AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Jeg henviste ikke til sidetall da jeg brukte indirekte sitat under semester oppgaven, er det grunnlag for stryk? Det var en oppgave på 3k ord Anonymkode: 621b0...19b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Henviste du i det hele tatt? Navn og årstall? Da er det greit. Anonymkode: 8898c...5fa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henviste du i det hele tatt? Navn og årstall? Da er det greit. Anonymkode: 8898c...5fa Henviste kun årstall og navnet til forfatteren, men ikke sidetall. Eneste gang jeg henviste til sidetall var når jeg brukte direkte sitat. Anonymkode: 621b0...19b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Henviste kun årstall og navnet til forfatteren, men ikke sidetall. Eneste gang jeg henviste til sidetall var når jeg brukte direkte sitat. Anonymkode: 621b0...19b Jeg synes det er greit Anonymkode: 8898c...5fa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Henviste kun årstall og navnet til forfatteren, men ikke sidetall. Eneste gang jeg henviste til sidetall var når jeg brukte direkte sitat. Anonymkode: 621b0...19b Jeg ville ikke reagert på det i det hele tatt personlig. Det kommer kanskje også litt an på hvilken stil du bruker - noen har ikke med sidetall, for noen er det valgfritt. Jeg bruker ikke å ha med sidetall bortsett fra når det er direkte sitat (dvs svært sjelden). Stryke på det kan jeg aldri tenke meg at du gjør. Anonymkode: 17663...138
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Stryke, nei, men om det var gjennomgående så vil det kunne trekke litt ned. Hvis du står mellom to karakterer, f.eks., vil du kunne vippe ned istedenfor opp. Konkret informasjon, idé, tolkning skal knyttes til sidetall, med mindre referansen faktisk er til hele artikkelen eller boka. Om jeg skal sjekke at du gjengir/har forstått en tolkning riktig, selv om du ikke har sitert den direkte, så vil jeg gjerne slippe å bla igjennom en 600-siders bok for å finne igjen det du viser til... Når det er sagt, selv etablerte forskere slurver med dette, så det kommer litt an på sensoren du får om personen bryr seg eller ikke. Anonymkode: c9e03...138 3
ajarRun Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg henviste ikke til sidetall da jeg brukte indirekte sitat under semester oppgaven, er det grunnlag for stryk? Det var en oppgave på 3k ord Anonymkode: 621b0...19b I APA trenger du det kun når du siterer direkte, men er oppfordret til (men ikke pliktig) til å oppgi sidenummer når du parafraser noen når det kan hjelpe leseren finne den relevante delen i en lang eller kompleks tekst. Som for eksempel når du bare bruker en del av en bok. Vær obs på at forskjellige fagdisipliner har forskjellige tradisjoner, så du bør gjøre det som er vanlig i din disiplin. Spør veileder dersom du er usikker. Jeg ser folk som bruker referanser helt feil og som får bestått. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Stryke, nei, men om det var gjennomgående så vil det kunne trekke litt ned. Hvis du står mellom to karakterer, f.eks., vil du kunne vippe ned istedenfor opp. Konkret informasjon, idé, tolkning skal knyttes til sidetall, med mindre referansen faktisk er til hele artikkelen eller boka. Om jeg skal sjekke at du gjengir/har forstått en tolkning riktig, selv om du ikke har sitert den direkte, så vil jeg gjerne slippe å bla igjennom en 600-siders bok for å finne igjen det du viser til... Når det er sagt, selv etablerte forskere slurver med dette, så det kommer litt an på sensoren du får om personen bryr seg eller ikke. Anonymkode: c9e03...138 Kan knyttes opp til, hvis det er APA-7. Skal hvis det er direkte sitat. Men det alltid god praksis å gjøre som man blir bedt om. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 10 hours ago, ajarRun said: Kan knyttes opp til, hvis det er APA-7. Skal hvis det er direkte sitat. Men det alltid god praksis å gjøre som man blir bedt om. Ulike stiler har ulike formelle «krav». I praksis vil de fleste tidsskrifter ha sine egne varianter av APA, Harvard, Chicago, etc., som i større eller mindre grad sammenfaller med «originalene». Og ja, det varierer i tillegg mellom både fagfelt og geografiske områder hva som er akseptabelt eller ikke. Så hver enkelt må selvfølgelig sette seg inn i hva som forventes av dem når de leverer inn en tekst, om det er en oppgave, artikkel, en bok eller et bokkapittel. Det hjelper med referanseverktøy som Mendeley, Zotero, BibTeX eller EndNote, men det er alltid nødvendig med litt manuell jobb i tillegg. Som noen som har jobbet mye og lenge med å gå gjennom andres referanser - det er ufattelig mye rot og slurv. Ofte på grensen til uredelighet, selv om det nesten aldri er med vilje. Og, uavhengig av hva «fasiten» måtte si - det er ganske dårlig gjort mot fremtidige lesere å vise til konkret informasjon som, f.eks., står på én side av >500 og ikke engang gi dem et sidetall. Det har skjedd mer enn én gang at jeg har oppdaget at det man påstår står i originalarbeidet langt ifra var det som faktisk sto der. Men mulig dette er større problem i skrivetunge fag. For felt hvor relativt korte IMRaD-artikler er standarden vil det sikkert ofte være åpenbart hvor noe er hentet fra, sånn ca. ihvertfall. Anonymkode: c9e03...138 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 10.41): Jeg henviste ikke til sidetall da jeg brukte indirekte sitat under semester oppgaven, er det grunnlag for stryk? Det var en oppgave på 3k ord Anonymkode: 621b0...19b I apa7 skal sidetall med uansett om det er direkte sitat eller ikke. Du stryker nok ikke men du kan trekkes i karakter. Anonymkode: 65a92...d64
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I apa7 skal sidetall med uansett om det er direkte sitat eller ikke. Du stryker nok ikke men du kan trekkes i karakter. Anonymkode: 65a92...d64 Det avhenger av fagområde. Det er ikke vanlig i mitt fagområde. Anonymkode: e8ba3...f30
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 10.41): Jeg henviste ikke til sidetall da jeg brukte indirekte sitat under semester oppgaven, er det grunnlag for stryk? Det var en oppgave på 3k ord Anonymkode: 621b0...19b Du får ikke stryk på en slik oppgave, bare på grunn av det. Mest sannsynlig vil ikke sensor bryr seg om det i hele tatt. Anonymkode: 7647a...6b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå