Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #1 Skrevet 17. oktober 2005 Jeg betaler 14% skatt. Vet at det er veldig lite, men jeg har jobbet lite i år. Tror jeg kommer til å ha tjent ca 65000kr da året er omme. Vet du om det blir basmell av dette?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #2 Skrevet 17. oktober 2005 Jeg betaler 14% skatt. Vet at det er veldig lite, men jeg har jobbet lite i år. Tror jeg kommer til å ha tjent ca 65000kr da året er omme. Vet du om det blir basmell av dette? ← Må vel være en grunn siden du har fått så lav %?Ingen her som kan si deg om du får baksmell eller ei. det kommer an på mye...hva du har i fradrag osv.... Om du har fått 14 % pga du har oppgitt at du vil tjene x antall kr. ut året, så er det sikkert rett, men vil du overstige summen, så må du kontakte likningskontoret.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2005 #3 Skrevet 17. oktober 2005 Takk for svaret ditt. Hvor står det hva jeg har oppgitt at jeg kommer til å tjene? Husker at jeg sa ett tall der en gang ja..
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #4 Skrevet 18. oktober 2005 Dersom du går inn på "bestill skattekort" på nettsiden til skatteetaten med koden din vil tallene du har oppgitt stå der. Der kan du se over at fradragene er riktig og få beregnet skattekort på nytt.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2005 #5 Skrevet 18. oktober 2005 Sannsynligvis her du høyt nok trekk. Hvis du tjener bare 65000 mener jeg du bare skal betale trygdeavgiften på 7,8%.
Gjest Turi Skrevet 18. oktober 2005 #6 Skrevet 18. oktober 2005 Det holder om total lønnsinntekt er 65000, da skal du bare betale trygdeavgift. Men husk at feriepenger utbetalt og evt. naturalytelser som telefongodtjørelse mv. kommer i tillegg til bruttolønnen din, og kan forskyve bildet.
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2005 #7 Skrevet 19. oktober 2005 Er trygdeavgiften på 7,8%? Da jeg bestilte skattekort i begynelsen av året etter å ha blitt arbeidsledig fikk jeg et kort på 7%. Da jeg skulle endre det for litt siden, fordi jeg endte opp med like mye i arbeidsledighetstrygd og etterlattepensjon som lønna mi var opprinnelig (uten trygden) gikk den ned til 5%. Dette må nødvendigvis være feil, for på skjermen da jeg endret fikk jeg 53% for å komme ajour på resten av året. Jeg fikset litt med noen tall så jeg kom ned i 43%, men det jeg fikk tilsendt i posten var altså på 5%. Noen som skjønner noe av det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå