AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Hva vil du si er enklest mtp. søvn når man har flere barn: ha dem tette i alder og mer intenst mens det står på, eller ta «en og en» og ha større avstand i alder? Med større aldersforskjell blir jo småbarnsperioden med søvnmangel lengre, men kanskje enklere å håndtere? Eller? Anonymkode: 7ee2a...2d9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Jeg vet egentlig ikke, men vil tro det kommer an på graden av og hva slags type utfordringer med søvn de barna man får har. Fra egen erfaring tror jeg de 2-3 første månedene til barn nr. to ofte blir tøffere med to tette enn større aldersforskjell. Men at utover det varierer det veldig. Hos oss var lillesøster som nyfødt urolig, våken og gråt noen timer fra ca. kl 19 da 1,5-åringen sovnet. Så var hun også en del våken om natten, hadde generelt lite døgnrytme, men pleide å sove godt i 6-tiden om morgenen og litt utover, akkurat da eldstebarnet våknet for dagen full av energi. Det var altså de aller første månedene. Etter det har det har det vært veldig greit med søvn hos oss. Venninnen min med 15 mnd. mellom sine har nesten ikke hatt problemer med søvn. Men jeg kjenner andre med tette barn som har strevd mer, enten fordi barna har vekket hverandre, eller at at de til sammen har hatt så mye uro og oppvåkninger på natten at det har holdt på å bli for mye for foreldrene. Jeg kjenner også noen med større aldersforskjell som sier at de "ikke har sovet på ti år". Anonymkode: 3d5e6...d24
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Har fire barn med fire år mellom hver enkelt (altså de er 0, 4, 8 og 12 år). Søvn har gått fint for oss fordi ungene er porsjonert ut. Anonymkode: 0a899...5dd
Luckie Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 4 år mellom mine. Aldri våken på natt med eldste etter 3 mnd. Yngste var helt håpløs🤪 Ville heller hatt de tett i alder ift andre ting. De har ikke noe til felles pga aldersforskjellen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Å ha to barn som ikke sover samtidig er helt 100% j*vlig. Det er en grunn til at det gikk seks år før vi fikk tredjemann etter to tette, for å si det sånn. Anonymkode: dfd60...f65
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha to barn som ikke sover samtidig er helt 100% j*vlig. Det er en grunn til at det gikk seks år før vi fikk tredjemann etter to tette, for å si det sånn. Anonymkode: dfd60...f65 I den aller verste perioden (eldste var tre år, yngste ett), var jeg så søvndeprivert at jeg var desperat. Virkelig. Først gråt eldste hver time helt fra leggetid og til ca ett-tiden på natten. Dvs at hele kvelden ble spolert, i tillegg til at jeg ikke fikk sove. Og når eldste endelig ble rolig og sov resten av natten, så våknet den yngste til, og vekket meg hver 30-60 minutt resten av natta, før dagen startet sånn i fem-tiden. Ikke sov han mer enn 30 minutter i strekk på dagen heller. Dette pågikk i mange måneder. Jeg var helt på sammenbruddets rand av mange måneder med max en time søvn i strekk. Det var som om ungene samarbeidet om å torturere meg om natta. Så jeg anbefaler ingen å få to tette. 🙈 Jeg vet det er mulig å få sovedukker altså. Men har ikke klart det på tre forsøk! Anonymkode: dfd60...f65
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Det kommer vel først og fremst an på hvordan barna sover??? Ikke aldersforskjellen… Anonymkode: 8c5d5...048
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer vel først og fremst an på hvordan barna sover??? Ikke aldersforskjellen… Anonymkode: 8c5d5...048 Joda. Problemet er at man ikke vet om man får en sovedukke eller en med lakenskrekk før etterpå. Men de første babyer er endel våkne om natta, mange småbarn også. Og hvis man får ungene tett, øker man sannsynligheten for at man har to barn som ikke sover hele natta samtidig. Det er klart at det finnes 4-5-åringer som sliter med søvn, men de fleste gjør ikke det. Men de fleste babyer er våkne flere ganger hver natt. Anonymkode: dfd60...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå