Barbalala Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Den eneste grunnen til at helsevesenet har utfordringer er politisk dårskap. Ingenting annet. "Jeg har tre års utdannelse og to år med videreutdanning. Jeg er kreftsykepleier med 25 års erfaring som sykepleier, og jeg nekter å akseptere at våre sykehus ikke kan ansette mennesker i støttefunksjoner rundt oss som jobber direkte med pasientene. " https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kreftsykepleier-med-25-ars-erfaring-jeg-ma-vaske-toaletter-mens-pasientene-neglisjeres/o/5-95-371263 6
LisbethBerg Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 (endret) Dette blir jeg pinlig berørt av å lese. På vegne av ledelsen i helsenorge. Egentlig er dette gode nyheter: problemet er jo ikke mangel på sykepleiere i det hele tatt. Om dette faktisk er slik det fungerer rundt om i landet, kan problemet være løst på få uker. Ansett folk til å bistå sykepleierne med trivielle oppgaver, så har vi mer enn nok hender til å ta oss av de syke. De som har bestemt dette må jo også være ganske korttenkt: vaskepersonell er jo billigere arbeidskraft enn sykepleiere.. Det kom nylig også artikler om at Sverige trenger halvparten så mange intensivsykepleiere som Norge pr pasient. Av omtrent samme grunn som beskrives her. Nå har det vært unnskyldning nr 1 i over ett år: vi har ikke nok intensivsykepleiere og de tar lang tid å utdanne. Jeg sa for lenge siden at det må være mulig å fordele noen av oppgavene over til de som ikke er intensivsykepleiere - jeg tror aldri jeg har blitt så nedsablet for mine meninger noen gang, det var ikke måte på hvor idiot og kunnskapsløs jeg var som ikke skjønte hva de drev med. Nå viser det seg altså at jeg hadde helt rett. Om Sverige klarer det, er det selvsagt at det hadde fungert helt fint i Norge også. Endret 8. januar 2022 av LisbethBerg 5
Gjest SnowBells Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 (endret) Jeg har en venninne som har vært sykepleier i mange år og hun sier at det var en katastrofe når hjelpepleierne forsvant ut av sykehusene. Man trenger ikke en bachelor for å kunne utføre fullverdige stell av god kvalitet f eks, hjelpepleiere kan med sin utdanning også utmerket godt vurdere hud, kapillær fylning i beina, stelle sår, vaske hår, mobilisere pasienter, skifte sengetøy og hjelpe dem på wc osv. Jeg har ingen tro på at det var sykepleierne som jagde de flotte hjelpepleierne ut av sykehusene. Dette må ha vært en avgjørelse tatt langt over hodet på dem. Venninnen min som jobber på sengepost er hvert fall fortvilet over at hun ikke rekker halvparten av arbeidsoppgavene sine som innebefatter alt fra matservering, sengeskift, pasientmobilisering og hårvask til svært spesialiserte oppgaver som å gå visitt med legene, ta arterielle blodgasser, medikamenthåndtering, stelle sentrale venekatetere og å fjerne thoraxdren. Det henger jo ikke på greip at én person skal gjøre alle disse tingene på 6-10 forskjellige, syke pasienter i løpet av ett skift. Venninnen min orker ikke å jobbe mer enn 70 % fordi hun sier at jobben "spiser henne med hud og hår". Jeg skjønner godt at gjennomsnittlig arbeidsavgang for norske sykepleiere er så lite som 58 år. Få støttefunksjonene tilbake, for de norske sykehuspasientene har aldri vært sykere eller mer pleietrengende enn nå! 😡 Endret 8. januar 2022 av SnowBells
Anbefalte innlegg