Gå til innhold

Venn som skryter veldig av seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man egentlig? Mesteparten av samtalene våre går ut på at hun enten skryter av seg selv eller at hun skryter av barna sine. Hva kan jeg si eller gjøre for at hun skal roe det litt ned? For det blir rett og slett slitsomt. Jeg kjenner ikke så veldig mange her vi bor, så jeg ønsker å bevare vennskapet med henne.

Anonymkode: d15d4...fe4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun ønsker seg tydeligvis "fans", men ikke sikkert hun er så kul i lengden... -kan du ikke heller prøve å bli kjent med noen andre?

Anonymkode: 14424...da8

• Liker 1
Skrevet

Har en slik venn jeg også, forandrer gjerne på historiene til fordel for seg selv når de blir fortalt på nytt også. Slitsomt, men jeg har lært meg at det er slik dette mennesket er og bare noterer og ignorerer, siden det er et vennskap jeg har lyst til å beholde 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke om det er det at hun er usikker, men hun fremstår ikke slik heller. Hun fremstår som veldig trygg i seg selv, rolig osv. Jeg blir bare så lei av all den uhemmede skrytingen. "Jeg fikk SÅ mye skryt av sjefen min og av alle kollegaene mine", "sønnen min er SÅ flink på idretten sin og datteren min har en helt fantastisk personlighet og absolutt alle elsker henne" osv osv. Jeg merker jo at jeg trekker meg mer unna men jeg vil jo heller ikke såre.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å svare på. Kan hende at det motsatte skjer, når hun attpåtil endrer på historiene fra gang til gang. At hun liker mye trenger å overbevise seg selv som den hun snakker med, at hun er verdt bryet. Mange med lav selvtillit snakker jo slik. Vi hadde en slik på jobb i 2-3 år - han var sikkert flink til det han holdt på med, men du verden så mye bekreftelse han trengte. Tenker på han hver gang jeg føler jeg har "krav" på litt bekreftelse, hvor desperat det kan virke.

Uansett, det fins bare én rett fram måte å takle det på: Spør henne. Sleng dere ned i sofaen med et glass vin og prat skit, etter hvert spør du hvordan hun har det og at det har vært usikker på det i det siste fordi hun skryter så mye. Det er ikke vondt, men litt vanskelig, og kanskje det bringer dere nærmere hverandre også.

Anonymkode: 294c2...527

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo umulig å svare på. Kan hende at det motsatte skjer, når hun attpåtil endrer på historiene fra gang til gang. At hun liker mye trenger å overbevise seg selv som den hun snakker med, at hun er verdt bryet. Mange med lav selvtillit snakker jo slik. Vi hadde en slik på jobb i 2-3 år - han var sikkert flink til det han holdt på med, men du verden så mye bekreftelse han trengte. Tenker på han hver gang jeg føler jeg har "krav" på litt bekreftelse, hvor desperat det kan virke.

Uansett, det fins bare én rett fram måte å takle det på: Spør henne. Sleng dere ned i sofaen med et glass vin og prat skit, etter hvert spør du hvordan hun har det og at det har vært usikker på det i det siste fordi hun skryter så mye. Det er ikke vondt, men litt vanskelig, og kanskje det bringer dere nærmere hverandre også.

Anonymkode: 294c2...527

Jeg er veldig sikker på at hun hadde blitt dødelig fornærmet 😔 Og jeg er konfliktsky 😔

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør man egentlig? Mesteparten av samtalene våre går ut på at hun enten skryter av seg selv eller at hun skryter av barna sine. Hva kan jeg si eller gjøre for at hun skal roe det litt ned? For det blir rett og slett slitsomt. Jeg kjenner ikke så veldig mange her vi bor, så jeg ønsker å bevare vennskapet med henne.

Er du venninne med cbe? 

Anonymkode: 6e9c2...61a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du venninne med cbe? 

Anonymkode: 6e9c2...61a

cbe? 

Jeg har vel funnet ut at jeg bare får lene meg tilbake og la det gå inn det ene øret og ut det andre. Og være takknemlig for at jeg ikke har et så enormt behov for selvhevdelse selv ... Og se meg litt mer rundt etter nye vennskap 🙈

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun har lært at man ikke skal klage eller problematisere ting i sosialt lag? Noen mennesker er slik at de ikke vil virke negative og klage eller fokusere på problemer, men de vil heller ikke dra positivt fokus over på seg selv. 

Jeg tror det er sunt å kunne skryte av seg selv og spesielt av sine barn. Det siste er vel gankse vanlig? Men det finnes selvfølgelig grenser for hvor lenge man orker å høre på selvskryt hvis det er alt man hører. 

Hva ønsket du at dere skal snakke om?

Anonymkode: 9e5ac...6fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vet jo ikke om det er det at hun er usikker, men hun fremstår ikke slik heller. Hun fremstår som veldig trygg i seg selv, rolig osv. Jeg blir bare så lei av all den uhemmede skrytingen. "Jeg fikk SÅ mye skryt av sjefen min og av alle kollegaene mine", "sønnen min er SÅ flink på idretten sin og datteren min har en helt fantastisk personlighet og absolutt alle elsker henne" osv osv. Jeg merker jo at jeg trekker meg mer unna men jeg vil jo heller ikke såre.

TS

Hvorfor misliker du at hun skryter av seg selv og sine ting? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

cbe? 

Jeg har vel funnet ut at jeg bare får lene meg tilbake og la det gå inn det ene øret og ut det andre. Og være takknemlig for at jeg ikke har et så enormt behov for selvhevdelse selv ... Og se meg litt mer rundt etter nye vennskap 🙈

TS

Jeg bruker stort sett samme metode. Opplever ikke at folk som er sånn er så veldig åpen for diskusjon ang det tema, enten de er veldig høy på seg selv eller prøver å kompensere for lav selvfølelse. Men folk er forskjellige så, noen er kanskje mer åpen for tilbakemelding.

Men jeg tenker at så lenge vennskapet gir meg noe , og det er rom for meg i det vennskapet også så går det fint å bare la sånn prat passere igjennom uten at man hører etter/bryr seg så veldig. 😊

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (24 minutter siden):

Hvorfor misliker du at hun skryter av seg selv og sine ting? 

Fordi 80 % av samtalene våre handler om at hun skryter av seg selv og sine. Det føles rett og sett litt beklemt. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne roe henne litt ned i forhold til det, uten å skape konflikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje hun har lært at man ikke skal klage eller problematisere ting i sosialt lag? Noen mennesker er slik at de ikke vil virke negative og klage eller fokusere på problemer, men de vil heller ikke dra positivt fokus over på seg selv. 

Jeg tror det er sunt å kunne skryte av seg selv og spesielt av sine barn. Det siste er vel gankse vanlig? Men det finnes selvfølgelig grenser for hvor lenge man orker å høre på selvskryt hvis det er alt man hører. 

Hva ønsket du at dere skal snakke om?

Ja jeg har en bekjent i andre enden som bare klager. Det er like ille 🙈 Jeg må nok bli flinkere til å ta ordet selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg har en bekjent i andre enden som bare klager. Det er like ille 🙈 Jeg må nok bli flinkere til å ta ordet selv.

Dette kan nok være løsningen. Dra litt fokus over på deg selv og det du interesserer deg for 😊

AnonymBruker
Skrevet

Fase henne ut. 

Anonymkode: c8e17...d60

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi 80 % av samtalene våre handler om at hun skryter av seg selv og sine. Det føles rett og sett litt beklemt. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne roe henne litt ned i forhold til det, uten å skape konflikt. 

Problemet er vel kanskje ikke da bare at hun skryter men at 80 % handler om hennes ting og henne? 

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Problemet er vel kanskje ikke da bare at hun skryter men at 80 % handler om hennes ting og henne? 

Nei hun er en interessant person, gjør meg ikke noe at hun snakker mest. Men jeg leser jo ut av mine innlegg her at jeg heller må spørre henne om andre ting, og håpe at det ikke dreier seg tilbake til selvskryt. Hun er en artig og smart person. Jeg har nok lett for å føle meg underdanig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei hun er en interessant person, gjør meg ikke noe at hun snakker mest. Men jeg leser jo ut av mine innlegg her at jeg heller må spørre henne om andre ting, og håpe at det ikke dreier seg tilbake til selvskryt. Hun er en artig og smart person. Jeg har nok lett for å føle meg underdanig.

Jeg har kanskje litt vansker med å se problemet med at hun skryter.. kanskje er hun bare stolt og tilfreds over livet sitt akkurat nå? Og det må jo være lov, uten at du skal ha behov for å «jekke henne ned»..? Hva skal du få utav å frarøve henne stolthet og gleden sin ved de tingene hun er tilfreds med? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede har bestemt deg for å beholde vennskapet og du er konfliktsky så må du nok bare lære deg å leve med det. For sånne folk endrer seg sjelden. Litt som med lystløgnere, lyvingen er så innprentet at det er nærmest umulig å stoppe. De lyver selv om folk rundt de vet at de lyver. 

Jeg hadde en gang en sjef sol holdt på sånn, og jeg lot det bare prelle av når hun satte i gang. Rett og slett bare lot henne holde på, hun var jo sjefen min og jeg trengte et godt forhold til henne.  men jeg ble jo drittlei til slutt. 

Å ha en sånn person i min innerste vennekrets nei det hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: f8cfa...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...