AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Jeg sliter med søvn, er alltid sliten, legger på meg, orker mye mindre enn før. Plutselig er dagen gått og jeg har kun orka jobb og lage middag. Jeg syns det er vanskelig å stelle seg og pynte som før, alt er liksom meir ork. Huda er gusten, etterveksten kommer etter to uker og det er vanskelig å finne klær man passer i. Uff mye negativt her. Skulle ønske jeg kunne føle meg vel og fjong igjen. Altså, ingen ønsker om å være ungdom igjen, bare å føle meg bra utifra alder og forutsetninger. Anonymkode: b43a8...74f 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Trener du og spiser sunt? For jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver... Tåler mye mindre alkohol og legger lettere på meg, og kan ikke sove lenge om morgenen lengre, ellers merker jeg ikke så mye. Anonymkode: 587c6...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Trener du og spiser sunt? For jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver... Tåler mye mindre alkohol og legger lettere på meg, og kan ikke sove lenge om morgenen lengre, ellers merker jeg ikke så mye. Anonymkode: 587c6...7bf takk for svar. Jeg går turer, litt på ski også. Spiser ganske sunt, skal prøve å kutte sukker - har blitt for mye siste mnd. Drikker sjelden alkohol, bare et glass rødvin hver 3.mnd. Røyker ikke. ts Anonymkode: b43a8...74f 1
Snabeltann Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Kanskje ta en lite legesjekk, bare for å se om du har noen mangler? Tror faktisk mange mannfolk er flinkere enn damer til dette. Mannen og faren min pleier å bestille time for "EU-kontroll" innimellom. ellers, gjør ting som gir deg energi, få en hobby, vær med venner, ta en tur til frisøren, hudpleie? Gjør noe som gjør deg glad, lær deg noe nytt, puss opp et rom, lær deg å strikke, meld deg opp til et deltidsstudie? Begynne med jogging, og melde deg på et løp? Få en hund? Kjøp en bålpanne og sett opp ute med en god sitteplass, bål og bålkaffe gjør meg glad. Hvordan er jobb/familiesituasjonen, trives du? Bare bestem deg for at du skal tilføre livet ditt noe nytt Glade mennesker har mer energi. Hilsen "gammel dame" på 42, som ikke føler seg SÅ gammel
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Det krever mer innsats. Før fikk man mye gratis. Skulle på en måte gjerne slengt meg ned på sofaen, sett en serie, surfet på nett. Men nå er ukemeny og ukeplan laget, straks er morgenkaffen (nr 2) tom. Da skal jeg først rydde over huset. Passe på å drikke enda et stort glass med vann. Deretter venter 20 min yoga, 10 min styrke mage, så 1 time løpetur med intervalldrag. Deretter skal det epileres, og jeg skal ta et langt bad, og ansiktsmaske. Frokost er to knekkebrød. Lunsj blir en omelett med grønnkål. En litt bedre middag og vin. Men ingen snop. Spiser ikke sukker, men tar litt chips om mannen kjøper inn. I dag er det sminkefri, og håret i topp. Mandag er det ny uke med hjemmekontor, men jeg står likevel opp, steller meg, sminker meg, og fikser håret, før jeg starter. Høres sikkert kjipt ut, men blir en vane. Og alternativet er som du beskriver, man føler seg daff og flat, sover dårlig, og det blir en ond spiral. Anonymkode: 67557...067 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Merker ikke noe enda. God søvn, stabil vekt, lar håret bli grått Men så er jeg i gang hele dagen pga relativt små barn og aktiv jobb. Tar også vitaminer pga påvist mangel. Har du sjekket D-vit nivået? Jeg blir zombie når det eller jern er lavt. Ved vitaminmangel har jeg også hatt hjertebank og dårlig søvn. Skjønner det er naturlig å eldres, men med så uttalt endring i energinivå kan det være verdt å sjekke vitaminnivåene. Anonymkode: 800a3...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Høres ut som du trenger d vitamin i bøtter å spann . Ta en blodprøve hos legen og sjekk Anonymkode: 1f406...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg sliter med søvn, er alltid sliten, legger på meg, orker mye mindre enn før. Plutselig er dagen gått og jeg har kun orka jobb og lage middag. Jeg syns det er vanskelig å stelle seg og pynte som før, alt er liksom meir ork. Huda er gusten, etterveksten kommer etter to uker og det er vanskelig å finne klær man passer i. Uff mye negativt her. Skulle ønske jeg kunne føle meg vel og fjong igjen. Altså, ingen ønsker om å være ungdom igjen, bare å føle meg bra utifra alder og forutsetninger. Anonymkode: b43a8...74f Kan det være overgangsalder? To av mine venninner hadde en veldig tung periode med alle disse symptomene når de kom inn i overgangsalderen. Verdt å sjekke i alle fall Anonymkode: 5113c...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 Snabeltann skrev (28 minutter siden): Kanskje ta en lite legesjekk, bare for å se om du har noen mangler? Tror faktisk mange mannfolk er flinkere enn damer til dette. Mannen og faren min pleier å bestille time for "EU-kontroll" innimellom. ellers, gjør ting som gir deg energi, få en hobby, vær med venner, ta en tur til frisøren, hudpleie? Gjør noe som gjør deg glad, lær deg noe nytt, puss opp et rom, lær deg å strikke, meld deg opp til et deltidsstudie? Begynne med jogging, og melde deg på et løp? Få en hund? Kjøp en bålpanne og sett opp ute med en god sitteplass, bål og bålkaffe gjør meg glad. Hvordan er jobb/familiesituasjonen, trives du? Bare bestem deg for at du skal tilføre livet ditt noe nytt Glade mennesker har mer energi. Hilsen "gammel dame" på 42, som ikke føler seg SÅ gammel takk for mange gode tips. Jeg går til lege, pga stoffskifte - ligger i grenseland til lavt, og tar levaxin. Jeg har bålpanne og jeg koser meg med strikk. Har mann og voksne barn, vi har det veldig bra. MEN jobben sliter meg ut, jobber innen helse. Jobber deltid og har igrunnen god tid til meg selv, men jeg kommer ikke igang,har ikke overskudd. Har ikke så mye penger, så frisør har jeg prioritert bort. Føler jeg aldri kommer meg oppå igjen, og at dagene bare går. ts Anonymkode: b43a8...74f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan det være overgangsalder? To av mine venninner hadde en veldig tung periode med alle disse symptomene når de kom inn i overgangsalderen. Verdt å sjekke i alle fall Anonymkode: 5113c...2e3 ja kanskje det. Jeg har hormonspiral, så ikke så godt å vite ( siden jeg ikke veit om jeg fortsatt har mensen) Kan ikke sjekkes med blodprøve sier legen. Så ikke lett å sjekke det, men det kan jo virke sånn...sliter med generalisert angst, noe som også gjør at jeg blir så sliten ( hatt det i mange år pga traumer i barndomen) ts Anonymkode: b43a8...74f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): takk for mange gode tips. Jeg går til lege, pga stoffskifte - ligger i grenseland til lavt, og tar levaxin. Jeg har bålpanne og jeg koser meg med strikk. Har mann og voksne barn, vi har det veldig bra. MEN jobben sliter meg ut, jobber innen helse. Jobber deltid og har igrunnen god tid til meg selv, men jeg kommer ikke igang,har ikke overskudd. Har ikke så mye penger, så frisør har jeg prioritert bort. Føler jeg aldri kommer meg oppå igjen, og at dagene bare går. ts Anonymkode: b43a8...74f Du må gjøre det til en prioritering å ta vare på deg selv. Kan du fikse håret selv? Jeg både farger og klipper det selv. Får komplimenter på håret og ingen vet at jeg ikke går til frisør. Anonymkode: 1f406...ec8
Gjest ti10 Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 Det er visst ikke så mye fokus på det i Norge, men i utlandet snakkes det om premenopause/perimenopause, altså tiden før overgangsalderen. Det kan ligne på det du beskriver. Men jeg synes du får mange gode tips her for å prøve å føle deg bedre.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 Er 40 år. Kjenner meg gammel fordi ledd og muskler alltid er vonde, men jeg tror egentlig det handler mer om hard brytetrening 12 timer i uka enn alder - 25-åringene jeg trener med har også problemer med å reise seg når de ikke har varmet opp, og har også vonde rygger, nakker, hofter, knær, skuldre, ankler, albuer og håndledd. Vet ikke hva dere legger i «stelle håret» - jeg gjør med håret som jeg alltid har gjort, enten flette eller en knute. Brukte ikke sminke før og bruker det ikke nå, men vurderer å begynne å farge øyevippene for de har blitt litt blasse siste året. Orker ikke mascara, den gnis jo bare av på trening uansett. (trener to ganger per dag for å få inn yoga og styrke i tillegg til bryting) Anonymkode: d1a5f...2d6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det krever mer innsats. Før fikk man mye gratis. Skulle på en måte gjerne slengt meg ned på sofaen, sett en serie, surfet på nett. Men nå er ukemeny og ukeplan laget, straks er morgenkaffen (nr 2) tom. Da skal jeg først rydde over huset. Passe på å drikke enda et stort glass med vann. Deretter venter 20 min yoga, 10 min styrke mage, så 1 time løpetur med intervalldrag. Deretter skal det epileres, og jeg skal ta et langt bad, og ansiktsmaske. Frokost er to knekkebrød. Lunsj blir en omelett med grønnkål. En litt bedre middag og vin. Men ingen snop. Spiser ikke sukker, men tar litt chips om mannen kjøper inn. I dag er det sminkefri, og håret i topp. Mandag er det ny uke med hjemmekontor, men jeg står likevel opp, steller meg, sminker meg, og fikser håret, før jeg starter. Høres sikkert kjipt ut, men blir en vane. Og alternativet er som du beskriver, man føler seg daff og flat, sover dårlig, og det blir en ond spiral. Anonymkode: 67557...067 Nå er du ironisk sant?😃 Jeg blir stresset av å lese at du skal gjøre ditt og datt til faste tidspunkter. Er det vanlig? Anonymkode: 6ecb9...861 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er du ironisk sant?😃 Jeg blir stresset av å lese at du skal gjøre ditt og datt til faste tidspunkter. Er det vanlig? Anonymkode: 6ecb9...861 Det er ikke vanlig. Ingen av mine venninner lever sånn. Anonymkode: d1a5f...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Merker ikke noe enda. God søvn, stabil vekt, lar håret bli grått Men så er jeg i gang hele dagen pga relativt små barn og aktiv jobb. Tar også vitaminer pga påvist mangel. Har du sjekket D-vit nivået? Jeg blir zombie når det eller jern er lavt. Ved vitaminmangel har jeg også hatt hjertebank og dårlig søvn. Skjønner det er naturlig å eldres, men med så uttalt endring i energinivå kan det være verdt å sjekke vitaminnivåene. Anonymkode: 800a3...bcf Føler du deg ikke gammel når du lar håret bli grått samtidig som du har små barn? Jeg tør ikke fordi jeg er redd folk da tror at jeg er barnas bestemor. Anonymkode: 6ecb9...861
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 Mest fordi jeg har vondt i kroppen og mangler energi. Går til legen men han sier alt ser greit ut, så jeg må vel leve med det. Passer på å være fysisk aktiv selv om smerter kan hindre meg i å gjøre akkurat hva jeg vil. Sliter med å greie hverdagen og føler meg nærmere åtti enn førti. Sover dårlig. Men må bare ta meg sammen siden alt tilsynelatende er i orden. Anonymkode: 53a9c...b7a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Føler du deg ikke gammel når du lar håret bli grått samtidig som du har små barn? Jeg tør ikke fordi jeg er redd folk da tror at jeg er barnas bestemor. Anonymkode: 6ecb9...861 Egentlig ikke, men har kun noen grå striper foreløpig. De fleste rundt oss med barn på vår alder er over førti de også. Anonymkode: 800a3...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er du ironisk sant?😃 Jeg blir stresset av å lese at du skal gjøre ditt og datt til faste tidspunkter. Er det vanlig? Anonymkode: 6ecb9...861 Hvor skriver jeg noe om faste tidspunkter? De fleste dager trener jeg. Og til de aller fleste måltid spiser jeg sunt. Der jeg før bare kunne hive meg på sofaen og spise junk fredag-lørdag, og likevel være slank, med mye overskudd, pen hud, og god nattesøvn. Satt jo først 2,5 time i dag tidlig med kaffe, litt youtube, KG, og planlegging av neste uke. Så shine hus. Så 1,5 time trening. Nå en drøy time på badet, med egenpleie og avslapping. Så åpen plan resten av dagen. Anonymkode: 67557...067 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 Er 40, føler meg egnentlig fortsatt ganske pen, MEN har lagt på meg.. Er 180 høy og veide «alltid» rundt 65 og nå veier jeg 80 kilo 🙈 Er heldigvis jevnt fordelt, men må passe på vekta fremover Anonymkode: 76e54...1e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå