AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Min gutt på 10 år har en kompis som jeg tenker rett og slett mangler normal folkeskikk, han er ofte hos oss og forsyner seg med mat fra kjøleskapet så snart han kommer inn, som oftest kan han ta ut litt pålegg å spise men han kan også ta seg en bit av en brokkoli for så å legge den inn igjen i kjøleskapet. Han kan også finne ut at han heller vil være i stua sammen med meg enn å være med sønnen min på rommet, han er veldig opptatt av kattene våre og jager dem rundt hele I huset i forsøk på å få tak i en(selv kattene være liker han ikke 😬) han tar fra minsten lekene sine, og har engang tatt med seg skoene hans hjem til seg selv for å vise mora si de små blinkeskoene til minstann på 2 år som han synes er kule og søte.han kom plutselig på døra her en dag for å levere dem tilbake, jeg visste ikke engang at han hadde tatt dem.. I det siste har han ikke vært her så ofte fordi jeg kjeftet på han engang i høst, men i natt fikk han overnatte. I dag morges skulle jeg lage eggerøre til frokost og så at jeg manglet et egg fra pakken, da jeg spurte guttene om noen av dem hadde tatt det svarte vennen til min sønn at han kunne ha tatt det, men han visste ikke helt, så resten av dagen har gått opp i eggjakt, jeg aner ikke hvor det er og frykter det ligger knust en plass 😑 I tillegg har han tatt en god håndfull nonstop i munnen sin og spyttet dem opp igjen i posen fordi han ikke likte dem, posen med nonstop satte han fint tilbake på plass 🤢.. Denne gutten er fra et annet land og han bor alene med moren sin, jeg kan ikke kommunisere med mor da hun verken snakker norsk eller engelsk, så jeg får ikke snakket med henne.. Jeg har nå lyst å nekte denne gutten å komme på besøk her mer fordi han ikke tar til beskjeder eller skjønner hvor grensene går, min sønn snakker også til han og jeg vet han blir flau over disse rare påfunnene hans, men det hjelper heller ikke. Hva ville andre gjort her? Anonymkode: d32bc...b9a 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Hadde gjort det klinkende klart at enten respekterer han dine regler eller så er han ikke velkommen. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Just now, Dævendøtte said: Snakket skikkelig med gutten! Det har jeg gjort, jeg har fortalt han på en rolig måte hvor mine grenser går og hva jeg ikke ønsker av påfunn i mitt hjem, men det synker ikke inn Anonymkode: d32bc...b9a 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 8. januar 2022 Gutten får åpenbart ikke den oppdragelsen han behøver hjemmefra. Det kan komme av ulike ting. Du har to valg: -Du kan la gutten være hos dere og selv oppdra ham. Det vil han antagelig være takknemlig for i voksen alder. -Du kan begrense omgangen din sønn har med ham. Det er enkleste utvei for deg. Anonymkode: db877...ee2 51
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Kan du ikke bare si til gutten at i huset ditt så må han spørre om lov før han tar ting? Som da han leverte skoene tilbake kunne du bare sagt «takk, men neste gang må du spørre før du låner noe fra oss» Anonymkode: 663d3...ffd 17
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 4 minutter siden, blåbærpike said: Hva med å snakke med mor via tolk? Hvor finner jeg en tolk uten å måtte betale for det? Anonymkode: d32bc...b9a 6
Raven.Writingdesk Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 Snakker av erfaring, så går det dårlig når man irettesetter noen som ikke har grenser. Du klarer nok ikke endre barnet her, men du kan kanskje være en positiv bidragsyter på lang sikt. Med risiko for å kaste en brannfakkel inn i diskusjonen, så er mitt råd at du må tenke på din familie først og fremst. Ja; det er trist å se barn som er så lite vant til å grensesettes og den fullstendige mangelen på oppdragelse. Barnet her føler seg veldig husvarm hjemme hos dere, egentlig for mye, og når du setter grenser ser det ut til at barnet ikke tolererer det. Om barnet kommer fra en annen kultur kan det også skape utfordringer. Om ditt barn kommer fra et tydelig mer ressurssterk hjem kan det forsterke antipatien som denne gutten har mot din sønn sitt hjem, ikke nødvendigvis sønnen din (enda) men hjemmet og familien hans, som representerer alt denne gutten selv ikke har. I vårt tilfelle åpnet vi døra på vid gap og barnet/vennen ble også husvarm. Vi brukte enormt med ressurser i barnet, både tid, penger og energi. spesielt fordi våre barn allerede var bekjent med grensene i vårt hus, og respekterte dem, noe dette barnet ikke gjorde. Ting ble ødelagt, roping, skriking, dårlig påvirkning da barnet søkte opp ting på Internett som mine unger ikke trenger å bli eksponert for. Barnet responderte relativt greit på grensesetting frem til ungdomsalderen, da gikk det rett vest, og våre barn resulterte i å trekke seg unna, forskjellene ble bare alt for stor. Det var en lettelse at vi slapp å «kjempe» med våre barn, og på mange måter trist og vemodig at det gikk slik det gjorde. Barnet er i dag ungdom som går mot å bli ung voksen, og mye tyder på at dette dessverre er noen som vil slite med mye også inn i voksenlivet. 12
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har jeg gjort, jeg har fortalt han på en rolig måte hvor mine grenser går og hva jeg ikke ønsker av påfunn i mitt hjem, men det synker ikke inn Anonymkode: d32bc...b9a Da må du sørge for at det synker inn. Gi KLAR beskjed om hva som er greit og ikke greit, Han har ingenting i kjøleskapet å gjøre, sjekk lommer før han går ut av huset. Hadde noen jaget kattene mine (som jeg ikke har) rundt i huset, hadde de forstått at det gjør de ikke mer enn den ene gangen. Tar ikke fem øre for å oppdra andres unger i mitt hjem, de som kommer hit og ikke kan oppføre seg, de blir snakket til på en måte som gjør at de forstår hvem som bestemmer.
Raven.Writingdesk Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 blåbærpike skrev (5 minutter siden): Hva med å snakke med mor via tolk? Gjør mor noen som helst innsats i å snakke med dere? Fremstår mor takknemlig for at sønnen hennes er så mye hos dere? Om svaret her er nei, vil det neppe være lønnsomt å engasjere seg enda mer enn hva dere allerede gjør. 6
Gjest blåbærpike Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor finner jeg en tolk uten å måtte betale for det? Anonymkode: d32bc...b9a Mor har kanskje familie / venner som snakker samme språk, og som kan engelsk eller norsk. Eventuelt kan du be skolen om tips.
ryzorwarlock Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 Da sier du til gutten enkelt å greit "Om du ikke oppfører deg så får du ikke komme hit neste gang" Og om han kommer neste gang å ikke oppførte seg så sier du bare "Nei, sist sa jeg til deg om at du ikke oppførte deg fikk du ikke komme inn igjen til du lærer å oppfører deg igjen". 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 Dævendøtte skrev (12 minutter siden): Snakket skikkelig med gutten! Han er 10 år. Det går ikke an å snakke til en 10-åring, like lite som det går an å snakke til en ku som har spist av naboens gress. TS. Du må bare nekte han å komme hjem til deg. Det finnes ingen andre løsninger. Guttene får finne andre steder å sosialisere. Anonymkode: e4af6...6e6 2
Jessic_a Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 Nekt gutten å være hos dere. Enkelt og greit! Hadde ikke orket det der. 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 Fy, for en drittunge! Hadde noen jaget mine katter hadde de ALDRI fått komme inn i mitt hus igjen! Det med egge5 hadde jeg ikke merket en gang, for jeg har aldri oversikt over hvor mange egg jeg har igjen. Anonymkode: f7714...f80 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er 10 år. Det går ikke an å snakke til en 10-åring, like lite som det går an å snakke til en ku som har spist av naboens gress. TS. Du må bare nekte han å komme hjem til deg. Det finnes ingen andre løsninger. Guttene får finne andre steder å sosialisere. Anonymkode: e4af6...6e6 Joda, det går fint an å snakke til en 10 åring. Har gjort det flere ganger og det har gått veldig fint. Både egne 10 åringer og andres.
Hjarte Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 Går de i samme klasse, eller har du mulighet til å snakke med barnets lærer? Jeg tenker at skolen sikkert har sett en god del allerede, men hvis du kontakter dem med det du har opplevd, så har skolen mer info å komme med for å evt kunne søke etter tiltak på gutten. Det han gjør er ikke normalt, og det kommer dessverre bare til å bli verre om det ikke gjøres noe. Ellers så er jeg enig med de lenger oppe her i at du får bare nekte han å komme på besøk. Selv om det kanskje er sårt for han så er dette en naturlig konsekvens av hans oppførsel, og det høres ut som at han trenger å få oppleve det. La det gå en periode der han ikke får komme inn, gi han en sjanse med beskjed om at han får gå om han ikke hører etter, for så å sende han ut om han går over grenser igjen. 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 Hjarte skrev (1 minutt siden): Går de i samme klasse, eller har du mulighet til å snakke med barnets lærer? Jeg tenker at skolen sikkert har sett en god del allerede, men hvis du kontakter dem med det du har opplevd, så har skolen mer info å komme med for å evt kunne søke etter tiltak på gutten. Det han gjør er ikke normalt, og det kommer dessverre bare til å bli verre om det ikke gjøres noe. Ellers så er jeg enig med de lenger oppe her i at du får bare nekte han å komme på besøk. Selv om det kanskje er sårt for han så er dette en naturlig konsekvens av hans oppførsel, og det høres ut som at han trenger å få oppleve det. La det gå en periode der han ikke får komme inn, gi han en sjanse med beskjed om at han får gå om han ikke hører etter, for så å sende han ut om han går over grenser igjen. Hva gutten gjør på fritiden har liksom ingenting med skolen å gjøre. Anonymkode: fc716...3c0 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 Huff.. Var det meg, så håper jeg at jeg ville latt ham være enda mer hjemme hos meg. Han drar åpenbart ikke nytte av hjemmesituasjonen sin, mens hos dere har du en unik mulighet til å være "den betydningsfulle andre". Anonymkode: 5d40f...bdc 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå