Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg igjennom første runde! 

Men nå er det er nytt hinder, andre gangsintervjuet..

Er det noen som har noen tips?

Første runde var med et sånt bemanningsbyrå, og handlet svært mye om meg - og jeg fikk litt info om jobben. 

Neste runde skal være med mannen fra bemanningsbyrået og ledelsen i firmaet jeg har søkt jobb hos. 

Vi er kun tre som har gått videre, men jeg vet ikke noe om de andres kompetanse- så dermed vet jeg ikke om jeg er underdog eller i motsatt ende av skalaen.

Anonymkode: 12f2f...46a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer!

Nå har du kommet til andre intervjurunde.

Her er det bare caseintervju.

Anonymkode: ac2d9...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp vært igjennom det samme.

I det ene firmaet tok jeg en personlighetstest som vi gikk igjennom sammen og snakket om hvordan jeg er som person.

I det andre firmaet skulle jeg ta stilling til diverse spm knyttet opp mot meg selv og mine tanker rundt verdiene til selskapet. Så fikk jeg en liten case jeg skulle gjennomføre.

Anonymkode: 5e59a...4bc

• Liker 1
Gjest Marte79
Skrevet

Gratulerer!

Førstegangsintervju er som regel kun der bemanningsbyrå sjekker om du har den kompetansen som «kunden» altså bedriften ønsker. I det tilfelle velger de kandidatene som de kan presentere bedriften. 2. intervju handler mer om din personlighet og om de mener du kunne passe i arbeidsmiljøet og bedriftens kultur. 
Det er ikke noe å være redd for! :) 

Forbered deg godt, går gjennom spørsmål de kunne stille deg og enda viktigere: spør selv og vis interesse i stillingen og bedriften! 

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer! :)
Tenk igjennom hva du fortalte i første intervjuet, og sørg for å ha mer på lager til kommende runde. I og med at det er en ny person med i runde to, er det greit å være forberedt på å gjenta en del av det som fremkom i første intervjuet, men tenk også gjennom det du tror var plussider og utdyp gjerne disse. Har du gode, konkrete eksempler på hvordan du tidligere har brukt kompetansen og egenskapene dine, og i tillegg skissere hvordan du tenker at du kan bruke i den aktuelle jobben er det vanligvis gull verdt.
Når du er videre fra førstegangsintervju er kompetansen din vurdert som god, og du trenger ikke å ramse opp hva den består i. Fokuser heller på å forteller hvordan den er brukt, hvordan du tenker den kan brukes fremover, og hvordan du tror du vil passe inn i stillingen og teamet deres. 
Det er også et pluss å forberede spørsmål til dem. Du kan f.eks spørre hvilken kompetanse og egenskaper de fokuserte på når de valgte deg som kandidat, og videre utdype de tingene som da fremkommer. Hva de først og fremst ønsker av en kandidat er også helt greit å spørre om hvis ikke dette har kommet tydelig frem tidligere. Er det noe du lurer på om bedriften som ikke har fremkommet, og som ikke fremkommer på websiden, viser det interesse for selve bedriften i tillegg til selve stillingen.
Jeg regner med du allerede har fått formidlet god motivasjon for stillingen, men jeg ville likevel fokusert en del på dette, da det kan være avgjørende ved eventuell likeverdig kompetanse med de andre kandidatene.
Et lite utvalg tips fra meg :)
Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Dette er en helt ny bransje for meg. Så jeg får innimellom "panikk" over tanken om case ol.  Men de vet de jo at jeg ikke kjenner bransjen. Dette har jeg vært krystallklar på i både intervju og søknad. Jeg har derimot prøvd å forklare hvordan min akademiske bakgrunn og min jobberfaring kan være relevant for jobben (noe de jo var enig i i runde1 tydeligvis). Og jeg søker jo som en fagperson, ikke som en som kjenner bransjen. 

Jeg spurte om jeg skulle forberede noe da de fortalte om runde to. Og fikk svar at jeg bare skulle være meg selv og virke interessert (og det er jeg jo, så det er jo ikke vanskelig!).  Og at ledelsen ville møte meg, og få sitt inntrykk av meg, etter at bemanningsbyrået hadde fortalt dem mye om meg. (Jeg fikk inntrykk av at jeg virkelig gjorde et godt første intervju..).

Så jeg vil jo ikke tro jeg får urimelig vanskelige faglige spørsmål. 

(Jeg har relevant master for jobben, og mye erfaring som er relevant for jobben som skal gjøres, det er bare bransjen jeg virkelig ikke kjenner til.)

Jeg har så lyst på jobben. Av mange årsaker. Men det ville endre hele min karriere (brått får jeg en fot innafor!), og det vil bety et helt annet økonomisk liv for oss. Og det er et faktum man ikke kan skimte av. 

Samtidig vet jeg jo ikke hvem andre jeg konkurrerer med, om det er interne søkere osv. Og jeg blir ikke knust om jeg ikke får jobben. Selv om jeg selvfølgelig blir litt skuffet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar!

Dette er en helt ny bransje for meg. Så jeg får innimellom "panikk" over tanken om case ol.  Men de vet de jo at jeg ikke kjenner bransjen. Dette har jeg vært krystallklar på i både intervju og søknad. Jeg har derimot prøvd å forklare hvordan min akademiske bakgrunn og min jobberfaring kan være relevant for jobben (noe de jo var enig i i runde1 tydeligvis). Og jeg søker jo som en fagperson, ikke som en som kjenner bransjen. 

Jeg spurte om jeg skulle forberede noe da de fortalte om runde to. Og fikk svar at jeg bare skulle være meg selv og virke interessert (og det er jeg jo, så det er jo ikke vanskelig!).  Og at ledelsen ville møte meg, og få sitt inntrykk av meg, etter at bemanningsbyrået hadde fortalt dem mye om meg. (Jeg fikk inntrykk av at jeg virkelig gjorde et godt første intervju..).

Så jeg vil jo ikke tro jeg får urimelig vanskelige faglige spørsmål. 

(Jeg har relevant master for jobben, og mye erfaring som er relevant for jobben som skal gjøres, det er bare bransjen jeg virkelig ikke kjenner til.)

Jeg har så lyst på jobben. Av mange årsaker. Men det ville endre hele min karriere (brått får jeg en fot innafor!), og det vil bety et helt annet økonomisk liv for oss. Og det er et faktum man ikke kan skimte av. 

Samtidig vet jeg jo ikke hvem andre jeg konkurrerer med, om det er interne søkere osv. Og jeg blir ikke knust om jeg ikke får jobben. Selv om jeg selvfølgelig blir litt skuffet. 

Hadde det på samme måte, et stort steg i riktig karriereretning for min del 🙏🏻 var såååå nervøs. Hadde heller ikke peiling på hvem jeg konkurrerte mot eller hvor mange, men fikk vite i ettertid at det var 40 søkere så jeg føler meg enormt priviligert. 

Masse lykke til, håper du oppdaterer oss 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting

Jeg lurer jo på en del viktige ting. Slik som ferie (5 uker, eller 4+1), avspasering, hjemmekontor, arbeidstid, fleksitid, overtid osv. 

Dette er jo viktige ting for meg. Og min hverdagslogistikk. Men så synes jeg det er vanskelig å vite hvordan jeg kan spørre om dette uten å virke som en som bryr seg kun om fritida. 

(En analogi, en gutt i klassen min på studie sitt første spørsmål i full forelesningssal var: "når er høstferien?" Og jeg vil jo ikke gi det inntrykket...)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En annen ting

Jeg lurer jo på en del viktige ting. Slik som ferie (5 uker, eller 4+1), avspasering, hjemmekontor, arbeidstid, fleksitid, overtid osv. 

Dette er jo viktige ting for meg. Og min hverdagslogistikk. Men så synes jeg det er vanskelig å vite hvordan jeg kan spørre om dette uten å virke som en som bryr seg kun om fritida. 

(En analogi, en gutt i klassen min på studie sitt første spørsmål i full forelesningssal var: "når er høstferien?" Og jeg vil jo ikke gi det inntrykket...)

Ja det må du spørre om, men du trenger ikke si "når er høstferien" 😄 Du kan spørre hvilke goder de har, hvilken ferieordning de har, hvordan arbeidsdagen er lagt opp, om de har hjemmekontor. Alt er helt legit og viktig for deg å vite. Husk at du også skal vurdere jobben.

Jeg spurte også om slike ting. Spurte om det var flexitid og de svarte full flex, og da svarte jeg "det høres veldig bra ut, jeg jobber bedre når jeg vet jeg kan senke skuldrene angående åpningstider i barnehagen og ta igjen jobben på kveldene de dagene det er et tema". Jeg vinklet det altså positivt opp mot jobben. Jeg kunne sagt "å så fint, da rekker jeg å hente i barnehagen, blir så stressa" som ikke er like fordelaktig igjen. Men der igjen, det er ikke feil å være glad for fri. Vi har 6 ferieuker I jobben jeg starter I nå og da sa jeg jøss så kjekt da. Man er tross alt ikke på jobb for veldedighetens skyld. Og det er neppe de heller 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...