AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #21 Skrevet 7. januar 2022 TS lurte jo på om 30-persentilen er innenfor normalen, og det er det dersom det bare er det som er spørsmålet. Normalen er ikke det samme som 50%, 50-persentilen representerer bare den kurven som 50% av barna ligger over og 50% ligger under. Dersom TS er bekymret for vekten eller barnet har fulgt en høyere kurve tidligere, eller har andre indikasjoner på at noe ikke er bra må hun selvfølgelig ta det opp med legen, vi kan jo ikke si noe om det. Anonymkode: e2ba0...7e5 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #22 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men man kan ikke se på vektpersentilen alene, det er i kombinasjon med høyde man ser om barnet ligger innenfor over/undervektgrensene. 30~persentilen er ikke en så lav persentil i seg selv (har selv hatt barn som fulgte en lavere kurve enn det, men som likevel ikke var undervektige, siden høydekurven også fulgte en tilsvarende persentil.) Anonymkode: e2ba0...7e5 Ok, men da er du i en helt annen verden . Jeg hadde en som var på 26 percentilen på vekt som var alarmerende , og høyden var heller ikke over snittet. Litt skummelt å bare å si ok til alt vel ? Anonymkode: 7ce10...be9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #23 Skrevet 7. januar 2022 Viktigste er vel at de følger sin egen kurve? Jenta mi ligger over 97% persentilen, det har hun gjort siden hun var ca 6 mnd, nå er hun snart 7 år. Helsesøster sier det er viktigst at hun holder sin egen kurve. Anonymkode: c7c2a...faa
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. januar 2022 #24 Skrevet 7. januar 2022 Google normalfordeling. 50 persentilen er gjennomsnittet, noen ligger over og noen ligger under. Det viktigste er at de følger sin egen kurve.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #25 Skrevet 7. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jobber du med barn og helse ? Anonymkode: 7ce10...be9 Det er basiskunnskap Anonymkode: 037c5...947 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #26 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ok, men da er du i en helt annen verden . Jeg hadde en som var på 26 percentilen på vekt som var alarmerende , og høyden var heller ikke over snittet. Litt skummelt å bare å si ok til alt vel ? Anonymkode: 7ce10...be9 Men da er det jo noe mer som ligger bak. Det er ikke alarmerende å ligge på ca 30% percentilen alene. Det betyr jo at 1/3 ligger der eller lavere. Det er ikke alarmerende for alle som ligger 1-49 og 51-99. Da er det noe annet som ligger og lusker også. Dersom legen ikke har skrevet noe mer enn dette er det ingen grunn til panikk. Jeg har forøvrig et barn som ligger under 3% percentilen. Det er ingen flere percentiler å ligge under. Undervekt er ikke til å spøke med, men det er betyr ikke at alle som har barn som ligger under 50% skal få panikk. Anonymkode: 756d5...941 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #27 Skrevet 7. januar 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men da er du i en helt annen verden . Jeg hadde en som var på 26 percentilen på vekt som var alarmerende , og høyden var heller ikke over snittet. Litt skummelt å bare å si ok til alt vel ? Anonymkode: 7ce10...be9 Man kan ikke si noe som helst ut i fra en måling. Min ble fulgt opp masse pga liten vektoppgang. Da la han på 75. Lav oppgang fordi han opprinnelig lå på 90. Anonymkode: 037c5...947 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #28 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men da er det jo noe mer som ligger bak. Det er ikke alarmerende å ligge på ca 30% percentilen alene. Det betyr jo at 1/3 ligger der eller lavere. Det er ikke alarmerende for alle som ligger 1-49 og 51-99. Da er det noe annet som ligger og lusker også. Dersom legen ikke har skrevet noe mer enn dette er det ingen grunn til panikk. Jeg har forøvrig et barn som ligger under 3% percentilen. Det er ingen flere percentiler å ligge under. Undervekt er ikke til å spøke med, men det er betyr ikke at alle som har barn som ligger under 50% skal få panikk. Anonymkode: 756d5...941 Det stod bare dette. Ikke no mer eller mindre. Det var kun dette jeg lurte på. Ts. Anonymkode: 319f5...d30 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #29 Skrevet 7. januar 2022 Å ligge på 30-persentilen er helt normalt, bare under gjennomsnittet. Det kan være problematisk hvis barnet lå høyere tidligere, og har flyttet seg flere persentiler ned, eller hvis det er stor forskjell på persentilen for vekt og lengde. Anonymkode: 7f039...754 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #30 Skrevet 7. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det stod bare dette. Ikke no mer eller mindre. Det var kun dette jeg lurte på. Ts. Anonymkode: 319f5...d30 Da sto det sikkert kun som observasjon. Slik at man har et konkret punkt og sammenligne med ved neste måling Anonymkode: 037c5...947 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #31 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok, men da er du i en helt annen verden . Jeg hadde en som var på 26 percentilen på vekt som var alarmerende , og høyden var heller ikke over snittet. Litt skummelt å bare å si ok til alt vel ? Anonymkode: 7ce10...be9 Jeg sa jo ikke det. (Og skrev et ekstra innlegg for å utdype det). Men det har heldigvis TS og flere andre skjønt. Anonymkode: e2ba0...7e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #32 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ok, men da er du i en helt annen verden . Jeg hadde en som var på 26 percentilen på vekt som var alarmerende , og høyden var heller ikke over snittet. Litt skummelt å bare å si ok til alt vel ? Anonymkode: 7ce10...be9 Det er jo du som er i en helt annen verden. Det er ikke meningen at alle barn skal ligge helt på 50%, det er jo faktisk ikke mulig. Da måtte alle barn veid det samme og vært like høye, og det er de jo åpenbart ikke. Jeg har som sagt barn som ligger under 10%-percentilen og det er absolutt ingenting alarmerende med det. Det betyr bare at de er små, akkurat som foreldrene sine. Når det er alarmerende med et barn på 26%, er det noe mer som ligger bak, og det bør du vite og ikke skremme andre mødre unødvendig. Anonymkode: 25016...7a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå