Gå til innhold

Er ateist - savner kirken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det rart?

Jeg er vokst opp i en kristen familie som ofte var i kirken, men mistet troen da jeg ble tenåring. De siste 20 årene har jeg kun vært i kirken i forbindelse med andres vielser.

Mannen min og de fleste i min familie er veldig anti-religiøse og svært tydelige på det. Hvis jeg hadde deltatt på en gudstjeneste nå, hadde jeg sikkert aldri hørt slutten på det... Men jeg savner salmene, prestens preken, historiene fra Bibelen, stemningen og roen i kirka, lyden av orgelet. Jeg synes det er så fint å være i kirken. Savner det skikkelig.

Er det respektløst å delta på gudstjeneste når man ikke er troende? :(

Anonymkode: 0d98e...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ut fra det du skriver,tenker jeg på ingen måte du er respektløs. Du bør nok vente til restriksjonene letter (så de faste får prioritet), men ut over det tenker jeg du bare må gå i kirken når du føler for det 🙂

Anonymkode: 3114a...4bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er respektløst, å være med på noe som gudstenester handler jo om mer, som du sier, enn å bare tro på gud. Det er tilhørighet, fin stemning, (for mange) en god tradisjon/vane, en fin opplevelse. Jeg er dog ateist og har aldri vært i kirka utenom skolegudstenester, kan ikke si at jeg liker det spesielt godt, men kanjo se hvorfor noen vil like det

Anonymkode: db534...12e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er ikke noe krav om at man skal tro på Gud for å gå i kirken. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo forståelig, kjerka gir samhold og selskap med andre mennesker helt ved siden av overtroen de kommer med. 

Hva med å melde deg inn i humanetisk forbund? De har også noen samlinger har jeg forstått. Sikkert ikke på små steder og så ofte som kjerker, men verdt å undersøke i alle fall.

Anonymkode: d4911...2fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det rart?

Jeg er vokst opp i en kristen familie som ofte var i kirken, men mistet troen da jeg ble tenåring. De siste 20 årene har jeg kun vært i kirken i forbindelse med andres vielser.

Mannen min og de fleste i min familie er veldig anti-religiøse og svært tydelige på det. Hvis jeg hadde deltatt på en gudstjeneste nå, hadde jeg sikkert aldri hørt slutten på det... Men jeg savner salmene, prestens preken, historiene fra Bibelen, stemningen og roen i kirka, lyden av orgelet. Jeg synes det er så fint å være i kirken. Savner det skikkelig.

Jeg er også ateist, men trives i kirken. 
Elsker teologisk/religiøs historie osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som kristen: jeg syns det er helt innafor. Verdien er subjektiv, og ikke noe man skal kontrollere hverandre på. 

Anonymkode: d73bf...f3e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det respektløst å delta på gudstjeneste når man ikke er troende?

Respektløst er det ikke, bare merkelig når du samtidig benekter Guds eksistens som det man ærer under gudstjenestene.

Anonymkode: 69785...827

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kristen (med i menighetsrådet), og synes bare det er fint om du kommer. Den roen, tryggheten og samholdet er spesiell uansett hva du skulle tro om Gud. Men du får sikkert høre det. Skyll på musikken. Orgelmusikken er nostalgi og kan ikke fåes noe annet sted😄

Anonymkode: 4b561...2bd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange fine svar. Jeg har så stor respekt og kjærlighet for kirken selv om jeg ikke klarer å tro at en gud finnes. Sist jeg var der, følte jeg meg helt omfavnet av trygghet og ro, det var så utrolig fint å synge de salmene jeg sang ofte som barn og bare høre på presten. Det er så stemningsfullt og så vakkert, synes jeg.

Jeg klarer ikke tro, men jeg har aldri vært negativt innstilt til kristendommen og jeg føler en dyp respekt for religionen når jeg er der. Men jeg har følt på at jeg ikke hører hjemme, at jeg ikke er verdig på en måte, når jeg ikke tror.

Men kanskje etter så mange år skal jeg gi det et forsøk, siden dere sier at det er greit. Takk for alle svar. :hjerte:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 22.22):

Takk for mange fine svar. Jeg har så stor respekt og kjærlighet for kirken selv om jeg ikke klarer å tro at en gud finnes. Sist jeg var der, følte jeg meg helt omfavnet av trygghet og ro, det var så utrolig fint å synge de salmene jeg sang ofte som barn og bare høre på presten. Det er så stemningsfullt og så vakkert, synes jeg.

Jeg klarer ikke tro, men jeg har aldri vært negativt innstilt til kristendommen og jeg føler en dyp respekt for religionen når jeg er der. Men jeg har følt på at jeg ikke hører hjemme, at jeg ikke er verdig på en måte, når jeg ikke tror.

Men kanskje etter så mange år skal jeg gi det et forsøk, siden dere sier at det er greit. Takk for alle svar. :hjerte:

Jeg synes det vitner om et åpent sinn om du som ateist ønsker å oppleve kirken. Du er like velkommen som alle andre. :)

Anonymkode: d6ea3...95d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen selv om du ikke tror. Kirken vil være ett samlingspunkt også for deg. 

Anonymkode: bcdc0...4c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dem over, det er klart du kan gå i kirken. 

Anonymkode: 75da9...92d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du savner Gud.

Men i steden for å gjøre alt i din kraft for å finne Han så lot du løgn bekjempe deg. 

Og du lot denne verden og deg selv bli din Gud.

Dra tilbake til kirken og spør hvordan du finner Gud.

Spør Gud hvordan du finner Han og følg det svaret du får.

Ikke gi opp!

Ikke gi opp!

Ikke gi opp!

Gud elsker deg. Han vil ha deg.

Og selv om du ikke hører på meg og bare prøver, så går det fuckings greit.

Gud elsker deg uansett. Og en vakker dag, på en eller annen måte...

Skal du vite det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ateist kan og gå i kirke om man vil. Kirken er åpen til alle. Bare gå hvis du har lyst på 👍🏻

jeg har en ateist venn som liker å synge salmer, og noen ganger hører han på prekener og. Ingenting galt med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 22.22):

Du er absolutt verdig! Ta turen og bare kos deg :) 

Anonymkode: 43ab5...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...