AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Hei, gutten min er ti måneder i morgen og han har slitt med å falle til ro de siste to kveldene. Han har begynt å skrike av full hals når han blir lagt ned, og sparker og klarer ikke holde beina i ro. Pappaen må bysse ham i søvn. Jeg har prøvd å legge meg ned med ham som jeg alltid pleier, men han vil helst til pappa for å bli båret(ser det på kroppsspråket at han snur seg når han hører pappaen). Det kan begynne bra, han lukker øynene og gjør sine greier, før han plutselig begynner å gråte av sinne. Jeg bare lurer på om noen har erfart lignende og hva som kan være årsaken til at en baby plutselig IKKE vil legge seg? Kan det være utviklingstrinn? Anonymkode: 49b4a...4c5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Uff, vi har også en sånn tid nå. De siste 2mnd har hun kun sovnet på oss, etter at hun var forkjølet ble det visst en uvane her 😕 Aner ikke hvordan vi skal få henne til å sovne selv i sengen igjen. Anonymkode: f27e2...2ac
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Uff, vi har også en sånn tid nå. De siste 2mnd har hun kun sovnet på oss, etter at hun var forkjølet ble det visst en uvane her 😕 Aner ikke hvordan vi skal få henne til å sovne selv i sengen igjen. Anonymkode: f27e2...2ac Det er nok bare å stå i det, dere vet ihvertfall årsaken 😅 Anonymkode: 49b4a...4c5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Utviklingstrinn, øreverk, tannfrembrudd, funnet ut at det er kjedelig å sove alene... kan være så mangt. Er det første barn? Vit at det går over. Det hjelper å tenke det, og bare gjøre det dere trenger for å ha det greit. Her tar vi barna inn til oss ganske fort, for å få ro. De lærer å sove selv en eller annen gang, de aller fleste i hvert fall. Skjønner du at det er bare trassing, og ingen smerter osv, så kan man godta litt skriking. Til slutt gidder de ikke mase mer. Anonymkode: a6561...cd8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utviklingstrinn, øreverk, tannfrembrudd, funnet ut at det er kjedelig å sove alene... kan være så mangt. Er det første barn? Vit at det går over. Det hjelper å tenke det, og bare gjøre det dere trenger for å ha det greit. Her tar vi barna inn til oss ganske fort, for å få ro. De lærer å sove selv en eller annen gang, de aller fleste i hvert fall. Skjønner du at det er bare trassing, og ingen smerter osv, så kan man godta litt skriking. Til slutt gidder de ikke mase mer. Anonymkode: a6561...cd8 Det er faktisk andre barn, men det var ikke helt slik med første. Han får faktisk tann nr to nå, og han er frustrert om dagen siden han ikke er så langt fremme motorisk, samtidig har det vært litt greier med legging nå i ferien da eldste har slått seg vrang.. Det kan være mange årsaker.. Jeg personlig føler det blir feil å ikke ta ham opp, selvom jeg ligger ved siden av og trøster, har også hørt det at dersom det bare er trass eller sinne, så må man bare være der. For jeg veit ikke helt hva som er grunnen.. Han roer seg jo, og det er bra, men skal ærlig innrømme at jeg fysisk ikke orker å stå å bysse for jeg har smerter for tiden.. Han har også veldig urolige ben, som gjør det vanskelig for ham å sove virker det som.. Kan det være voksesmerter? Anonymkode: 49b4a...4c5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Skrevet 8. januar 2022 Har ingen tips, men du er ikke alene😅 vi har en på snart 6 mnd. som har holdt på sånn de siste kveldene sså følger for tips😂 Anonymkode: 4c043...509
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Utviklingstrinn, øreverk, tannfrembrudd, funnet ut at det er kjedelig å sove alene... kan være så mangt. Er det første barn? Vit at det går over. Det hjelper å tenke det, og bare gjøre det dere trenger for å ha det greit. Her tar vi barna inn til oss ganske fort, for å få ro. De lærer å sove selv en eller annen gang, de aller fleste i hvert fall. Skjønner du at det er bare trassing, og ingen smerter osv, så kan man godta litt skriking. Til slutt gidder de ikke mase mer. Anonymkode: a6561...cd8 Dette må jeg kommentere. En baby synes ikke noe er «kjedelig». De er ikke kognitivt i stand til det. En baby trasser ikke. Viljen og ønsket om selvstendighet kommer i 2-3 års alderen, for noen litt før. En baby på ti måneder har behov for trygghet, fysisk kontakt med sine foreldre og å bli møtt emosjonelt. Å la en baby ligge og gråte fordi man tenker at den bare trasser, er ikke bra! Det fører til stress hos babyen, og en overveldende følelse av å være overlatt til seg selv. En baby klarer ikke å roe seg selv ned, de må lære selvregulering sammen med en voksen. (den voksne er rolig, roer ned, hysjer, vugger, synger,etc.) Når en baby som blir liggende å gråte til slutt resignerer, betyr det bare at den har gitt opp å få kontakt. Avhengig av i hvor stor grad babyen blir overlatt til seg selv i en aktivert tilstand (gråtende) kan det føre til utviklingsskader og en utrygg tilknytning. Anonymkode: 6c93a...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå