AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg er ei jente i midten av 30 årene. Har alltid slitt med svette, tror kanskje jeg har hyperhidrose? På ungdomsskolen hadde jeg mye angst, svettet mye og fikk som følge av omsorgssvikt ikke noe opplæring i rene klær eller hygiene. Dette hjalp jo ikke akkurat på situasjonen... Tror jeg derimot allerede da svettet overnaturlig mye. Husker jeg følte meg som en "svetteeim" på skolen i tilleg til å være et naturlig mobbeoffer med tanke på situasjonen hjemme... Jeg føler jeg luktet svette gjennom hele ungdomsskolen men hadde ingen som passet på meg eller snakket om tiltak, viste meg hvordan jeg skulle dusje, vaske meg, bruke deo osv.... Husker jeg ikke turte og bevege armene i flere år i strekk og hadde et veldig begrenset kroppsspråk. Kunne feks. ha på jakke i 25 grader for å skjule svetteringer og svetten... Turte heller ikke gymme og var jo også i dårlig form. Hele situasjonen hjemme, mobbing og svetten førte til så mye skam for min del, hatet meg selv i flere år. Kunne dusje, men luktet dritt etter 2 timer. De mobbet meg på skolen men så fant jeg stopp24! Det ble et vendepunkt. Nå i voksen alder har jeg bearbeidet mye av det psykiske og har det ok. Men fremdeles svetter jeg unormalt mye tross stopp24. Bruker jeg deoen under armene holder dette en ukes tid men hvis jeg glemmer å påføre kommer svettelukten med en gang. Kan dusje, men 2 timer etterpå er det vått under amrene. Er jo påpasselig med hygiene nå i voksen alder, og bruker stopp24 så ofte som mulig. Om jeg stresser mye, sitter klamt eller det er varmt og sommer så svetter jeg mye i lyske og baken. Dette er flaut da jeg kan gå med feks fin olashorts som får mørke svetteringer i skrittet eller baken etter et par timer... Det er så flaut.. Så spørsmålet er, er det noen andre svette personer der ute med samme problem? Hva gjør man i varme og svette perioder, er jeg dømt til å gå i sort resten av livet liksom? Har jo fikset "armhulesvetten" med stopp24, men hva med den andre svetten? Føler meg så flau. Har reist meg noen ganger fra en stol, da ligger det svettestripe etter meg og er mørke svetteringer i shortsen liksom?! Anonymkode: 4ef4b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Del Skrevet 8. januar 2022 Ingen? Anonymkode: 4ef4b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Del Skrevet 8. januar 2022 Samme... Mann 44 Anonymkode: 0b500...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Del Skrevet 8. januar 2022 svetter en del selv. mann 28 Anonymkode: 057c0...5ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): svetter en del selv. mann 28 Anonymkode: 057c0...5ae Hvordan har det pårvirket livet ditt liksom? Hva gjør du for å ikke få svetteringer i shortsen? Anonymkode: 4ef4b...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #6 Del Skrevet 18. januar 2022 Talkum....etter dusj... Mange par like klær... Og så virker betablokkere litt... Små isposer til sport som jeg bruker i jakkelomme... Pusteteknikk, mobiltelefon med ørepropper eller headsett for ikke å få noe oppmerksomhet... Og går alltid sportslig kledd slik at det kan se ut som jeg er på trim... Aldri spiser jeg noe annet enn ren mat, og besøker toaletter så ofte jeg kan.... Og for et jevnt HELVETTE!! å leve slik... Jeg gikk 6 mnd på Xanax.... Da var jeg helt 100% et annet menneske...ikke en svetteperle jeg ikke kunne for "selv"... Aner ikke annen råd enn å få det illegalt om ikke legen (i mitt tilfelle...) kan gi meg Xanax igjen.. Lykke til.. føler med alle som har det sånn.. M44 Anonymkode: 0b500...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #7 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg har generalisert hyperhidrose. Svetter vanvittig og primært fra ansiktet og ryggen, altså steder det er vanskelig å foreta seg noe med deodorant. Går fast på Didrase, som egentlig er et antikolinergikum. Det fungerer helt utmerket mot svette, men har en del kjipe bivirkninger i form av tørre slimhinner og påfølgende problemer med bl.a tennene. Det blir jo en avveining om det er verdt det. For min del er det absolutt det. Anonymkode: 9b52a...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #8 Del Skrevet 18. januar 2022 *Dridase Anonymkode: 9b52a...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #9 Del Skrevet 18. januar 2022 Svetting preger livet mitt litt, Har fått kommentarer når jeg har jobbet/trent hardt at de har aldri sett noen som svetter så mye. Men hva skal man gjøre lissom?. Man får bare være ekstra ops på og dusje ofte, spesielt på sommeren. På sommeren går jeg gjerne med en singelett under tskjorta for og minske kjangsen for svettemerker på ryggen. Anonymkode: c5153...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #10 Del Skrevet 18. januar 2022 Også greit og ha ekstra par med Tskjorter på sommeren tilgjengelig Anonymkode: c5153...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #11 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg har hyperhidrose. Har fått resept på noe som heter ditropan som jeg tar hver dag (samme som dridase som noen nevner over her). Det holder svetten relativt i sjakk, og jeg har fått et nytt liv. Munntørrhet og påfølgende dyre tannlegeregninger er en kjip bivirkning, men det er ingenting mot det å slippe den overdrevne svetten. Jeg har også fått Botox i hender og underarmer med veldig god effekt, men med medisinen fant jeg ut at jeg klarte meg uten det. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlege som kan henvise deg til hudlege. Det finnes hjelp! Jeg svetter nok fremdeles mer enn normalt, men kan leve et tilnærmet normalt liv. Anonymkode: e5a0f...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 19.08): Jeg har hyperhidrose. Har fått resept på noe som heter ditropan som jeg tar hver dag (samme som dridase som noen nevner over her). Det holder svetten relativt i sjakk, og jeg har fått et nytt liv. Munntørrhet og påfølgende dyre tannlegeregninger er en kjip bivirkning, men det er ingenting mot det å slippe den overdrevne svetten. Jeg har også fått Botox i hender og underarmer med veldig god effekt, men med medisinen fant jeg ut at jeg klarte meg uten det. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlege som kan henvise deg til hudlege. Det finnes hjelp! Jeg svetter nok fremdeles mer enn normalt, men kan leve et tilnærmet normalt liv. Anonymkode: e5a0f...e5b Hei! Jeg har også gått på dridase i et år nå, og dette har vert livsendrende. Jeg er får det meste preget i hendene, men har også i armhuler og føtter. Jeg har nå blitt nøtt til å gå bort fra dridase fordi en ny studie viser at medikamentet kan resultere i tidlig alzheimer. Har vært kontakt med to hudleger og begge sier at dridase ikke er et langvarig medikament pga. dette. Dette er enormt frustrende med tanke på effekten det har hatt. Lurer på om andre er i samme situasjon, og må gå av dridase? mann-18 Anonymkode: 2e2b5...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå