Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det flere va dere som har hørt at det er store sjanser for flere spontanaborter i en alder av 33år? At man rett og slett snart er for gammel til å få barn? Jeg fikk vite av min faste gynekolog at jeg burde fortsette å prøve å få barn etter MA sist mnd. Mistet i uke 7. Jeg som er overvektig vil istedet prøve å slanke meg i et halvårstid, før vi prøver igjen. Da overvekt også er uheldig ifm prøving. Det ville han fraråde pga min alder. Når eg var på sykehuset for hjelp til aborten sa gynekologen der at jeg både kunne forvente meg 2-3 aborter til pga min "høye alder". Er det flere som er blitt møtt med slike holdninger? Jeg ble litt sjokkert. Jeg er klar over at fertilitet minker med alderen, men det er jammen ikke rart der er lav fødselsrate i Norge om flere blir møtt med slike holdninger ifm abort. 

Endret av Anonym3940
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Au da, her har du vært uheldig. Jeg hadde en MA i en alder av 36 og ble kun fortalt at det er sånt som skjer og at det ikke er knyttet til spesifikke årsakssammenhenger. Ble gravid 3 mnd etterpå og svangerskapet var vellykket. 

Anonymkode: 9342e...541

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Au da, her har du vært uheldig. Jeg hadde en MA i en alder av 36 og ble kun fortalt at det er sånt som skjer og at det ikke er knyttet til spesifikke årsakssammenhenger. Ble gravid 3 mnd etterpå og svangerskapet var vellykket. 

Anonymkode: 9342e...541

Godt å høre at det gikk bra med deg! Det gir håp for meg også☺🥰blir jo helt stresset av slike tilbakemeldinger fra leger. Jeg tror jeg holder fast ved bestemmelsen av å gå ned noen kg før vi prøver igjen. Et halvt år fra eller til kan jo ikke ha så mye å si i den store sammenhengen🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker han mener dere bær prøve og ikke utsette til etter slanking. Du kan jo være heldig å få et vellykket svangerskap før den tid. Og siden du er over 30 og ikke vet hvordan du ligger an, så er det jo dumt å kanskje gå glipp av 6 sykluser. Du kan jo slanke deg i mens (men selvsagt få i deg Det du trenger). 

Anonymkode: 2d52c...726

• Liker 17
Skrevet

Ja du har veldig mange gode poeng der. Jeg har nok også enda flere utfordringer enn ufrivillig barnløshet. Jeg har pcos og har bmi over 40. Så jeg har fått utskrevet saxenda slankesprøyter av legen, da pco gjør det vanskelig å gå ned. De er ikke forenelige med prøving da det kan skade fosteret. Pcos gjør at jeg kanskje har syklus maks 3 ganger i året. Håpet er at dersom jeg går ned i vekt vil syklusen komme tilbake fordi pco også da kan bli mildere. Hvis ikke må jeg fortsette med fertilitetsbehandling som også er god hjelp. En annen positiv virkning ved å gå ned er at jeg da får bli vurdert til prøverør. Det offentlige har en grense på en bmi på 32 for å kunne få prøverør i det hele tatt🙈I tillegg håper jeg at risiko for spontanabort minker ved å gå ned😄 så jeg heller mot å gå ned I vekt med hjelp. Så får vi bare håpe det lykkes etterhvert. Godt å høre at flere får barn etter 33 år og det er velykket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det du tenker høres veldig fornuftig ut😊 

Og du har god tid, jeg fikk barn nummer to da jeg var 37 - fikk ingen kommentarer på alderen min😊

Anonymkode: effd4...b65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonym3940 skrev (1 time siden):

Er det flere va dere som har hørt at det er store sjanser for flere spontanaborter i en alder av 33år? At man rett og slett snart er for gammel til å få barn? Jeg fikk vite av min faste gynekolog at jeg burde fortsette å prøve å få barn etter MA sist mnd. Mistet i uke 7. Jeg som er overvektig vil istedet prøve å slanke meg i et halvårstid, før vi prøver igjen. Da overvekt også er uheldig ifm prøving. Det ville han fraråde pga min alder. Når eg var på sykehuset for medisinsk abort sa gynekologen der at jeg både kunne forvente meg 2-3 aborter til pga min "høye alder". Er det flere som er blitt møtt med slike holdninger? Jeg ble litt sjokkert. Jeg er klar over at fertilitet minker med alderen, men det er jammen ikke rart der er lav fødselsrate i Norge om flere blir møtt med slike holdninger ifm medisinsk abort. 

Var det en MA du hadde eller en medisinsk abort?

Anonymkode: 9435c...404

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Var det en MA du hadde eller en medisinsk abort?

Anonymkode: 9435c...404

Jeg skrev nok feil der. Jeg måtte på sykehuset å få abortpiller da kroppen ikke ryddet opp selv☺tenkte automatisk medisinsk abort men var altså en MA som jeg måtte ha hjelp til å bli ferdig med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det du tenker høres veldig fornuftig ut😊 

Og du har god tid, jeg fikk barn nummer to da jeg var 37 - fikk ingen kommentarer på alderen min😊

Anonymkode: effd4...b65

Takk for erfaringsdeling! Har nok kommet borti noen litt sure mannlige gynekologer jeg virker det som. Veldig kjekt det lykkes for deg med nr 2 i en alder av 37🥰🌟 fremtiden ser lys ut og det hjelper med slike tilbakemeldinger. Så takk for det🌟

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri kommentarer på det da jeg spontanaborterte i en alder av 34. Har heller ikke fått en eneste kommentar på alder nå som jeg er 35 og gravid, utover at jeg ble henvist til tidlig ultralyd og NIPT. Du har vært uheldig med hvem du har møtt. Jeg syntes personlig at det var stressende å prøve i «høy» alder, men det virker som om du har gode grunner til å vente. Masse lykke til :)

Anonymkode: 8a013...7a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier det nok fordi litt ekstra ikke er så farlig, så bedre å kjøre på 😊

Anonymkode: ab0f8...747

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41 nå. Hadde MA når jeg var 40, og ble ikke møtt på den måten der. Jeg gikk privat hos en erfaren gynekolog. Jeg var ikke så positiv selv til at det skulle gå bra neste gang, hvis jeg ble gravid igjen. Hun rådet oss til å prøve igjen, og regnet med at det ville lykkes. På sykehuset når jeg hadde kirurgisk abort, møtte jeg å bare på positive gynekologer. Samtlige sa at de håpte at det her ikke hadde skremt oss fra å prøve igjen. Jeg har å pcos, men fikk stabile og fine sykluser av behandling. 33 er ingen spesiell høy alder. Jeg fikk beskjed av gynekologen at det eneste positive med pcos er at man ofte er fruktbar lenger enn vanlig.

Anonymkode: 5bf20...7b4

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fikk aldri kommentarer på det da jeg spontanaborterte i en alder av 34. Har heller ikke fått en eneste kommentar på alder nå som jeg er 35 og gravid, utover at jeg ble henvist til tidlig ultralyd og NIPT. Du har vært uheldig med hvem du har møtt. Jeg syntes personlig at det var stressende å prøve i «høy» alder, men det virker som om du har gode grunner til å vente. Masse lykke til :)

Anonymkode: 8a013...7a0

Tusen takk for deling!🌞 Det er så kjekt å høre historier med at det også kan gå fint med svangerskap i 30 årene. Jeg har nok bare har vært uheldig med mine gynekologer. Veldig kjipt å høre du også opplevde abort, men desto kjekkere du nå er gravid igjen! Lykke til med resten av graviditeten. Takk for erfaringsdeling. Slike historier gjør at jeg er mer trygg på at det er ok og vente 6 mnd av helsemessige årsaker🌟🥰

Endret av Anonym3940
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 41 nå. Hadde MA når jeg var 40, og ble ikke møtt på den måten der. Jeg gikk privat hos en erfaren gynekolog. Jeg var ikke så positiv selv til at det skulle gå bra neste gang, hvis jeg ble gravid igjen. Hun rådet oss til å prøve igjen, og regnet med at det ville lykkes. På sykehuset når jeg hadde kirurgisk abort, møtte jeg å bare på positive gynekologer. Samtlige sa at de håpte at det her ikke hadde skremt oss fra å prøve igjen. Jeg har å pcos, men fikk stabile og fine sykluser av behandling. 33 er ingen spesiell høy alder. Jeg fikk beskjed av gynekologen at det eneste positive med pcos er at man ofte er fruktbar lenger enn vanlig.

Det var kjekt å høre! Jeg mener måten jeg ble møtt på kunne skremt vekk de fleste. Jeg er glad jeg er trygg i meg selv, slik at jeg ikke trenger legge vekt på de kommentarene. Iallefall etter å ha fått tilbakemeldinger fra dere😊 😇Veldig kjekt å høre du fikk mer regelmessige sykluser med behandling ifm pcos😃Får du/fikk du metformin? Jeg ser at det er mange som skriver at de har fått det. Det har min gynekolog aldri nevnt. Da jeg mistet gikk jeg i forkant på provera og clomifen, og satte ovitrelle. 

Endret av Anonym3940
AnonymBruker
Skrevet
Anonym3940 skrev (5 timer siden):

Det var kjekt å høre! Jeg mener måten jeg ble møtt på kunne skremt vekk de fleste. Jeg er glad jeg er trygg i meg selv, slik at jeg ikke trenger legge vekt på de kommentarene. Iallefall etter å ha fått tilbakemeldinger fra dere😊 😇Veldig kjekt å høre du fikk mer regelmessige sykluser med behandling ifm pcos😃Får du/fikk du metformin? Jeg ser at det er mange som skriver at de har fått det. Det har min gynekolog aldri nevnt. Da jeg mistet gikk jeg i forkant på provera og clomifen, og satte ovitrelle. 

Jeg ble satt rett på metformin og letrozol samtidig. Gikk ned en del kg når jeg begynte på metformin, det uten å gjøre noe for å gå ned. Så det hadde virkning på vekta å. Vet ikke om du har blitt anbefalt myo-inositol, det anbefalte samtlige gynekologer som jeg møtte på. Har visst seg å ha god effekt på oss med pcos. Jeg tok det siste prøveperiode når jeg ble gravid, hadde da prøvd en del mnd. Mistet da i MA, og begynte rett på letrozol, metformin og myo-inositol ,når vi begynte å prøve igjen. 

Skrevet

Ingen erfaring utover at jeg synes det er rart at de sier 33 er gammelt?!?!

Jeg fikk min første ved 34 og aldri fått høre at det var for gammel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 32 år, og var hos gyn etter 3 kjemiske/tidlig sa på rad. Hun sa også at den ideelle alderen biologisk er 20 år, og at det er vanlig med spontanaborter osv jo eldre man blir. Så er nok sant det de sier, men kanskje ikke alle som er ærlige på det?

Jeg fikk beskjed om å prøve videre og hun trodde jeg kom til å bli gravid innen ett år (hadde da allerede prøvd i 7 mnd), og jeg ble gravid mnd etter timen.

Jeg er dog normalvektig. Vet at overvekt også kan spille en rolle inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at gynekologen hengte seg så opp i alderen din. Vekta har mye mer å si. 
Ble uplanlagt gravid som 44. Etter å ha gått ned 4-5 kg. Var lettere overvektig. 
Fikk et friskt barn. 
Hadde SA som 42-åring. 

Anonymkode: d2c57...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risikoen for spontanabort er høyest for de yngste og eldre:

Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder. Blant kvinner som var 45 år og eldre, endte 53 prosent av svangerskapene med spontanabort.

https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

De beskriver økningen fra og med 30 som drastisk, men jeg vil heller si den er signifikant (10,8  % for aldersgruppen 30-34 mot 9,7 % for de fra 25-29). Hvis man ser på tallene og grafene de har med i artikkelen stiger sannsynligheten først mer «drastisk» etter 35 år. Dette er selvfølgelig på gruppenivå, og sier ingenting om enkeltindividet.

Mange leger er litt klønete, det kan hende de tenkte mest på alle faktorene kombinert: alder, PCOS, vekt og én spontanabort. Alt er ting som øker sannsynligheten for spontanabort og/eller kan gjøre det vanskeligere å bli gravid i utgangspunktet. Så tipset om å ikke utsette prøvingen kan ha vært velmenende, om enn noe dustete lagt frem.

Anonymkode: 55a49...394

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Anonym3940 said:

Er det flere va dere som har hørt at det er store sjanser for flere spontanaborter i en alder av 33år? At man rett og slett snart er for gammel til å få barn? Jeg fikk vite av min faste gynekolog at jeg burde fortsette å prøve å få barn etter MA sist mnd. Mistet i uke 7. Jeg som er overvektig vil istedet prøve å slanke meg i et halvårstid, før vi prøver igjen. Da overvekt også er uheldig ifm prøving. Det ville han fraråde pga min alder. Når eg var på sykehuset for hjelp til aborten sa gynekologen der at jeg både kunne forvente meg 2-3 aborter til pga min "høye alder". Er det flere som er blitt møtt med slike holdninger? Jeg ble litt sjokkert. Jeg er klar over at fertilitet minker med alderen, men det er jammen ikke rart der er lav fødselsrate i Norge om flere blir møtt med slike holdninger ifm abort. 

Å nei han sa sannheten, at du har dårlig tid. For en dårlig gynekolog assszzz

Anonymkode: 4679e...442

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...