Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortell om dagen din på hjemmekontor?

Kunne tenke meg en stilling hvor hjemmekontor på 80% er utfallet, har dere rolige og behagelige dager eller er det bånn gass for å få gjort alt som skal gjøres innen arbeidsdagen er over?

Fint om dere legger til hva slags jobb dere har så jeg får et inntrykk av hva slags yrker som er greit å jobbe med og hvilke jeg bør styre unna? 

(Altså er du selger, innen kommunikasjon osv)

Anonymkode: 56963...179

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du man ikke må jobbe på hjemmekontor? 🥲

Har akkurat de samme arbeidskravene, akkurat den samme jobben og akkurat de samme målene.

Forskjellen er at jeg ikke må møte opp på jobb. Det krever mer å sitte på hjemmekontor fordi jeg ikke får den naturlige driven, latteren mellom kundesamtalene, det er vanskeligere å huke tak i en kollega om man  lurer på noe og frustrasjonen når man står fast er større alene. Er mye mer effektiv på kontoret, hjemme må jeg jobbe mer for å holde meg motivert og effektiv. Jeg er også mer skjerpet når jeg er på kontoret fordi jeg blir inspirert av andre og vet at andre ser hva jeg gjør og sier, på en positiv måte. Når jeg sitter på hjemmekontor så får jeg heller ikke rørt meg like mye og det å sitte hjemme i sitt eget miljø som du også ofte gjør ellers i døgnet oppleves vanvittig passivt.

Jeg jobber som forsikringsrådgiver. 

Anonymkode: f54a4...c9c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i administrasjonen ved en utdanningsinstitusjon. Er virkelig ikke rolige dager. Det er bånn gass for å si det sånn. Spiser alltid ved pcen min. Renner inn med e-poster, telefoner, har mange oppgaver med frister osv. 

Men er deilig å slippe å bli forstyrret slik man blir på kontoret. Der faller mye av tiden bort på unødvendig ting og smalltalk med kollegaer som har lyst til å skravle. Samtidig er det veldig koselig å treffe kollegaene mine, det er bare sjeldent jeg ikke har det hektisk.

Alt i alt er jeg mer effektiv på hjemmekontor. Nå sitter vi jo mer eller mindre fast på hjemmekontor pga. restriksjonene, men til vanlig har vi én fast dag i uka. Ideelt sett kunne jeg tenke meg å være 3 dager på hjemmekontor, og 2 dager på kontoret.

Anonymkode: ac37d...950

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det stort sett travelt, men jobber aldri overtid. Rekker jeg ikke alt innen arbeidstiden sier jeg fra til sjefen, men det krever likevel full jobbing i arbeidstiden. Fordelen med hjemmekontor er at jeg er mer fokusert og får gjort mer på kortere tid, så det innebærer også litt mer pauser. 

Ellers er dagen ganske lik om man har hjemmekontor eller vanlig kontor. Jobber med digital markedsføring.

Anonymkode: 1f6a4...523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagen min er mye mer hektisk og full av avbrytelser på hjemmekontor. 
Mer hektisk fordi: 

- Barnehagen er bare åpen i åtte timer, og det betyr at jeg får mindre enn 7,5 timer tilgjengelig til jobb (inkludert lunsj)

- Mye ekstraarbeid pga korona (mye ekstra planlegging, mange Teams-møter)

Flere avbrytelser fordi:

- Barna kommer hjem fra skolen ca 13:30, og da er det avbrytelser, snakking, TV… Ingen mulighet til å skjerme meg, huset er lite

- Barnet som går på ungdomsskolen har hjemmeskole hver tredje dag, og da er det distraksjoner hele arbeidsdagen. Må også hjelpe ham med ting innimellom. 
- Det er også alltid en maskin med klær som må settes på eller tas ut av maskinen… 

Vitenskapelig ansatt på universitet som ønsker både korona og hjemmekontor dit pepper’n gror. Det eneste positive jeg kan komme på, er at jeg slipper å pendle (billigere, må ikke betale parkering, slipper å kjøre på glatte veier). Og jeg kan ha såpeserier på som bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: 8b536...167

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmengden er lik som på kontoret. Men med en helt annen rutine. Det jeg sparer i reisetid forsvinner egentlig i at jeg alltid utnyttet reisetid til å snakke i telefonen, ta kurs, eller høre inn i møter. 

Jeg står opp kl 7. Tar en rask dusj, tar på meg leggings, varme sokker, og en fin topp. 

Drikker kaffe og surfer på nett frem til ca 7.30. Ser over kalenderen, lager en plan for dagen, både jobb og privat (herunder åpning for trening, og plan for husarbeid). Får unna mail. 

Innimellom har vi et morgenmøte (typ høre inn) eller kurs kl 8. Eventuelt må jeg alltid ta noen telefoner. Da fikser jeg sminke og hår.

Så er det ofte møte etter møte. Og jobb som må gjøres. Telefonen som ringer i ett. En mailboks som blir full. Hver gang det er noe der kamera og skjerm ikke kreves tar jeg unna ting i huset, henter meg et-par knekkebrød til frokost, eller en ny kaffe. 

Ofte blir det rolig rundt lunsjtider, jeg forsøker også å blokke tid da. Og tar en times joggetur, eller styrkeøvelser. Om jeg rekker spiser jeg en rolig lunsj med youtube. Men ofte blir det igjen til at jeg løper på kjøkkenet og finner meg noe når jeg er i telefonen. Men innimellom rekker jeg hele 2-3 timer av, med unntak av at jeg følger med på mail og telefon. 

Fortsetter å rydde/vaske eller lage mat hver gang jeg "bare" er i telefonen. 

Når jeg logger av varierer. Basert på arbeidsmengde, og motivasjon. Men når jeg først er ferdig for dagen skrur jeg av PC, og lukker døra til kontoret. 

Anonymkode: 7b103...2fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidsmengden er lik som på kontoret. Men med en helt annen rutine. Det jeg sparer i reisetid forsvinner egentlig i at jeg alltid utnyttet reisetid til å snakke i telefonen, ta kurs, eller høre inn i møter. 

Jeg står opp kl 7. Tar en rask dusj, tar på meg leggings, varme sokker, og en fin topp. 

Drikker kaffe og surfer på nett frem til ca 7.30. Ser over kalenderen, lager en plan for dagen, både jobb og privat (herunder åpning for trening, og plan for husarbeid). Får unna mail. 

Innimellom har vi et morgenmøte (typ høre inn) eller kurs kl 8. Eventuelt må jeg alltid ta noen telefoner. Da fikser jeg sminke og hår.

Så er det ofte møte etter møte. Og jobb som må gjøres. Telefonen som ringer i ett. En mailboks som blir full. Hver gang det er noe der kamera og skjerm ikke kreves tar jeg unna ting i huset, henter meg et-par knekkebrød til frokost, eller en ny kaffe. 

Ofte blir det rolig rundt lunsjtider, jeg forsøker også å blokke tid da. Og tar en times joggetur, eller styrkeøvelser. Om jeg rekker spiser jeg en rolig lunsj med youtube. Men ofte blir det igjen til at jeg løper på kjøkkenet og finner meg noe når jeg er i telefonen. Men innimellom rekker jeg hele 2-3 timer av, med unntak av at jeg følger med på mail og telefon. 

Fortsetter å rydde/vaske eller lage mat hver gang jeg "bare" er i telefonen. 

Når jeg logger av varierer. Basert på arbeidsmengde, og motivasjon. Men når jeg først er ferdig for dagen skrur jeg av PC, og lukker døra til kontoret. 

Og du jobber med? Etterspør jo for å finne ut hvilket yrke som er "best" på hjemmekontor :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er deilig. Står opp 10 min før jobb og skrur på PCen, mens jeg var på badet, pusser tenner osv. 

Dagen er strukturert som på kontoret, hvor jeg jobber med kunder gjennom dagen. Jeg dropper lunsj og tar heller små pauser gjennom dagen hvor jeg slapper av med kattene (typ 5 minutter her og der). 

Får produsert like mye som på kontoret, da jeg er mer avslappet og uthvilt. Blir heller ikke distrahert av kolleger. 

Anonymkode: 9400f...8f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på kundesenter, så det er bare å ta i mot de telefonene som kommer inn, samme som på kontoret. Står som regel opp en halvtime før jobb, varierer om jeg gidder å skifte fra pysj. Skårer høyere på kundetilfredshet hjemme enn på kontoret, antakelig fordi jeg er mer avslappet og det ikke er så mye bakgrunnsstøy. Det er lettere/mer fristende å bruke litt fritid på å sette seg inn i fagstoff, det gjør også jobben mer spennende. Sparer ca. 12 timer i uka og 2000 i måneden på å slippe reiseveien. 

Anonymkode: e6918...419

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jobber på kundesenter, så det er bare å ta i mot de telefonene som kommer inn, samme som på kontoret. Står som regel opp en halvtime før jobb, varierer om jeg gidder å skifte fra pysj. Skårer høyere på kundetilfredshet hjemme enn på kontoret, antakelig fordi jeg er mer avslappet og det ikke er så mye bakgrunnsstøy. Det er lettere/mer fristende å bruke litt fritid på å sette seg inn i fagstoff, det gjør også jobben mer spennende. Sparer ca. 12 timer i uka og 2000 i måneden på å slippe reiseveien. 

Anonymkode: e6918...419

Hva skjer om du har høy kundetilfredshet? Får du utbetalt bonus?

Hva skjer om du har lav kundetilfredshet?

Anonymkode: 3ed82...d04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter med å åpne alle dataprogrammene og ser hva som har kommet inn av mail, meldinger på Teams og fra brukere som har ringt og skrevet inn. Svarer på det som ikke krever at jeg må ta kontakt med kolleger og samarbeidspartnere. 

Så er det Teamsmøter, planlagt avtaler og telefoner som skal tas. Arbeidsevnevurderinger skal skrives og vedtak skal lages. Innimellom alt dette så ringer kolleger og lurer på ting eller bare vil ta en rask prat. 

Så er det forstyrrelser fra barn som kommer hjem fra skolen litt utpå dagen. 

Jeg får gjort mye på hjemmekontor, absolutt. Men blir også veldig passiv, da jeg blir sittende foran dataen hele arbeidsdagen. Men det er også til tider ensomt, men også deilig. Så fordeler og ulemper. Jobber for det meste de timene jeg skal, innimellom så blir det noe ekstra. Det jeg ikke får gjort må jeg gjøre en annen dag, så det blir bare mer stress for meg selv om jeg ikke jobber det jeg skal.

Jobber som veileder i Nav.

Anonymkode: af679...a66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter med å åpne alle dataprogrammene og ser hva som har kommet inn av mail, meldinger på Teams og fra brukere som har ringt og skrevet inn. Svarer på det som ikke krever at jeg må ta kontakt med kolleger og samarbeidspartnere. 

Så er det Teamsmøter, planlagt avtaler og telefoner som skal tas. Arbeidsevnevurderinger skal skrives og vedtak skal lages. Innimellom alt dette så ringer kolleger og lurer på ting eller bare vil ta en rask prat. 

Så er det forstyrrelser fra barn som kommer hjem fra skolen litt utpå dagen. 

Jeg får gjort mye på hjemmekontor, absolutt. Men blir også veldig passiv, da jeg blir sittende foran dataen hele arbeidsdagen. Men det er også til tider ensomt, men også deilig. Så fordeler og ulemper. Jobber for det meste de timene jeg skal, innimellom så blir det noe ekstra. Det jeg ikke får gjort må jeg gjøre en annen dag, så det blir bare mer stress for meg selv om jeg ikke jobber det jeg skal.

Jobber som veileder i Nav.

Anonymkode: af679...a66

Får du fortsette med hjemmekontor også utenom pandemien, altså at du kan få jobbe som veileder i Nav på hjemmekontor på fast basis, evt 60-80%?

AnonymBruker
Skrevet

Jobber også som veileder i NAV. Har aldri en rolig og behagelig dag på hjemmekontor, da det bestandig er mange arbeidsoppgaver som skal utføres. Er samtidig ekstremt glad i å jobbe hjemmefra, da jeg faktisk føler at jeg får utført jobben skikkelig uten distraksjoner. Misforstå meg rett, for jeg liker de jeg jobber sammen med, men jeg klarer ikke å konsentrere meg skikkelig på kontoret. Dessverre er ledelsen og de fleste av kollegaene mine ekstremt begeistret for å være på kontoret og skjønner ikke helt hvorfor noen skulle ønske å ha hjemmekontor frivillig. Med andre ord er det ikke så lett å få hjemmekontor utenom ved påbud, selv om beskjeden ovenfra er "hybrid arbeidshverdag". 99 % av arbeidsoppgavene mine kan gjøres hjemmefra, og jeg skulle gjerne hatt to faste dager på hjemmekontor i uka. 

Anonymkode: 8aeff...82c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye mer effektiv hjemme. Sitter ganske fast i stolen og jobber fra 7-15, men nå har jeg som nyttårsforsett å ta noen minutter opp og gå hver time for å ikke stivne helt. På jobben var det mye tomprat og kaffepauser. Det som fortsatt er en tidstyv hjemme, er når vi har møter. Men føler at de også har blitt mer effektive på teams. Man slipper å vente på alle som må gå for å hente kaffe 1 minutt før møtet starter osv. 

Anonymkode: 99da4...8b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier at det alltid er klesvasken, noe som må henges opp, ditt og datt.

Dette er jo noe vanlige folk må gjøre etter jobb..

Anonymkode: 6879c...a96

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som sier at det alltid er klesvasken, noe som må henges opp, ditt og datt.

Dette er jo noe vanlige folk må gjøre etter jobb..

Tenker du på meg, i og med at jeg såvidt berørte det? Ser ikke at noen beskriver dette som et problem i tråden? 

Når det gjelder husarbeid er det klart at Korona har lært meg nye vaner, som er en stor fordel. Det er en god del telefoner, og møter der jeg nødvendigvis ikke må ha på kamera, og kurs, gjennom året. Så jeg får faktisk unna det meste av husarbeid mens jeg er "på jobb". Hver gang jeg tar eller får en telefon spretter jeg opp av stolen, og henger opp eller bretter klær, vanner blomster, tørker støv, lager mat... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du på meg, i og med at jeg såvidt berørte det? Ser ikke at noen beskriver dette som et problem i tråden? 

Når det gjelder husarbeid er det klart at Korona har lært meg nye vaner, som er en stor fordel. Det er en god del telefoner, og møter der jeg nødvendigvis ikke må ha på kamera, og kurs, gjennom året. Så jeg får faktisk unna det meste av husarbeid mens jeg er "på jobb". Hver gang jeg tar eller får en telefon spretter jeg opp av stolen, og henger opp eller bretter klær, vanner blomster, tørker støv, lager mat... 

Ok? Det er jo ditt eget problem.

AnonymBruker
Skrevet

Ok? Det er jo ditt eget problem.

Hva var problemet, tenkte du? 

AnonymBruker
Skrevet

Nokså lik som på kontoret, bortsett fra at jeg spiser alene, og det er færre avbrytelser, terskelen ere høyere for å ringe eller melde fremfor bare å snakke til meg i kontorlandskapet. Jeg blir ekstremt mye forstyrret på kontoret, så jeg er mer effektiv hjemme. Den sparte pendlertiden går til mer jobbing, så jeg har mye mer mertid på hjemmekontor med tilsvarende høyere lønn.

Er regnskapsfører. Timeskrivingen er ekstremt nøye, og vi måles på fakturering, så det er lett å se at jeg gjør det jeg skal.

Anonymkode: 06c03...ee6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 11.43):

Fortell om dagen din på hjemmekontor?

Kunne tenke meg en stilling hvor hjemmekontor på 80% er utfallet, har dere rolige og behagelige dager eller er det bånn gass for å få gjort alt som skal gjøres innen arbeidsdagen er over?

Fint om dere legger til hva slags jobb dere har så jeg får et inntrykk av hva slags yrker som er greit å jobbe med og hvilke jeg bør styre unna? 

(Altså er du selger, innen kommunikasjon osv)

Arbeidet forandrer seg ikke fordi om jeg jobber hjemmefra. Virker som om du tror det?

Anonymkode: e7eb4...4e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...