Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Firebarns alenemor. Har fått innvilget 2,6mill over 50 år av husbanken. Får ikke noe i området som er egnet til den prisen (plassmessig). Kan ikke flytte pga avhengig av familie for å få logistikk til å gå opp og pga samvær m far. Har vært mye trøbbel ifht far som ikke er helt frisk psykisk. Derfor ekstra viktig at de har et stabilt hjem hos meg. Skal vi på leiemarkedet ligger prisene på rundt 12000,- i mnd.  Har mulighet til å kjøpe huset vi bor i av familie for resterende lån på stedet som er på 3,3mill. Huset er nok verdt mer, men familie ønsker å legge til rette for at vi kan fortsette å bo her mot å bare overta lånet.  Lån på 3,3 mill blir i undertant av 9000 i mnd.  2,6 blir et par tusen billigere. De mener jeg så vidt kan betjene 7000.... Ja økonomien er trang, men betaler i dag 12000(riktignok inkludert strøm). Vil ha utsikt for å få bedre inntekt på sikt. Hvordan argumentere? Eller ikke vits? 

Anonymkode: 76e17...3ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huset hvor dere bor vil koste mer enn låneutgiftene, før du evt skal argumentere for dette huset må du ha ett realistisk budsjett. Det jeg mener er at det er lett å avvise det på bakgrunn av at du ikke regner med faktiske utgifter. 

En annen utfordring er at du sier du kun har råd til 7 tusen. Det vil si du vil gå flere tusen i minus måned for måned. 9000kr i lån + faste utgifter og vedlikehold vil ikke ligge under 12 000 kr. 

Jeg er ikke noen husbank ekspert, eller ekspert på faste utgifter knyttet til bolig. Men som referanse har vi 7400 kr denne måneden for strøm, kommunaleavgifter og forsikring denne måneden, pluss 9000 kr i en uforutsett vedlikeholdsutgift. Det er ikke normalt med så høye strømpriser eller uforutsett vedlikehold, men det kan skje.

Anonymkode: c046b...e34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De tar høyde for at det er 7000,- du kan betjene på ett lån, når man også ser på alle andre kostnader med en bolig.

Du må sette opp ett realistisk budsjett. Siden familie er selger, så kan du nok få helt konktete tall fra dem hva boligen faktisk koster pr måned. Med strøm, forsikring, vedlikehold, kommunale utgifter og alt slikt. Selve lånet er ofte bare en liten bit av bokostander.  

Jeg har selv lånekostnader på rundt 7000,-, det utgjør ca 50% av mine bokostander.

Anonymkode: 32491...de4

Skrevet

Du er klar over at det er flere utgifter ved å eie en bolig, enn bare avdrag på boliglån? Og at størrelsene på avdragene kan øke mye ved en renteøkning?

eksempler på andre utgifter som kan (og vil) komme, er: kommunale avgifter (en ganske betydelig sum, inkl eiendomsskatt kan denne posten fort utgjøre 2000kr i mnd i gjennomsnitt), samt innvendig og utvendig vedlikehold. Kostnadene til dette kan være betydelig.

Du sier også du har inkludert strøm - jeg antar du har fulgt med på nyhetene i det siste. Folk får 8-10 000kr i strømregning for en enebolig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med en saksbehandler? Jeg fikk låne 400 000kr mer og tilskudd på 250 000kr etter at jeg snakket med saksbehandler på tlf. Jeg forberedte meg godt før samtalen. Satte opp budsjett, viste hvor mye jeg hadde spart den siste tiden, at jeg hadde tatt på meg alt jeg fikk av ekstravakter etc. Min erfaring er at det hjelper å snakke med en person direkte. Håper det ordner seg for deg. Lykke til!

Anonymkode: 97e84...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere det romslig med de 12000 dere betaler i dag, er det mer å gå på? For et lån på 9000 er jo ikke hele kostnaden med hus. Hva er budsjettet ditt for strøm, forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold etc? Hvor stort rentehopp tåler du? Avviker dere fra SIFO-budsjettet per i dag, som du kan dokumentere? Du må få budsjettet ditt til å gå opp hvor du tar høyde for renteendringer etc, og så tar du kontakt med saksbehandler.

Anonymkode: b20f2...62f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må få budsjettet ditt til å gå opp hvor du tar høyde for renteendringer etc, og så tar du kontakt med saksbehandler.

Får man startlån er man pliktig til å binde renta. 

Anonymkode: 29713...181

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søkte du om tilskudd samtidig ts? Det er ikke alltid man får opplyst dette, og det er bare et lite punkt på søknadskjema.

AnonymBruker
Skrevet

Da vi skulle by på rekkehus (kunne kun kjøpe leilighet/rekkehus, ikke enebolig), ringte jeg og fikk tak på 200k mer enn vedtaket. Så er jo bare å ringe å høre.

Men det er mye mer enn kun lånet, som flere andre har påpekt.

Anonymkode: e41bf...b58

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Nei økonomien er ikke romslig. Men jeg har levd mye trangere tidligere, og klarer alltid å jusyere ned dersom behovet melder seg.  Takk for mange gode tips. Jeg kan ikke finne noe om tilskudd på nettsidene til kommunen. Er det slik at alle har det? Kan heller ikke se i søknaden noe sted at man kan søke om det... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Firebarns alenemor. Har fått innvilget 2,6mill over 50 år av husbanken. Får ikke noe i området som er egnet til den prisen (plassmessig). Kan ikke flytte pga avhengig av familie for å få logistikk til å gå opp og pga samvær m far. Har vært mye trøbbel ifht far som ikke er helt frisk psykisk. Derfor ekstra viktig at de har et stabilt hjem hos meg. Skal vi på leiemarkedet ligger prisene på rundt 12000,- i mnd.  Har mulighet til å kjøpe huset vi bor i av familie for resterende lån på stedet som er på 3,3mill. Huset er nok verdt mer, men familie ønsker å legge til rette for at vi kan fortsette å bo her mot å bare overta lånet.  Lån på 3,3 mill blir i undertant av 9000 i mnd.  2,6 blir et par tusen billigere. De mener jeg så vidt kan betjene 7000.... Ja økonomien er trang, men betaler i dag 12000(riktignok inkludert strøm). Vil ha utsikt for å få bedre inntekt på sikt. Hvordan argumentere? Eller ikke vits? 

Satsene blir satt av en grunn, så forstår ikke helt hvorfor du vil klage. For om du av en eller annen idiotisk årsak får innvilget mer, så vil du straffes ved å ikke ha økonomi til å verken betjene lånet, eventuelle fellesutgifter OG strøm og vedlikehold av noe større. De har ikke satt tallene uten grunn. Det å gå fra 2,6, som er det husbanken/kommunen har beregnet du kan betjene, til hele 3,3 sier seg selv aldri vil gå. Verken ved å klage på vedtaket eller for deg økonomisk.

Du vet at det ikke bare er 9000 kr i måneden du må betale? Du har strøm. Du har kommunalavgifter. Du har tv og internett. Du har forsikring. Er det borettslag/sameie så har du også fellesutgifter. Du har sikkert også bil på toppen av det hele. Summen blir langt høyere enn bare 9000 kr og det er ikke bare selve betalingen på lånet de bryr seg om. Det er summen av alle utgifter. Er derfor det er krav om maks størrelse på boligen, maks antall rom og maks fellesutgift. De gjør det ikke for å være slemme. 

Dersom du har mulighet for bedre inntekt innen kort tid, så kan du jo også miste muligheten for lån hos husbanken. For da kan du jo spare. 

Anonymkode: c57d5...642

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, fastrente gjelder for STARTLÅN! 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts. Nei økonomien er ikke romslig. Men jeg har levd mye trangere tidligere, og klarer alltid å jusyere ned dersom behovet melder seg.  Takk for mange gode tips. Jeg kan ikke finne noe om tilskudd på nettsidene til kommunen. Er det slik at alle har det? Kan heller ikke se i søknaden noe sted at man kan søke om det... 

Det er nesten usynlig på søknaden, bare med liten skrift at du må krysse av om du søker tilskudd også. Når du finner en bolig må boligkontoret godkjenne den før du legger inn bud og de kan øke lånet du får hvis det er lave fellesutgifter og boligen ikke trenger oppgradering. De kan også nekte å godkjenne bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startlån på 3,3 mill med 50 års nedbetaling. Med dagens rente betaler jeg rett over 7000kr i mnd. Må nok forvente at det skal litt opp, da det har vært et par renteøkninger som ikke er justert for hos husbanken enda. Når de regner ut hvor mye man kan låne legger de til noen prosentpoeng, fordi man skal kunne tåle renteøkning. 

Skrevet

Ts. Ser flere poengterer at det vil komme strøm, vedlikehold, kommunal avgifter ol. Klar over dette, og de kostnadene ligger jo i budsjettet uansett om lånet jeg får er på 2,6 eller 3,3 mill.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 22.13):

Jeg har startlån på 3,3 mill med 50 års nedbetaling. Med dagens rente betaler jeg rett over 7000kr i mnd. Må nok forvente at det skal litt opp, da det har vært et par renteøkninger som ikke er justert for hos husbanken enda. Når de regner ut hvor mye man kan låne legger de til noen prosentpoeng, fordi man skal kunne tåle renteøkning. 

Anonymkode: 97e84..

Ts. Hvilken rente har du? 

Skrevet

Informasjon om klageadgang skal stå i vedtaket. 

Anonymkode: eb033...417

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts. Ser flere poengterer at det vil komme strøm, vedlikehold, kommunal avgifter ol. Klar over dette, og de kostnadene ligger jo i budsjettet uansett om lånet jeg får er på 2,6 eller 3,3 mill.  

Du kan ikke ha tenkt på det, siden det koster mer å varme opp en større bolig. Du snakker om som det du betaler på lånet, er eneste utgiften. Noe som ikke stemmer. Du skrev jo " Lån på 3,3 mill blir i undertant av 9000 i mnd.". Vedtaket på at du kan få 2,6 er satt fordi det er det du kan betjene ifølge husbanken. Du er ikke i stand til å betjene et lån på 3,3 og det er ikke bare selve lånet som går inn i beregningen. Strøm, forsikring, kommunale avgifter, tv og internett, fellesutgifter om det er inkludert blir mye mer enn 12000 kr. Har du bil så blir det enda mer utgift i tillegg. 

Anonymkode: c57d5...642

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2022-1-8 den 15.01):

Løgn.

Anonymkode: 38850...30e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts. Hvilken rente har du? 

https://husbanken.no/rente/

Her er rentesatsene i Husbanken. Kommunen kan legge til 0,25% i tillegg for å dekke administrasjonskostnadene sine. Så jeg betaler 0,978% rente nå, men ser at det øker litt fra mars. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...