Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Foreløping går jeg i VG1 og har tenkt veldig mye på hvilke programfag jeg skal velge til neste år. Jeg har alltid fundert over om jeg skal bli lege, eller advokat eller annet. Jeg ser at mange av potensielle utdanninger krever opptakskoden R1 + Fysikk 1 + Kjemi 1-2. Jeg ønsker ikke å gå realfagslinjen på VG2 og hadde lyst til å evt ta rettslære, økonomistrying og kjemi og det hadde vært perfekt hvis jeg i vg3 kunne tatt rettslære 2 og kjemi 2 og fysikk 1, men det går vel ikke fordi begge fordypningsfagene må være fra samme fagområde. Kan jeg da i VG3 ta rettslære 2, økonomi og ledelse og kjemi 2 i tillegg til at jeg tar fysikk? Dette er hvis jeg eventuelt ønsker å studere medisin.

Anonymkode: a1105...c4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vurderer medisin bør du prioritere å ta fagene som dekker opptakskravene der. Du får tilleggspoeng som er nyttige hvis du ombestemmer deg, og du MÅ ikke ha rettslære for å gå juss. 
Du hadde ikke med R1 i lista di over. Anbefaler virkelig at du tar R1 samtidig som du tar fysikk. 
Det som kan bli et problem hvis man mikser fag fra ulike retninger som vanligvis ikke tas av de samme elevene, er at det blir kræsj i timeplanen. For eksempel at rettslære og fysikk går samtidig, da det som regel ikke er noen elever som ønsker å ta begge fagene. Du er også avhengig av å få veldig gode karakterer, så jeg anbefaler ikke å ta flere fag enn du må. 

Anonymkode: eb400...58b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du vurderer medisin bør du prioritere å ta fagene som dekker opptakskravene der. Du får tilleggspoeng som er nyttige hvis du ombestemmer deg, og du MÅ ikke ha rettslære for å gå juss. 
Du hadde ikke med R1 i lista di over. Anbefaler virkelig at du tar R1 samtidig som du tar fysikk. 
Det som kan bli et problem hvis man mikser fag fra ulike retninger som vanligvis ikke tas av de samme elevene, er at det blir kræsj i timeplanen. For eksempel at rettslære og fysikk går samtidig, da det som regel ikke er noen elever som ønsker å ta begge fagene. Du er også avhengig av å få veldig gode karakterer, så jeg anbefaler ikke å ta flere fag enn du må. 

Kan jeg f.eks i VG2 ta R1, Rettslære 1, Økonomi, Kjemi 1 og så i VG3 ta eventuelt Rettslære 2, Økonomi 2 og Fysikk 1? Og så ta Kjemi 2 som privatist? Men havner kjemi 2 på førstegangsvitnemålet mitt da? Jeg er ikke 100% sikker jeg vil bli lege, jeg er bare redd for at jeg skal plutselig i vg3 ønske å bli lege og så har jeg ikke mulighet til det. Jeg er generelt ikke sterk realfagsmessig 

Anonymkode: 62799...41e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan jeg f.eks i VG2 ta R1, Rettslære 1, Økonomi, Kjemi 1 og så i VG3 ta eventuelt Rettslære 2, Økonomi 2 og Fysikk 1? Og så ta Kjemi 2 som privatist? Men havner kjemi 2 på førstegangsvitnemålet mitt da? Jeg er ikke 100% sikker jeg vil bli lege, jeg er bare redd for at jeg skal plutselig i vg3 ønske å bli lege og så har jeg ikke mulighet til det. Jeg er generelt ikke sterk realfagsmessig 

Jeg tenker du bør snakke med en rådgiver på skolen din om hva som er mulig, og hva som er mulig på din skole. 
Jeg TROR at så lenge man tar fag som privatist mens man er elev på videregående skole innenfor normert tid, så kommer privatistkarakterer på førstegangsvitnemålet, men det er sikkert noen her inne som kan rette på meg hvis jeg tar feil. 

MEN: Det hjelper ikke om du har fagene til å komme inn på medisin hvis karakterene ikke holder mål. Du sier du ikke er god i realfag, og i tillegg skal du ta mange flere fag enn de andre elevene du konkurrerer med. Hvordan tenker du å oppnå sekser i flertallet av fagene du nevner? For det må du ha. Du kan risikere å ødelegge dine muligheter til å komme inn på juss fordi du har tatt realfag du vet ikke er så god i + du har tatt altfor mange fag, noe som går ut over ALLE karakterene dine. 
Hvis medisin er en reell mulighet, bør du satse max på det og gå for toppkarakterer i R1+2, Kjemi 1+2 og Fysikk 1+2. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det skal gå, det avhenger av timeplanen din på skolen din. Går du på en stor skole med mange som går studiespesialisering? Jo flere, jo større er sjansen for at du kan få den fagkombinasjonen.

Ellers vil jeg heller ikke anbefale å ta flere fag enn du må. Er du interessert i fagene, lær deg dem heller på fritida... Du skaper unødvendig mye stress for deg selv å ha flere fag enn du må på videregående, da det er obligatorisk oppmøte.

Anbefaler å gå realfag hvis du vurderer medisin, og ta tilsvarende fag som kreves, i tillegg til biologi. Økonomi og juss kan du studere uavhengig av hvilke fag du har, og er du interessert i disse områdene, les på dem på fritida.

Anonymkode: 51d65...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta rettslære som privatist? Du trenger ikke rettslære for å studere jus.

Anonymkode: a0f83...e4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...