AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Noen som har sykt permisjon etter ett år som sykemeldt? Hvordan foregår det og hva kreves av den som er sykemeldt? Møter osv med arbgiver og sånt eller får du være i fred? Anonymkode: eccb1...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 nomore82 skrev (4 minutter siden): Er det ulønnet permisjon du tenker på? Det finnes vel ikke noe annet enn ulønnet? Takk for svar! Anonymkode: eccb1...bfe
nomore82 Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes vel ikke noe annet enn ulønnet? Takk for svar! Anonymkode: eccb1...bfe Det finnes flere typer permisjoner, lønnet og ulønnet, lovfestet og ikke lovfestet. Det er litt uklart hvilken type du er ute etter, men jeg gjetter meg til at du snakker om ulønnet og ikke lovfestet permisjon. Dette blir da helt og holdent opp til deg og arbeidsgiver å avtale, og arbeidsgiver kan fritt nekte å inngå en slik avtale. Eller stille krav. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Vedkommende skal over på AAP, og søke permisjon. Anonymkode: eccb1...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vedkommende skal over på AAP, og søke permisjon. Anonymkode: eccb1...bfe Er ikke dette motstridende? Anonymkode: 507e9...904
nomore82 Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Ok. Nå er du over på et område du virkelig bør få rett veiledning, og jeg vil anbefale deg å rådgi deg med NAV og ikke spørre på KG.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke dette motstridende? Anonymkode: 507e9...904 ? Anonymkode: eccb1...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det finnes vel ikke noe annet enn ulønnet? Takk for svar! Anonymkode: eccb1...bfe Om vedkommende har hatt ulønnet permisjon, har h*n mistet retten til sykepenger. Anonymkode: 996b7...9d5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vedkommende skal over på AAP, og søke permisjon. Anonymkode: eccb1...bfe Man trenger jo ikke å søke permisjon fra jobben når man skal over på AAP! Anonymkode: 2f421...7c2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Vedkommende fikk beskjed fra legen om det Anonymkode: eccb1...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Vedkommende bør kontakte NAV, ikke høre på legen. Leger har ikke alltid kontroll på alt av sånt. Anonymkode: 507e9...904
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Jeg gikk over på AAP i høst, men skal forhåpentlig tilbake på jobb så fort formen er bedre. Stillingsprosenten min står nå som 0% i kommunen (arbgiver), og på papiret er det velferdspermisjon. Men jeg søkte aldri sånn direkte, ble bare enig. Hadde møte med NAV og arb giver i forkant, signerte på papir ang stillingsprosent etterpå. Der var ikke ordet permisjon nevnt, så jeg visste faktisk ikke det før jeg så på medlemssiden i fagforbundet mitt at det stod velferdspermisjon 100%. Anonymkode: 7a6c5...9c7
nomore82 Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vedkommende fikk beskjed fra legen om det Anonymkode: eccb1...bfe Dersom du er arbeidsgiver bør du kontakte noen og få veiledning. Dette er viktig og det må være rett. Ofte er grunnen til denne misforståelsen at arbeidsgiver skal sende inn A-melding til NAV og der skal ansatte som har vært syke over et år føres opp med permisjon. Det er kun en teknisk detalj, men få rett veiledning her av de som kan dette. Dersom du er arbeidstaker så kontakter du NAV og rådfører deg der. Om du er nødt til å søke om permisjon eller ikke fremgår av arbeidsavtalen din. Dette vil fortsatt være en formalitet, og du er fortsatt ansatt, fortsatt på AAP og arbeidsgiver har fortsatt plikt til å tilrettelegge og du har aktivitetsplikt. Så dette er ikke permisjon i normal forstand.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 1 hour ago, nomore82 said: Dersom du er arbeidsgiver bør du kontakte noen og få veiledning. Dette er viktig og det må være rett. Ofte er grunnen til denne misforståelsen at arbeidsgiver skal sende inn A-melding til NAV og der skal ansatte som har vært syke over et år føres opp med permisjon. Det er kun en teknisk detalj, men få rett veiledning her av de som kan dette. Dersom du er arbeidstaker så kontakter du NAV og rådfører deg der. Om du er nødt til å søke om permisjon eller ikke fremgår av arbeidsavtalen din. Dette vil fortsatt være en formalitet, og du er fortsatt ansatt, fortsatt på AAP og arbeidsgiver har fortsatt plikt til å tilrettelegge og du har aktivitetsplikt. Så dette er ikke permisjon i normal forstand. Det er egentlig ikke noe vits å ringe NAV om dette - det er ikke noe NAV har noe med. For veiledning som arbeidsgiver ja, men ikke som arbeidstaker. Anonymkode: f2b2f...694
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 Når en person har vært sykmeldt så lenge at de hat oppbrukt sine sykepengerettigheter så må det være en dialog mellom arbeidstaker og arbeidsgiver om hva som skjer ette maksdato. Dersom ansatt aldrig forventer å kommet itlbake til arbeidsplassen må jobben sies opp. Det vanligste er midlertidig at arbeidsforholdet blir satt midlertidig på vent i form av at ansatt blir innvilget permisjon. Jeg jober i Helse Sør/Øst og vi skal søke permisjon når året med sykepengerettigheter er feridg. Dette blir gjort via skjema som enten sendes inn av ansatt selv eller leder. Disse permisjoner er av ulike lengder- noen bare få måneder, andre år. Det er leder og ansatt som avtaler dette seg imellom. Det er naturligt å ha en løpende dialog med arbeidsplassen, mens man har permisjon for å avklare når man er klar for å jobbe igjen og i hvilken stillingsstørrelse. Vi bruker søknader om permisjon for å få en avtale om når vi kan forvente ansatt tilbake i sin stilling. Noen ganger passer lengden av permisjon, andre ganger søker ansatt videre permisjon og i noen tilfeller klarer de komme tilbake før permisjonstiden er løpet ut. Dette er noe leder og ansatt snakker om løpende. Anonymkode: ad4bc...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå