Gå til innhold

All klagingen fra sykepleiere de siste to årene begynner å slå tilbake på dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig den største frustrasjonen til sykepleierne er at de gjør andres jobber + sin egen. Altså tredoblet jobb. De er renholdere, helsefagarbeidere og sykepleiere. Det synes jeg lønnen bør gjenspeile. 

Annerledes om sykepleiere får lov til å være kun sykepleiere. Så kan andre yrkesgrupper få gjøre sin jobb. Men da må de takle å få like ugunstige arbeidstider som sykepleierne. Og takle at lønnen ikke er så god selv om de jobber turnus. 

Det er sykepleierne som tar hovedvekten av støyten. De må starte 0645 (enkelte dager) for å få rapport (pga det alltid må være sykepleier til stede, derfor kan helsefagarbeidere starte noe senere), det er de som  må gå overtid pga det trengs sykepleiekompetanse, de må gå mest nattevakter pga kompetanse, de får først inndratt ferie pga kompetanse, de må bytte på senger, stelle, følge på wc, hente vann, servere mat, lage mat, vaske klær osv. I tillegg til en haug av andre oppgaver som er MYE viktigere at en sykepleier får tid til å ta seg av. De skal være like klar i hodet til en hver tid, selv om de har nattevakt og løpt ræven av seg og ikke har hatt tid til å spise, drikke eller gå på do. Også skal de regne ut riktig dose for et medikament. De skal også ta i mot kjeft fra pårørende og pasienter, som egentlig er rettet mot legen. Men legen viker unna, for de har jo ikke tid til samtale. 

Slik jeg ser det, så har vi ikke sykepleiekrise, men vi har en krise som handler om at sykepleiere misbrukes. Vi må se annerledes på hvordan det kan løses. Det løses enkelt ved at sykepleiere får lov å kun høre oppgaver de er kompetent til. Så må vi heller utdanne flere helsefagarbeidere, renholdere og andre i aktuelle yrker som kan ta seg av sine fagområder. Kan godt hende sykepleiere ikke hadde klaget så mye over lønnen da. For man trives jo også mer når man føler jobben er meningsfull og tilsvarer kompetansen sin. Selv om jeg personlig mener vi burde ha høyere lønn, hvert fall mer kompensasjon for krevende arbeidstid/turnus og spesielt ferier og høytider. 

Anonymkode: e57ea...d7c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

16 av pasientene skal ha antibiotika intravenøst 1-2 ganger ila natten, og denne må gis av sykepleier over ca 5 minutter.

Hvorfor må den gis av sykepleiere?

Hvorfor kan ikke dette gis av leger? Eller hvorfor kan ikke andre yrkesgrupper læres opp til å gi?

Hvorfor må alt være skrevet i stein bare fordi det har vært gjort sånn tidligere?

Anonymkode: 9bbd4...4a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror egentlig den største frustrasjonen til sykepleierne er at de gjør andres jobber + sin egen. Altså tredoblet jobb. De er renholdere, helsefagarbeidere og sykepleiere. Det synes jeg lønnen bør gjenspeile. 

Annerledes om sykepleiere får lov til å være kun sykepleiere. Så kan andre yrkesgrupper få gjøre sin jobb. Men da må de takle å få like ugunstige arbeidstider som sykepleierne. Og takle at lønnen ikke er så god selv om de jobber turnus. 

Det er sykepleierne som tar hovedvekten av støyten. De må starte 0645 (enkelte dager) for å få rapport (pga det alltid må være sykepleier til stede, derfor kan helsefagarbeidere starte noe senere), det er de som  må gå overtid pga det trengs sykepleiekompetanse, de må gå mest nattevakter pga kompetanse, de får først inndratt ferie pga kompetanse, de må bytte på senger, stelle, følge på wc, hente vann, servere mat, lage mat, vaske klær osv. I tillegg til en haug av andre oppgaver som er MYE viktigere at en sykepleier får tid til å ta seg av. De skal være like klar i hodet til en hver tid, selv om de har nattevakt og løpt ræven av seg og ikke har hatt tid til å spise, drikke eller gå på do. Også skal de regne ut riktig dose for et medikament. De skal også ta i mot kjeft fra pårørende og pasienter, som egentlig er rettet mot legen. Men legen viker unna, for de har jo ikke tid til samtale. 

Slik jeg ser det, så har vi ikke sykepleiekrise, men vi har en krise som handler om at sykepleiere misbrukes. Vi må se annerledes på hvordan det kan løses. Det løses enkelt ved at sykepleiere får lov å kun høre oppgaver de er kompetent til. Så må vi heller utdanne flere helsefagarbeidere, renholdere og andre i aktuelle yrker som kan ta seg av sine fagområder. Kan godt hende sykepleiere ikke hadde klaget så mye over lønnen da. For man trives jo også mer når man føler jobben er meningsfull og tilsvarer kompetansen sin. Selv om jeg personlig mener vi burde ha høyere lønn, hvert fall mer kompensasjon for krevende arbeidstid/turnus og spesielt ferier og høytider. 

Anonymkode: e57ea...d7c

Jeg er ikke enig at lønnen skal gjenspeile en «tredoblet» jobb. Det er sykepleierne som selv har valgt denne situasjonen. Det er sykepleierne som ville ha ut helsefagarbeideren, helsesekretæren og renholderen fra sykehus, legekontor og andre spesialiserte avdelinger. Sykepleieren påstår eks. at det er de som er mest kompetent til å jobbe som helsesekretær, ettersom de kan gjøre «så mye mer» enn en helsesekretær. I en sekretærjobb, på et legekontor. Her krever sykepleieren også sykepleierlønn, til tross for at det ikke er behov for sykepleier i denne stillingen. Men er de «så mye bedre» må du vite. 

Det er ikke rart at sykepleierne tar mesteparten av støyten i sykehus - for de andre yrkesgruppene er systematisk nedvurdert og presset ut av sykepleierne. I kommunehelsetjenesten er det helsefagarbeidere, ufaglærte og vernepleiere som tar mesteparten av støyten. For dette arbeidet er for «lavstatus» for sykepleierne. Her er det helsefagarbeiderne som har den tyngste turnusen, minst tid med familien, doble vakter i jul/påske, masse pålagt overtid og de tyngste pasientene - både fysisk og psykisk. Her er det helsefagarbeidere og vernepleiere som passer på kronisk suicidale, alvorlig psykisk syke, døende, psykisk utviklingshemmede, personer med demens - og deres pårørende. Her er det helsefagarbeideren som blir kjeftet huden full av feil som begås av systemet, legen eller andre. Her er det helsefagarbeideren som løper beina av seg, slik at sykepleieren kan sitte inne å gjøre administrativt arbeid. Det er også helsefagarbeideren som tar kompliserte sår, injeksjoner og andre medikamenter. De fleste helsefagarbeidere jeg kjenner har sluttet. Tatt annen utdanning. Og hvorfor? På grunn av dårlig behandling av både ledelse og sykepleierkolleger. Regelrett usynliggjøring.

Sykepleierne må komme ut av offerrollen. Det er patetisk, og dere har sørget for dette selv. 

Anonymkode: f5e42...bb0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/7/2022 den 17.32):

Jeg er sykepleier og er enig!! Jeg blir faktisk utslitt av klagingen og sutringen enn selve jobben😳 Jeg tror at sykepleiere her må realitetsorienteres! Sende alle sykepleiere til hvilken som helst annet land i 6 mnd for å jobbe å se hvordan sykepleiere i andre land har det. Da skal jeg love deg at det blir slutt på den evige klagingen. Noen ganger får jeg lyst til å skrike til noen kollegaer som ikke gjør annet enn å klage på jobb: «BYTT YRKE ELLER GJØR NOE MED SITUASJONEN»!!! Altså det er ganske flaut med all den klagingen når det er egentlige ikke så mye å klage over. Ja det har blitt mer hektisk på avdelingene, noen som gjør at folk må begynne å … jobbe!

Anonymkode: 43f73...26c

Du jobber kanskje på et sted med gode ressurser? Det er ikke likt alle steder, vet du... Det er ingen tvil om at dette yrke stiller i egen liga hva gjelder stress, lite ressurser og dårlige forutsetninger - sammenlignet med veldig mange andre yrker I NORGE. IKKE sammenlignet med sykepleieryrket i den tredje verden. 

Det er ganske provoserende at folk med 700 000+ i årslønn, hjemmekontor, fleksitid, bonuser og andre goder rakker ned på oss i lavtlønnede og underbemannede yrker med nattarbeid, masse overtid og et dårlig julebord vi selv må betale for... Vi bruker et helt yrkesliv på å nedbetale studielånet og blir belønnet med applaus fra de omsorgsfulle, pepper fra dere overlegne og kortere levetid pga nattarbeid (ja, det er bevist!).

Vi har rett på de samme betingelsene som andre yrkesgrupper i Norge, vi kan ikke sammenligne oss med kollegaer i Afrika...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som gjør denne diskusjonen vanskelig er nettopp at så mange har en mening uten å vite hvordan ting faktisk er. Ja intensivsykepleiere rydder skyllerom, og tro meg når jeg sier det blir ramaskrik hvis det er helsefagarbeidere på en avdeling og sykepleierne ikke bruker nøyaktig lik tid på skyllerommet som de gjør. Når det gjelder andre land må man se på hva som defineres som en intensivavdeling i ulike land, noe flere har nevnt i tidligere debatter. Intermediærposter på sykehus (altså en mellomting mellom sengepost og intensiv) defineres som regel ikke som intensivavdeling i Norge, men defineres som intensivavdeling i andre land, og kan også ha påvirkning på hvordan bemanningen regnes. Hvis du har fulgt debatten litt vil du se at Fagforbundet har uttalt at portører, ambulansearbeidere, helsesekretærer og helsefagarbeidere alle bør inn på pasientrommene for å hjelpe intensivsykepleierne, noe som bare vitner om lite forståelse for jobben som gjøre på intensivrommene. At andre gjør oppgaver intensivsykepleierne ikke må gjøre er jeg enig i, men den jeg siterte mente f.eks at helsesekretærer uten problemer kan overta sykepleiernes oppgaver, og det stemmer ikke. Det har ingenting med profesjonskamp å gjøre, men det enkle faktum at de ikke er kvalifisert. 

Og til dere begge når dere snakker om profesjonskamp, det er faktisk ikke sånn at det er profesjonskamp å si fra om at en oppgave ikke kan overtas av andre. Et eksempel fra virkeligheten; På en sengepost er nattbemanningen 2 ansatte, minst en må være sykepleier, og de har 20 pasienter. 16 av pasientene skal ha antibiotika intravenøst 1-2 ganger ila natten, og denne må gis av sykepleier over ca 5 minutter. Dvs at for hver dose som skal gis tilbringer sykepleieren minst 5 min ved den enkeltes seng + spriting og forflytning mellom pasientene, så det tar halvannen time å få gitt alle pasientene en runde med antibiotika, og da vil noen være utenfor tidsskjema (doseres vanligvis hver 4., 6., eller 8. time). Denne oppgaven kan ikke overtas av helsefagarbeideren som er den andre ansatte, men hadde det vært to sykepleiere på jobb kunne de delt pasientene mellom seg, og dermed fått gitt antibiotikaen til rett tid til flere pasienter. Å si fra om dette er ikke profesjonskamp, det er en reell fremstilling av noe som er en utfordring for å få driften til å gå rundt. 

Anonymkode: e2169...ed6

Hvis helsefagarbeiderne hyler om at intensivsykepleiere ikke bruker like mye tid på skyllerommet som dem, vitner det om et ledelsesproblem og at noen ikke har skjønt begrepet «arbeidsfordeling». Hyler de om at legene ikke er på skyllerommet også? Neppe. 

Jeg er klar over at hva man legger i begrepet intensivavdeling varierer mellom land, men er det tilfellet for Sverige også? 

Det er forøvrig ikke et godt eksempel å velge en oppgave som sykepleiere må gjøre. Ingen betviler det faktum at disse oppgavene finnes, poenget er jo nettopp å gi sykepleierne tid til å gjøre disse oppgavene. Få dem ut av skyllerommene! Få noen andre enn jordmødre med master til å tømme søppel og fylle på rene bleier! Hvis det er umulig å erstatte en sykepleier som i ditt eksempel, så er det det - men det er helt sikkert ikke alltid slik. Man kan ikke tviholde på oppgaver som også kan gjøres av andre, samtidig som man klager over at det er for mye å gjøre og at man ikke klarer å rekruttere sykepleiere. 
Å skape mangel på egen yrkesgruppe er jo et klassisk grep i lønnskamp. 

Anonymkode: 0911c...7c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 17.36):

Hva forventer dere? 

I Alle kvinne yrker klages det. Det har de gjort i år. 

Det vil aldri ta slutt da det ligger i en kvinnes natur å klage. 

Lær dere å lev med det, og aksepter at kvinner finner næring i å klage og at det ikke er noe man får gjort noe med. 

Anonymkode: cb9e6...7b2

Som om ikke menn klager. Den der må du dra lenger ut på landet med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan ikke dette gis av leger? Eller hvorfor kan ikke andre yrkesgrupper læres opp til å gi?

Hvorfor må alt være skrevet i stein bare fordi det har vært gjort sånn tidligere?

Leger?? På nattevakt? Ja for dem er det jo flust av.

Anonymkode: 76d93...615

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leger?? På nattevakt? Ja for dem er det jo flust av.

Anonymkode: 76d93...615

Dette vitner bare om uvitenhet. Vernepleiere har eks. lik medisinkompetanse som sykepleieren. Paramedic og ambulansearbeidere har også kompetanse til å gi infusjoner av ulike slag, og det samme har sosialarbeidere med videreutd. innen somatikk og medikamenthåndtering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint gis av leger. Men tenker du da at det er grei ressursbruk å ta ut en av de to legene som har nattevakt på hele medisinsk avdeling (inkludert akuttmottak og intensiv) for å gi medikamenter intravenøst på post? Det trengs medisinkompetanse for å gi intravenøs medisin, den har ikke alle andre yrkesgrupper. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette vitner bare om uvitenhet. Vernepleiere har eks. lik medisinkompetanse som sykepleieren. Paramedic og ambulansearbeidere har også kompetanse til å gi infusjoner av ulike slag, og det samme har sosialarbeidere med videreutd. innen somatikk og medikamenthåndtering. 

Ja vernepleiere har medisinkompetanse, men de har ikke lik kompetanse på somatikk, og kan derfor ikke utføre resten av jobben til en sykepleier på et somatisk sykehus. Det kan heller ikke en ambulansearbeider, de mangler også den medisinkompetansen vernepleiere og sykepleiere har. De medisinene som gis iv på et sykehus er ofte betydelig mer potent enn de en sosialarbeider med videreutdanning håndterer på f.eks et sykehjem, da snakker vi ikke bare antibiotika, men antiarytmikum og betablokker f.eks. Det er mer med et medikament enn bare å gi det, man skal kjenne virkemåten, indikasjonen, farene og bivirkningene, og være i stand til å håndtere dem hvis de skjer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det av og til er en misoppfatning om at leger både tjener svært bra og har betydelig mindre arbeidsbelastning enn annet helsepersonell som jobber mer pasientnært. For å oppklare hvordan og hvorfor min lønn skiller seg fra en sykepleierlønn:

Jeg er LIS-lege med grunnlønn på 600 000. Med faste tillegg har jeg en årslønn på rett i overkant av 800 000. 

For dette jobber jeg i snitt mellom 45 og 60 timers uker, hver uke, 48 uker i året. I tillegg har jeg et stort antall overtidstimer. De lengste vaktene mine er på 80 timer og tilsvarer på min avdeling 9 sykepleierskift. Selv om noen av disse timene er passive er det betydelig med henvendelser og uttrykning og sjelden mulighet for sammenhengende søvn. Jeg har opplevd å sove totalt 6 timer på en slik 3-dagers vakt, og det er i praksis ingen som kan ta over for meg hvis jeg har vært i drift hele døgnet. Det er jeg som blir ringt på og har ansvaret hvis spl eller turnuslegene under meg har problemer, eller når fastleger og legevaktsleger i vårt distrikt har spørsmål.

Jeg opplever altså heller ikke min arbeidssituasjon som særlig helsefremmende. Konstant søvnmangel og stress koster, og dette må jeg sannsynligvis betale for i fremtiden. Jeg blir overrasket om jeg klarer å fortsette å jobbe klinisk i dette kjøret frem til jeg er ferdig spesialist. Når min årslønn brytes ned til timelønn, er nok denne marginalt høyere enn timelønnen til en spl med ansiennitet, til tross for at jeg har lenger utdanning, mer ansvar og lovlig jobber langt utover arbeidsmiljøloven som andre arbeidstakere omfattes av.

Jeg tror jeg og mine kolleger kommer til å oppleve det som problematisk hvis vi ikke følger etter en eventuell lønnsvekst hos sykepleierene. 

Anonymkode: fbfc1...2f1

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det som gjør denne diskusjonen vanskelig er nettopp at så mange har en mening uten å vite hvordan ting faktisk er. Ja intensivsykepleiere rydder skyllerom, og tro meg når jeg sier det blir ramaskrik hvis det er helsefagarbeidere på en avdeling og sykepleierne ikke bruker nøyaktig lik tid på skyllerommet som de gjør. Når det gjelder andre land må man se på hva som defineres som en intensivavdeling i ulike land, noe flere har nevnt i tidligere debatter. Intermediærposter på sykehus (altså en mellomting mellom sengepost og intensiv) defineres som regel ikke som intensivavdeling i Norge, men defineres som intensivavdeling i andre land, og kan også ha påvirkning på hvordan bemanningen regnes. Hvis du har fulgt debatten litt vil du se at Fagforbundet har uttalt at portører, ambulansearbeidere, helsesekretærer og helsefagarbeidere alle bør inn på pasientrommene for å hjelpe intensivsykepleierne, noe som bare vitner om lite forståelse for jobben som gjøre på intensivrommene. At andre gjør oppgaver intensivsykepleierne ikke må gjøre er jeg enig i, men den jeg siterte mente f.eks at helsesekretærer uten problemer kan overta sykepleiernes oppgaver, og det stemmer ikke. Det har ingenting med profesjonskamp å gjøre, men det enkle faktum at de ikke er kvalifisert. 

Og til dere begge når dere snakker om profesjonskamp, det er faktisk ikke sånn at det er profesjonskamp å si fra om at en oppgave ikke kan overtas av andre. Et eksempel fra virkeligheten; På en sengepost er nattbemanningen 2 ansatte, minst en må være sykepleier, og de har 20 pasienter. 16 av pasientene skal ha antibiotika intravenøst 1-2 ganger ila natten, og denne må gis av sykepleier over ca 5 minutter. Dvs at for hver dose som skal gis tilbringer sykepleieren minst 5 min ved den enkeltes seng + spriting og forflytning mellom pasientene, så det tar halvannen time å få gitt alle pasientene en runde med antibiotika, og da vil noen være utenfor tidsskjema (doseres vanligvis hver 4., 6., eller 8. time). Denne oppgaven kan ikke overtas av helsefagarbeideren som er den andre ansatte, men hadde det vært to sykepleiere på jobb kunne de delt pasientene mellom seg, og dermed fått gitt antibiotikaen til rett tid til flere pasienter. Å si fra om dette er ikke profesjonskamp, det er en reell fremstilling av noe som er en utfordring for å få driften til å gå rundt. 

Men hvorfor i allverden kan ikke sykepleieren blande antibiotikaene i 100 ml saltvann (som de aller fleste vanlige typer antibiotika  kan blandes i), henge dem opp, la dem gå inn på anbefalt tid som ofte er 20-30 min og så kan hen eller hjelpepleieren på vakt ta dem ned, forutsatt at hjelpepleieren har delegering til å skylle PVK? Da vil de spare masse tid kontra den løsningen du skisserer. 

Anonymkode: 65c8e...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye delegering av sykepleie- oppgaver som fint kan gå an til annet personale! Men det er mye vondt i viljen mange steder og blant mange sykepleiere! Hilsen tidligere sykepleier

Anonymkode: c988d...edd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i allverden kan ikke sykepleieren blande antibiotikaene i 100 ml saltvann (som de aller fleste vanlige typer antibiotika  kan blandes i), henge dem opp, la dem gå inn på anbefalt tid som ofte er 20-30 min og så kan hen eller hjelpepleieren på vakt ta dem ned, forutsatt at hjelpepleieren har delegering til å skylle PVK? Da vil de spare masse tid kontra den løsningen du skisserer. 

Fordi det er billigere å blande dem i sprøyte enn å bruke et iv-sett + bag pr dose, og når det skal spares penger er det det ikke det som er effektivt som styrer arbeidet. I pandemien har det også tidvis vært varslet mangel på iv-sett, så da sløses det ikke på dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det virker som det av og til er en misoppfatning om at leger både tjener svært bra og har betydelig mindre arbeidsbelastning enn annet helsepersonell som jobber mer pasientnært. For å oppklare hvordan og hvorfor min lønn skiller seg fra en sykepleierlønn:

Jeg er LIS-lege med grunnlønn på 600 000. Med faste tillegg har jeg en årslønn på rett i overkant av 800 000. 

For dette jobber jeg i snitt mellom 45 og 60 timers uker, hver uke, 48 uker i året. I tillegg har jeg et stort antall overtidstimer. De lengste vaktene mine er på 80 timer og tilsvarer på min avdeling 9 sykepleierskift. Selv om noen av disse timene er passive er det betydelig med henvendelser og uttrykning og sjelden mulighet for sammenhengende søvn. Jeg har opplevd å sove totalt 6 timer på en slik 3-dagers vakt, og det er i praksis ingen som kan ta over for meg hvis jeg har vært i drift hele døgnet. Det er jeg som blir ringt på og har ansvaret hvis spl eller turnuslegene under meg har problemer, eller når fastleger og legevaktsleger i vårt distrikt har spørsmål.

Jeg opplever altså heller ikke min arbeidssituasjon som særlig helsefremmende. Konstant søvnmangel og stress koster, og dette må jeg sannsynligvis betale for i fremtiden. Jeg blir overrasket om jeg klarer å fortsette å jobbe klinisk i dette kjøret frem til jeg er ferdig spesialist. Når min årslønn brytes ned til timelønn, er nok denne marginalt høyere enn timelønnen til en spl med ansiennitet, til tross for at jeg har lenger utdanning, mer ansvar og lovlig jobber langt utover arbeidsmiljøloven som andre arbeidstakere omfattes av.

Jeg tror jeg og mine kolleger kommer til å oppleve det som problematisk hvis vi ikke følger etter en eventuell lønnsvekst hos sykepleierene. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Legeforeningen jobber for å skape bedre arbeidsvilkår for medlemmene sine. F.eks er det aldeles uforståelig at man finner seg i å gå i flere år på korte kontakter i 3-6 mnd fremfor å få en skikkelig ansettelse med ordnede forhold. Første bud må jo være å få slutt på det. Da kan folk også kreve mer ordnede arbeidsforhold uten å være redd for ikke å få nye 3-mnds kontrakt fordi de blir sett på som bråkete.

Dernest forstår jeg ikke hvorfor dere aksepterer å jobbe mange timer overtid hver dag uten å føre overtiden. Det er en uting legeforeningen også burde tatt opp, både med arbeidsgiverorganisasjonene, men også skape en holdningsendring blant egne medlemmer. Ingen tør å være den første som skriver opp overtiden, bli sett på som vanskelig og ikke få ny kontrakt, men hvis alle hadde vært solidariske og skrevet overtid måtte helseforetakene gjort noe med det. Syns også legeforeningen kunne forhandlet frem ubekvemstillegg/helligdagstillegg for sine medlemmer. Hvis Legeforeningen ikke hadde akseptert brudd på AML i forhandlinger med arbeidsgiver, hadde arbeidsgiver vært tvunget til å forholde seg til AML, og da måtte de omorganisert måten f.eks sykehusene fungerer på.

Jeg syns faktisk legeforeningen er alt for passive ifht egen medlemmer, ikke bare de som jobber på sykehus, men også ifht fastlegene som står i en massiv arbeidsbelastning det offentlige har påført dem. Legeforeningen burde vært mye mer i forkant, forebygget, forhindret, skreket opp om det som skjer, men vi hører egentlig lite til dem. Jeg skjønner godt at du er utslitt, LIS-racet på sykehus er ikke for hvem som helst. Da kan du tenke på at en annen i denne tråden mener du også bør sitte bedside for å gi ab... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja det er mye delegering av sykepleie- oppgaver som fint kan gå an til annet personale! Men det er mye vondt i viljen mange steder og blant mange sykepleiere! Hilsen tidligere sykepleier

Enig! Sykepleiere er svært lite løsningsorientert på det området. Så da får de bare surne i sin egen melk da….. 

Anonymkode: 4dd87...d34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig! Sykepleiere er svært lite løsningsorientert på det området. Så da får de bare surne i sin egen melk da….. 

Anonymkode: 4dd87...d34

Ja dessverre, da blir det sånn. Har irritert meg nok over kollegaer som mener at alt må gjøres av sykepleieren og kommer med ene argumentet etter det andre, er til å bli matt av. Ikke alle er sånn, men en god del dominerende sykepleiere er slik. Glad jeg er ferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jobbet på sykehus i 25 år. Her har ingen leger 80 timers tilstedevakter. Gynekologene har 3 døgnsvakter, men sover da hjemme alle 3 nettene. Ingen lis1 har 3 døgnsvakter. Jobber du i Afrika? 

Anonymkode: e330f...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi det er billigere å blande dem i sprøyte enn å bruke et iv-sett + bag pr dose, og når det skal spares penger er det det ikke det som er effektivt som styrer arbeidet. I pandemien har det også tidvis vært varslet mangel på iv-sett, så da sløses det ikke på dem. 

Er det virkelig sånn på noen sykehus? Jeg har jobbet som sykepleier i mange år, og har alltid blandet antibiotika som infusjon, ikke injeksjon (med mindre pasienten er urolig og drar i slanger, skal på en undersøkelse om 10 min eller annen spesiell grunn). Ledelsen har heldigvis aldri lagt seg oppi kostnadene på akkurat det. Mangel på IV-sett er jo en grunn da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det virkelig sånn på noen sykehus? Jeg har jobbet som sykepleier i mange år, og har alltid blandet antibiotika som infusjon, ikke injeksjon (med mindre pasienten er urolig og drar i slanger, skal på en undersøkelse om 10 min eller annen spesiell grunn). Ledelsen har heldigvis aldri lagt seg oppi kostnadene på akkurat det. Mangel på IV-sett er jo en grunn da. 

jeg er vant med at man ikke får lov å bruke IV-sett uten at det er helt nødvendig. 

Anonymkode: f068d...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...