Gå til innhold

Trenger strikkehjelp (helt fersk/nybegynner) - hvordan strikke vrangbord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså - jeg er het fersk og prøver å lære meg å strikke.. Har øvd litt på rettmasker, vrangmasker og glattstrikk. Men vrangbord blir feil. I boka står det at man skal strikke rett over rett -og vrang over vrang. Min venn sier jeg skal strikke motsatt på pinnen tilbake - altså rett over vrang og motsatt.

Jeg strikker på rundpinne. Når jeg har strikket en runde med 2 vrange og 2 rette -hva gjør jeg så?

Anonymkode: b55e9...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du startet med en rettmaske, så gjør du det samme på neste omgang. Du strikker perlestrikk om du strikker vrang over rett på rundpinne. Men hadde du skulle strikke frem og tilbake på en strømpepinne ville det blitt rett som venninnen din sier. Vil tro du strikker bol eller arm? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du strikker en rund ting på rundpinne strikker du rett over rett og vrang over vrang. På rundpinne er det ingen ting å tenke på, egentlig. :) 

Det din venn sier, og som gjelder når man strikker fram og tilbake, er både riktig og feil, fordi det gir rom for tolkning og kan misforstås. En rett maske er jo vrang på baksiden og vice versa. Du strikker rett over det som SER rett ut for deg, og vrang over det som ser vrangt ut. Ellers blir det perlestrikk. ;) 

Eksempel hvis du strikker fram og tilbake:
Hvis du strikker 2 rette, 2 vrange osv, og avslutter omgangen med to vrange, snur du strikketøyet og starter med to rette. Dette fordi de to vrange er rette på baksiden. 

Beklager klønete forklaring. Det er enklere i praksis enn når man skal skrive om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 timer siden):

Hvis du strikker en rund ting på rundpinne strikker du rett over rett og vrang over vrang. På rundpinne er det ingen ting å tenke på, egentlig. :) 

Det din venn sier, og som gjelder når man strikker fram og tilbake, er både riktig og feil, fordi det gir rom for tolkning og kan misforstås. En rett maske er jo vrang på baksiden og vice versa. Du strikker rett over det som SER rett ut for deg, og vrang over det som ser vrangt ut. Ellers blir det perlestrikk. ;) 

Eksempel hvis du strikker fram og tilbake:
Hvis du strikker 2 rette, 2 vrange osv, og avslutter omgangen med to vrange, snur du strikketøyet og starter med to rette. Dette fordi de to vrange er rette på baksiden. 

Beklager klønete forklaring. Det er enklere i praksis enn når man skal skrive om det. 

Nei det var forståelig. Føler meg så dum som helt ny og fatter ikke hvordan det er mulig å strikke annet enn skjerf.. Men da forsto jeg bedre. Dumt de ikke presiserer dette i boka om strikking for nybegynnere. For en fersking var det faktisk ikke logisk det du forklarte.. Takk! Og takk @Sinte-my At dere gidder å svare på dumme spørsmål.. :)

Anonymkode: b55e9...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden finner du mange tips og linker til tips og videoer m.m.

 

 

Anonymkode: 36876...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du strikker rundt på rundpinne så strikker du rundt og rundt, dvs på andre omgang så strikker du arbeidet sammen, og da stemmer det med rett over rett og vrang over vrang :) husk å sett en maskemarkør mellom siste og første maske sånn at du ser hvor omgangen begynner

Etter to omganger så ser du tydelig vrangbordmønsteret 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...