Hengebuksvinet Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Hvorfor det er krise med lærere? Jeg bor i et område nær lærerutdannelse, så vi har vært heldige lenge. Men i år... Det finnes ikke tilgjengelige vikarer. Mye klarer vi å kompensere for internt, ved at man tar ekstra timer, flytter og bytter. Lærere tar 2 grupper i mat og helse eller kunst og håndverk. Og at de med spesielle behov mister timene sine. Vi bruker også studenter. Helt ned til andreårsstudenter. Som igjen blir mye ekstra jobb på oss som har utdannelse, for vi da må styre alt av utvikling og planlegge for flere enn oss selv. Hadde nok gått opp 150 000 kr i lønn om jeg skulle fått betalt for all tiden jeg bruker på å hjelpe de nye og ofte ukvalifiserte som blir satt inn på trinnet mitt. Bare på mitt trinn, med 5 paralleller, mangler vi i dag vikar i 3 fag for resten av skoleåret. Og dette med fritidskarantene? Orker ikke å tenke på det. Har resignert. Det eneste jeg fokuserer på nå, er at elevene mine skal få en så ok hverdag som mulig. Men det er tungt. Og det er tungt å se gjennomslitne kollegaer, som ikke lenger tar seg tid til en liten matpause eller kaffepause i løpet av uka med kollegaer. 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Vi vet da det. Ressursmangel i alle offentlige instanser, ikke bare skolen. Det skal spares til fant. Men hva får vel vi gjort med det? Barna har krav på skole og dit skal de. Det er skolepliktig i Norge. Hva gror du er alternativet? Bli hjemme? Anonymkode: 9f8b3...859 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Hva skal foreldrene gjøre med dette? 🤷♀️ Anonymkode: 92d72...e8e 23
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi vet da det. Ressursmangel i alle offentlige instanser, ikke bare skolen. Det skal spares til fant. Men hva får vel vi gjort med det? Barna har krav på skole og dit skal de. Det er skolepliktig i Norge. Hva gror du er alternativet? Bli hjemme? Anonymkode: 9f8b3...859 Vi har i lange perioder vært helt på grensa til å kunne ha "vanlig drift". Jeg synes det er rart ikke foreldre engasjerer seg mer. Klager når de får inn en ukvalifisert vikar. Presser på for at klassen/ eleven skal få ressursene sine. Ønsker dere å beholde oss som er kvalifiserte og engasjerte, må det noe mer til en sjokolade og te til jul. Jeg setter veldig pris på en oppmerksomhet, men tror ikke egentlig foreldrene forstår hvor presset det er i skolene nå. Anonymkode: 859f0...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vet da det. Ressursmangel i alle offentlige instanser, ikke bare skolen. Det skal spares til fant. Men hva får vel vi gjort med det? Barna har krav på skole og dit skal de. Det er skolepliktig i Norge. Hva gror du er alternativet? Bli hjemme? Anonymkode: 9f8b3...859 Det er ikke skoleplikt i Norge. Det er undervisningsplikt. Foreldrene bestemmer selv hvor barna skal undervises. Velger man hjemmeundervisning får man tilsyn av kommunen med jevne mellomrom. Anonymkode: 481fb...024 6
GammelKaktus Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 De aller fleste er klar over dette men det er jo lite vi som foreldre kan gjøre med det? Altså jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt. Er du misfornøyd med arbeidsdagen så må du nesten ta det opp med dine overordnede slik vi andre må. Nå i disse tider så er det jo mange som sliter med både det ene og det andre. Den fritidskarantenen er jo helt tullete men den er det jo lite vi foreldre kan gjøre noe med. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har i lange perioder vært helt på grensa til å kunne ha "vanlig drift". Jeg synes det er rart ikke foreldre engasjerer seg mer. Klager når de får inn en ukvalifisert vikar. Presser på for at klassen/ eleven skal få ressursene sine. Ønsker dere å beholde oss som er kvalifiserte og engasjerte, må det noe mer til en sjokolade og te til jul. Jeg setter veldig pris på en oppmerksomhet, men tror ikke egentlig foreldrene forstår hvor presset det er i skolene nå. Anonymkode: 859f0...0bb Foreldre har jo sin egen jobb å passe på og det er jo begrenset hva slags oversikt man har når man ikke er med i FAU og slikt så man kan ikke forvente at alle får med seg alt. Det er jo en presset situasjon hos mange nå ikke bare lærere, vi har de sykehusansatte og de som sitter på konkursens rand osv. Alle har sitt så man kan ikke så mye annet enn å holde ut og vente på bedre tider. 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Det er jo derfor det innføres karantenefritak, det er alt for vanskelig å få tak i vikarer. Tror de fleste vet det, men det er jo vanskelig å gjøre noe med. Man kan jo ikke akkurat melde seg som vikar selv heller, når man har en annen jobb og ikke er kvalifisert heller. Anonymkode: e967d...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo derfor det innføres karantenefritak, det er alt for vanskelig å få tak i vikarer. Tror de fleste vet det, men det er jo vanskelig å gjøre noe med. Man kan jo ikke akkurat melde seg som vikar selv heller, når man har en annen jobb og ikke er kvalifisert heller. Anonymkode: e967d...dc4 De fleste vikarene vi har er 19-20-åringer. Null kompetanse. Anonymkode: 481fb...024 3
Hedda-78 Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har i lange perioder vært helt på grensa til å kunne ha "vanlig drift". Jeg synes det er rart ikke foreldre engasjerer seg mer. Klager når de får inn en ukvalifisert vikar. Presser på for at klassen/ eleven skal få ressursene sine. Anonymkode: 859f0...0bb Men som forelder har jeg overhode ikke oversikt over kvalifikasjonene til lærerene, så hvordan skal vi kunne klage på det? Vi får jo heller ikke beskjed om at det er satt inn vikar, i allefall ikke i enkelttimer. Noen ganger nevner mitt barn at de har hatt vikar, that's it. 10
Hengebuksvinet Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo derfor det innføres karantenefritak, det er alt for vanskelig å få tak i vikarer. Tror de fleste vet det, men det er jo vanskelig å gjøre noe med. Man kan jo ikke akkurat melde seg som vikar selv heller, når man har en annen jobb og ikke er kvalifisert heller. Anonymkode: e967d...dc4 Ja, du så kanskje at fritidskarantene kom langt ned på lista mi. Det jeg er opptatt av er elevene. Både jeg og ledelsen vet det er stramt, og prøver å gjøre det beste ut av det. Men tror kanskje det er lurt at også dere foreldre vet hvordan det ligger an. Og setter pris på det om dere er så heldige å ha stabile lærere til barna deres for tiden. Sender noen positive ord, snakker oss opp.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke skoleplikt i Norge. Det er undervisningsplikt. Foreldrene bestemmer selv hvor barna skal undervises. Velger man hjemmeundervisning får man tilsyn av kommunen med jevne mellomrom. Anonymkode: 481fb...024 Derfor er det latterlig å se dette hysteriet med at skolene MÅ holde åpne, uansett. Skulle tro de var livsnødvendige. Det hadde ikke betydd et kvekk om antall skoledager ble halvert. Anonymkode: c1ca5...390 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har i lange perioder vært helt på grensa til å kunne ha "vanlig drift". Jeg synes det er rart ikke foreldre engasjerer seg mer. Klager når de får inn en ukvalifisert vikar. Presser på for at klassen/ eleven skal få ressursene sine. Ønsker dere å beholde oss som er kvalifiserte og engasjerte, må det noe mer til en sjokolade og te til jul. Jeg setter veldig pris på en oppmerksomhet, men tror ikke egentlig foreldrene forstår hvor presset det er i skolene nå. Anonymkode: 859f0...0bb Jeg oppfatter at det er mange som har fått det med seg, og mange som klager. Men det er en lang vei opp til nivået som faktisk kan gjøre relevante endringer (her i byen er det Utdanningsetaten og kommunepolitikerne). Vi har et barn med spesielle behov som har fått ekstremt dårlig skoletilbud gjennom pandemitiden. Det var ikke særlig bra før det heller. Vi har klaget i massevis, og fått medhold fra Statsforvalteren flere ganger. Imidlertid ender det som oftest med at skolens administrasjon pålegger den stakkars kontaktlæreren enda flere oppgaver. Som om hun ikke har nok med å gi ordinær oppfølging til en småskoleklasse med 27 barn, hvorav en del er innvandrere med elendig norsk, en del komme fra åpenbart sosialt utfordrede familier, en del har diagnoser etc. (Men det er ikke bare i skolen det er pandemikrise for tiden. Barnevern og politi, som er instanser jeg kjenner godt fra jobb, er minst like presset. Jeg er i det hele tatt kommet dit at jeg synes det er greit å ofre en del syke voksne for å få landet tilbake i noe som ligner normalt gjenge). Anonymkode: 832f9...465 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 Dette er jo dessverre et problem utenfor pandemitid også. Skolen er jo helt uttørstet etter ressurser og personell. Jeg er 30, og det var begynt allerede da jeg gikk på skolen. Var i en klasse med såpass store sosiale utfordringer og enkeltelever med utfordringer at vi som hadde høy læringskapasitet nærmest ble overlatt til oss selv. Har fått mange år av livet mitt ødelagt pga null oppfølging i skolen, og jeg var ikke en ressurssvak elev engang! Er en av grunnene til at jeg ikke vil ha barn. Orker ikke tanken på å måtte følge noen gjennom skolegangen og måtte forholde meg til all den frustrasjonen over håpløse forhold. Lærerne er jo helter som absolutt gjør så godt de kan! De bare har altfor mange elever per person. Det er klart det ikke går. Og da går det hvertfall ikke i en pandemi! Anonymkode: 79c4f...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 Akkurat det samme i eldreomsorgen. Vi er på knea.. men lederlønningene går i taket! Anonymkode: 65f8f...7fb 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 Beklager å si det, men du må slutte å gjøre masse jobb du ikke får betalt for. Du ødelegger for oss andre lærere. Ledelsen bruker sånne som deg som norm og ideal og plutselig er vi som ikke vil, orker eller makter udugelige og late og får ingenting i lokale lønnsforhandlinger. Synes det er minst like viktig som det du skriver om. Foreldre får ikke vite om de ufaglærte vikarene. Anonymkode: 4c032...fad 16
Hengebuksvinet Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager å si det, men du må slutte å gjøre masse jobb du ikke får betalt for. Du ødelegger for oss andre lærere. Ledelsen bruker sånne som deg som norm og ideal og plutselig er vi som ikke vil, orker eller makter udugelige og late og får ingenting i lokale lønnsforhandlinger. Synes det er minst like viktig som det du skriver om. Foreldre får ikke vite om de ufaglærte vikarene. Anonymkode: 4c032...fad Enig. Men... Så kommer vikaren uten peiling. Og så tenker du "stakkars 8a, de har jo hatt så mange vikarer". Så har du eleven som falt ut av skolen i 6. klasse, og som du endelig kommer i posisjon til. Jeg gjør ikke mye ekstraoppgaver, men jobben er rett og slett større en timetallet.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var i en klasse med såpass store sosiale utfordringer og enkeltelever med utfordringer at vi som hadde høy læringskapasitet nærmest ble overlatt til oss selv. Har fått mange år av livet mitt ødelagt pga null oppfølging i skolen, og jeg var ikke en ressurssvak elev engang! Anonymkode: 79c4f...4a2 Dette opplever vi også. Har et barn som i de fleste fag ligger langt, langt foran sine jevnaldrede, og har i prinsippet spesielle behov for tilpasset undervisning. Hun holder på å gå på veggen i skoletimene, det er så sakte progresjon. Vi kan til en viss grad støtte henne hjemme, men vi er ikke pedagoger og kan ikke undervise. Hun får låne det hun vil på skolebiblioteket og læreren har skaffet tilveie oppgavebøker for 10.trinn som hun kan jobbe med , men noe undervisning får hun jo ikke. Hun holder på å miste motivasjonen. Hvorfor gå på skolen når det ikke er noe å lære, ikke noe å bryne hjernen på. Vi ble møtt med latter da vi tok det opp. "Ha-ha, det har vi overhode ikke ressurser til, alle ekstra ressurser må gå til de som ligger bak". Anonymkode: 6a48a...6b2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor er det latterlig å se dette hysteriet med at skolene MÅ holde åpne, uansett. Skulle tro de var livsnødvendige. Det hadde ikke betydd et kvekk om antall skoledager ble halvert. Anonymkode: c1ca5...390 Har vært mye i media om at elevene får vondt i psyken når skolene blir stengt. Anonymkode: a35ed...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 Mannen er i helsevesenet. Ekstra belastning, mange sykemeldinger, syke barn og karantene, har ofret hud-og-hår i nesten to år nå. Jeg er i det private næringsliv. En ny arbeidshverdag, der man gjør sitt beste på hjemmekontor, og for å følge opp yngre medarbeidere som har tøffe dager, og behøver støtte og motivasjon. Samtidig som økonomien i næringslivet er veldig usikker. Det har vært to år med pandemi. Vi gjør alle vårt beste. Kunne ikke falt meg inn å kreve at andre skal ha ekstra forståelse for vår situasjon, for jeg regner med de også har sitt. Vi kan gi f. Som anbefalt over i tråden. Men det går ut over pasienter, eller nyansatte som plutselig ikke har en jobb om alt går helt skeis. Så dette står vi helt fint i. Anonymkode: 43e0f...638 1
Tone83 Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har i lange perioder vært helt på grensa til å kunne ha "vanlig drift". Jeg synes det er rart ikke foreldre engasjerer seg mer. Klager når de får inn en ukvalifisert vikar. Presser på for at klassen/ eleven skal få ressursene sine. Ønsker dere å beholde oss som er kvalifiserte og engasjerte, må det noe mer til en sjokolade og te til jul. Jeg setter veldig pris på en oppmerksomhet, men tror ikke egentlig foreldrene forstår hvor presset det er i skolene nå. Anonymkode: 859f0...0bb Vi får aldri vite at det er brukt vikar, og kjenner heller ikke til kvalifikasjonene til vikaren. Jeg tror du er på bærtur når du frir til oss foreldre for å løse problemene. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå