AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Hei! Min samboer har som vane å forandre humør av små bagateller. Har vi små diskusjoner hvor han syns jeg har for skarp tone (gjerne skarp tone på meg når vi diskuterer emner innen mitt fagfelt og han fortsetter «å ikke tro meg») eller at jeg hever stemmen (dette gjerne i krangler). Han syns dette er unødvendig og når diskusjonene/kranglene er over blir han mutt og stille, og kan gjerne ikke snakke med meg på lenge. Svarer bare kort om jeg prøver å ha en samtale. jeg blir gal av dette, gjør veldig vondt at han hele tiden gjør dette når jeg sier det er unødvenige og får meg til å føle meg dritt. Spesielt får det meg til å tro at jeg ikke kan reagere slik jeg gjør i frykt for å gjennomgå hele dager med dårlig humør og «silent treatment”. Har forklart han dette, og han sier han skal slutte, men gjør det ikke. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 89acd...111
Svartfugl Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Min samboer har som vane å forandre humør av små bagateller. Har vi små diskusjoner hvor han syns jeg har for skarp tone (gjerne skarp tone på meg når vi diskuterer emner innen mitt fagfelt og han fortsetter «å ikke tro meg») eller at jeg hever stemmen (dette gjerne i krangler). Han syns dette er unødvendig og når diskusjonene/kranglene er over blir han mutt og stille, og kan gjerne ikke snakke med meg på lenge. Svarer bare kort om jeg prøver å ha en samtale. jeg blir gal av dette, gjør veldig vondt at han hele tiden gjør dette når jeg sier det er unødvenige og får meg til å føle meg dritt. Spesielt får det meg til å tro at jeg ikke kan reagere slik jeg gjør i frykt for å gjennomgå hele dager med dårlig humør og «silent treatment”. Har forklart han dette, og han sier han skal slutte, men gjør det ikke. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 89acd...111 Småting for deg, men storefor ham, kanskje? Ofte er vi ikkr bevisste på hvordan vi faktisk oppfører ossi krangler og diskusjoner. Kanskje du burde revurdere måten du krangler og diskuterer på, før du forventer at han skal endre sitt reaksjonsmønster? Jeg sier ikke at han ikke overreagerer, men vi har alle ulik bagasje med oss inn i forhold. Når det er sagt, er det ikkegreit å utsette deg for silent treatment heller. Jeg tror dere trenger å finne ut sammen hvordan dere skal kommunisere på en måte som er akseptabel for begge. En annen mulighet er også at dere forsøker å redusere antallkrangler og diskusjoner. Det er ikke sikkert alle er nødvendige?❤ 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Hvorfor diskuterer dere ditt fagfelt? Mener han at du ikke er dyktig i jobben din? Har han noe kompetanse innen ditt fagfelt? Mener han at han kunne gjort jobben din bedre enn deg? Er det litt der problemet ligger? Hvorfor hever du stemmen? Er det fordi du er sint? Gjør du det med andre også? Generelt i diskusjoner? Trigges han generelt når folk hever stemmen? Hvorfor? Har han opplevd sinte foreldre? Driver han kun silent treatment i forbindelse med disse jobbdiskusjonene? Eller i forbindelse med andre diskusjoner/krangler også? Opplever du annen manipulerende oppførsel hos han også? Løgner? At han legger skylden på deg for ting han har gjort, etc? At han snakker sammenhengende i 10-20 minutter om forvirrende fjas når du prøver å ta opp noe (dette er for å distrahere og skifte fokus)? Anonymkode: 9a16b...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har vi små diskusjoner hvor han syns jeg har for skarp tone (gjerne skarp tone på meg når vi diskuterer emner innen mitt fagfelt og han fortsetter «å ikke tro meg») eller at jeg hever stemmen (dette gjerne i krangler). Han syns dette er unødvendig og når diskusjonene/kranglene er over blir han mutt og stille, og kan gjerne ikke snakke med meg på lenge. Svarer bare kort om jeg prøver å ha en samtale. jeg blir gal av dette, gjør veldig vondt at han hele tiden gjør dette når jeg sier det er unødvenige og får meg til å føle meg dritt. Anonymkode: 89acd...111 Ts, les disse ordene du har skrevet på nytt. Han synes det er unødvendig at du hever stemmen og er skarp når dere er uenige eller krangler - tror du ikke det dermed gjør vondt for han, og at det får han til å føle seg dritt? Høres absolutt ut som om dere begge to er nødt til å ta tak i hvordan dere kommuniserer for å løse dette. Anonymkode: eafc7...306 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts, les disse ordene du har skrevet på nytt. Han synes det er unødvendig at du hever stemmen og er skarp når dere er uenige eller krangler - tror du ikke det dermed gjør vondt for han, og at det får han til å føle seg dritt? Høres absolutt ut som om dere begge to er nødt til å ta tak i hvordan dere kommuniserer for å løse dette. Anonymkode: eafc7...306 Enig i dette! Selv om TS kanskje ikke er SINT når hun hever stemmen, så er det mange som trigges av slikt. Inkludert meg selv. Dette tenker jeg at TS må kunne jobbe med, kanskje samboeren også, om han har issues. Begge to. Anonymkode: 9a16b...1ff
MizzVic Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Reagerer på at han "ikke tror deg" når dere diskuterer ditt fagfelt? Er det derfor du til slutt hever stemmen? (Forståelig men likevel unødvendig) Han blir rett og slett furt over at du ikke er enig med han? To sider av en sak her, men utifra hva du forteller, vil han vite best, og straffer deg slik han klarer for ikke å tape ansikt.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Svartfugl skrev (6 timer siden): Småting for deg, men storefor ham, kanskje? Ofte er vi ikkr bevisste på hvordan vi faktisk oppfører ossi krangler og diskusjoner. Kanskje du burde revurdere måten du krangler og diskuterer på, før du forventer at han skal endre sitt reaksjonsmønster? Jeg sier ikke at han ikke overreagerer, men vi har alle ulik bagasje med oss inn i forhold. Når det er sagt, er det ikkegreit å utsette deg for silent treatment heller. Jeg tror dere trenger å finne ut sammen hvordan dere skal kommunisere på en måte som er akseptabel for begge. En annen mulighet er også at dere forsøker å redusere antallkrangler og diskusjoner. Det er ikke sikkert alle er nødvendige?❤ Vi krangler ikke mye, heller diskuterer. Jeg har lettere for å «fyre opp» mens han er rolig. Jobber med å ikke fyre opp, og har vel egentlig sluttet med det. Men hever nok stemmen litt da han aldri tror på det jeg sier eller skal kverulere på det jeg sier/gir info om. Har prøvd å si til han: må vi diskutere dette, dette er mitt fagfelt og det er slik at jeg kan dette best, ikke vits å kverulere og diskutere. Da blir han veldig sur og furt og kan gå hele dagen sur. Jeg kverulerer ikke om hans fagfelt (mekaniker) og vil da aldri påstå at jeg vet best ang bil…syns det er så sårende at han aldri vil høre på det jeg sier…han hater å bli utfordret (hjemme his foreldre hans er det bare far som bestemmer og mor er nikkedukke) men ja, må nok jobbe med mitt reaksjonsmønster også, Anonymkode: 89acd...111
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Min samboer har som vane å forandre humør av små bagateller. Har vi små diskusjoner hvor han syns jeg har for skarp tone (gjerne skarp tone på meg når vi diskuterer emner innen mitt fagfelt og han fortsetter «å ikke tro meg») eller at jeg hever stemmen (dette gjerne i krangler). Han syns dette er unødvendig og når diskusjonene/kranglene er over blir han mutt og stille, og kan gjerne ikke snakke med meg på lenge. Svarer bare kort om jeg prøver å ha en samtale. jeg blir gal av dette, gjør veldig vondt at han hele tiden gjør dette når jeg sier det er unødvenige og får meg til å føle meg dritt. Spesielt får det meg til å tro at jeg ikke kan reagere slik jeg gjør i frykt for å gjennomgå hele dager med dårlig humør og «silent treatment”. Har forklart han dette, og han sier han skal slutte, men gjør det ikke. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 89acd...111 Første tegn på at han begynner å bli lei av deg. Dere må bare snakke sammen, finne en løsning, han må gå i seg selv, prøve å roe seg, du må også endre deg. Du gar nok en skarpere tone enn det du tror. Gi og ta. Anonymkode: ee03b...c01
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor diskuterer dere ditt fagfelt? Mener han at du ikke er dyktig i jobben din? Har han noe kompetanse innen ditt fagfelt? Mener han at han kunne gjort jobben din bedre enn deg? Er det litt der problemet ligger? Hvorfor hever du stemmen? Er det fordi du er sint? Gjør du det med andre også? Generelt i diskusjoner? Trigges han generelt når folk hever stemmen? Hvorfor? Har han opplevd sinte foreldre? Driver han kun silent treatment i forbindelse med disse jobbdiskusjonene? Eller i forbindelse med andre diskusjoner/krangler også? Opplever du annen manipulerende oppførsel hos han også? Løgner? At han legger skylden på deg for ting han har gjort, etc? At han snakker sammenhengende i 10-20 minutter om forvirrende fjas når du prøver å ta opp noe (dette er for å distrahere og skifte fokus)? Anonymkode: 9a16b...1ff Hever stemmen fordi jeg blir såret of oppgitt over at han aldri vil høre på det jeg sier og skaL kverulere. Hever ikke stemmen ellers, er ofte rolig og rasjonell.. han er ikke manipulerende, men i første av forholdet ville han ofte gjøre ting/si ting som var sårende og når jeg reagerte med å bli lei meg ville han forklare at han ville aldri blitt lei seg av det og skjønner ikke hvorfor jeg blir det. Dette er ikke ok, og gav streng beskjed om dette. Jeg må få reagere med å bli lei meg om det er det jeg føler.. han kjører alltid sultent testament om viner uenige eller mener jeg har sagt noe dumt. Hvis feks jeg ikke gav et tydelig nok svar på det han lurte på.. Huff, jeg vet ikke jeg. Anonymkode: 89acd...111
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig i dette! Selv om TS kanskje ikke er SINT når hun hever stemmen, så er det mange som trigges av slikt. Inkludert meg selv. Dette tenker jeg at TS må kunne jobbe med, kanskje samboeren også, om han har issues. Begge to. Anonymkode: 9a16b...1ff Ja, dere har et poeng. Kan jobbe med dette. Føler jeg holder ganske lenge, men når han hele tiden skal tvile på det jeg sier føler jeg at det er liksom veien til å bli hørt. Ser nå selv at dette ikke greit heller… Anonymkode: 89acd...111
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 MizzVic skrev (13 minutter siden): Reagerer på at han "ikke tror deg" når dere diskuterer ditt fagfelt? Er det derfor du til slutt hever stemmen? (Forståelig men likevel unødvendig) Han blir rett og slett furt over at du ikke er enig med han? To sider av en sak her, men utifra hva du forteller, vil han vite best, og straffer deg slik han klarer for ikke å tape ansikt. Ja, det jeg tror også. Han har selv innrømmer for lenge siden at han ikke før har vært med noe som kan mer enn han, og da også har sine egne meninger om ting. Han var vant med noe som bar enig det han sa alltid.. Anonymkode: 89acd...111
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hever stemmen fordi jeg blir såret of oppgitt over at han aldri vil høre på det jeg sier og skaL kverulere. Hever ikke stemmen ellers, er ofte rolig og rasjonell.. han er ikke manipulerende, men i første av forholdet ville han ofte gjøre ting/si ting som var sårende og når jeg reagerte med å bli lei meg ville han forklare at han ville aldri blitt lei seg av det og skjønner ikke hvorfor jeg blir det. Dette er ikke ok, og gav streng beskjed om dette. Jeg må få reagere med å bli lei meg om det er det jeg føler.. han kjører alltid sultent testament om viner uenige eller mener jeg har sagt noe dumt. Hvis feks jeg ikke gav et tydelig nok svar på det han lurte på.. Huff, jeg vet ikke jeg. Anonymkode: 89acd...111 Høres VELDIG manipulerende ut det meste du beskrev der. Overhodet ikke greit! Tror de fleste ville blitt frustrert og lei og hevet stemmen der, ja! Anonymkode: 9a16b...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Første tegn på at han begynner å bli lei av deg. Dere må bare snakke sammen, finne en løsning, han må gå i seg selv, prøve å roe seg, du må også endre deg. Du gar nok en skarpere tone enn det du tror. Gi og ta. Anonymkode: ee03b...c01 Ja, har nok skarpere tone enn det jeg selv vet. Syns vi har problemer med kommunikasjon, så jeg har foreslått at vi går til en tredjepart som kan hjelpe oss, da vi begge kan trenge å forandre på ting. Dette vil han ikke Anonymkode: 89acd...111
MizzVic Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det jeg tror også. Han har selv innrømmer for lenge siden at han ikke før har vært med noe som kan mer enn han, og da også har sine egne meninger om ting. Han var vant med noe som bar enig det han sa alltid.. Anonymkode: 89acd...111 Så han innrømmer til og med at han vil du skal føle deg mindre enn han... Dette er ikke ett sunt forhold. Enten vil du jekke deg ned og miste selvtillit, eller begynne forakte han. Eller begge.. 1
MizzVic Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, har nok skarpere tone enn det jeg selv vet. Syns vi har problemer med kommunikasjon, så jeg har foreslått at vi går til en tredjepart som kan hjelpe oss, da vi begge kan trenge å forandre på ting. Dette vil han ikke Anonymkode: 89acd...111 "Han har sikkert rett, det er jeg som er skarp" Så han har allerede klart å gjøre så du mister troen på deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): har nok skarpere tone enn det jeg selv vet Da vet du hvor du skal begynne, da vil mye endre seg🙂 Anonymkode: ee03b...c01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå