Druid Skrevet 8. januar 2022 #21 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) Barbalala skrev (20 timer siden): Nå ramler virkelig skjelettene ut av skapet. Det viser seg at vi er blitt holdt for narr i to år, og at det reelle antall innlagte er langt lavere enn det som er blitt fortalt. Nesten hver fjerde koronapasient hadde ikke covid-19 som hovedårsak til innleggelsen. https://www.nettavisen.no/nyheter/helsedirektoratet-oppgir-misvisende-innleggelsestall-det-er-alvorlig/s/12-95-3424228142 Det mest deprimerende i den artikkelen, er at det er en legeutdannet som ikke vet forskjellen på FHI og Helsedirektoratets behov for statestikk. De bryr seg om to vidt forskjellige ting. Jeg skjønner at han som forsker, kunne tenkt seg statestikk om forløp og dødelighet, men det er statestikk vi tradisjonelt har vært trege på å samle. Det tok vel nesten ett år før vi begynte å telle friskmelding. Ingen har hatt tid til å bry seg. Men den artikkelen demonstrerer faglig inkompetanse på et alvorlig nivå. Forespørselen om statestikk er i og for seg rimelig, å ikke skjønne årsakene til statistikkene som er i bruk, er idiotisk. (FHI sin oppgave er å få kontroll over spredningen av pandemien. Derfor teller de kun innleggelser. Helsedirektoratet er først og fremst interessert i logistikken rundt helseforetakene og hva en pandemi betyr for kapasiteten når man ikke har mulighet for å skille pasientgruppene riktig. Derfor er de totalt uinteressert i hvordan du gikk fra en pasientgruppe til en annen.) Endret 8. januar 2022 av Druid 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 8. januar 2022 #22 Del Skrevet 8. januar 2022 52 minutter siden, Nikitaspin said: Nå har kritikk av tiltak, dårlig helsevesen og dårlig håndtering av korona lite med Bill Gates, reptilmennesker og mikrochip i vaksinene å gjøre da. Konspirasjonene har jo heller ødelagt en fornuftig diskusjon. De som lemper ALL kritikk av håndteringen i samme båt som useriøs konspirasjonsteori og de som sensurerer bort debatten er definitivt mest skyldige i å ødelegge fornuftig diskusjon. På tide at flere innser at det er tvilsomme ting på gang, som kan observeres i full offentlighet, og dermed er fantasifulle konspirasjonsteorier helt unødvendig, om ikke annet enn for billig underholdning. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 8. januar 2022 #23 Del Skrevet 8. januar 2022 Men 80% er jo fremdeles ganske mange da…. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 8. januar 2022 #24 Del Skrevet 8. januar 2022 Antall innlagte har likevel falt kraftig, fra 383 på det meste i desember, til 246 i dag. Men hvis de fortsetter å telle på samme måten så vil det jo sannsynligvis bli et mye høyere antall innlagte MED covid fremover, i og med at det er mer smitte i samfunnet. Så jeg blir positivt overrasket om vi får noen som helst lettelser i tiltak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 8. januar 2022 #25 Del Skrevet 8. januar 2022 brainstorm skrev (3 timer siden): Antall innlagte har likevel falt kraftig, fra 383 på det meste i desember, til 246 i dag. Men hvis de fortsetter å telle på samme måten så vil det jo sannsynligvis bli et mye høyere antall innlagte MED covid fremover, i og med at det er mer smitte i samfunnet. Så jeg blir positivt overrasket om vi får noen som helst lettelser i tiltak. Vi kan vel egentlig anta de 246 er rundt 200. Samtidig er det all mulig grunn til å anta at prosentandelen som har covid-19 som hovedårsak ville falle med økt smitte av en mildere variant i en vaksinert befolkning fremover. Så om helsedirektoratet ikke vil at mediene og andre skal begynne å tvile på tallene deres, må de begynne å rapportere annerledes. Ellers kan vi ikke bruke deres tall til noenting. At helsedirektoratet igjen har holdt folk for narr med viten og vilje, er ikke spesielt overraskende. Tilliten til dem synker, og det vel fortjent. Egentlig burde dette få et rettslig etterspill. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8. januar 2022 #26 Del Skrevet 8. januar 2022 Det er jo en komplisert virkelighet som skal forenklede ned til let forståelige tal. Uanset hvordan det gjøres vill det jo være lit «misvisende». Jeg hadde et familiemedlem som allerede var innlagt med en dødelig sykdom før hun ble diagnostisert med covid. Så hun er sikkert en av de som hadde en annen grund for innleggelsen, men hun hadde jo levd lenger om hun ikke fikk covid. Det føles helt feil for meg om hun ikke skulle regnes som en covid pasient! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 8. januar 2022 #27 Del Skrevet 8. januar 2022 Hvilken rolle spiller det egentlig? Så lenge det er korona som er årsaken til at en tilstand forverres og fører til sykehusinnleggelse er det jo korona som har skylda? UTEN korona hadde de ikke trengt innleggelse. Og så er det typisk når noe avsløres i en artikkel så kaster folk seg på ;" jammen det visste jeg jo hele tida!" Latterlig! Hvorfor jobber du ikke som forsker og hjelper oss til å bli kvitt pandemien da hvis du hele tida har visst alt så godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 8. januar 2022 #28 Del Skrevet 8. januar 2022 16 minutter siden, Gagaen said: Hvilken rolle spiller det egentlig? Så lenge det er korona som er årsaken til at en tilstand forverres og fører til sykehusinnleggelse er det jo korona som har skylda? UTEN korona hadde de ikke trengt innleggelse. De som er innlagt for noe annet, og får påvist covid ved innleggelsen, blir også telt med. Det er det som blir så feil. FHI sine statistikker viser lavere tall fordi de ikke regner på samme måte som Helsedirektoratet. Så det er ikke bare ekspertene på kg som mener det blir feil måte å regne på. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 8. januar 2022 #29 Del Skrevet 8. januar 2022 brainstorm skrev (3 minutter siden): De som er innlagt for noe annet, og får påvist covid ved innleggelsen, blir også telt med. Det er det som blir så feil. FHI sine statistikker viser lavere tall fordi de ikke regner på samme måte som Helsedirektoratet. Så det er ikke bare ekspertene på kg som mener det blir feil måte å regne på. Viktig å få med alle tallene, selv om det ikke nødvendigvis er korona som er hovedårsaken, det gir litt flere marginer enn om man bare skulle telt med de med korona som hovedårsak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. januar 2022 #30 Del Skrevet 8. januar 2022 Pippi Lotta skrev (51 minutter siden): Det er jo en komplisert virkelighet som skal forenklede ned til let forståelige tal. Uanset hvordan det gjøres vill det jo være lit «misvisende». Jeg hadde et familiemedlem som allerede var innlagt med en dødelig sykdom før hun ble diagnostisert med covid. Så hun er sikkert en av de som hadde en annen grund for innleggelsen, men hun hadde jo levd lenger om hun ikke fikk covid. Det føles helt feil for meg om hun ikke skulle regnes som en covid pasient! Det skjønner jeg. Men dersom jeg faller på skøyter og brekker armen og tilfeldigvis tester positivt i akuttmottaket fordi jeg uten å vite det var en av de mange symptomfrie smittede, så blir jeg altså regnet som en innlagt corona-pasient. Gagaen skrev (21 minutter siden): Hvilken rolle spiller det egentlig? Så lenge det er korona som er årsaken til at en tilstand forverres og fører til sykehusinnleggelse er det jo korona som har skylda? UTEN korona hadde de ikke trengt innleggelse. Og så er det typisk når noe avsløres i en artikkel så kaster folk seg på ;" jammen det visste jeg jo hele tida!" Latterlig! Hvorfor jobber du ikke som forsker og hjelper oss til å bli kvitt pandemien da hvis du hele tida har visst alt så godt? Men hos veldig mange er smitten helt tilfeldig. DET er problemet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 8. januar 2022 #31 Del Skrevet 8. januar 2022 Det er jo de som har underliggende sykdommer som oftest blir innlagt pga covid. Da kan nok denne sykdommen bære hovedårsaken, men at det er covid på toppen som har ført til innleggelse. Var ikke dette tema i fjor også da? Jeg føler ikke at noe har blitt skjult, da jeg mener å huske at de har svart på dette for lenge siden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 8. januar 2022 #32 Del Skrevet 8. januar 2022 Det er jo en god nyhet Likevel er det for mange som blir innlagt med korona Enda vi har tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 8. januar 2022 #33 Del Skrevet 8. januar 2022 Tone83 skrev (32 minutter siden): Det er jo de som har underliggende sykdommer som oftest blir innlagt pga covid. Da kan nok denne sykdommen bære hovedårsaken, men at det er covid på toppen som har ført til innleggelse. Var ikke dette tema i fjor også da? Jeg føler ikke at noe har blitt skjult, da jeg mener å huske at de har svart på dette for lenge siden. En som kommer inn med armbrudd og tilfeldigvis tester positivt uten symptomer regnes som covidpasient. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #34 Del Skrevet 8. januar 2022 Warrior skrev (3 minutter siden): Helst skulle 0 vært innlagt med korona (ja andre sykdommer også). Fordi koronaviruset er så unødvendig og skulle aldri vært til. Ingen fortjener å ligge på sykehus alvorlig syk. Ikke på grunn av korona og ikke av andre sykdommer heller. Ja, også burde det ikke være krig, sult og fattigdom i verden heller. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 8. januar 2022 #35 Del Skrevet 8. januar 2022 Gagaen skrev (1 time siden): Hvilken rolle spiller det egentlig? Så lenge det er korona som er årsaken til at en tilstand forverres og fører til sykehusinnleggelse er det jo korona som har skylda? UTEN korona hadde de ikke trengt innleggelse. Og så er det typisk når noe avsløres i en artikkel så kaster folk seg på ;" jammen det visste jeg jo hele tida!" Latterlig! Hvorfor jobber du ikke som forsker og hjelper oss til å bli kvitt pandemien da hvis du hele tida har visst alt så godt? Tone83 skrev (43 minutter siden): Det er jo de som har underliggende sykdommer som oftest blir innlagt pga covid. Da kan nok denne sykdommen bære hovedårsaken, men at det er covid på toppen som har ført til innleggelse. Var ikke dette tema i fjor også da? Jeg føler ikke at noe har blitt skjult, da jeg mener å huske at de har svart på dette for lenge siden. Klart det spiller noen rolle. Hvis du krasjer med bilen, eller faller på isen og brekker armen og tester positivt på covid ved ankomst sykehuset, blir du regnet med i oversikten over koronapasienter. Så det er feil det dere sier med at det er covid som er den utløsende årsaken uansett. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 8. januar 2022 #36 Del Skrevet 8. januar 2022 Og det var vi noen få som så allerede for over ett år siden at mange ble regnet som korona pasienter enda de bare var smittet og var på sykehus for andre årsaker. Mange døde også med korona men ikke av korona. Det er heller ikke tatt høyde for. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 8. januar 2022 #37 Del Skrevet 8. januar 2022 1 hour ago, Gagaen said: Hvilken rolle spiller det egentlig? Så lenge det er korona som er årsaken til at en tilstand forverres og fører til sykehusinnleggelse er det jo korona som har skylda? UTEN korona hadde de ikke trengt innleggelse. Og så er det typisk når noe avsløres i en artikkel så kaster folk seg på ;" jammen det visste jeg jo hele tida!" Latterlig! Hvorfor jobber du ikke som forsker og hjelper oss til å bli kvitt pandemien da hvis du hele tida har visst alt så godt? Det er jo rundt 11 000 sykehusplasser i landet, og når mer enn 1% av befolkningen smittes hver uke, så kan jo fort mer enn 100 av disse også være smittet. Selv om de er der for å føde. Eller har brukket kragebeinet. Eller har rs-virus samtidig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 8. januar 2022 #38 Del Skrevet 8. januar 2022 Teatrica skrev (1 time siden): Klart det spiller noen rolle. Hvis du krasjer med bilen, eller faller på isen og brekker armen og tester positivt på covid ved ankomst sykehuset, blir du regnet med i oversikten over koronapasienter. Så det er feil det dere sier med at det er covid som er den utløsende årsaken uansett. Poenget er vel at i det man tester positivt så kreves det mer og andre ressurser på sykehuset. Og det er det som gjør dette anderledes enn influensa og lungebetennelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 8. januar 2022 #39 Del Skrevet 8. januar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 8. januar 2022 #40 Del Skrevet 8. januar 2022 Gagaen skrev (1 time siden): Poenget er vel at i det man tester positivt så kreves det mer og andre ressurser på sykehuset. Og det er det som gjør dette anderledes enn influensa og lungebetennelse Ja, det har du helt rett i, og pasientene vil uansett bli mer krevende mens de er innlagt uansett hovedgrunnen til hvorfor de er innlagt. Og tallene må brukes der det er riktig at de brukes - slik at vi kan bygge opp helsevesenet vårt slik at det tåler den mengde pasienter vi ser nå. For ærlig talt, det er ikke så utrolig mange som er innlagt sett i sammenheng med befolkningen vår. Men det finnes også et annet aspekt her, siden disse tallene blir publisert og oppdatert daglig: alle de menneskene i dette landet som er redde for viruset og å bli syke, og hvor farlig det kan være for dem personlig. Siden det ikke kommer godt nok frem hva som reelt sett ligger bak tallene, gir de et skjevt bilde i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen. (Hilsen en mor til en som har helse/dødsangst og dermed kjenner veldig på kroppen hva medienes skremselspropaganda har gjort med en allerede redd 20-åring). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg