Gå til innhold

Til dere som klager over karantene og isolasjon og ikke er syke

Kaisamaia

Anbefalte innlegg

Hva er problemet med karantene og isolasjon så lenge dere ikke blir syke? Er det så fælt? Er det ikke godt å ta det litt med ro? Hvor ligger stresset i dette hen?

Har en venninne som er i karantene og som lengter etter å komme seg på jobb igjen og møte andre folk enn familien. Hva er problemet? Hun vil jo garantert få det før eller siden.. Må bare vente litt.. 

Og lærere som må være i fritidskarantene.. Hva er problemet? Dere får jo gå på jobb og treffe folk der, så kan ikke være der det ligger. 😆 Har dere så travle liv at dere syns det er forferdelig å bli pålagt å være hjemme/ute i naturen? 

Er lærer selv, altså.. Og ser ikke problemet. Livet mitt føles ofte som en karantene eller isolasjon uansett. 😂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker å ha mulighet til å treffe de jeg vil, når jeg vil. Er jo kjipt selv om det ikke er snakk om veldig lang tid

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chickimp skrev (4 minutter siden):

Liker å ha mulighet til å treffe de jeg vil, når jeg vil. Er jo kjipt selv om det ikke er snakk om veldig lang tid

Aha, men det var jo sånn i fjor også. Og så ble det greit igjen.. Skjønner egentlig det er kjipt, men håper de som har veldig mye "gående" ellers også setter pris på det de savner. Ikke alle som har noe å savne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å være i karantene innimellom , det taklet de fleste. Men har du tenkt på at noen har et liv utenom jobb? Som lærer risikerer man å havne i fritidskarantene hver gang en elev eller kollega er smittet…dvs du kan gå på jobb og så rett hjem å bli der, en gang går helt fint men i noen områder der smittetrykket er stort kan man risikerer dette gang på gang. Man kan ikke ut med venner, man kan ikke følge opp egne barn på aktiviteter, man kan ikke finne på ting i helger med egne barn osv, tror de fleste synes det er leit hvis det blir over lengre tid. Nå har jeg fått 3. dose så er ikke noe problem for meg, men de som havner i denne situasjonen har min sympati. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ikke lærere lov til å omgås folk på fritiden?   Kan noen forklare meg?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (4 minutter siden):

Har virkelig ikke lærere lov til å omgås folk på fritiden?   Kan noen forklare meg?   

Googlet fritidskarante og fant dette: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_4

Ansatte i barnehager, grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen som ikke er husstandsmedlem eller tilsvarende nær den smittede har særskilt unntak fra smittekarantene:

• De er unntatt smittekarantene i arbeidstiden fra første dag etter nærkontakt med den smittede forutsatt at de tester negativt med antigen hurtigtest døgn 3 og 7 etter nærkontakten. De er ikke unntatt smittekarantene på fritiden.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaisamaia skrev (21 minutter siden):

Hva er problemet med karantene og isolasjon så lenge dere ikke blir syke? Er det så fælt? Er det ikke godt å ta det litt med ro? Hvor ligger stresset i dette hen?

Har en venninne som er i karantene og som lengter etter å komme seg på jobb igjen og møte andre folk enn familien. Hva er problemet? Hun vil jo garantert få det før eller siden.. Må bare vente litt.. 

Og lærere som må være i fritidskarantene.. Hva er problemet? Dere får jo gå på jobb og treffe folk der, så kan ikke være der det ligger. 😆 Har dere så travle liv at dere syns det er forferdelig å bli pålagt å være hjemme/ute i naturen? 

Er lærer selv, altså.. Og ser ikke problemet. Livet mitt føles ofte som en karantene eller isolasjon uansett. 😂

Ja, karantere er kjipt, og jeg er også lærer.  Jeg er lærer 3 ganger i uken. Altså kan jeg de 2 andre dagene, når jeg har annen jobb, trene og gjøre hva jeg vil på fritiden, og da kan jeg jaggu meg trene og gjøre hva jeg vil på fritiden de tre dagene jeg er lærer også. Og nei, jeg kan ikke trene og være ute i denne kulden grunnet sykdom

Endret av Enkelt&Komplisert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (3 minutter siden):

Googlet fritidskarante og fant dette: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/smittekarantene-og-isolasjon-sporsmal-og-svar/id2891647/#tocNode_4

Ansatte i barnehager, grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæringen som ikke er husstandsmedlem eller tilsvarende nær den smittede har særskilt unntak fra smittekarantene:

• De er unntatt smittekarantene i arbeidstiden fra første dag etter nærkontakt med den smittede forutsatt at de tester negativt med antigen hurtigtest døgn 3 og 7 etter nærkontakten. De er ikke unntatt smittekarantene på fritiden.

Ja skjønte det var noe i den gata men har tatt tid, så de kan i praksis smitte andre ansatte og elever men ikke venner og familie.  Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (19 minutter siden):

Livet mitt føles ofte som en karantene eller isolasjon uansett. 😂

Ja, da er det jo ikke så rart. 

Jeg har en viss fornemmelse av at de som skriver til støtte for tiltak og restriksjoner her inne ikke hadde de mest sosiale livene i utgangspunktet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (6 timer siden):

Ja, da er det jo ikke så rart. 

Jeg har en viss fornemmelse av at de som skriver til støtte for tiltak og restriksjoner her inne ikke hadde de mest sosiale livene i utgangspunktet. 

Jeg er hverken for eller i mot tiltakene, tror jeg.. Jeg bare skjønner ikke problemet. Er ikke snakk om så lang tid.. Noen uker eller måneder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (På 8.1.2022 den 6.23):

Jeg er hverken for eller i mot tiltakene, tror jeg.. Jeg bare skjønner ikke problemet. Er ikke snakk om så lang tid.. Noen uker eller måneder. 

Det er jo på toppen av 2 år med lockdown i varierende grad og andre restriksjoner. Man blir mettet. Hadde dette vært i et normalår hadde der nok ikke opplevdes så fælt. I mars 2020 da vi stengte ned synes vel de fleste at det gikk greit, for da hadde vi jo ikke allerede vært isolert i 2 år. 

Det er jo forskjellig hvordan det er hjemme hos folk og. Noen bor kanskje alene og har vært mye ensom de siste 2 åra og synes enda mer isolasjon og karantene blir veldig ensomt. Noen hat kanskje ikke så godt forhold til partner, kanskje barna har brakkesjuke og er spinnville, noen savner venner eller familie de knapt har sett de siste åra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare for min egendel. Jeg er introvert, og er ikke noe glad i small talk.

For meg tar det mye energi å være med folk som jeg ikke har en nær relasjon til.

Men selv om jeg er introvert, så har jeg behov for sosial kontakt, for å ikke bli nedstemt, lei, sliten, eller deprimert. For meg er sosial kontakt viktig. Men som introvert får jeg ikke det av kollegaer eller jobb, fordi det gir meg ikke påfyll, men det har motsatt effekt og tapper meg for energi.

For min del da, har tilflukten i koronatiden vært bestekompisen min og de nærmeste vennene mine. For meg har sosial kontakt der vært avgjørende for å holde meg ovenpå. Fordi pandemien i seg selv tapper meg nok for energi, så da blir bestevenn og nære viktig for meg, fordi det er en av de få tingene som gir meg energi boost, en energi boost jeg trenger for å takle pandemien og full jobb og hverdagen. Pandemien i seg selv er tung nok når man alltid går med en liten frykt om at man enten selv skal bli syk, eller frykt for at foreldre eller andre jeg er glad i skal bli syke med korona. 

Så karantene for meg, betyr at jeg ikke får møte bestekompis, venner, og få den sosiale kontakten som jeg trenger, den sosiale kontakten jeg trenger for å lade opp til ny uke med pandemi og jobb. En karantene betyr at jeg blir isolert og det kan også bety at jeg ikke får møte personene jeg trenger i livet mitt, og kanskje på ubestemt tid og.

Er ikke alle som får oppfylt de sosiale behovene gjennom jobb og kollega. For meg som introvert tapper det bare energi. I tillegg er det ikke alle som bor med noen. 

Så ts, respekter at for noen er karantene en belastning. For noen betyr det isolasjon og ensomhet. For noen betyr det å ikke få møte de folkene man er mest glad i, de som man trenger. Fordi kollegaer eller jobb kan ikke fylle dette behovet, iværtfall ikke for alle, og iværtfall ikke for meg.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dustete

Derever vel klar over at allt dette er alle sin feil sant? "Nei gidder ikke de så gidder hvertfall ikke jeg"

Men neida. Idioter må "ut på byen". Idioter skal til syden. Idioter skal på sine pompøse viktige møter.

Hadde vi hatt full lockdown i ei måned hadde vi fått bort det. Men neida. Alle er idioter.

Endret av Dustete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (På 1/7/2022 den 17.42):

Jeg har en kollega som er lærer. Kona er høygravid. Hvis han havner i fritidskarntene, så får han ikke bli med på fødselen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke nevneverdig over det, men synes selvfølgelig ikke det er GODT å pålegges karantene eller isolasjon av myndighetene. Det høres for meg helt vilt ut. Jeg klarer utmerket godt selv å ta det med ro om jeg har behov for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av tiltaksforkjemperne er bare tvers gjennom ufyselige mennesker som bruker pandemien som en anledning til å spre uhygge. 

Det ser vi tydelig et eksempel på i denne tråden. 

Endret av Barbalala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt samt. siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applehead skrev (På 9.1.2022 den 8.08):

Jeg har en kollega som er lærer. Kona er høygravid. Hvis han havner i fritidskarntene, så får han ikke bli med på fødselen..

Det er jo veldig synd. Men det er jo et unntak. Her snakker jeg om "vanlige" situasjoner hvor man er to foreldre hjemme f.eks. og ingen fødsler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (På 9.1.2022 den 17.09):

Mange av tiltaksforkjemperne er bare tvers gjennom ufyselige mennesker som bruker pandemien som en anledning til å spre uhygge. 

Det ser vi tydelig et eksempel på i denne tråden. 

Jeg er ikke noen tiltaksforkjemper, jeg bare skjønner ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...