AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Barnet sine tenner er smååå! Du ser belegget, barnet sliter og med å spise, har normal velt, men det ser ikke bra ut, hva kan jeg gjøre? jeg har ikke sagt noe om det, men de må jo ha sett det. Anonymkode: 0e6f2...6d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Spørre henne hva tannlegen sier om tennene til barnet. Anonymkode: 498d5...1ac 6
Heln Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Må du gjøre noe da? Barnet skal vel til tannlege/tannpleier den som alle andre. 9
GammelKaktus Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Barnet går jo til tannpleier som da vil se det samme men det er jo noen barn som raskere enn andre får et slikt belegg på tennene, husker ikke hva det heter men dattera til ei venninne hadde det der. Måtte gå til tannlegen hver tredje måned eller noe for å rense. 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet sine tenner er smååå! Du ser belegget, barnet sliter og med å spise, har normal velt, men det ser ikke bra ut, hva kan jeg gjøre? jeg har ikke sagt noe om det, men de må jo ha sett det. Anonymkode: 0e6f2...6d5 Enkelte barn har dårlige tenner enn andre, sånn er det bare, uten at det trenger å ligge noe bak. Så ikke vær for rask til å dømme. Anonymkode: f2a93...0af 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Du skal ikke gjøre en dritt. Her i huset hadde datteren (har) en venninne som hadde en tannsykdom som gjorde tennene misfarget. Det så ille ut, men det forsvant da hun fikk nye tenner. Selvfølgelig vet og ser foreldrene det, tror du folk er idioter? Anonymkode: b5c18...bb6 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du skal ikke gjøre en dritt. Her i huset hadde datteren (har) en venninne som hadde en tannsykdom som gjorde tennene misfarget. Det så ille ut, men det forsvant da hun fikk nye tenner. Selvfølgelig vet og ser foreldrene det, tror du folk er idioter? Anonymkode: b5c18...bb6 Ehm ja, en vaksinenekter er i mine øyne en idiot, men kommer meslingene så er nok denne personen den mest hysteriske Anonymkode: 0e6f2...6d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 Sønnen min hadde sort belegg på tennene da han var mindre, gikk vekk etter hvert. Det var ingenting vi hadde gjort galt. Anonymkode: b914b...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sønnen min hadde sort belegg på tennene da han var mindre, gikk vekk etter hvert. Det var ingenting vi hadde gjort galt. Anonymkode: b914b...ef6 Ja, ikke sant det går an. Og dere så det selv, tenker jeg. Dere trengte ikke at andre fortalte det. Det er det jeg vil fram til, at folk nok vet sånne ting selv. Anonymkode: b5c18...bb6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ehm ja, en vaksinenekter er i mine øyne en idiot, men kommer meslingene så er nok denne personen den mest hysteriske Anonymkode: 0e6f2...6d5 Hvordan henger dårlige tenner og vaksinenektelse sammen? Anonymkode: 556a3...039 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 Min datter har lite/dårlig emalje på noen av tennene. Dette gjør at tennene lett blir misfarget. Det følges opp av tannlege, som sier det slett ikke er sikkert at emaljen kommer til å være dårlig på de permanente tennene. Faren har samme problem på noen av tennene, så jeg kan jo bare anta at det er arvelig. 🤷♀️ Anonymkode: f9112...999 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 Det heter barnebelegg. Kan være alt fra lysebrunt til kullsort. Er ikke uvanlig, er helt ufarlig og kommer hverken av dårlig hygiene eller dårlig mat. Det kan ikke pusses vekk. Det forsvinner når voksen-tennene kommer, evt. kan det skrapes hvis det er ekstremt plagsomt. Mitt barn hadde også dette. Jeg fikk panikk og kontaktet tannlegen, som forklarte. Regner med at venninna di sikkert har gjort det samme. Anonymkode: 4a7c2...47b 6
Jordbæra Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, ikke sant det går an. Og dere så det selv, tenker jeg. Dere trengte ikke at andre fortalte det. Det er det jeg vil fram til, at folk nok vet sånne ting selv. Anonymkode: b5c18...bb6 Ja, vi tok det opp med tannlege selv også. Fikk råd og fikk beskjed om at det vil gå bort etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enkelte barn har dårlige tenner enn andre, sånn er det bare, uten at det trenger å ligge noe bak. Så ikke vær for rask til å dømme. Anonymkode: f2a93...0af Ifølge tannpleierene her er det bare bullcrap. Dårlige tenner og dårlig emalje finnes ikke, det er kun kosthold som har skylda. Jeg nattammet i to år og hatt fornuftig tilnærming til søte drikker og mat for barnet mitt, kan dette med syreskader og vi har pusset to ganger om dagen fra første tann. Likevel fikk hun hull og vi fikk høre det. Truet med bv og diverse dersom det kom flere hull. Til tross for at jeg oppsøkte dem tidligere enn 3 års kontroll. Fetteren hennes somhar fått cola på flaske fra ti måneders alder og slipper og pusse tenner fordi han ikke vil, har ingen hull i tennene. Anonymkode: 889b8...92d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skal ikke gjøre en dritt. Her i huset hadde datteren (har) en venninne som hadde en tannsykdom som gjorde tennene misfarget. Det så ille ut, men det forsvant da hun fikk nye tenner. Selvfølgelig vet og ser foreldrene det, tror du folk er idioter? Anonymkode: b5c18...bb6 Barnebelegg? Det er svart. Må pusses vekk for tannlege/tannpleier for å få det vekk. Kommer ofte tilbake og må pusse vekk igjen. Anonymkode: 3c890...dcc
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ifølge tannpleierene her er det bare bullcrap. Dårlige tenner og dårlig emalje finnes ikke, det er kun kosthold som har skylda. Jeg nattammet i to år og hatt fornuftig tilnærming til søte drikker og mat for barnet mitt, kan dette med syreskader og vi har pusset to ganger om dagen fra første tann. Likevel fikk hun hull og vi fikk høre det. Truet med bv og diverse dersom det kom flere hull. Til tross for at jeg oppsøkte dem tidligere enn 3 års kontroll. Fetteren hennes somhar fått cola på flaske fra ti måneders alder og slipper og pusse tenner fordi han ikke vil, har ingen hull i tennene. Anonymkode: 889b8...92d Nå er jo ikke det å drikke melk og annet utenom vann veldig bra for tennene etter tannpussen, når tannpussen er tatt skal det kun til nød vann inn, helst ikke det heller ta tannkremen virker på tennene lenge etter tannpussen er ferdig.. og tennene bør pusses igjen på morhen før man inntar mat og drikke for å få bort belegget etter natten. Anonymkode: f472f...fa6
minister-mio Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 FrøkenMånestråle skrev (4 timer siden): Barnet går jo til tannpleier som da vil se det samme men det er jo noen barn som raskere enn andre får et slikt belegg på tennene, husker ikke hva det heter men dattera til ei venninne hadde det der. Måtte gå til tannlegen hver tredje måned eller noe for å rense. Hvordan vet du det? 2
GammelKaktus Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 minister-mio skrev (5 minutter siden): Hvordan vet du det? Er vel i den alderen man får første tannlegetime hos tannlege/tannpleier. Og hvis tennene er som ts sier så har vel og andre reagert og pratet med mor om dette. Eller kanskje til og med mor har vært til tannlege med barnet selv. Uansett så er det ikke sikkert at denne moren prater med alle om dette heller.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 Du skal ikke gjøre noe. Noen folk er rett og slett dumme og uvitne, mitt barn har ogaå en venn med slikt belegg aldri sagt noe til mor,men hun sa det selv de pusser og pusser men barnet har dårlige tenner. De er hos tannlegen og følges opp. Anonymkode: ce34e...88e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 Det er mange barn med misfargede tenner nå, tannlegene forsker på årsak. MIH, molar-incisor hypomineralisation. Molar er jeksel, incisor er fortann, hypo er for lite, mineralisering er emaljen. Det er slett ikke sikkert voksentennene er normale når de kommer. Anonymkode: d34fa...a7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå