Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 (endret) . Endret 8. januar 2022 av Gjenferdet
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Det vil jo helst gå bra, sant? Men så plutselig har den gått litt lenger enn den trodde og sliter med å finne veien hjem igjen. Eller de har ikke funnet skepsisen overfor fremmede enda og lar seg lokke med. Med andre ord, det er litt som omsorgssvikt overfor barn. Anonymkode: 85580...464 11
celmarith Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Nei, det har jeg ikke. Dette er noe du burde tenkt på før du skaffet deg en kattunge. 5
Blålilla Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Vi ventet- men vi bygget en stor kattegård ute slik at hun kunne gå gjennom katteluken og inn i en kattegård med hinderløype, kloretre og planter. Hun elsket å sitte høyt oppunder taket og ha oversikt. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Sitter her selv med en 9mnd som ramponerer stua hver morgen... Men slik er det når man tar på seg ansvaret for et lite liv. Dyrebeskyttelsen der jeg hentet han sier 12mnd, og da forholder jeg meg til det. Ikke har de utviklet retningssans. Og de kan også bli redd og løpe langt avgårde. Anonymkode: dcc2e...f55 13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Jeg er ikke noe ekspert på katter, og jeg husker at kattunger var ute når de var veeeeldig små på 90-tallet. Så skal ikke si noe om hva som er lurt. Når det er sagt, så blir jeg alltid så forundret over folk som skaffer seg dyr, men så velger å gjøre motsatt av det som er anbefalt? Alltid med en begrunnelse som egentlig er "det er mest praktisk for meg å gjøre det sånn". Jeg lurer på om folk kanskje må justere forventningene sine litt når det kommer til dyrehold? Mest sannsynlig går det vel bra med katta, eller den roter seg bort, eller blir skadet/dør. Uansett så ville jeg tenkt meg godt om angående å skaffe flere dyr i fremtiden. Spesielt om du går bort fra råd og anbefalinger hvis det oppleves som strevsomt eller går utover materielle goder du har. Det er jo kun for egen skyld, og det er med å opprettholde et marked for f.eks kattunger, selv om det er alt for mange av dem allerede, og mange katter lider pga dette. Anonymkode: 1d76c...5cb 11
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 Energien kan man leke bort. Om eier gjør en innsats, så leker h*n med kattungen, og den får utløp for energien den har. Men du har kastet den ut. Det kan gå godt. Men det kan også føre til at den forsvinner. En kattunge kan se noe, lukte noe, bli overivrig. Følge etter noe, og plutselig vet den ikke hvor den er, den vet ikke hvor hjem er, og den forsvinner. Anonymkode: e1827...802 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 Politisk ukorrekt? Dette handler om anbefalinger fra de som kan det om hvordan man tar vare på et dyreliv, ikke om at folk blir #krenka. Vennligst ikke misbruk begrepet, det fremstår som du har noe imot eller ser ned på de som følger rådene, at det er feil å være "PK" og ta vare på dyret sitt etter rådende anbefalinger fra eksperter. Anonymkode: 23338...490 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Skrevet 8. januar 2022 Nei, jeg er veldig glad i katter så når jeg hentet en sørget jeg for å underholde den inne til jeg kunne slippe den ut. Hadde greit med leker og kjøpte klatrestativ. Anonymkode: 2c47c...6a1 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Skrevet 8. januar 2022 Gjenferdet skrev (4 timer siden): Jeg har fått med meg at man ikke bør slippe ut kattungen før den er 8.-12. måneder pga. nedsatt evne til orientering og stedsans. Min katt er 7.måneder nå, og i dag fikk jeg nok. Den har rett og slett for mye energi til å gå inne hele dagen. Jeg har ikke tall på hvor mye leker og inventar som er endevendt, knust eller ødelagt. Nå er det nye veggene. Den flyr bokstavelig talt på veggen, river opp tapeten (på et nyoppusset hus) og det ser ikke ut! Og ikke nok med det, i dag gikk den til og med løs på bordet, og endte med å rive opp og av en trebit. Da fikk jeg så nok at jeg bare slapp den ut… Den var ute et par timer til sammen i dag, og det gikk helt fint. Den trenger å løpe fra seg og få ut noe energi. Det er ikke sunt for den å fly på veggene og inventaret hele tiden. Så nå var tiden inne, selv om det egentlig er hakket for tidlig. Vi har vært ute i bånd tidligere, så den virker kjent i området. Noen som har gjort det samme? Det å ikke slippe de ut før, er noe som var vært gjeldene i nyere tid. Har hatt katter fra tidlig 80 tallet. Og den gang var det vanlig å slippe de ut ganske små. Men for å lykkes at de ikke blir borte eller blir skadet feks av andre katter, må man jo gjøre noen grep. Da fulgte jeg de ut, når jeg skulle ut, og hadde en boks med mat som jeg hadde lært lyden til før jeg slapp ut. Som lagde en kjent matlyd. Alltid litt stressa første gangen. Men har aldri mistet noe katt sånn. Mistet en katt, som noen begynte å fore, da en nabo av er skogholt trodde den var hjemløs, pga den likte å være i skogen når den var ute (tidligere hjemløs katt). Og denne personen. Begynte å fire selv om den var velholdt og gris og uten skader.. Jeg har aldri vært så opptatt av uker og dager, men av hvilken kontakt med pus, og hvor mye katten har bodd seg til i huset. Feks en innekatt jeg tok over og var overnervøs, var inne i ca 3-4 mnd med noen små lufteturer på armen min. Den var 5år når den kom hit. Siste katten jeg har, var en hund til å fotfølge, og hadde allerede vært med overalt siden 2mnd og var morløs. Og hadde da allerede vært mye ute i alder 3mnd når vi fikk den. Så tok den med ut etter 2 uker. Men bare sammen med meg. Den lekte med nabo katten. Når du er med katten ut, så går de ikke langt heller. Hvis du da korrigerer hvor de får lov å gå og ikke. Så siste 3 kattene har bare vært på vår gårdsplass og litt i skogen på andre siden av veien. Blir de borte på første tur ut, så rister jeg på matboksen, og da dukker de raskt opp. Og viktig. Lær de å klatre opp og ned av trær. Det har vel vært det som har vært størst problem i starten. De klatrer gjerne opp, men ikke ned. Så et lite tre og litt godis mat. Så man kan være med å få de til å klatre ned også Anonymkode: f51e6...4ab 3
Doktor Dyregod Skrevet 8. januar 2022 #11 Skrevet 8. januar 2022 Det er en anbefaling. Det går greit. det er stor forskjell på at dette bør du gjøre og dette må du overhode ikke gjøre. Samtlige her inne har mange ganger ikke fulgt en anbefaling. At de skal hugge hodet av deg for det, er helt ubegripelig. Selv hadde vi katten i bånd når vi gikk ut for tidlig. For enkelte overenergiske kattunger, tror jeg faktisk de har godt av å komme litt ut. Men det kan jo være en ide å være ute med de. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #12 Skrevet 8. januar 2022 Ja, jeg har gjort det. Eller rettere sagt at pus greide å vippe opp katteluka, den sto innstilt på inn til de store kattene, og så fant den lille ut at den kunne vente til vinden sto på der, så blåste den litt opp. Da satte katten poten i og vippet opp luka, og gikk ut. Den gikk ikke langt første gangen den gjorde det, satt bare på trappa. Så gjorde den det flere ganger, men katten holdt seg bare rundt huset, klatrer litt i kirsebærtreet og løp omkring rundt i hagen. Etterhvert gikk den til naboen, som har hage inntil vår hage. En av de voksne kattene fulgte med den lille hele tiden, og passet på at den lille ikke gikk for langt. Om den lille prøvde å gå litt lengre enn den store synes var greit, så begynte den store å leke med å løpe og gjøre seg til og da hang den lille med i leken med en gang. Men det er faktisk første gang i alle årene jeg har hatt katt at noen er blitt sluppet ut før 12 mndr. Anonymkode: 6d7b8...09b
Boblerone Skrevet 8. januar 2022 #13 Skrevet 8. januar 2022 Du har ikke vurdert å være med den ute lirt oftere? Er jo en overgang fra å være bare inne til at eier skal være med de ute. Kanskje til og med tur i bånd i noen mnd. Jeg er så dritt lei folk som svarer at «slik gjorde man før» eller «det går bra». ja det Er jo godt når det går bra. Men når det IKKE går bra så forsvinner jo katten ofte. Men det er tydeligvis en risiko mange er villige til å ta? Jeg har sittet i styret i en dyrevernsorganisasjon. Og den vanlige mannen og kvinnen i gata ANER tydeligvis ikke hvor mange kattunger som blir sluppet ut tidligere enn anbefalt og som aldri kommer hjem igjen. Enten fordi de dør eller fordi de faktisk ikke finner veien og blir en av de mange mange tusen hjemløse kattene i Norge. 5
Boblerone Skrevet 8. januar 2022 #14 Skrevet 8. januar 2022 Og hvorfor i alle dager kan ikke dere som er så lei av energiske kattunger bare slippe ut valper også når de har altfor mye energi? Å nei. Fordi det er ikke trygt for valpen nei…. Men for kattungen er det trygt….🙄🙄🙄 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #15 Skrevet 8. januar 2022 Jeg husker vi hadde en katt når jeg var liten, syns katter har feil personlighet for meg, elsket hunden mer😍 jeg ser ikke problemet å slippe den ut å holde eg øye til den gjør jo det samme med 5 åringen, hva med en gps i halsbånd om du er usikker på om den går seg bort? Nå mener jeg katten 😂 Anonymkode: 3e877...b68
Dråpe Skrevet 8. januar 2022 #16 Skrevet 8. januar 2022 Det går helt fint! Stol på egen vurdering og la katten din få lufte seg litt ute. Det er kattens natur, og den har bare godt av det. Det vil helst gå bra! Jeg vet at dette er som å stikke hånda inn i et vepsebol, men det er så mye "regler", retningslinjer og anbefalinger for kattehold for tiden, at man er nødt til å gjøre "feil" i noens øyne. I dag framstår det som at mange er mer opptatt av hvordan "naboen" behandler dyra sine enn hvordan han behandler barna sine, og det er tankevekkende. Men det er jo en helt annen diskusjon. 😉 Som sagt, stol på egen vurdering, og la katten din få være katt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #17 Skrevet 8. januar 2022 Håper du har sterilisert den? Anonymkode: 1839e...978 4
Durinur Skrevet 8. januar 2022 #18 Skrevet 8. januar 2022 Dråpe skrev (1 minutt siden): Det går helt fint! Stol på egen vurdering og la katten din få lufte seg litt ute. Det er kattens natur, og den har bare godt av det. Det vil helst gå bra! Jeg vet at dette er som å stikke hånda inn i et vepsebol, men det er så mye "regler", retningslinjer og anbefalinger for kattehold for tiden, at man er nødt til å gjøre "feil" i noens øyne. I dag framstår det som at mange er mer opptatt av hvordan "naboen" behandler dyra sine enn hvordan han behandler barna sine, og det er tankevekkende. Men det er jo en helt annen diskusjon. 😉 Som sagt, stol på egen vurdering, og la katten din få være katt. Hvorfor tenker du at "egen vurdering" om katteutvikling er bedre enn hva dyrleger, dyrevernsorganisasjoner og atferdsbiologer sin vurdering? Bare fordi man har en katt betyr det ikke at man har noen magisk sans som gjør at man blir en ekspert på kattens utvikling. Men interessant at mange tenker at egen vurdering er bedre enn informasjon om den faktiske utviklingen til kattehjernen. Min mening er at det er mye bedre å ta imot råd fra de som har peiling på det. Uansett om det er fra kjørelæreren som skal gi deg tips om kjøring, legen din som skal gi deg råd om helsetilstanden din, veterinærer som gir råd om godt kattehold, eller økonomer som skal gi råd om sparing eller bruk av penger. 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Skrevet 8. januar 2022 Vi hadde samme erfaring som deg og slapp ut når han var rundt 8 mnd. Men da kjøpte vi GPS slik at vi hadde kontroll på han dersom han skulle rote seg bort. Anonymkode: a6f1d...f60
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #20 Skrevet 8. januar 2022 Visste ikke at godt dyrehold hadde noe med politisk korrekthet å gjøre 🤔 Anonymkode: 7fe03...949 6
Fremhevede innlegg