AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Vi er en familie på meg (16), broren min (18) og vår far. Broren min er diagnostisert med ADHD, som er relevant til oppførselen hans. Han har alltid tatt seg til rette og oppført seg meget utakknemlig for alderen sin. Eksempler på dette er utakknemlighet i seg selv, at han ikke ser verdien i det han får, uansett hva det er. Det er mangel på grunnleggende forståelse av selvstendighet og muligheter han får - vil heller spille spill på datamaskin ett år enn å jobbe eller bruke tiden på å forbedre karakterer. Hver sommer pleier vi å dra på en eller annen ferie ett sted. Vi har egentlig pleid å dra på strandferie, og visa har vært den samme hver eneste gang: broren min sitter på hotellrommet og spiller, og på grunn av diagnosen er det ikke forsvarlig at han skal ta vare på seg selv (når han var rundt 14 - 17 år gammel). Derfor sitter jeg og min far der, også, eller bader. Med andre ord, lite av kulturelle inntrykk eller påfunn man tillater seg på ferie. I 2018 begynte han å mase om å dra på storbyferie isteden. Greit, kanskje det skulle gå bedre denne gangen, etter åtte år med mye av det samme (krangel, dårlig stemning, sure miner...). Vi tok turen til Frankrike, og nei. Ville ikke opp Eiffeltårnet, eller finne på noe som helst. Ville bare sitte på det knøttlille hotellrommet sitt og spille. Hjemme bor han fast hos sin mor, besøker 1 - 2 ganger i måneden (over helga). Jeg og min far har lekt med tanken om ferie i Japan i år. For oss er det det kulturelle aspektet som tiltrekker, og det blir neppe noe stilletid på rommet, ettersom vi reiser med en organisasjon som har planlagt ferien dag - dag. Vi følger altså et opplegg, og reiser mye mellom mange fantastiske byer. Jeg er ganske usikker på om broren min bør bli med i det hele tatt. Ikke bare koster det 30k per person som reiser, men han har jo åpenbart vist seg som en dårlig turist og en som heller liker å ligge på rommet. Og da blir det at han blir med kun prinsipielt - siden jeg og broren min skal være "likestilte". Nå er det jo sånn at han er myndig, og jeg som kjenner han, vet jo at han ikke kommer til å like å bevege på seg såpass mye som programmet vi vil reise med behøver (rundt fem ulike byer). Faren min nøler med å kutte han, men prisen blir jo ikke verdt det i det hele tatt for broren min sin del. Han kommer jo ikke til å nyte det eller ta fordel av det. Er det urettferdig, tenker du (på basis av hans diagnose) om han ikke får være med? Anonymkode: 52690...928
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 For det første, du er faren og ikke broren, ingen 16-åringer utrykker seg sånn som dette skriftlig. Og nei, jeg tenker at det voksne barnet ikke trenger å være med på denne ferien Anonymkode: 81f00...951 40
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Enten er dere halvbrødre, siden du skriver "sin mor", eller så er du faren. Anonymkode: 940e5...c3f 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Både jeg og venner tar med barna alene på ferier for å få egentid med de ut fra deres og våre interesser. Før covid var jeg og 13-åringen en uke i Syden. Søskenet hadde blitt drittlei av å bare ligge i sola på stranda en uka så vi var glad for å være alene. Pappaen misliker også mye sol, foretrekker skyggen. Planen var å dra et sted med søskenet, men så kom covid. Synes det er helt greit at broren blir hjemme om han får tilbud om å dra på annen ferie, ferie som passer han og far bedre. Anonymkode: 6484f...3eb 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 «Nå er du voksen, og vil du være med på ferie må du betale reise og opphold selv». Slik løser man det. Det forutsetter dog at samme regel gjelder deg når du blir 18, så da må du belage deg på noen hjemmeferier fram til du får råd til å reise selv. Anonymkode: 5da35...377 5
Brunello Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For det første, du er faren og ikke broren, ingen 16-åringer utrykker seg sånn som dette skriftlig. Og nei, jeg tenker at det voksne barnet ikke trenger å være med på denne ferien Anonymkode: 81f00...951 Tull, det er ganske middelmådig skrevet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Brunello skrev (26 minutter siden): Tull, det er ganske middelmådig skrevet. Lol. Ikke for en 16åring. Anonymkode: f511b...473 7
Brunello Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lol. Ikke for en 16åring. Anonymkode: f511b...473 Jo 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 Brunello skrev (28 minutter siden): Tull, det er ganske middelmådig skrevet. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lol. Ikke for en 16åring. Anonymkode: f511b...473 Brunello skrev (Akkurat nå): Jo Kanskje personen har dysleksi. Nei beklager dysleksi finnes jo ikke i følge KG. Anonymkode: 4a502...a76 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Brunello skrev (28 minutter siden): Tull, det er ganske middelmådig skrevet. Handler ikke om at det er så ekstremt bra skrevet. Men det har en grammatikk og et ordvalg ingen 16 åring ville brukt. Anonymkode: 81f00...951 15
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Synes det er helt greit at broren blir hjemme om han får tilbud om å dra på annen ferie, ferie som passer han og far bedre. Enig i dette. Ikke bruk «myndig» som unnskyldning. Dere skal vel fortsette livet ut å skape opplevelser sammen? Anonymkode: cbe13...4a0 5
Brunello Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje personen har dysleksi. Nei beklager dysleksi finnes jo ikke i følge KG. Anonymkode: 4a502...a76 Det kan selvsagt være en voksen. Mitt poeng er at det ikke er skrevet på en måte som utelukker at det er en elev på videregående skole som har skrevet det. Mange elever i videregående skole skriver vesentlig bedre enn mange voksne. Og jeg skrev ikke at det var dårlig skrevet. Har lest mye som er dårligere. 9
Mooza Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Jeg hadde utsatt Japan ett år. Han er akkurat myndig. Vi er egentlig litt glad for korona, for da har dette ikke vært et problem. Vi har fire jenter, og jeg orker ikke betale og dra rundt på de eldste som ikke bor hjemme. De er 22 og 24, men det blir sure miner hvis vi drar på ferie uten dem. Men nå har det jo ikke vært noen utenlandsreise og jeg har endelig fått mannen med på at det får være grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Handler ikke om at det er så ekstremt bra skrevet. Men det har en grammatikk og et ordvalg ingen 16 åring ville brukt. Anonymkode: 81f00...951 Jeg ville klart å skrive slik som en 16-åring. Kan ikke folk heller svare på spørsmålet istedenfor å diskutere? Anonymkode: 7a836...8b1 13
Gjest Nimbus2000 Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): For det første, du er faren og ikke broren, ingen 16-åringer utrykker seg sånn som dette skriftlig. Og nei, jeg tenker at det voksne barnet ikke trenger å være med på denne ferien Anonymkode: 81f00...951 Innlegget er muligens anonymisert. Det er ikke gitt at trådstarter er faren, broren eller 16 år. Det blir uansett avsporing å diskutere ting som ikke er relevant for det trådstarter spør om. Er ikke så farlig om trådstarter er faren, moren, boren,søsteren eller hvilken alder vedkommende har. Endret 7. januar 2022 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 Jeg tenker at en 18-åring i utgangspunktet ikke trenger å være med på en slik familieferie med betalt reise osv. På familiehytta hadde det vært noe annet. Enig med noen over her som skrev at dem over 18 kan betale selv. Tenker også at så lenge personen alltid har vist seg å ikke egentlig interessere seg for ferien så er det helt bortkastede penger å ta ham med, i tillegg til at han ødelegger for de andres ferie. Anonymkode: 8c131...7a9 10
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at en 18-åring i utgangspunktet ikke trenger å være med på en slik familieferie med betalt reise osv. På familiehytta hadde det vært noe annet. Enig med noen over her som skrev at dem over 18 kan betale selv. Tenker også at så lenge personen alltid har vist seg å ikke egentlig interessere seg for ferien så er det helt bortkastede penger å ta ham med, i tillegg til at han ødelegger for de andres ferie. Anonymkode: 8c131...7a9 Da har du ikke mye lyst å dra på ferie med barnet ditt, hvis du forlanger at han må betale selv fra han er 18. Da velger han nok helt andre turer sammen med kompisene sine istedet. Men det er jo en del foreldre som ikke liker å henge med sine "voksne" barn. Anonymkode: 74b42...216 4
Myml1 Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 Om dette var mitt barn, så ville jeg ikke betalt nei. Det går en grense for når man skal si stopp på slike utgifter. Føler det er 18år. Om jeg ville hatt en fin ferie med han hadde jeg spurt hva han ville, hvor han ville reise. Kanskje bare en kortere tur, kanskje Sverige en helg? Mine foreldre sluttet å ta oss med da vi var videregående elever, men spanderte sydentur på hele gjengen når alle var voksne å vi kunne kose oss i lag alle sammen. Da fikk vi bo og reise, resten måtte vi stå for selv. Dette var da både bursdag og julepresang det året. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 Om jeg var far her, så ville jeg heller tatt ham med på en egen ferie, som passet bedre for ham, og som kostet mindre siden det virker bortkastet med dyre reiser til en som bare vil være på rommet. Kanskje heller lagt penger i et bra hotell med gode fasiliteter/fint rom i stedet for en fancy destinasjon og utflukter. Anonymkode: 48a87...41c 5
Tatja Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 Vårt barn med adhd, får helt andre ferietilbud enn vårt barn uten adhd. Å reise med 'adhd-barnet' på hytta, eller ferier type god mat og kultur, er å be om katastrofe. Så her deler vi oss opp. Eneste som fungerer for hele familien nå, er bondegårdsferie, tro det eller ei (begge er tenåringer). Ene elsker å ri, den andre å fly rundt og herje, finne nye venner + kose kattunger/geiter mm. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå