AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Legen anbefaler movicol og virker ikke til å like bruk av lactulose, har ikke spurt hvorfor og bare slått meg til ro med å skulle bruke movicol etter fødsel. Men så ser jeg her inne + andre forum at de fleste bruker laktulose? Hva er forskjellen egentlig? Skal nevnes at jeg har nylig blitt diagnosert med cøliaki, men ikke gått riktig over til glutenfritt enda så har en veldig Berg og dalbane-mage, samt var veldig plaget med forstoppelse etter første fødsel, så en av tingene blir det uansett. Vil også poengtere at jeg ikke spør om råd i min konkrete situasjon, jeg bare nevner diagnosen og er ute etter erfaring med de to produktene spesielt etter fødsel. Anonymkode: af607...da8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Det siste skriver jeg for at moderatorene ikke skal ta helt av i tråden min 😅 Anonymkode: af607...da8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Du kan fint bruke begge to. Min erfaring er at movicol er snillere for magen. Laktulose kan gi en del luft og ubehag. Men her er det smak og behag 🙃 Anonymkode: 1d37b...f98
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Laktulose har sukker i seg som trekker vann inn i tarmene samt syrer som øker bevegelsene (tarmen egne evne til å klemme avføringen) i tarmen. Movicol har ikke sukker men andre stoffer som trekker vann ut i tarmen, og elektrolytter som reduserer faren for elektrolyttforstyrrelder. Øker også bavegelsene i tarmen. Laktulose tar 1-2 dager før optimal virkning, Movicol tar 12-24 timer. Viktig med begge to er å drikke rikelig med væske, ellers har det gjerne motsatt effekt. Man kan få mer luftplager med laktulose, og det er kontraindisert ved betennelser i tarmen. Anonymkode: 6f203...449 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Jeg fikk først Laktulose på barsel, men den gav meg mye luft og jeg syntes den var helt utrolig kvalm å drikke. Så jeg gikk over til Movicol der - virket som det var ett fett for jordmødrene. Anonymkode: e31aa...426 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Lactulose er et sukker som ikke taes opp i tarmene (slik vanlig sukker gjør). Sukkeret binder til seg vann i tarmene, og gjør avføringen mykere. Av en eller annen grunn er norske leger mer glad i Movicol enn Lactulose. De gir som regel movicol først. I USA brukes Lactulose mest, fordi det ikke har en skadelig effekt ved langvarig bruk. Lactoluse er også med på å forbedre gut-health, og microbene i tarmen. Derfor blir man også mer oppblåst og får mer gas når man først begynner med Lactulose. For meg er dette et bra tegn på at Lactulose gjør det den skal. Jeg lager smoothie av frosne bær, Lactulose og vann. Og drikker gjennom dagen. Det smaker godt (umulig for meg å drikke lactulose slik den er). Merker også ved flere dagers lactulosebruk at det skummer når jeg tisser. Dette er døde bakterier. Dere kan søke på studier gjort med lactulose og gut health/ bakteries/Sibo. Norske leger har dessverre ikke så mye kunnskap på dette. Jeg har vært på lurs med leger og ernæringsfysiolog som mente at movicol er ok til langtidsbruk mens lactulose ikke er det. Når det er omvendt! Saltene i Movicol kan påvirke noe ved langtidsbruk. Men ikke like mye som andre avføringsmiddel. Lactlose gjør ingenting med tarmenes motilitet, kun trekker vann til tarmene, og mister derfor ikke effekt eller er skadelige over tid. Men viktig som nevnt over her at man drikker nok vann uansett hva man tar. lykke til 😊 Anonymkode: 835e7...3cf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Laktulose har sukker i seg som trekker vann inn i tarmene samt syrer som øker bevegelsene (tarmen egne evne til å klemme avføringen) i tarmen. Movicol har ikke sukker men andre stoffer som trekker vann ut i tarmen, og elektrolytter som reduserer faren for elektrolyttforstyrrelder. Øker også bavegelsene i tarmen. Laktulose tar 1-2 dager før optimal virkning, Movicol tar 12-24 timer. Viktig med begge to er å drikke rikelig med væske, ellers har det gjerne motsatt effekt. Man kan få mer luftplager med laktulose, og det er kontraindisert ved betennelser i tarmen. Anonymkode: 6f203...449 Lactulose har faktisk vist å ha en betennelsesdempende effect. Og luftplager er ofte ‘dårlige’ bakterier som dør og blir skylt ut av kroppen. Anonymkode: 835e7...3cf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Lactulose er et sukker som ikke taes opp i tarmene (slik vanlig sukker gjør). Sukkeret binder til seg vann i tarmene, og gjør avføringen mykere. Av en eller annen grunn er norske leger mer glad i Movicol enn Lactulose. De gir som regel movicol først. I USA brukes Lactulose mest, fordi det ikke har en skadelig effekt ved langvarig bruk. Lactoluse er også med på å forbedre gut-health, og microbene i tarmen. Derfor blir man også mer oppblåst og får mer gas når man først begynner med Lactulose. For meg er dette et bra tegn på at Lactulose gjør det den skal. Jeg lager smoothie av frosne bær, Lactulose og vann. Og drikker gjennom dagen. Det smaker godt (umulig for meg å drikke lactulose slik den er). Merker også ved flere dagers lactulosebruk at det skummer når jeg tisser. Dette er døde bakterier. Dere kan søke på studier gjort med lactulose og gut health/ bakteries/Sibo. Norske leger har dessverre ikke så mye kunnskap på dette. Jeg har vært på lurs med leger og ernæringsfysiolog som mente at movicol er ok til langtidsbruk mens lactulose ikke er det. Når det er omvendt! Saltene i Movicol kan påvirke noe ved langtidsbruk. Men ikke like mye som andre avføringsmiddel. Lactlose gjør ingenting med tarmenes motilitet, kun trekker vann til tarmene, og mister derfor ikke effekt eller er skadelige over tid. Men viktig som nevnt over her at man drikker nok vann uansett hva man tar. lykke til 😊 Anonymkode: 835e7...3cf Dette er direkte feil. Den dyrene øker peristaltikken eller tarmotiliteten. Dette står også i pakningsvedlegget og er noe som læres bort på gastromedisinsk. 5 hours ago, AnonymBruker said: Lactulose har faktisk vist å ha en betennelsesdempende effect. Og luftplager er ofte ‘dårlige’ bakterier som dør og blir skylt ut av kroppen. Anonymkode: 835e7...3cf Javel? Det er iallefall kontraindisert ved betennelsestilstander i tarmen. Se også pakningsvedlegg. Lactulose er ikke foretrukket for gastropasienter, men er særlig virkningsfull hos kreftpasienter. Anonymkode: 6f203...449
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 Takk for svar! Da blir det nok movicol på meg denne gangen, som legen anbefaler 🙂 Anonymkode: af607...da8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 Dulcosoft ❤️ Lactulose = fising Anonymkode: 14804...3eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Lactulose gir ubehag, særlig hvis du ikke tåler sukkeralkoholer. Anonymkode: bd49c...0b1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lactulose gir ubehag, særlig hvis du ikke tåler sukkeralkoholer. Anonymkode: bd49c...0b1 Har bare prøvd det en gang, løp på do typ 10 ganger de neste to timene 😅 Anonymkode: af607...da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå