Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på intervju på tirsdag som sykepleier i kommunen. I følge søkerlista er jeg den eneste kvalifiserte av 4 søkere + jeg har vært i dialog med avdelingslederen i forkant av søknaden som virket positiv til meg og oppfordret meg til å søke. Så jeg blir overrasket om jeg ikke får stillingen.

I går ble det lagt ut en stilling til i samme kommune, som jeg også kunne tenke meg pga. hørt positive ting om arbeidsplassen + det er litt nærmere hjemme enn den jeg skal på intervju på.

Jeg har allerde en 100% fast stilling, så jeg er sikret jobb uansett, jeg har søkt pga. litt dårlig arbeidsmiljø på min nåværende jobb pluss at det er et stykke å kjøre.

Så egentlig lurer jeg på hvordan dette fungerer. Om jeg får den stillingen jeg skal på intervju på, kan jeg jo ikke takke ja til et evt. tilbud på den som nylig er lagt ut? Jeg vil heller ha den jeg skal på intervju på enn min nåværende jobb, så om jeg takker nei til den og ikke får den andre så sitter jeg jo igjen med ingen av de to.🙈

Bør jeg søke på den som er lagt ut, eller er det for risky? Hva hadde dere gjort?😊

Anonymkode: a7472...d54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte flere stillinger samtidig. Endte opp med å få 2 tilbud med 2 dagers mellomrom og hadde derfor gode grunnlag til å forhandle lønn. Selv om jeg var på intervju til den ene stillingen 1,5 uke før den andre så kom tilbudene tilfeldigvis samtidig fordi de første brukte lengre tid.

Har forøvrig blitt oppfordret til å søke stillinger før uten å få dem, så det er ingen garanti der som gjør at du ikke skal søke andre jobber samtidig. 

Anonymkode: 271ba...45d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ærlig i en prosess hvor jeg ble tilbudt jobb, og spurte om litt lengre svarfrist på tilbudet, fordi jeg hadde fått intervju på en annen stilling nærmere hjemstedet mitt. Fikk en ukes ekstra tenketid, og ble møtt med forståelse da jeg takket nei til det første tilbudet.

Anonymkode: b41aa...c47

AnonymBruker
Skrevet

De spurte også på annengangsintervjuet i begge jobbene om jeg var i flere prosesser med andre arbeidsgivere og jeg svarte da naturligvis ja.

Anonymkode: 271ba...45d

AnonymBruker
Skrevet

Søk begge. Du er ikke garantert jobben, om det er få kvalifiserte søkere kan det av og til være at det lyses ut på nytt. Og så lenge du ikke har fått et tilbud, må du jo faktisk søke jobber om du ønsker deg bort fra nåværende arbeidsplass. Ukomplisert. 

Du skal dessuten finne ut hvor du vil jobbe, og må derfor vurdere mulighetene dine. Du har ikke plikt overfor en arbeidsplass bare fordi du har søkt en stilling der. 

Jeg har tidligere fått to tilbud med få dagers varsel. Det gjorde underverker for lønna at to steder konkurrerte om meg. 

Anonymkode: 9e63e...207

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du søker selvsagt på den andre jobben også. Når du har lagt inn søknaden din på stilling nr. 2 så ringer du de og forhører deg om hvor lang tid de tror prosessen kommer til å ta, da du allerede er i en prosess med en annen arbeidsgiver mens syntes stillingen arbeidssted nr. 2 har lyst ut virker veldig «spennende» eller «interessant». Da kommer de nok til å ta en titt på søknaden din og innkalle deg til intervju ganske kjapt dersom du er aktuell for stillingen.

Ellers er det temmelig vanlig at noen som har takket ja til et jobbtilbud trekker seg før de tiltrer. Ordinært sett vil arbeidsgiver da la arbeidstakeren gå uten å kreve at de blir ut oppsigelsestiden (2 uker dersom du ikke er ansatt i samme kommune fra før av, og dermed unntatt fra prøvetid i ny stilling hos samme arbeidsgiver) Det tar vanligvis mer enn 2 uker å lære opp en ansatt, så da er det bortkastede ressurser å lære opp en ansatt for å jobbe i kun 2 uker (Obs at sykepleiermangelen er prekær i disse dager, så dersom oppgavene er av typen som du bør mestre uten særlig opplæring så KAN det hende at de ønsker at du jobber disse to ukene likevel, dersom alternativet er å mangle sykepleierkompetanse eller måtte leie inn en ukjent fra vikarbyrå til en høyere kostnad. Jeg har dog ikke vært borti at det har skjedd at noen bes om å møte i oppsigelsestiden dersom de sier opp før de tiltrer stillingen) 

Anonymkode: 56dd6...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig. Var selv i 11 intervjuprosesser samtidig da jeg var nyutdannet (anbefaler absolutt ikke å gjøre så mange intervjuer på en gang pga stress). Hadde 6 intervjuer på  en uke, var helt jævlig. 

Men dersom du får et tilbud, så bør du 1) be om lenger tenketid på tilbudet og 2) si i fra til den andre jobben at du har fått et tilbud, men egentlig ønsker å jobbe hos dem og at du derfor lurer på om de kan fremskynde prosessen og gi deg en avgjørelse innen x dato. 

Anonymkode: a8515...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk på begge. Jeg søkte på en etter at jeg hadde takket ja til en annen. Fikk den andre også, det er det beste som har skjedd meg på lang tid. Kjipt å si opp den første (som av alle ting var omstendelig med bemanningsbyrå), men den følelsen gikk fort over :)

Anonymkode: 31d8e...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også på intervju på tirsdag og har nettopp søkt på en annen jobb også. Man vet jo aldri om man får den første jobben og jobb nr 2 er nok den jeg vil ha mest

Anonymkode: 4d8b0...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...