AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Tw: ekle detaljer Fødte for ca fem uker siden, hadde ikke hemoroider under graviditeten så vidt jeg vet, men er ganske sikker på at jeg fikk det etter fødsel. Slet veldig med toalettbesøk etter fødsel, og avføringen av steinhard. Gikk mange dager mellom hvert toalettbesøk, og er ganske sikker på at jeg har en hemoroide på innsiden av tarmen. Ikke en som henger ut, men føler jeg kjenner at den er inne i tarmen og det har vært litt friskt blod på papiret etter toalettbesøk, og også litt på avføring. Magen har sakte men sikkert blitt litt bedre, men den første delen av avføringen er fortsatt hard og bæsjen er alltid veldig stor. Nå i sted måtte jeg plutselig veldig på do, og for første gang kom bæsjen veldig fort ut. De andre gangene har jeg måtte trykket lenge. Følte på en måte at jeg revnet når avføringen kom, eller at det var noe som sprakk i tarmen på en måte. Turte nesten ikke se i do etterpå, men måtte jo det, og der var Det en del blod. Har aldri sett blod i do etter avføring før. Har alltid bare vært litt på papiret, eller litt rundt enden på bæsjen. Men nå var det liksom rødt i vannet. Friskt blod altså. Blør ikke lenger fra renselsen, så må ha kommet med bæsjen. Kan det være hemoroiden som sprakk? Jeg tror jo dette selv, for føltes liksom plutselig vanlig igjen i endetarmen etterpå. Men måtte selvsagt Google, og da kommer jo tarmkreft opp med en gang. Ble veldig redd for at det kan være kreft. Jeg kan godt gå til legen på mandag, det er ikke det, men det er litt lenge å gå og engste seg. Så jeg lurer på om noen kjenner dette igjen i fra egen situasjon etter fødsel. Føler alle snakker om hemoroider i rumpen som man kan se, men kan de også sitte inne i endetarmen uten å stikke ut, og kan de sprekke og dermed etterlate seg en del blod i toalettet? Hilsen engstelig. Anonymkode: 704c9...372
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Jepp, å bæsje de første ukene (månedene) etter fødsel er virkelig ikke for pyser 😅 Har slitt med magen etter alle mine, og den følelsen av at det revner litt i åpningen er altfor velkjent. Fikk utvendig hemoroide etter siste fødsel. Det går heldigvis over etter hvert. Anonymkode: 4a53a...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Jeg har mange hemoroider og gruer meg til de fylles opp igjen med blod. Får nye for hver fødsel og graviditet. Jeg skal gjøre noe med problemet denne gang. Gruer meg, men det er plagsomt, de klør, føler meg aldri ren. Masse masse blod her også. Det er blant annet hormonene som gjør at bæsjen blir hard. Men drikk mer vann og spis fiberrik mat og evt lactulose.. Bruk salver evt stikkpiller Anonymkode: 30b7e...2d5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Hadde 1 hemoride før fødsel som ble aktiv en liten stund med noen års mellom rom, men etter fødselen så nekter den plent å gi seg! Det er en invendig en, så kun vondt når bæsjen skal ut og ikke når jeg tørker.Har hatt flere stikkpiller behandlinger og må nå til med en ny da smerten ved bæsjing er så jævlig. 3,5 mnd siden fødselen nå. Anonymkode: 7146a...e77 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hadde 1 hemoride før fødsel som ble aktiv en liten stund med noen års mellom rom, men etter fødselen så nekter den plent å gi seg! Det er en invendig en, så kun vondt når bæsjen skal ut og ikke når jeg tørker.Har hatt flere stikkpiller behandlinger og må nå til med en ny da smerten ved bæsjing er så jævlig. 3,5 mnd siden fødselen nå. Anonymkode: 7146a...e77 Kjenner meg igjen. Blør den? Anonymkode: 704c9...372
mereo Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Det blei bedre etter ca 3 måneder her. Å få i seg nok væske er veldig viktig merket jeg.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Jeg hadde det likt. Men da den sprakk skikkelig (slikt du beskriver) så var jeg ikke plaget lenger. Krysser fingrene for at det er det samme for deg! Anonymkode: 1da6d...637 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde det likt. Men da den sprakk skikkelig (slikt du beskriver) så var jeg ikke plaget lenger. Krysser fingrene for at det er det samme for deg! Anonymkode: 1da6d...637 Så bra. Tusen takk. Jeg også 🤞♥️ Anonymkode: 704c9...372
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 Jeg har hatt det helt likt på og av i 1,5 år etter fødsel. Er ikke noe synlig, men kjenner det gjør vondt og klør endel når den fyller seg opp, og så «sprekker» det med et lite blodbad i doskåla. Skikkelig nasty greier, og ser ikke ut til å bli helt borte hos meg. Første gang jeg merket det fikk jeg sykt noia og trodde det var stingene jeg sydde fra fødselsriften som revna. Men det var det jo ikke. Ville tatt det helt med ro, hemorroider er vanligere enn man tror og det virker ikke som det finnes noe som fjerner det/kurerer det helt. Anonymkode: 470c4...984
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 Dette kommer til å høres ut som en spøk, men er faktisk et kjerringråd fra en jordmor som hjalp meg etter fødsel. Hadde ingen hemorroider under svangerskap eller like etter fødsel, men fikk det etter et par dager postpartum da jeg ikke passet på å holde avføringen myk nok🥴 Jeg fikk kun innvendige hemorroider, og det var vondt! Følgende kjerringråd; ta en tørket ert og rull den godt inn i vaselin, putt den like innenfor ytre ringmuskel - den forsvinner litt innover av seg selv. La den bare være, den følger med ut neste avføring, og da setter du inn en ny slik ert. Om den irriterer slimhinnen til å trekke seg sammen, eller hva mekanismen her er vet jeg ikke, men det fungerte for meg og har gitt rådet videre til andre som det har fungert på! Etter 4 dager med ert i baken var mine innvendige hemorroider borte. Det høres som sagt helt rart ut, men jeg forsøkte med salver og stikkpiller uten effekt og tenkte at dette var verdt et forsøk siden det var ikke-medikamentelt - fungerte for meg, og har gjemt pakken med tørkede erter i skuffen til neste svangerskap! Anonymkode: d1e12...771 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 Kan høres ut som at den sprakk, ja! Du skal vel på 6-ukerskontroll hos lege om en uke, du kan jo forhøre deg med legen Anonymkode: 2376b...44b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjenner meg igjen. Blør den? Anonymkode: 704c9...372 Oh yes it does.. Anonymkode: 7146a...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå