Gå til innhold

En ok betalt jobb uten krav om utdannelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trikkefører. To måneders kurs og 700 000 i året med skifttilleggene. 

Anonymkode: c67ba...f08

Er lønnen så god for trikkefører? Sporveien skriver:  Stillingen lønnes i lønnstrinnskala 7-13 (for tiden kr. 360,800 - 381,800 i fulltidsstilling) + turnustillegg. https://sporveien.com/inter/karriere/visartikkel?p_document_id=2447530

Er det 240 000 kroner i turnustillegg?

Anonymkode: f49e7...003

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så etter ferdig utdanning kan du gå rett ut i jobb og få utbetalt 650 tusen i året? Hvordan er jobbsikkerheten fremover? Og er det like lønnsmuligheter i alle selskapene som kjører tog i Norge? 

Anonymkode: c1d9e...ec3

Alle som utdannes som konduktør blir garantert jobb. Lønna vil variere etter ansienniteten, hvor 8 år er maks. Akkurat hvor mye man tjener første året og hvor mye man tjener etter 8 år vet jeg ikke. Håper noen i tråden kan svare på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vikarer/assistent i barnehage har ikke 25.000 utbetalt, de har snapt over 27 k (uten ansiennitet riktignok) brutto. 

Anonymkode: 35d58...ab5

Jeg jobber 80% I skole/Sfo og har fagbrev som barne og ungdomsarbeider, jeg har 18.000 utbetalt i månden...  Kjenner jeg blir demotivert... 

Anonymkode: 9a657...454

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil bare si at folk anbefaler alltid jobb som konduktør eller lokfører hver gang folk spør om godt betalt jobb uten utdannelse som om det er et lett alternativ, men det er faktisk ganske vanskelig å komme inn på det. Det er som regel godt over 1000 folk som søker, og kun rundt 20 personer som kommer inn. 

Anonymkode: 6d6eb...71b

Godt poeng, men det kan jo fortsatt være at trådstarter får jobben som konduktør om hun søker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vekter.

Anonymkode: fa461...2c9

Da skal du være veldig heldig og ha faste oppdrag i alle fall (ikke mobilvekter). Jeg jobbet en kort periode som mobilvekter ved siden av studiene, og vi fikk 1/5 lønn de timene vi ikke hadde alarm.. hvilende vakt kalte de det. Byttet jobb etter 3 måneder. Var helt nedi 10 k utbetalt på 100% jobb, helt horribelt. Andre ganger fikk vi masse oppdrag, og lønn deretter. 

Anonymkode: 35d58...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgivere er dessverre opphengt i ubrukelige utdannelser og jeg endte opp med å bare få det unnagjort. Med det sagt så jobber jeg innen IT-bransjen og har flere kollegaer uten noen utdanning utover VGS som tjener godt over snittet.

Anonymkode: c30ef...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 13.36):

Skjønner. Tenkte på ca 25.000 utbetalt - men blir dette for mye å håpe på uten utdanning? 

Anonymkode: 46b96...ad9

Jeg jobber i bank helt uten utdanning, har rundt 36 000 kr utbetalt så det er fullt mulig 😊 Kan legge til at jeg startet på kundesenter innen forsikring. Hadde en kollega der som hadde vært flyvertinne 😊

Anonymkode: f951b...014

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 timer siden):

Det står konduktør. Ikke lokfører. Konduktør kjører ikke toget, han eller hun går rundt ombord og sjekker billetter og holder orden, og ser til at alt går rolig for seg på toget. Går ut på perrongen når toget stopper, sjekker at alle passasjerer har kommet seg ombord og signaliserer klar til avgang for lokfører (som ser i speilet bakover) med et flagg eller hånden før konduktøren selv går ombord igjen. Sånne ting.

Du misforstod fullstendig. Jeg spør ikke om lokfører, men om konduktør. Hva disse gjør er vel allmennkunnskap for de fleste. Det er mange selskaper som kjører (jeg tror du hang deg opp i det ordet, kanskje jeg burde bruke drifte) tog i Norge. Hvordan er lønnsforholdene for en konduktør i de ulike selskapene? 

Anonymkode: c1d9e...ec3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er lønnen så god for trikkefører? Sporveien skriver:  Stillingen lønnes i lønnstrinnskala 7-13 (for tiden kr. 360,800 - 381,800 i fulltidsstilling) + turnustillegg. https://sporveien.com/inter/karriere/visartikkel?p_document_id=2447530

Ikke meg som siteres her men de kan tjene ganske godt ja. Vet ikke om det er snakk om 700.000 kr da men kjenner til 2 personer som jobber som trikkeførere og de lider ikke økonomisk. En av dem har mastergrad innen et eller annet felt og han fortalte engang at å kjøre trikk ga han så og si samme lønn men med mye mindre ansvar og stress enn hva han ville hatt i den jobben han først tok som var aktuell for masteren.

Ang topic så er det mange jobber man kan "tjene fett" uten en eller annen grad og i mange bedrifter så er det lettere/bedre å ansette en som har "relevant erfaring fra bedriften" til stillinger høyere opp enn å ansette en ny person med master. Å lese på kravlista at en bør "ha utdanning innen feltet men relevant erfaring kan kompensere" er jo ikke noe nytt fenomen. Å jobbe seg oppover internt KAN lønne seg mer enn å få høy studiegjeld for en grad.

Litt off topic: det er relativt MANGE jobber der ute som nå krever utdannelse men som for kanskje 5-10 år siden kun krevde "gode IT kunnskaper og kjennskap til office-pakken". På de fleste kontorer vil de over 40 sjeldent ha en master(eller en grad i det hele tatt) innen feltet imens de på 25 bør ha master+10 års erfaring...det er litt trist.

For min egen del har jeg ingen komplett grad, men avbrutt bachelor + endel kurs. Jeg begynte bokstavelig talt på gulvet og jobbet meg opp til å ha en jævlig grei lønn idag i samme firma, men ca 60% av de som jobber på samme avd har mastergrader (og samme lønn ifølge dem selv) det er et par stk som har vært litt grumpy over at jeg "uten utdannelse" har samme stilling som de selv, men det nå finnes flere veier til Rom og jeg tror det bare handler om en banal tanke om at de er "bedre" fordi de har en grad eller noe? Well, you're not.

Anonymkode: 44b61...212

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om å starte med å ta en utdannelse da? Du vil ikke angre på det.  Tar bare 3 år, går fort og man får mye for det, så lenge man velger en utdanning som samfunnet har behov for da. 

AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 21.51):

Hva om å starte med å ta en utdannelse da? Du vil ikke angre på det.  Tar bare 3 år, går fort og man får mye for det, så lenge man velger en utdanning som samfunnet har behov for da. 

Anonymkode: 5f38f...ae6

Men en relevant utdannelse og de arbeidserfaringene du har kan du øke lønnsgraden din betydelig høyt asså. Tenk på det, 3-5 år er ikke mye. 

Loff77 skrev (På 8.1.2022 den 14.10):

På lager hos schenker eller lignende?  De tjener jo bra 6-700k

Dette stemmer ikke med mindre du er lagersjef eller noe i administrasjonen. Mange logistikk yrker som har en sånn lønn krever utdanning.

Hilsen 
En fra bransjen  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er permittert fra flybransjen, har jobbet som kabinansatt i ti år (har aldri jobbet som noe annet da jeg startet rett etter vgs). 

Nå ser jeg på andre jobber. Har studiekompetanse, og fagbrev i reiseliv. Hvilke jobber kan jeg se etter som ikke har krav på utdanning som har ok lønn? 

Fiskeslakteri.

Anonymkode: b9170...013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja absolutt. Jobber i bolig for utvikingshemmede og det er veldig godt arbeidsmiljø, mindre stress enn på sykehjem og en helt ok turnus

Anonymkode: 11dbf...ad6

Det høres mye hyggeligere ut ja :) 

Anonymkode: 59a43...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra flere at det er godt betalt å jobbe på lager. Siden du er blitt permittert kan du spørre nav om de kan dekke truck-lappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når nesten halvparten av lønnen er turnustillegg så må man vel nærmest kun ubekvem ubekvem arbeidstid?

Jeg tror personen som sier 700 har forvekslet trikkefører med lokfører. Lokfører er bedre betalt, men Statistisk sentralbyrå har satt samme lønn på de to yrkene. 

Anonymkode: 1ad4c...709

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kanskje søke jobb som helsefagarbeider eller vernepleier? Mange kommuner som trenger det. Evnt ta utdannelse og bli sykepleier? De er jo ganske sikret jobb. 

Anonymkode: d8a4d...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer ikke med mindre du er lagersjef eller noe i administrasjonen. Mange logistikk yrker som har en sånn lønn krever utdanning.

Hilsen 

En fra bransjen  

Stemmer greit med de skift lagene som jobber der i hvert fall

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje søke jobb som helsefagarbeider eller vernepleier? Mange kommuner som trenger det. Evnt ta utdannelse og bli sykepleier? De er jo ganske sikret jobb. 

Anonymkode: d8a4d...391

Både vernepleiere og helsefagarbeidere HAR utdanning. Helsefagarbeidere opp til 5 års praksis med teoretisk eksamen, fagprøve og vernepleiere minst 3 år på fulltidstudie med samme eksamen for medisinutrekning som sykepleiere og er i likestilt i stillingsannonser i kommunale tjenester der jeg jobber

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men en relevant utdannelse og de arbeidserfaringene du har kan du øke lønnsgraden din betydelig høyt asså. Tenk på det, 3-5 år er ikke mye. 

Jeg er dessverre ikke motivert nok til tre års skolegang.. Har mann, to små barn, og lån. Blir dessverre vanskelig økonomisk sett, men har sett på ettåringe utdannelser som advokatdekretær osv. Men det beste er å komme fort ut i jobb. Mvh. Ts. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...