis er enig med både deg og din mor, så ville jeg ikke laget en stor konflikt av det, og gitt lampen tilbake. Du kan jo eventuelt si at du beholder de på veggen fram til f.eks en rund bursdag eller neste jul eller noe, så montere ned, sånn søsteren din får den lampen som i sin tid faktisk ble gitt i gave til henne. 8
Vimsepims Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 Dere har fått hver deres. Snakk med søsteren din, si at dersom hun virkelig vil ha sin tilbake så skal du selvfølgelig ordne en håndverker som kan ta den ned. Begynner du å klage og sutre så kan det hende at hun da blir enda mer oppsatt på få den. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå