Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 10mnd og det er fortsatt masse tull med leggingen, hyppige oppvåkninger om kvelden og noen netter er bare helt jævlige etter midnatt. Synes det er så pinlig å gå rundt med søvnmangel fortsatt. At vi ikke har fått skikk på det enda. Hater det! 

Anonymkode: 2331a...60f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde skamme deg...

Anonymkode: 8f32e...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg gjør det. Allverdens idioter klarer å oppfostre barn, jeg burde få til dette.

Skrevet (endret)

Kjære deg! Unger er så ulike! Noen er lette, fordi de bare glir inn i rutiner av seg selv, andre kan man jobbe med å få innarbeidet gode rutiner på, men likevel våkner de hyppig. Og så går mye i faser. Min erfaring er at de første to årene er veldig varierende på søvnfronten, og så blir det lettere etter hvert, når tenner er kommet osv. Søvnmangel er dritt, men ikke flaut! Du er nok kjempeflink, og gjør en kjempejobb, men som forelder er det av og til en meget utakknemlig jobb, og mange kan også late som ting er bedre enn de er, og da føler man seg ekstra dårlig. Hold ut❤ Og sov når du kan, bytt på med partner, evt be om avlastning om det er mulig. Det blir bedre.❤

Endret av Molly85
Tastefeil
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg gjør det. Allverdens idioter klarer å oppfostre barn, jeg burde få til dette.

Ja, noen burde kontakte barnevern 

Anonymkode: 1f3bb...828

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gidder dere å være så ekle? Håper dere ikke er noen jeg kjenner, da hadde jeg blitt flau..

TS! Det er helt normalt! Du trenger virkelig ikke være flau, jeg kjenner mange som har det som deg/dere. Stå på! ❤️

Anonymkode: 8335a...519

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min lille er over 2 år og våkner fortsatt 1-2 ganger om nettene og gråter. Enten det er av drømmer eller fordi hun ikke finner smokken m.m. Når hun våkner, klarer hun fort å roes ned heldigvis. Verre med meg. Jeg sovner ofte ikke igjen. Så kollegene mine har vendt seg til zombie-trynet mitt på jobb nå🧟‍♀️😆 Mørke ringer under øynene og ‘hodet et annet sted🙈

Det sies at småbarnstilværelsen fører med seg lite søvn. IKKE bare spedbarnstiden. Så dette du beskriver er (desverre) helt normalt…og kan ikke live deg at det snart går over.

Men det går over🙂

Anonymkode: 4c7f8...c20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Babyer er like forskjellige som alle andre individer. Noen sovner om kvelden uten oppvåkninger nærmest fra dag én, uten at det akkurat er foreldrenes fortjeneste at det er slik. 

Jeg husker selv vagt hvordan det var, og at søvnunderskudd kan gjøre en litt irrasjonell. Du er ikke mislykket på noe vis, bare fordi barnet ditt har litt problemer med å sovne eller våkner opp hyppig om nettene. 

Anonymkode: 63d16...92c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

48 minutter siden, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Til neste gang, TS: Ignorèr troll og unngå å svare dem. Da gir du de kun mat til å fortsette. 

Dersom det fortsetter, så kontakt helseseøster eller jordmor/fastlege, så du ikke bikker over i det depressive, dersom du føler det blir hardt. 

Du gjør så godt du kan, og denne perioden er så ekstrem dobbeltsidig, for de gode dagene, blikk og pludring på dagtid, viser en liten adm.dir som høyreist  er sjef og vil vise alt hva han kan :Nikke: Du fikser dette :hjerte:

Anonymkode: d6158...b31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det folk muligens reagerer på er at du synest at noe som er helt normalt er "flaut". 

Anonymkode: 9ece0...d36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var helt lik. Ordnet seg ved 11 måneder og sovet som en drøm siden (straks 7 år). Du er ikke mislykket ❤️

Anonymkode: 31f7e...479

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt, men gud så slitsomt når det står på. 
Jeg pleide å trøste meg med at de som har babyer på samme alder som sov ikke ville oppleve det for evig 😉

Min nr 2 var slik.. Viste seg at han slet med refluks, som vi fant ut litt for sent dessverre. Rutinene og en enklere legging kom ikke på plass før han begynte i barnehagen som 18 mnd gammel. Da var han mer sliten om kvelden og orker ikke tulle :ler: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på samme alder og vi sover heller ikke natten gjennom for å si det sånn :)  Men jeg har inntrykk av at det er det som er normalt. Pratet mye med barselgruppa mi og termingruppa, det virker som om de fleste har det som oss faktisk.

Anonymkode: 40606...46e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ungen er 10mnd og det er fortsatt masse tull med leggingen, hyppige oppvåkninger om kvelden og noen netter er bare helt jævlige etter midnatt. Synes det er så pinlig å gå rundt med søvnmangel fortsatt. At vi ikke har fått skikk på det enda. Hater det! 

Gratulerer, du er nå inne i den perioden som gjerne er vanskeligst ifht søvn hos barn og du har flere måneder igjen. Det er ikke noe du kan gjøre med det, det skjer pga hyppige og ganske voldsomme utviklingssprang som er vanskelig for barnet og som endrer rutiner,  deriblant søvn, oftere enn man greier å henge med på. Noen merker det mer enn andre, og noen få ikke under hele tatt, men det har alt med barnet å gjøre og ingenting med innsats. 

Av alle i barselgruppa og blant alle jeg kjenner som har hatt barn i den alderen så vet jeg av ett barn som var ukomplisert ifht søvn og det barnet var det helt av seg selv omtrent siden fødsel. Samme par har hatt to barn til etter det som ikke har vært i nærheten. Snakkes om 8 mnd til så kanskje man kan snakke om en mer markant og varig endring, men på veien dit kan det fort være perioder som er langt verre enn nå også. 

Hva som gjør en god forelder? At man holder det ut, ingenting annet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror at det folk muligens reagerer på er at du synest at noe som er helt normalt er "flaut". 

Anonymkode: 9ece0...d36

Ja, jeg synes faktisk det. Å stadig måtte unnskylde meg for å være trøtt og ukonsentrert, gå glipp av ting som blir sagt på jobb eller andre sammenhenger. Pinlig å være så påvirket når ungen er blitt så stor. Alle forstår hvorfor om man er zombie i barselperioden, men nå når ungen nærmer seg året føler jeg at folk forventer at man mestrer dette her. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig normalt, kjenner folk med 2-3 åringer som ikke sover natten igjennom. 

Anonymkode: 156d1...a48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg synes faktisk det. Å stadig måtte unnskylde meg for å være trøtt og ukonsentrert, gå glipp av ting som blir sagt på jobb eller andre sammenhenger. Pinlig å være så påvirket når ungen er blitt så stor. Alle forstår hvorfor om man er zombie i barselperioden, men nå når ungen nærmer seg året føler jeg at folk forventer at man mestrer dette her. 

Folk som har hatt normale barn forventer ikke det.

Anonymkode: 0a46c...029

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En på ti måneder er fortsatt en baby. Min 2,5 åring kan bruke lang tid på å sovne, våkne 1-5 ganger ila natta og ender som regel opp i vår seng. Det er bare sånn det er. Trygghetsbehovet er stort. 
Har du prøvd å samsove?

Anonymkode: bab65...ccf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et eneste barn som ikke trøbla med søvn i den alderen. Hun var (og er) et magisk sovebarn, og sover fremdeles mer i døgnet som sjuåring enn min treåring kunne komme på å vurdere som halvannet åring.

Hele det første året med barn er helt unntakstilstand, og du gjør deg selv en stor tjeneste ved å innse det. De er ikke kortvokste, de er helt ferske og underutvikla mennesker som må lære alt - søvn inkludert. Og de rundt deg skjønner det om de har hatt barn selv. 

Anonymkode: 66458...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 1,5 åring er et troll å legge. Våkner alt fra 5 til 15 ganger i løpet av natta. De fleste nettene holder hun det gående med hyling og skriking et par timer midt på natta før hun sovner fint igjen. 

har vært til allverdens av legekontroller for å finne ut om noe plager hun, men hun liker nok bare ikke å sove. Min niese er akkurat lik. Hun holder fortsatt på som et troll i en alder 13, og har gjort det siden hun ble født. Hater å sove

Anonymkode: 88b0d...637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...