Gå til innhold

Langt færre innlagt med covid enn det vi er blitt fortalt

Barbalala

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Hun er vel livredd for å settes i gapestokk og beskyldes for å være en konspirasjonsteoretiker om hun sier noe annet

Nettopp. Men klart hun EGENTLIG angrer seg! Ingen ung person vil ofre helsa si til lite/ingen nytte, eller i det hele tatt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lovis Fenja skrev (2 timer siden):

Så forklar hva du mener, da, istedet for å kun være arrogant. Du sa jo at du var i mot at folk demonstrerte.

Hva jeg mener står forklart i innleggene mine. Du trenger ikke bruke tid på å ilegge meg nye meninger. Hvor står det at jeg er i mot at folk demonstrerer? :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Hva jeg mener står forklart i innleggene mine. Du trenger ikke bruke tid på å ilegge meg nye meninger. Hvor står det at jeg er i mot at folk demonstrerer? :balltre:

Det står tydeligvis ganske dårlig forklart da siden flere feiltolker i følge deg.

Jeg har allerede sitert deg på hvor du sier at det farligste som kan skje nå er at folk protesterer/demonstrerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gagaen
Jaimatadi skrev (9 timer siden):

Nei, det gjør jo ikke det. Personen ligger fortsatt med brukket ben og krever ikke mer pga en positiv test. Men blir altså telt som innlagt covid pasient. Skjønner du da eller? 

De gjør jo det. Hvordan kan du nekte det? Det krever smittevernstiltak og mer ressurser . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (19 timer siden):

Tester de egentlig asymptomatiske pasienter  for corona da? Pasienter med luftveissymptomer (uavhengig av innleggelsesårsak) burde vel uansett testes for influensa og rs-virus også og få enerom/kohort ved smitte.

Og med så lite influensa vi har i år, så burde jo ikke 100 ekstra innlagt med mild/asymptomatisk Corona våre det som velter lasset..

Vi er vel uansett ikke så uenige i at det store problemet ikke er inleggelsestallene, men dårlig styring i helsesektoren.

Digresjon: PCR med fullt luftveispanel er ikke noe nytt som har kommet nå, men rutinemessig bruk er eventuelt nytt.

Ja de tester alle slik jeg har forstått det.

Hva de gjør med pasienter innlagt for andre ting som også har en luftveisinfeksjon utenom covid har jeg ingen oversikt over. Men uansett burde da alle luftveisinfeksjoner håndteres likt, om det ene smitter mer eller mindre enn det andre så smitter de alle fortsatt. Og alle kan være farlige for enkelte pasientgrupper, til og med forkjølelse kan være farlig for de mest svekkede.

Ellers enig i det med innleggelsestall ja, og også det med at koronaen strengt tatt bare erstatter influensaen. Om de har laget prosedyrer som gjør at det blir mye ekstraarbeid med koronapasienter er det en unødvendig ekstrabelastning de har påført seg selv. Som sagt, influensa kan både smitte og være farlig det også, så ingen grunn til forskjellsbehandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Enda en tulling said:

Ja de tester alle slik jeg har forstått det.

Hva de gjør med pasienter innlagt for andre ting som også har en luftveisinfeksjon utenom covid har jeg ingen oversikt over. Men uansett burde da alle luftveisinfeksjoner håndteres likt, om det ene smitter mer eller mindre enn det andre så smitter de alle fortsatt. Og alle kan være farlige for enkelte pasientgrupper, til og med forkjølelse kan være farlig for de mest svekkede.

Ellers enig i det med innleggelsestall ja, og også det med at koronaen strengt tatt bare erstatter influensaen. Om de har laget prosedyrer som gjør at det blir mye ekstraarbeid med koronapasienter er det en unødvendig ekstrabelastning de har påført seg selv. Som sagt, influensa kan både smitte og være farlig det også, så ingen grunn til forskjellsbehandling

Nå har kanskje ikke sesonginfluensa og RS-virus like stort spredningspotensial som covid, men man burde jo hvertfall teste folk med symptomer som er på samme avdeling som sårbare pasienter. Hvertfall om man skal teste absolutt alle innlagte mot corona.

Jeg hadde luftveissymptomer og lett feber rett før jeg skulle føde for noen år siden og det var ikke noe snakk om å teste meg i tilfelle jeg måtte inn på fødeavdelingen. Jeg ville ikke dra med meg noen uhumskheter inn få føden og gravde dypt i lommeboka for hurtigtest på volvat (det var helg, så fastlegen var ikke et alternativ) - og kunne fort endt opp med å utsette sårbare pasienter for influensa om ikke jeg hadde gjort akkurat det. Så må si jeg syns det er rart om de tester absolutt alle som er helt asymptomatiske mot corona nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest:) skrev (20 timer siden):

Og om han blir alvorlig syk av corona  så tipper jeg de klarer å skille sykdom fra skaden okke som.

Men tilbake til alvor. CDC har en artikkel inewsfeeden sin med tall fra 6 sykehus i høst en gang. 1/3 av de innlagt under 5 år på disse sykehusene hadde RS eller andre lukftveisvirus og Corona på en gang. Da bli det værre å vite hva som forårsaket innleggelsen. 

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm705152a3.htm?s_cid=mm705152a3_w

Det står ikke noe om hvordan de har stilt diagnosene, men siden symptomene er mer eller mindre de samme regner jeg med at de har brukt PCR-test igjen.
Problemet er bare at PCR ikke kan diagnostisere sykdom, bare påvise tilstedeværelsen av visse gensekvenser. Så et positivt utslag på to forskjellige virus betyr ikke nødvendigvis at man "har" begge syldommene disse virusene forårsaker.
Men selvfølgelig, hvilken, om noen, av disse sykdommene man faktisk "har" kan jo væe verre å fastslå da. Selv om antall sykluser for positiv test  kanskje kan gi en pekepinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Enda en tulling said:

Det står ikke noe om hvordan de har stilt diagnosene, men siden symptomene er mer eller mindre de samme regner jeg med at de har brukt PCR-test igjen.
Problemet er bare at PCR ikke kan diagnostisere sykdom, bare påvise tilstedeværelsen av visse gensekvenser. Så et positivt utslag på to forskjellige virus betyr ikke nødvendigvis at man "har" begge syldommene disse virusene forårsaker.
Men selvfølgelig, hvilken, om noen, av disse sykdommene man faktisk "har" kan jo væe verre å fastslå da. Selv om antall sykluser for positiv test  kanskje kan gi en pekepinn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4bKwx/fhi-dette-maa-vi-vite-foer-norge-kan-aapne

Det ser ut som om det er intensivkapasiteten som er det kritiske leddet. Helt ufattelig at man knapt har gjort noen forsøk på å utvide denne på snart 2 år med pandemi..

Vi må vite hvem som havner på intensivavdelinger, fordi intensivkapasiteten i stor grad vil være avgjørende for om helsetjenesten kan håndtere en stor bølge i Norge. Man klarer antagelig å håndtere en økning i sykehusinnleggelser, men det er helt klart et problem hvis intensivkapasiteten blir utfordret, sier vaksinesjef Geir Bukholm ved instituttet til VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...