Gå til innhold

Arbeidsgiver som velger å ikke bruke gyldig kontrakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe som kan anmeldes?

Anonymkode: 783d0...7b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe som kan anmeldes?

Ingen som kan hindre deg å anmelde noe som helst. 

Men voksne mennesker søker kommunikasjon, og stiller spørsmål hvis ting ikke er helt som de skal være. De kommer med forslag til endringer og utbedringer. Til sine kollegaer, sine underordnede og sine overordnede. 

Anonymkode: 85de7...105

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen som kan hindre deg å anmelde noe som helst. 

Men voksne mennesker søker kommunikasjon, og stiller spørsmål hvis ting ikke er helt som de skal være. De kommer med forslag til endringer og utbedringer. Til sine kollegaer, sine underordnede og sine overordnede. 

Jeg har forsøkt mye annet først utenat endringer skjer. Arbeidsgiver nekter å forholde seg til gjeldende kontrakt. Fagforening jobber så godt de kan med saken, men får de egentlig tvunget frem en endring?

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt arbeidstilsynet 

Anonymkode: 06528...4e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har forsøkt mye annet først utenat endringer skjer. Arbeidsgiver nekter å forholde seg til gjeldende kontrakt. Fagforening jobber så godt de kan med saken, men får de egentlig tvunget frem en endring?

Hvis fagforeningen er på saken, hvorfor blande inn Kvinneguiden? 

Og for å være ærlig, hva tror du egentlig kommer ut av å stille spørsmålet "noe som kan anmeldes? 

Uten å si noe om saken... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt arbeidstilsynet 

Anonymkode: 06528...4e3

Hvordan får de gjort endringer? Ser at jeg får under halvparten utbetalt neste måned pga dette opplegget til arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis fagforeningen er på saken, hvorfor blande inn Kvinneguiden? 

Og for å være ærlig, hva tror du egentlig kommer ut av å stille spørsmålet "noe som kan anmeldes? 

Uten å si noe om saken... 

Fordi noe mer skjedde så seint i går at jeg ikke fikk snakket med de og det begynner å bli veldig kritisk. Så jeg tenkte å sjekke om noen hadde erfaringer her. Er ikke det lov?

• Liker 2
Skrevet

Ville holdt meg til forbundet og eventuelt kontaktet Arbeidstilsynet. Er du usikker på hva du kan få ut av det så spør du fagforening/Arbeidstilsynet. 
Og hva mener du med at det begynner å bli kritisk? Går det svært negativt utover deg slik at noe må gjøres på dagen? Slikt er sjeldent. Så om ikke det er tilfellet så må du nok dessverre bare vente til mandag.

• Liker 2
Skrevet

Det er vanskelig å si hva du skal gjøre uten å vite hva som har skjedd. Har de gitt deg en ny kontrakt med dårligere vilkår? Har du i så fall undertegnet denne? Eller lar de bare være å følge den gyldige kontrakten?

Og hva er begrunnelsen til arbeidsgiver for denne framgangsmåten? 

Men for å svare på det du spør om (uten at jeg har nok informasjon): Det er i svært få tilfeller at politianmeldelse er mest hensiktsmessig som første skritt når man har en konflikt med arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å si hva du skal gjøre uten å vite hva som har skjedd. Har de gitt deg en ny kontrakt med dårligere vilkår? Har du i så fall undertegnet denne? Eller lar de bare være å følge den gyldige kontrakten?

Og hva er begrunnelsen til arbeidsgiver for denne framgangsmåten? 

Men for å svare på det du spør om (uten at jeg har nok informasjon): Det er i svært få tilfeller at politianmeldelse er mest hensiktsmessig som første skritt når man har en konflikt med arbeidsgiver.

Ny kontrakt er skrevet, arbeidsgiver velger bare å ikke følge den. Gir ikke nødvendige timer eller lønn. Så neste måned har jeg ikke råd til å fø barna mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ny kontrakt er skrevet, arbeidsgiver velger bare å ikke følge den. Gir ikke nødvendige timer eller lønn. Så neste måned har jeg ikke råd til å fø barna mine. 

Og hva oppgir arbeidsgiver som begrunnelse for ikke å følge den?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Og hva oppgir arbeidsgiver som begrunnelse for ikke å følge den?

Den lar bare være, skriver at den velger å forholde seg til en som er gammel og utgått. Så slutter arbeidsgiver å svare. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir krise økonomisk så søker du sosialhjelp. Betal det du klarer av regninger først, og så viser du gjenstående utgifter og tomme bankkontoer til nav. 

Anonymkode: d26ea...c60

• Liker 1
Skrevet

Den lar bare være, skriver at den velger å forholde seg til en som er gammel og utgått. Så slutter arbeidsgiver å svare. 

Hvorfor ble det skrevet ny kontrakt hvis arbeidsgiveren ikke er interessert i å følge den? 

Uansett, hadde jeg vært deg, hadde jeg begynt å se meg om etter ny jobb. Og det er ikke sånn at arbeidsgiveren kan velge å la være å forholde seg til ny kontrakt. Vi bor i Norge, og det finnes lover som regulerer arbeidslivet her. Skriv at ny, gyldig kontrakt ble undertegnet da og da, (husk å hold all kommunikasjon skriftlig og saklig), legg ved link til gjeldende lover osv., og at du forventer at den blir fulgt osv.

Og så kommer det litt an på hva slags stilling og bransje dette er. Statlig, privat, stor kjede, liten privateid osv.? Hvis din arbeidsgiver har noen over seg eller på samme nivå, tar du det opp med den personen. Regionssjef, hovedkontor osv.

Finnes det en tillitsvalgt eller kolleger her?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ble det skrevet ny kontrakt hvis arbeidsgiveren ikke er interessert i å følge den? 

Uansett, hadde jeg vært deg, hadde jeg begynt å se meg om etter ny jobb. Og det er ikke sånn at arbeidsgiveren kan velge å la være å forholde seg til ny kontrakt. Vi bor i Norge, og det finnes lover som regulerer arbeidslivet her. Skriv at ny, gyldig kontrakt ble undertegnet da og da, (husk å hold all kommunikasjon skriftlig og saklig), legg ved link til gjeldende lover osv., og at du forventer at den blir fulgt osv.

Og så kommer det litt an på hva slags stilling og bransje dette er. Statlig, privat, stor kjede, liten privateid osv.? Hvis din arbeidsgiver har noen over seg eller på samme nivå, tar du det opp med den personen. Regionssjef, hovedkontor osv.

Finnes det en tillitsvalgt eller kolleger her?

Jeg aner ikke hvorfor. Jeg har spurt om det og får ikke svar. Det er nok å gjøre, så det er ikke det heller. 

Jeg har sendt kontrakt til arbeidsgiver og skrevet at den er bindende. Den meldingen valgte sjefen å overse. 

Ja, all kommunikasjon er skriftlig. Finnes ikke tillitsvalgt og verneombudet er det ingen hjelp i. Jeg er den eneste på jobben som er organisert. Er egt større bedrift, finnes i omtrent alle byer i Norge. Dette er en mindre by og da færre ansatte hos oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd?

Anonymkode: 9fe4e...660

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med nav også om situasjonen

Anonymkode: 1b64e...e64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...