Gå til innhold

Erfaring med 16-8 dietten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiste du ? Kan mann spise det man vil?

Anonymkode: d0ef7...cb4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bare stappe på i store mengder, prinsippet med kaloriunderskudd gjelder fortsatt. Men du spiser en god sunn lunsj, feks egg, grønt, knekkebrød o.l, du spiser et mellomåltid, du spiser en god sunn middag med grønnsaker, fisk el kjøtt, og du kan ta noe lett til tidlig kveld. Husk minst 2 l vann pr dag. Så faster du 16 timer. Feks kl 19 til 11. 

Anonymkode: f8c3b...db8

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg brukte den.

Du skal spise næringsrikt, og ikke spise ekstra porsjon til middag bare fordi du ikke skal ha kveldsmat (om du velger den rytmen). Du må ned i normale måltidsmengder, og så faste. Fasten blir enklere etter ca 3 uker er min erfaring. Blir du sulten på kvelden, ta en kopp ren te :) det hjelper mye.

Anonymkode: 163cc...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på den for ca. 4 uker siden. Har gått ned 4,5 kg på den tid, og det var over jul der jeg spiste mye mer enn vanlig. 
Spiser i grunnen ikke mindre nå enn det jeg gjorde før, men spiser alt jeg spiser i vinduet mellom 11.00 og 19.00. Drikker kun vann ellers. Håper tallene fortsetter slik, for det ser ut som dette er noe jeg kan lett holde på med en stund, da frokost ikke gir meg noe særlig uansett. 

Anonymkode: 71730...644

• Liker 1
Skrevet

Brukte det ikke som diett, men som en måte å lettere holde meg innenfor makroene mine. Jeg telte makroer også, så nei, jeg spiste ikke hva jeg ville, et kalorioverskudd vil uansett få deg opp i vekt samme hvilket tidsrom på døgnet du konsumerer det.

Jeg tålte ikke å faste 16 timer i døgnet. Gjorde det i 300 dager, og ble helt besatt av det, tenkte på mat hele tiden, på klokka, fulgte med på fasteappen for når jeg kunne spise, stressespiste på kvelden for å bli ferdig før det ikke var lov, telte timer og minutter på morgenen. Var utrolig sulten på formiddagen, det var så slitsomt. Og selv om jeg var normalvektig, fucka det opp hormonene mine, og jeg mistet mensen i 8 måneder.

Anonymkode: 85a7b...8cb

• Liker 2
Skrevet

Det er, for noen, en grei måte å sørge for at kroppen får pause fra matinntak. Forutsetningen for at fasteperioden skal være helsebringende er at man spiser nok og næringsrikt når man spiser.

Anonymkode: 823d8...8f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Brukte det ikke som diett, men som en måte å lettere holde meg innenfor makroene mine. Jeg telte makroer også, så nei, jeg spiste ikke hva jeg ville, et kalorioverskudd vil uansett få deg opp i vekt samme hvilket tidsrom på døgnet du konsumerer det.

Jeg tålte ikke å faste 16 timer i døgnet. Gjorde det i 300 dager, og ble helt besatt av det, tenkte på mat hele tiden, på klokka, fulgte med på fasteappen for når jeg kunne spise, stressespiste på kvelden for å bli ferdig før det ikke var lov, telte timer og minutter på morgenen. Var utrolig sulten på formiddagen, det var så slitsomt. Og selv om jeg var normalvektig, fucka det opp hormonene mine, og jeg mistet mensen i 8 måneder.

Uff ja, for noen fungerer det ikke eller blir skadelig. Det må passe inn i livsstilen og tankegangen. Så viktig å gi seg om man merker at det ikke fungerer, slik du gjorde.

Anonymkode: 823d8...8f0

Skrevet

Steinalder-diett

Selv har jeg ingen sultfornemmelse eller har lyst på mat mellom kl 22:00 og kl 18:00 neste dag, dvs jeg faster stort sett 20 timer i døgnet. Ett stort måltid om kvelden med animale proteiner, mineraler og vitaminer, kombinert med fysisk aktivitet flere ganger i uken, holder muskler på plass og fettet borte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg opplevde det samme som deg, mat ble en besettelse og jeg fikk et anstrengt forhold til mat. Måtte bare stoppe. 

Skrevet

Jeg gjør dette som regel fem av syv dager i uken. Hos meg funker det bra, tar en kopp te på kvelden hvis jeg blir fysen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bra du kom deg ut av det! Jeg har brukt app i et år nå, og var bare lei maset. Selv om jeg gikk ned i vekt ville ikke appen gi seg med mas, ba meg veie meg osv. Slettet den nå, men fortsetter med 16:8 fordi det passer mitt liv :)

Man må finne noe som passer seg selv, og være obs på slike mønstre før det går for langt.

Endret av Navani
Skrevet
Navani skrev (2 minutter siden):

Bra du kom deg ut av det! Jeg har brukt app 

Hvilken app? 

Anonymkode: 88f5e...d32

Skrevet

Jeg har startet på det denne uka, og det har vært en god opplevelse til nå☺️
Min motivasjon var å kutte ut all den kveldsspisingen, for jeg er helt ram på å tømme skapet for sjokolade, potetgull osv. like før leggetid. Eller så kan jeg finne på å lage en liten middag til fordi det fristet med noe salt😎
Kostholdet resten av tiden har ikke vært så verst, men det er den kveldsgreia som ødelegger skikkelig. 
Jeg har prøvd å legge om kosthold tidligere, med varierende hell, men det ser ut til at denne periodiske fastingen hjelper meg å ha kontroll:)

Til nå denne uka har jeg ikke spist etter 19, og jeg er ikke fysen på noe masse digg utover kvelden, utrolig nok.
Måltidene jeg får i meg gjør jeg så sunne jeg kan, og jeg merker jeg blir mer bevisst på å få i meg mettende og smart mat.
Er til vanlig en energisk person, men merker jeg har enda mer overskudd og føler meg vel, så håper dette vil holde seg slik utover! Skal prøve dette frem til påske i første omgang, så får vi se:)

Anonymkode: 59524...b2d

• Liker 1
Skrevet

Er ikke sulten uansett før tolvtiden på dagen. Har tidligere slitt med behovet for å må spise på kveldstid. Med 16:8 så gir meg selv grunn til å stoppe etter kveldsmat Kl 20, pusser tennene og tenker ikke mer på mat utover kvelden. 

Anonymkode: 10376...92e

• Liker 1
Skrevet
Danseskjørt skrev (På 10.1.2022 den 17.18):

Jeg opplevde det samme som deg, mat ble en besettelse og jeg fikk et anstrengt forhold til mat. Måtte bare stoppe. 

Interessant hvor forskjellig vi er satt sammen. Jeg ble "besatt" når jeg telte kalorier. Med periodisk faste kombinert med lavkarbo (streng) har jeg gått ned 9 kg, og har holdt vekta i over et halvt år nå uten problemer, tross innføring av noe mer karbohydrater i kosten. Har gjennomsnittlig et spisevindu på 6-8 timer og spiser 2 måltider, noe lengre spisevindu og av og til 3 måltider i helgene. Men teller ikke timer eller er "fanatisk" - det funger utmerket likevel :) 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har spisevindu mellom 11 og 19, og har merket at når jeg ikke spiser frokost blir jeg heller ikke sulten til lunsj. Men jeg spiser et knekkebrød med magert pålegg eller ett egg og en frukt hvis jeg husker det. Til middag er jeg sulten, og fyller vanlige middagsporsjoner opp med et lass av rå eller kokte, fiberrike grønnsaker. Det stagger sulten helt. Drikker mye vann, og tar en kopp usøtet te før jeg legger meg.

Dietten hjelper meg med at det er helt slutt på småspisingen mellom måltidene, og den helt unødvendige «kosen» med en sjokoladebit her og en småkake der, og et glass vin eller to før sengetid.

Jeg er ikke like streng fredags- og lørdagskveld, men går ikke bananas da heller. 

Anonymkode: 9ce22...e44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...