Gå til innhold

Dere som overspiser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan en dag se ut for dere? Hvor mange kalorier spiser dere på en dag dere overspiser?

Anonymkode: ba7f8...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En dag kan se slik ut:

Frokost: yoghurt med musli

Lunsj: to knekkebrød med masse pålegg 

Mellom: Litt nøtter, en banan 

Middag: 1 stk Kyllingfilet, brokkoli, søtpotet, tzatsiki 

Kvelds: Litt cottagecheese med bær 

Overspising til kvelds: Halv pose potetgull, halv stor sjokoladeplate, 2 brødskiver.... 

Neste dag kan se slik ut: 

Frokost: to knekkebrød/brødskiver med pålegg

Lunsj: Havregrynsgrøt, en banan.

Mellom: To knekkebrød med pålegg/ egg 

Overspising til middag: Stor biff, masse bearnaise, pommes frites, to store glass rødvin, dessert, en halv sjokoladeplate, en halv pose potetgull

Min overspising kan se moderat ut, men den kjennetegnes av at jeg mister kontroll og spiser flere hundre kalorier mer enn jeg vet jeg trenger. Jeg kan tenke "dette bør jeg ikke gjøre, jeg har ikke planlagt å spise dette", men så gjør jeg det like vel, og gjerne i et raskt tempo, som om det er best å bare sluke det og få det "overstått"... Jeg har ikke metthetsfølelse overhode, da må jeg spise enorme mengder. Det er alltid på ettermiddag/kveld det går galt. Jeg overspiser aldri før klokken 15.

Anonymkode: 2d801...13b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser generelt sunt, og overspiser aldri mat. Det er mest is, sjokolade og potetgull. Så en dag jeg overspiser, så spiser jeg lite og sunt, til frokost, lunsj og middag. Men på kvelden kan jeg fint spise en liter is, og en halv pose potetgull.

På det verste, da jeg virkelig slet, så spiste jeg gjerne 1 brødskive med pålegg til frokost, så 400 g potetgull. Gjorde det i 6 mnd.

Men nå har jeg det bedre, så kan gå mange uker uten at jeg overspiser.

Anonymkode: ede7d...39c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En dag kan se slik ut:

Overspising til kvelds: Halv pose potetgull, halv stor sjokoladeplate, 2 brødskiver.... 

Overspising til middag: Stor biff, masse bearnaise, pommes frites, to store glass rødvin, dessert, en halv sjokoladeplate, en halv pose potetgull

Min overspising kan se moderat ut, men den kjennetegnes av at jeg mister kontroll og spiser flere hundre kalorier mer enn jeg vet jeg trenger. Jeg kan tenke "dette bør jeg ikke gjøre, jeg har ikke planlagt å spise dette", men så gjør jeg det like vel, og gjerne i et raskt tempo, som om det er best å bare sluke det og få det "overstått"... Jeg har ikke metthetsfølelse overhode, da må jeg spise enorme mengder. Det er alltid på ettermiddag/kveld det går galt. Jeg overspiser aldri før klokken 15.

Dette høres ut som meg. Spiser mest rene råvarer, mye grønnsaker og proteiner for 1500-1600kcal. Etter kveldsmat sliter jeg. Ikke at jeg er sulten, spiser fordi det er godt, selv om jeg er mett. Og da kanskje jeg ender på 2500+ på en dag.

Anonymkode: 462a8...c45

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan gjerne ta sunne og greie valg helt frem til kvelden kommer, barna er lagt, og jeg setter meg i sofaen foran Netflix.. 

Da kan jeg lett spise en 200g sjokolateplate og en halv pose ostepop 😬

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sleit med overspising og jojo slanking i sikkert 15 år. Mer eller mindre kvitt det nå etter jeg startet behandling for min ubehandlede adhd.

Men jeg har aldri overspist på mat og junk. Kunne spise mye pizza og taco kanskje, tapte store lefser med masse fyll og mange stykker pizza, men følte ikke det var der jeg slet. Det var på godterifronten. Å som flere, gjerne sunne valg hele dagen. Foruten lørdag og søndag, da kunne jeg starte fra morgenen av.

Men typiske mengder...

Måtte alltid ha søtt, salt og smågodt, gjerne også bakst og eller is... Stoppet ikke spise fredag, lørdag og søndagskvelden før jeg var så mett at jeg var dårlig til langt ut på formen dagen etter.. Flaut! Men var jo omtrent i transe når jeg spiste, men det bringer mye skam og vonde følelser.

La jo såklart på meg, men tok alltid tak når jeg nådde en viss vekt. Men bmi kom gjerne opp i 29 før jeg tok tak. Slitsomt å ha det sånn...

Anonymkode: c9d67...f8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "alltid" overspist fredag ettermiddag/kveld + lørdag  (hvis jeg er sammen med andre hele tiden gjør jeg det ikke). Hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser varierer litt, men her er et eksempel som er helt vanlig:

Fredag: Normal frokost og lunch på jobb + normal bit fredagskake som vi alltid har. Så tar det av.... Baconpølse med brød og lompe i begge Narvesenkioskene jeg passerer på hjemtur. Innom butikken og kjøper potetgull, en pose smash, en storplate med sjokolade, en pakke Oreo-kjeks, 3-4 berlinerboller eller wienerpecan, en bøtte med lakris-is.

Lørdag: Starter med eventuelle rester, som regel er det igjen litt potetgull og is. Resten av dagen holder jeg meg til vanlig mat, men i store mengder/ hyppige måltider. F.eks slik: Kl. 08 -To store baguetter med eggerøre/ spekeskinke, kl. 10 -En ferdigpizza fra fryseren, kl. 12 -ca. 10 knekkebrød med smørepålegg, kl.15 -fem hamburgerbrød med remulade og fiskepinner, kl. 18 -en diger form (30x30) med lasagne og en hvitløksbaguette.  Som regel blir det litt rester som jeg spiser før jeg legger meg, ellers tar jeg meg noen ristede brødskiver med peanøttsmør.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde opp med dette, jeg hverken savner mat eller tenker på fråtsing i det hele tatt hvis jeg er sammen med andre.  Er jeg alene føles det som jeg holder på å sulte i hjel....

Anonymkode: c7ef9...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En dag kan se slik ut:

Grunnen til at du overspiser er fordi du spiser veldig lite i løpet av dagen.

Anonymkode: 0d96c...78e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde svaret vært å enkelt 

Anonymkode: 88f8d...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg spiser ganske likt, overspiser ikke og holder meg mett...

Anonymkode: 8ab26...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke kaloritall, jeg stikker hodet i sanden og lar være å telle.

Jeg kan fint spise opp mot en kilo sjokolade på en dårlig dag. Det er typisk tilfelle når livet er preget av mye smerter (har kroniske lidelser som er vanskelige å smertelindre) og mye stress (barn med spesielle behov, hektisk jobb etc). 

Anonymkode: 9af22...398

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser ganske likt, overspiser ikke og holder meg mett...

Anonymkode: 8ab26...343

Hadde jeg spist så lite hadde jeg vært sulten og gått ned i vekt, og derfor stappet i meg godterier når sulten kom.

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere si det er overspising når jeg spiser hele dagsrasjonen min fra kl. 17.00 til 21.30, og nesten alt fra 19.00? Det er mest "ordentlig" mat, og jeg går ikke opp i vekt. Går ikke opp i vekt heller, så sånn sett er det jo ikke "for mye". 

Anonymkode: e79d5...269

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil dere si det er overspising når jeg spiser hele dagsrasjonen min fra kl. 17.00 til 21.30, og nesten alt fra 19.00? Det er mest "ordentlig" mat, og jeg går ikke opp i vekt. Går ikke opp i vekt heller, så sånn sett er det jo ikke "for mye". 

Nei.

Anonymkode: 260c6...ec8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En dag med moderat overspising kan se sånn ut for meg:
- Frokost; 2 grove brødskiver med kjøttpålegg og grønnsaker
- Lunsj: 1 grov brødskive med kjøttpålegg og grønnsaker, 1 eple
- Mellommåltid etter jobb: 1 kyllingwrap, 1 melkerull, litt ost e.l. snacks
- Middag: Grønnsaker, potet, laks og rømme
- Kveld/hovedepisode med overspising: halv pose potetgull, halv stor plate med sjokolade, 1 glass sjokolademelk
Vanskelig å si kalorier da jeg ikke lengre teller kalorier, men dette kan godt ligge på rundt 2000-2500 kalorier.

En dag med mye overspising når det er veldig ille kan se sånn ut:
- Frokost: 2 grove brødskiver med kjøttpålegg og grønnsaker, pluss 5-10 små sjokoladebiter/godteribiter som dessert (spiser på jobb, står ofte frem mye)
- Lunsj: 2 grove brødskiver med kjøttpålegg og grønnsaker, 1 eple, pluss 5-10 sjokoladebiter/godteribiter og/eller 1 kakestykke.
- Mellommåltid etter jobb: middagsrester fra i går, 1 melkerull (eller tilsvarende), ost/annet snacks som er salt
- Middag: pizza eller annen usunn mat, med en slags dessert etterpå som iskrem
- Kveld/hovedepisode med overspising: mer iskrem, potetgull/annet salt godt, en pakke sjokolade eller godteri, mer middagsrester eller brødskiver...
En sånn dag havner lett på 3000+ kalorier.

De dagene jeg ikke er på jobb har jeg ingen fast måltidsrytme, og kan i verste fall gå hele dagen uten å spise. Når kvelden kommer spiser jeg "alt" jeg kommer over, helt til jeg legger meg, og havner på minst 2000 kalorier i løpet av få timer. I dag har jeg enda ikke spist noe mat, så middagen blir dagens første måltid. Etter det skal jeg se film med mannen, så da får vi se om jeg klarer å holde meg unna overspisingen eller om jeg gir etter. Mannen pleier å legge seg før meg, og jeg blir da sittende noen timer etter han har lagt seg. Da er det verst, og jeg blir ensom og lei meg, vonde tanker kommer over meg, og jeg tyr til mat for trøst. Hvis det først starter kan jeg få i meg 1000+ kalorier i løpet av en time.

Anonymkode: 372a9...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du beskriver høres ut som periodisk faste. Hvis dette handler om at du mister kontrollen kan det være overspising, men hvis det er med vilje er det periodisk faste, og noe mange trives med.

Anonymkode: 372a9...078

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er overspising når jeg planlegger det? Jeg overspiser når jeg har huset "for meg selv" en kveld. Da skal jeg liksom kose meg alene med strikking og en serie. 

Først pleier jeg løpe en times tur, for jeg vet at ellers får jeg så dårlig samvittighet, og etter dusj er det fritt fram. En øl eller cider, 1 pose ostepop (smal pose) eller potetgull, og en stor pose smågodt -typ 50-60kr, så kan jeg få skikkelig mat-hunger før jeg legger meg, da koker jeg nudler, varmer pizza eller pølser med brød i mikroen. 

Spiser vanlig dagsrasjon på dagen, men vanlig middag og alt. 

Har gjort dette i sikkert 20 år. Har en mann som av og til jobber borte i helgene, det er særlig da det skjer. Men jeg er liten, bare 158 høy og veier under 50 kilo, og har holdt meg der hele livet bortsett fra når jeg har vært gravid. 

Anonymkode: d850c...42b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overspiser ikke helt slik som dere.

Jeg har røyket fra jeg var 12 til jeg var 40.

Så sluttet jeg med dette pga jeg ville ikke mer.

Men jeg klarer ikke å ikke ha noe i munnen hele tiden. 

Så jeg småspiser fra morgen til kveld. Etter jeg sluttet å røyke så er jeg konstant sulten eller fysen på noe godt.

Føler meg som et bunnløst hull. Skal sies at jeg går på noen medisiner som gir økt apetitt, mulig det ikke hjelper saken.

Anonymkode: 8776a...0b8

Gjest Jon Are
Skrevet
SaySomething skrev (20 timer siden):

Jeg kan gjerne ta sunne og greie valg helt frem til kvelden kommer, barna er lagt, og jeg setter meg i sofaen foran Netflix.. 

Da kan jeg lett spise en 200g sjokolateplate og en halv pose ostepop 😬

Samme her. På kvelden er det verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...