Gå til innhold

Hvordan er de firebarnsfamiliene du kjenner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha 3 barn blir sett på som flott og godt, er mitt inntrykk, mens om du har 4 barn så er det enten hatten av i beundring eller med en mistanke om at barna ikke blir godt nok ivaretatt.

Hva er dine reelle opplevelser og kjennskaper til husstander med fire barn? Jobber foreldrene fullt, bor de i by eller på landet? 

Anonymkode: 4f732...cb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En familie med fire barn jeg kjenner, kan oppsummeres med at de er kaotiske, rause med hverandre, kjærlige, morsomme og bråkete 😂

Anonymkode: 84d55...11b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En familie med fire barn jeg kjenner, kan oppsummeres med at de er kaotiske, rause med hverandre, kjærlige, morsomme og bråkete 😂

Oh, glemte å si at begge foreldre er i jobb, mor i 80% og far i noe som kan virke som 120% - bor på bygda 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor selv på landet og er fra landet, så de fleste jeg kjenner bor på landet. De fire++barnsfamiliene jeg kjenner er for det meste helt normale folk som jobber fullt. Hun ene med 6 barn er en maskin. Jobber fullt, 6 barn, er trener for barnefotballen og demonstrerer tupperware i tillegg. Jeg skjønner ikke hvordan hun får det til.

Anonymkode: 70fd1...976

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

4 barn er da ikke så spesielt. Kjenner mange, og det er helt ordinære familier.

Anonymkode: 6a2ce...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner 3 familier med 4, 5 respektive 6 barn i hver familie. De er de roligste, høfligste  og mest hjelpsomme unger jeg kjenner. 

Anonymkode: e759a...654

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er ganske vanlige familier, begge foreldrene jobber (full stilling, eller evt en jobber redusert), bor i mindre by eller på bygda. Velutdannede foreldre. 

Anonymkode: f6a1c...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er ganske vanlige familier, begge foreldrene jobber (full stilling, eller evt en jobber redusert), bor i mindre by eller på bygda. Velutdannede foreldre. 

Kjenner en familie som bor i en storby også, forresten. 

Skrevet

Kjenner vel bare to familier utenom oss som har fire barn, dvs den ene har 6 barn. 

Vi har to jenter som har flyttet ut- mens selvsagt ofte er hjemme på pikerommene sine, der en snart er ferdig med master og en er ferdig utdannet lærer. Så har vi "småjentene" på 16 og 18 år. Vi har god råd og har hatt to jobber. DVS, har firma nå, så vi styrer jo hverdagen mye selv nå. Jeg vet ikke om folk tar hatten av, men jeg tror ikke noen mener vi er dårlige foreldre. Vi har våre jenter og koser oss med dem, drar på ferie sammen, er sammen i helgene og  finner på ting. Vi har av og til nok med oss selv....dvs at vi alle trives i hverandres selskap og prioriterer hverandre. Vi bor ikke usentralt, men i nærheten av en stor by. 

Ellers har jeg en i familien som har de 6 barna. Han er lærer og bor på en øy der de nok har et større friluftsliv enn resten av oss. Det er fiske, breklatring, fjellturer osv som står i fokus der. Han trener fotballlaget og vi pleier å tøyse med at halve fotballaget og skolen består av hans egne barn.

Den siste familien bor der vi gjør, og de er også turfolk. Gode jobber og utdannelse begge to. Jeg vil vel si at de er over snittet gode foreldre og bygger sine liv rundt familien og aktiviteter med dem. Dette er relativt små barn, dvs barneskolealder på flertallet. Fine og smarte unger. ...litt som foreldrene. 

Kjenner ingen som har fire barn der det er kaos. Men så kjenner man vel ofte noen i sin egen "krets". 

• Liker 2
Skrevet

Kjenner faktisk bare to familier med fire barn, men de er som andre skriver; litt kaotiske, men fantastiske! Alle ungene er flinke og ordentlige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner 3 familier med 4 barn. Det er vanlige familier. His noen av de har en av foreldrene jobbet redusert en stund.

Vi vurderer 4 selv ,har 3 nå.

Anonymkode: 87e06...fc9

AnonymBruker
Skrevet

Mange er ganske kaotiske. Alle er preget eller har vært preget i mange år av at livet er primært barn og jobb, lite voksentid utover det. Noen unntak er svært velhavende og har hatt au pair og andre frikjøpsordninger for å lette ting for de voksne. 

Inntrykket mitt er at flokk er supert når de passerer en viss alder, men at småbarnsfasen, sånn grovt regnet fra 0-10 er ganske krevende. Mer krevende enn jeg kunne tenke meg over så mange år. 

Jeg vokste opp i en firebarnsfamilie, det var ikke optimalt for noen av oss - mine foreldre hadde helt klart flere barn enn de hadde kapasitet til. Men det er mange som har bedre kapasitet enn dem. 

Anonymkode: 42fcb...a9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo, og de jeg kjenner til med fire barn bor et stykke utenfor byen. Kjenner ingen som bor her.

Det var vanligere å få mange barn i gamle dager - min mor er ett av fem barn. Nå er det vel de som er veldig glad i småbarnslivet som velger det. 

Mitt inntrykk er at barna i slike familier faktisk er ganske veloppdratt. Foreldre har ikke tid eller kapasitet til å gi alle barna full oppmerksomhet hele tiden, og jeg tror helikopterforeldre som lar barna diktere premissene er et stort problem. Det å vokse opp i en stor søskenflokk er fin trening for å lære seg å være del av et samfunn i fremtiden, der ting ikke sirkler rundt en selv.

Anonymkode: 20e55...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har 4 barn ?  Hvordan går det an ? Kostnad på slikt må jo være enormt. Og hvilket slit fra morgen til kveld.  Alle jeg kjenner har 1 barn. Noen få 2. og det i aldersgruppe på foreldre fra 30-45. Skjønner ikke hvordan det går an eller hva som gjør at folk har så mange barn. 

Anonymkode: 0225b...483

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en familie med fire barn og en familie med seks barn (noen er fosterbarn). 

Begge familiene er fantastisk rause, omsorgsfulle og hyggelige. Barna er veloppdragne. Alle foreldrene er høyt utdannet og smarte folk med stor arbeidskapasitet. De er også svært strukturert, noe de må være for å få hverdagen til å gå opp, og livet dreier seg naturlig nok rundt familien og barna.

I firebarnsfamilien jobber begge foreldrene 100%. De har også besteforeldre i nærheten som kan avlaste.

I seksbarnsfamilien jobber en av dem 100%, mens den andre har en bitteliten stilling og er ellers frikjøpt i forbindelse med at flere av barna er fosterbarn. De har ikke besteforeldre i nærheten. 

Jeg tenker barna i disse familiene er heldige.

Anonymkode: 4cc00...d86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par 4barns familier. Den jeg kjenner best og kan uttale meg om er superfine folk. Morsomme og flinke foreldre som jobber. Tar ungene med på mye aktiviteter, turer og ski i helgene og virker å ha mye overskudd. Virker som de trives godt. Takler familie livet mye bedre enn mitt kaotiske liv med "bare" to barn 

Anonymkode: b95c3...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner vel bare én familie som har fire barn på fulltid. De bor i by, er høyt utdanna med spennende jobber, og har sosiale, sporty og sympatiske barn. 

Anonymkode: d5952...5b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fem barn og jobber hhv 100 og 80 %. Bor på ett tettsted 30 min unna en storby. Barna som er fra 3-16 år har faste oppgaver i huset og en fritidsaktivitet hver. Ingen blir brukt som barnevakt og vi har nok en veldig strukturert hverdag hvor alle har faste oppgaver (må legge klart klær kvelden før, rydde rommene sine, legge skittenklær i sin egen kurv osv). Tilbakemeldingene vi får er at de er veltilpassede, gjør det bra på skole/idrett og virker som lykkelige barn. Vi foreldre har familie/hus som hobby og all energien går i det og ekteskapet. Hobbyer og egentid (utenom på kvelden etter kl 21) tar vi igjen når alle barna er større. Vi er lykkelige!

Anonymkode: 50f52...8e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på både norske og utenlandske familier nå, TS?

Anonymkode: 5daa8...331

Skrevet

Fire barn her ja. Aktiv familie, men også mye tid sammen. Begge har jobbet 100% hele tiden, men vi har kjøpt oss noe hjelp med matlaging og henting i barnehagen. 

Alle fire barna  har fritidsaktiviteter og vi har god økonomi og høy utdanning. Bor i Bærum og det er flere ned fire barn her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...