Gå til innhold

Hypotese om smykker om man er singel eller gift/samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen opplever hypoten min fordømmende. Jeg synes å legge merke til et skille på smykker om man er gift/samboende eller singel. Forskjellen jeg legger merke til er single i større grad bruker store litt prangende smykker / ørepynt og ditto ringer (gjerne flere på hver hånd) , mens opptatte damer bruker mer diskre smykker og ørepynt. 

noen som vil komme med innspill 

Anonymkode: e7e72...b94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig generaliserende ja.

Jeg er gift, og har alltid brukt få, men enkle smykker. Endrer ikke smykkesmak fordi jeg er i et forhold. 

Anonymkode: eb97a...e57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid brukt små, diskre smykker. Uavhengig av om jeg har vært singel eller ei.

Anonymkode: 1cfc0...f09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke smykker, verken som singel eller samboer😅

Anonymkode: b05d8...fc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet bare om en som bruker store, prangende smykker og hun er gift.

Anonymkode: 32b03...ee7

• Liker 1
Skrevet

Dette tror jeg rett og slett er en feil observasjon - folk har nok bare forskjellig smak når det kommer til smykker, og sivilstatusen deres har ingen innvirkninger på dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du legger nok bare merke til det som bekrefter din teori. 

Anonymkode: d3f3e...1e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker ikke smykker, verken som singel eller samboer😅

Anonymkode: b05d8...fc1

Ikke jeg heller. Jeg har aldri likt smykker. Jeg har vært i to lengre samboerforhold, er nå singel, smykkestatus har forblitt uendret. Jeg bruker ingenting, har ikke engang hull i ørene. 

Anonymkode: 22cbb...e47

AnonymBruker
Skrevet

Jasså gjør de det? Jeg er singel akkurat nå, bruker ikke annet enn da jeg var gift, bortsett fra ikke giftering nå. Bruker bare smykker til selskaper o.l. og da av den mer diskre sorten.

Anonymkode: fb55b...669

AnonymBruker
Skrevet

Har vel kanskje mer med alder og livssituasjon. Jeg brukte mye smykker som yngre (og da singel). Armbånd, perler og store øredobber (18-23). Etterhvert som jeg ble eldre og begynte å jobbe roet det seg ned. Så kom mann oh  barn og øredobber krympet inn av praktiske årsaker. Nå er vi gift og jeg går minimalt med smykker. Pga jobb, barn og hverdag. Ikke fordi jeg er gift.  

Anonymkode: 77f0c...c36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje noen opplever hypoten min fordømmende. Jeg synes å legge merke til et skille på smykker om man er gift/samboende eller singel. Forskjellen jeg legger merke til er single i større grad bruker store litt prangende smykker / ørepynt og ditto ringer (gjerne flere på hver hånd) , mens opptatte damer bruker mer diskre smykker og ørepynt. 

Handler nok mer om at eldre typisk bruker færre eller mer diskrete smykker, og at eldre oftere er i forhold. 

Anonymkode: 54f76...051

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var veldig generaliserende ja.

Jeg er gift, og har alltid brukt få, men enkle smykker. Endrer ikke smykkesmak fordi jeg er i et forhold. 

Anonymkode: eb97a...e57

Du bekrefter bare teorien.

TS nevnte ingenting om kausalitet, kun om korrelasjon.

For alt du vet er det fordi du bruker diskrete smykker, og de egenskapene som følger av dette, at noen vil gifte seg med deg. Og at ingen vil gifte seg med de med store smykker, fordi det vitner om en dårlig personlighet. 

Anonymkode: 55966...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordømmende? Hvilken av de to ser du da på som negativt og som du fordømmer? Er det vulgært å gå med mye smykker eller kjedelig å gå med lite?

Anonymkode: b058a...dfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig yngre kan bruke noe mer smykker enn eldre, og yngre er oftere single enn eldre. Jeg brukte mer før, nå bruker jeg så og si aldri noe.

Utover det så kan jeg ikke se noe sammenheng, faktisk er vel de damene jeg kommer på som bruker mest penger på smykker, som er interesserte i smykketrender og aldri går uten den type pynt, alle sammen gifte. Hun ene er skilt da, men smykkebruken har vært den samme uansett forholdsstatus.

Anonymkode: 12005...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Fordømmende? Hvilken av de to ser du da på som negativt og som du fordømmer? Er det vulgært å gå med mye smykker eller kjedelig å gå med lite?

Anonymkode: b058a...dfa

Fordømmene fordi jeg poengterer et skille mellom to sivilstatuser og trekker paralleller til smykker (som tidligere i hvertfall) er/var statussymbol. I mange tilfeller kan små diskre smykker være mer kostbare, men dog ikke så markerte. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig yngre kan bruke noe mer smykker enn eldre, og yngre er oftere single enn eldre. Jeg brukte mer før, nå bruker jeg så og si aldri noe.

Utover det så kan jeg ikke se noe sammenheng, faktisk er vel de damene jeg kommer på som bruker mest penger på smykker, som er interesserte i smykketrender og aldri går uten den type pynt, alle sammen gifte. Hun ene er skilt da, men smykkebruken har vært den samme uansett forholdsstatus.

Du bekrefter delvis teorien min. Gifte legger mer penger i smykker. Men spørsmålet  mitt er  da hvilken type smykker bruker de? Kostbare små diamanter , små klassiske perler? Eller store mer ruvende smykker (hvor du gjerne får mer for pengene ) ? Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste sier at de ikke endrer smak, så om det er en sammenheng her må det bety at de med store smykker har mindre sannsynlighet for å få seg partner.

Anonymkode: 56eb3...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du bekrefter delvis teorien min. Gifte legger mer penger i smykker. Men spørsmålet  mitt er  da hvilken type smykker bruker de? Kostbare små diamanter , små klassiske perler? Eller store mer ruvende smykker (hvor du gjerne får mer for pengene ) ? Ts. 

Nei, jeg bekrefter ikke teorien din,  min lille erfaring var at de jeg kjenner som bruker mest smykker er tilfeldigvis gifte.

Ikke mer smykker som i mer penger, men som i større volum/mengde. Gjerne store, prangende smykker, flere smykker oppå hverandre, hengende øredobber. Eller bare summen av at man bruker både øredobber, smykke, armbånd og ringer. Det gir også en følelse av mye smykker, selv om hvert smykke i seg selv er smått eller klassisk. 

Jeg tror yngre (og kanskje derfor tilfeldigvis ugifte) kan hoppe mer på trender, det har iallfall jeg gjort, hvor man plutselig skal ha tjue ringer, eller nå som man gjerne har 5-10 øredobber/ringer opp hele øret. Jeg husker også en periode man skulle ha sikkert femten kjeder rundt halsen oppå hverandre, jeg har fremdeles en skoeske full av juggel fra den tiden.

Unge kan hoppe på sånne motetrender, som man hopper på trender som beanie og chelsea-boots. Men det er ikke like mye en del av den daglige uniformen. De "smykkegale" gifte jeg kjenner som jeg snakker om tror jeg rett og slett hadde følt seg bare halvveis påkledd uten smykker.

Gifte går jo også oftere med ring, så de har jo et smykke mer bare der 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er singel, og bruker ikke smykker. 

Anonymkode: 84364...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg bekrefter ikke teorien din,  min lille erfaring var at de jeg kjenner som bruker mest smykker er tilfeldigvis gifte.

Ikke mer smykker som i mer penger, men som i større volum/mengde. Gjerne store, prangende smykker, flere smykker oppå hverandre, hengende øredobber. Eller bare summen av at man bruker både øredobber, smykke, armbånd og ringer. Det gir også en følelse av mye smykker, selv om hvert smykke i seg selv er smått eller klassisk. 

Jeg tror yngre (og kanskje derfor tilfeldigvis ugifte) kan hoppe mer på trender, det har iallfall jeg gjort, hvor man plutselig skal ha tjue ringer, eller nå som man gjerne har 5-10 øredobber/ringer opp hele øret. Jeg husker også en periode man skulle ha sikkert femten kjeder rundt halsen oppå hverandre, jeg har fremdeles en skoeske full av juggel fra den tiden.

Unge kan hoppe på sånne motetrender, som man hopper på trender som beanie og chelsea-boots. Men det er ikke like mye en del av den daglige uniformen. De "smykkegale" gifte jeg kjenner som jeg snakker om tror jeg rett og slett hadde følt seg bare halvveis påkledd uten smykker.

Gifte går jo også oftere med ring, så de har jo et smykke mer bare der 😛 

Jeg spør ikke etter mengden smykker, men hvilke type smykker. Det er heller ikke sammenheng med at store smykker må være juggel, men store smykker uttrykker noe annet enn de små diskre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...