AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Jeg vurderer å ta to penser ulønnet permisjon. Her i området er det veldig vanskelig å få barnehageplass med oppstart i mai. Vi har snakket med kommunen, og barnet kan heller ikke «holde av» en plass, men må begynne fra den datoen. Dersom jeg tar to måneder ulønnet permisjon, så Harborg forstått det slik at mine rettigheter til sykepenger faller bort. Nå som man ikke trenger å søke om utsettelse av foreldrepenger til nav: * Kan man da ha for eksempel to måneder ulønnet permisjon helt i starten, og deretter få foreldrepengene resten. At man ikke ha ulønnet på slutten av permisjonen? Eller har det ikle noe å si!? *Har også forstått at man må jobb i to måneder for å få rett til egenmelding. Dersom barnet mitt blir sykt, feks i starten av barnehageoppstart.. da kan jeg ikke være hjemme med barnet? setter stor pris på om noen vil svare Anonymkode: f0ba5...773
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Jeg fikk sykt barn-dager fra dag 1 hos ny arbeidsgiver etter å ha vært hjemme (ikke i permisjon) med barn i et år, selv om jeg ikke fikk egenmelding. Anonymkode: c4028...8af
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg fikk sykt barn-dager fra dag 1 hos ny arbeidsgiver etter å ha vært hjemme (ikke i permisjon) med barn i et år, selv om jeg ikke fikk egenmelding. Anonymkode: c4028...8af Gjorde du?😊 Var det en avtale dere hadde, eller kanskje det gjelder alle? Anonymkode: f0ba5...773
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Det kan hende det er ulike regler hos forskjellige arbeidsgivere, men hos oss er det hvertfall slik at hvis du har mer enn 14 dager ulønnet permisjon/opphold i arbeidet så starter sykepengerettighetene på scratch. men reglen hos oss er at du kan benytte sykemelding og egenmelding sykt barn etter 4 uker, mens det er 2 mndr før du kan bruke egenmelding på deg selv. Du kan selvsagt være hjemme med sykt barn før den tid, men da vil du ikke få betalt av arbeidsgiver da. du kan ikke ta ulønnet perm midt i permisjonen din. Fellesperioden tikker og går og da er det krav til at den forelderen som ikke er i perm er i jobb/studerer. Når far tar sin kvote så kan du ha ulønnet, men dette blir jo på slutten uansett. 😕 Anonymkode: 8150e...a48 2
robot Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Det er unntak fra hovedregelen når man tar ulønnet permisjon direkte etter foreldrepermisjon. Les her for detaljer: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Usikker på om det også kan gjelde det med å ta ut sykt barn-dager, men der er uansett opptjeningsperioden bare på fire uker - de fleste vil kunne få til at den ene forelderen som ikke har hatt permisjon tar seg av syke barn i akkurat den perioden. 1
bergenser Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Her løste vi floken med permisjon/barnehagestart at far søkte utsettelse på sin permisjon, og jeg hadde ulønnet permisjon i 6 uker før han begynte på sin permisjon. Det har også vært delvis full permisjon, delvis kombinert jobb og permisjon og uttak av feriedager for å kunne få kabalen til å gå opp for pappaen og permisjonen. Jeg har tatt litt kurs for nårnjeg var hjemme ulønnet for å kunne få litt inntekt. Pappa er fremdeles i 40% permisjon, mini er veldig korte dager i barnehagen nå, og begge to har fulle rettigheter i forhold til jobb, sykedager/sykepenger og sykt barn dager. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan hende det er ulike regler hos forskjellige arbeidsgivere, men hos oss er det hvertfall slik at hvis du har mer enn 14 dager ulønnet permisjon/opphold i arbeidet så starter sykepengerettighetene på scratch. men reglen hos oss er at du kan benytte sykemelding og egenmelding sykt barn etter 4 uker, mens det er 2 mndr før du kan bruke egenmelding på deg selv. Du kan selvsagt være hjemme med sykt barn før den tid, men da vil du ikke få betalt av arbeidsgiver da. du kan ikke ta ulønnet perm midt i permisjonen din. Fellesperioden tikker og går og da er det krav til at den forelderen som ikke er i perm er i jobb/studerer. Når far tar sin kvote så kan du ha ulønnet, men dette blir jo på slutten uansett. 😕 Anonymkode: 8150e...a48 Men vi som får barn etter 1.oktober i 2021, så gjelder nye regler for foreldrepenger. Dette skrev nav: «Det betyr faktisk at du heller ikke trenger å søke om når du faktisk vil ha foreldrepenger, og du kan legge inn perioder uten å spesifisere hva du skal gjøre når du ikke har foreldrepenger – for eksempel ha ulønnet permisjon midt i foreldrepengene dine.» Så derfor må man jo ikke ta ulønnet på slutten? Anonymkode: f0ba5...773 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 bergenser skrev (47 minutter siden): Her løste vi floken med permisjon/barnehagestart at far søkte utsettelse på sin permisjon, og jeg hadde ulønnet permisjon i 6 uker før han begynte på sin permisjon. Det har også vært delvis full permisjon, delvis kombinert jobb og permisjon og uttak av feriedager for å kunne få kabalen til å gå opp for pappaen og permisjonen. Jeg har tatt litt kurs for nårnjeg var hjemme ulønnet for å kunne få litt inntekt. Pappa er fremdeles i 40% permisjon, mini er veldig korte dager i barnehagen nå, og begge to har fulle rettigheter i forhold til jobb, sykedager/sykepenger og sykt barn dager. Men fikk det konsekvenser for deg å ta 6 uker ulønnet? Mistet du rettigheter fra nav da? Anonymkode: f0ba5...773
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gjorde du?😊 Var det en avtale dere hadde, eller kanskje det gjelder alle? Anonymkode: f0ba5...773 Jeg aner ikke. Det var i staten. Anonymkode: c4028...8af
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 Jeg har er spørsmål Jeg må ta ca 10-12 uker ulønnet permisjon etter min og fars lønnet permisjon for å komme oss til barnehagestart. Jeg har lest at vis man gjenopptar jobb i 1 dag etter den ulønnede permisjonen, før ferie at man begynner å gjenoppta rettigheter på sykepenger under ferien. Gjelder dette også vis jeg tar 1 dag avspasering mellom ulønnet og ferie? Jeg er ganske sikker på at arbeidsgiver ikke kommer til å godta at jeg gjenopptar arbeidet med 1 dag, men kanskje vis jeg spør om 1 dags avspasering? Anonymkode: b301a...62d
bergenser Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men fikk det konsekvenser for deg å ta 6 uker ulønnet? Mistet du rettigheter fra nav da? Anonymkode: f0ba5...773 Mistet retten til betalt egenmelding i perioden, og en liten periode etterpå, men ellers ikke noe. Ellers var det litt strammere økonomisk enn vi skulle ønske, men det gikk jo greit. Og innen mini var begynt i barnehagen, så hadde jeg fullt opp igjen alle rettighetene mine igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men fikk det konsekvenser for deg å ta 6 uker ulønnet? Mistet du rettigheter fra nav da? Anonymkode: f0ba5...773 Ja, det gjør man. Etter 4 uker permisjon har man ikke lenger rett på sykepenger fra NAV eller arbeidsgiver. Blir du syk i den ulønnede permisjonen og du ikke kan ta deg av barnet, kan du få sykepenger inntil 60% av din ordinære inntekt. Men når du starter i jobb igjen har du ikke rett på sykepenger før du har vært i jobb i 4 uker. Egenmelding er 8 uker, sykt barn 4 uker. Dette er ikke regler som er opp til arbeidsplasser, men reguleres gjennom arbeidstilsynet og NAV. Noen arbeidsgivere kan sikkert velge å betale egenmeldingsdager og sykt barn før, men har aldri hørt om det. Du KAN utsette permisjonen som du ønsker, når du ønsker, for NAV bryr seg ikke hva du gjør i perioder uren foreldrepenger. Men arbeidsgiver kan avslå søknad om ubetalt permisjon om den ikke tas umiddelbart etter din, felles, eller fars del pga ordlyden i loven som regulerer den ulønnede permisjonen. NAV sine regler er nye pr 1.10.2021, men ulønnet permisjon er regulert av Arbeidstilsynet og de har ikke endret sin tolkning av loven som sier at ulønnet permisjon etter paragraf 12-5 (lovfestet, ulønnet forlenging av foreldrepenger) må tas umiddelbart etter den betalte permisjonen. Jeg har utfordret de på det faktumet at hver gang man pauser den lønnede permisjonen fra NAV, så er det jo umiddelbart etter en lønnet permisjon - det står ingen plass i loven at det må gjøres på enden av all permisjon. Men svarservicen deres var ikke enig, og jeg måtte evt kontakte en jurist for å få det 100% avklart. Anonymkode: 4345b...1e2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: du kan ikke ta ulønnet perm midt i permisjonen din. Fellesperioden tikker og går og da er det krav til at den forelderen som ikke er i perm er i jobb/studerer. Når far tar sin kvote så kan du ha ulønnet, men dette blir jo på slutten uansett. 😕 Anonymkode: 8150e...a48 Jo det kan du om barnet er født etter 1. oktober 2021. Man legger det inn i søknaden til NAV som "pause i permisjon"/"arbeid" og så søker man jobben om ulønnet permisjon de samme periodene. Jobben må godta det da, men det skal være en kjip arbeidsgiver som ikke gjør det... Du kan ha 2 uker ulønnet perm om gangen uten å miste noen rettigheter - jeg har lagt inn 3 perioder på ca 2 uker. (usikker på akkurat hva nav mener med to uker, om de mener 14 dager eller 14 arbeidsdager eller 13 dager...og om lørdag regnes med eller ikke osv.. men NAV kan sikkert svare på det). Forøvrig mister du ikke alle rettigheter om du tar ulønnet perm i forbindelse med foreldreperm, dersom du har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om når arbeidet skal starte igjen. Du får mindre sykepenger men ikke 0. Omsorgsdager for sykt barn er ikke det samme som egenmelding og har egne regler, google det for å se reglene. Sykemelding og egenmelding har også forskjellige regler. Anonymkode: 7d017...89d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det kan du om barnet er født etter 1. oktober 2021. Man legger det inn i søknaden til NAV som "pause i permisjon"/"arbeid" og så søker man jobben om ulønnet permisjon de samme periodene. Jobben må godta det da, men det skal være en kjip arbeidsgiver som ikke gjør det... Du kan ha 2 uker ulønnet perm om gangen uten å miste noen rettigheter - jeg har lagt inn 3 perioder på ca 2 uker. (usikker på akkurat hva nav mener med to uker, om de mener 14 dager eller 14 arbeidsdager eller 13 dager...og om lørdag regnes med eller ikke osv.. men NAV kan sikkert svare på det). Forøvrig mister du ikke alle rettigheter om du tar ulønnet perm i forbindelse med foreldreperm, dersom du har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om når arbeidet skal starte igjen. Du får mindre sykepenger men ikke 0. Omsorgsdager for sykt barn er ikke det samme som egenmelding og har egne regler, google det for å se reglene. Sykemelding og egenmelding har også forskjellige regler. Anonymkode: 7d017...89d Takk for oppklaringen😀 Ikke dumt å legge inn flere perioder med 14 dager. Det blir kanskje litt mange perioder for meg som skal ha to måneder hjemme. Kanskje tre også. Forstår jeg det rett at jeg beholder rett til sykepenger dersom jeg har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om oppstart? Hvis jeg begynner på jobb igjen i april, og hadde blitt syk i juni. Så har jeg rett til sykepenger fra nav? Eller må jeg jobbe fra april og sels måneder frem i tid, for å spare opp igjen? Anonymkode: f0ba5...773
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for oppklaringen😀 Ikke dumt å legge inn flere perioder med 14 dager. Det blir kanskje litt mange perioder for meg som skal ha to måneder hjemme. Kanskje tre også. Forstår jeg det rett at jeg beholder rett til sykepenger dersom jeg har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om oppstart? Hvis jeg begynner på jobb igjen i april, og hadde blitt syk i juni. Så har jeg rett til sykepenger fra nav? Eller må jeg jobbe fra april og sels måneder frem i tid, for å spare opp igjen? Anonymkode: f0ba5...773 Sliter litt med å forstå lovene selv og finne gode kilder på dette, fant bare denne artiklen: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ Ser også at jeg blandet det med prosent utbetaling med tid, det er om man har mer enn 2 men mindre enn 4 uker ulønnet at man har rett på 65% står det her Anonymkode: 7d017...89d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå