Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har «regler» for hva man kan spise på en lørdag og hva man ikke kan spise på en onsdag?

Jeg syns ikke det passer med fiskeboller på en lørdag, passer liksom ikke som helgekos. Mens pølser og pomfritt ikke blir helt feil på en søndag😂 Spiser heller ikke fancy middag som tar lang tid i en ukedag(med mindre vi går ut å spiser)

Hvordan er det hos deg/dere? Noen regler for hva som er godkjent som lørdagsmat og torsdagsmat?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risengrynsgrøt føles litt feil på andre dager enn lørdag.

Spiser ikke fisk i helgen, det er ukedagsmiddag. Røkelaks går derimot fint.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fisk tirsdag og torsdag, pizza fredag, noe langdryg kokkelering på lørdag, og junk på søndag 😅😝

Anonymkode: 423b4...f41

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: a7ef5...c78

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan spise taco på en tirsdag og fiskeboller på en lørdag 🤷🏻‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En uke er typisk slik at mandag er suppe, tirsdag er fisk, onsdag er vegetar/vegansk, torsdag er takeaway. Fredag er TV-kos, ofte hjemmelaget pizza, steam buns, meksikansk, bakt potet. Lørdag er ofte en avansert rett som tar lang tid å lage. Søndag er tradisjonsmat, og ofte fisk. 

Men helt låst er vi ikke. I kveld blir det en vegetariansk pastagrateng. Og vi kan også finne på å lage biff og godt tilbehør med vin midt i uka. 

Anonymkode: 76584...7b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pølse og pommes frites spiser jeg ikke uansett dag.

Barnemat for min del.

Anonymkode: 153e6...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen regler på sånt. Spiser det vi har lyst på akkurat den dagen vi har lyst på det. 

Anonymkode: c157e...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med at det var klar forskjell på helg og hverdag. Lørdag var det grøt til lunch og noe kosemat (ofte kylling) til kvelds, og på søndag var det alltid litt fin middag og dessert etterpå.  I voksen alder har jeg ikke hatt noen slike "mat-regler"

Anonymkode: d6709...bb2

Skrevet

Nei, her spiser jeg stort sett det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det, uavhengig av dag.

• Liker 3
Gjest BrittEkeberg
Skrevet

Nei. Har så dårlig matlyst at jeg spiser det jeg vil, hvilke dager jeg vil. 

Skrevet

Jeg lager ikke mat som krever 1-4 timer tilberedning på dager jeg jobber, det er eneste "regelen" jeg har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser det jeg har lyst på uavhengig av hvilken dag det er, men er fort gjort at det blir taco o.l i helgene. Menndet er mest fordi min samboer er litt mer der at han vil ha "helgemat". Jeg kan godt spise fiskeboller 😛

Anonymkode: 69f66...e27

Skrevet
PurpleRain skrev (17 timer siden):

Flere som har «regler» for hva man kan spise på en lørdag og hva man ikke kan spise på en onsdag?

Jeg syns ikke det passer med fiskeboller på en lørdag, passer liksom ikke som helgekos. Mens pølser og pomfritt ikke blir helt feil på en søndag😂 Spiser heller ikke fancy middag som tar lang tid i en ukedag(med mindre vi går ut å spiser)

Hvordan er det hos deg/dere? Noen regler for hva som er godkjent som lørdagsmat og torsdagsmat?

Nei. Her driver vi ikke med denslags pedanteri og spiser det vi vil, når vi har lyst på det. Den eneste grunnen til at mer tidkrevende retter legges til helgene her er at det er praktisk ift timeplanen. Det eneste vi prøver å styre unna er snacking på søtt og salt i ukedagene, men det har kun med helse å gjøre, ikke at det ikke er «godkjent».

Skrevet

Spiser det jeg vil når jeg vil.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, her spiser vi hva vi har lyst på den dagen vi har lyst på det. Men har såklart bedre tid til å lage mat fra bunnen i helger.

Anonymkode: e1570...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men det er jo ikke uvanlig å ha faste regler i barnefamilier, ts. Barn liker rutiner og tenderer til å klage mindre over valget om de vet det er pasta hver mandag, pizza hver onsdag og taco på fredag og suppe på tirsdag og torsdag heller enn at ting er fordelt over vilkårlige dager i uka. 

Men jeg synes kategoriene dine er underlige. «Fiskeboller» er ikke en kategori mat. Det er et tilbehør. Blir som å si at en ikke spiser brokkoli på fredager. :klo: 

Anonymkode: 42a70...078

Skrevet (endret)

Her har vi en plan for uka. Jeg begynte med det da jeg var 20 og ganske nylig hadde flyttet ut for å slippe å stå hver dag og stille spørsmålet "hva har jeg lyst på til middag?". Ble så sliten av det så satte opp en løs plan. Det er så nydelig og kjekt at jeg fortsatt følger den 10 år etter. Når det er sagt, det er uproblematisk å avvike fra den. Har vi rester så spiser vi de dagen etter f.eks. Planen er til hjelp, ikke til begrensning. Og så gjør den det enklere å spise mer variert! Jeg tenker skjeldent "I dag vil jeg ha torsk!" selvom jeg egentlig er veldig glad i det og spiser torsk med glede.

Har vegetar på mandager, fisk tirsdag, kylling onsdag og fisk torsdag. Fredag, lørdag og søndag er åpne, og det er her vi putter inn rødt kjøtt, taco o.l. I helgen går man jo kanskje ut og spiser, er invitert til noen og sånt, så da er det greit å ha litt åpne rammer. Om vi er hjemme har vi gjerne en stek eller noe sånt i løpet av helgen. Er jeg alene kan jeg godt spise ganske hverdagslig, i kveld på en lørdag blir det en kikertsalat til middag, men samboeren min er litt mer opptatt av at vi skal ha "helgemat". 

Endret av Kajo
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen regler for det. Vi spiser hva vi har lyst på uavhengig av dag. Grøt på mandag, biff på tirsdag eller fiskeboller på lørdag spiller ingen rolle.

Anonymkode: 02719...366

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet

Ingen regler. Kan lage helstekt kalkun på tirsdag hvis jeg har fri og har lyst på det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...